Suzuki gsx750es -83 Oljeforbruk?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
JRN
Innlegg: 8
Registrert: 06 jul 2020, 15:43
Motorsykkelen din: Suzuki gsx750es 1983

Suzuki gsx750es -83 Oljeforbruk?

Legg inn av JRN »

Hei, trenger råd om oljeforbruk på min kjære veteran.. Det virker som om 1 og 2 (sylinderne) slipper igjen noe olje. En i klubben kjørte bak meg på en langtur, og han sa det kom litt "blårøyk" spesielt i det jeg girte ned og brukte høyrehanda til å øke farta. Dette har fått meg til å holde et ekstra godt øye med glasset (oljestanden) og, joda det forsvinner litt for mye olje. Kan jeg bruke en tykkere olje? Kjører på mineral-olje 10/30 og har tenkt litt på problemet. Det er vel stempelringene som begynner å bli "slitne" men det rare er at jeg kjenner ingen nedgang i akserelasjonen? Tenkte å overhale motoren i vinter, men har ikke lyst til å starte på måfå, skulle det være noen i forumet som eventuelt har vært borti noenlunde samme problem og kan styre meg i riktig retning før overhalingen, setter jeg umåtelig stor pris på innspill!!
Gamla er så vanvittig god på veien, og jeg storkoser meg når klokka er blitt borte.. Tar faktisk meg selv i å sitte å smile bredt, og jammen kommer det noen vrinsk og latterutbrudd også :-) Kort sagt, tok "lappen" i 1976, den grønne boka med stempelet "Må ikke føre tung motorsykkel før 18 års dagen" Å for noen tider. Tror ikke jeg husker feil når sluttsummen ble; kr. 380,- totalt, og det var med oppkjøringa også. Jeg synes synd på ungdom med 2 hjuls interesse nå til dags. I dag er det big business og jeg sier, fy og føy! Men nå prata jeg meg vekk med mimring, som sagt øverst; har noen innspill om oljeforbruket setter jeg stor pris på det! Ha en fin 2 hjuls helg!
IMG_20200328_152458.jpg
IMG_20200328_152458.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
:mc2 :mk JRN

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Suzuki gsx750es -83 Oljeforbruk?

Legg inn av mekkern »

Du skal bruke 10w-40 på den motoren.
Personlig kjører jeg helsyntetisk på alle nye og gamle mc. I det minste ned på 70 tallet.
Spesielt luftkjølte motorer nyter godt av syntetoljenes høyere temperaturbestandighet.

Jeg ville sjekket om det er noe sot i motor.
Dette kan indikere at stempelringer kan ha satt seg.
Da kan det lønne seg med en rens.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

JRN
Innlegg: 8
Registrert: 06 jul 2020, 15:43
Motorsykkelen din: Suzuki gsx750es 1983

Re: Suzuki gsx750es -83 Oljeforbruk?

Legg inn av JRN »

Heisann Mekker`n :twothumbs: Gøyalt kallenavn, konemor som har satt det på deg? Betyr; verd en formue (slipper dyre verkstedregninger, alltid bil (eller MC i reserve) Lokket foran på bilen er et sted spylevæske blir fylt på av bensinstasjons-folk!! :lol Håper og tror du tar en spøk, livet er jamenn med alvorlig nok, og det er jo noe som heter at man får det ikke gøyere enn man steller til selv :scratch Vet ikke om jeg er enig for det er jævlig lett å gå over streken, og da er helvete løs! Godt man har 2 hjul uten fastmontert mobiltelefon.
Herrejesus, der gikk kjeften eller fingrene av seg selv gitt. Holder på med sykkelen, kjempevær i Kristiansand så må få noen mil på telleren. Må ut og hjelpe en venn, han presterte å fylle diesel i steden for bensin, og det gikk jo etter oppskriften.. Så nå er det til å tømme tank, fjerne drivstoff-ledningene og få fjernet vær lille fettdråpe i kammerne i forgasserne. Frykter ikke, ville vært værre med motsatt rekkefølge!

Så til ditt raske svar, noe jeg setter stor pris på :hallo :hallo Tror du jeg kan bruke "Spectrò 4 SAE 10w/40 Greide å lese bakpå boksen nå, og det er mineralolje. Passer greit for det er min.olje som er på fra før og da slipper jeg å blande. Tar og bytter til syntetisk olje+ filter fra og med neste olje-skift. Hjelper det ikke så er jeg redd det er det du foreslår, men planen er å sette MCèn på stallen til høsten. Og jeg har skaffet hjelp, og gleder meg som en 16 åring :lol
Takk for praten og råd, pass på deg og dine og ha en kjempe fin helg. (enten på 2 hjul, eller i sengen "og slumre gjennom helga" Digg det.
Mvh.JRN
:mc2 :mk JRN

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Suzuki gsx750es -83 Oljeforbruk?

Legg inn av cannon »

Olja er ok, hvis det er en mc-olje. Våtkløtsjen krever det.
Dieselsykkelen: det holder nok om dere tømmer tanken med hevert og fyller full tank bensin. Etter noen startforsøk går det bra.
Evt. også drenere flotørkammer.
Litt startgass kan hjelpe.

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Suzuki gsx750es -83 Oljeforbruk?

Legg inn av mekkern »

Hvis du har litt diesel til overs :lol så kan du tømme et par spiseskjeer med diesel i plugghullene(før oljeskift) og la dette stå et par dager og så gjenta dette en gang.
Dette bør løsne stempelringene.
Så skifter du olje -og ser om det bedrer seg. ;)
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

mrsap
Innlegg: 26
Registrert: 30 mai 2020, 17:45
Motorsykkelen din: Yamaha fzr600
Sted: Mo i Rana

Re: Suzuki gsx750es -83 Oljeforbruk?

Legg inn av mrsap »

Høres ut som om ventiltetningene er dårlig

JRN
Innlegg: 8
Registrert: 06 jul 2020, 15:43
Motorsykkelen din: Suzuki gsx750es 1983

Re: Suzuki gsx750es -83 Oljeforbruk?

Legg inn av JRN »

Takk for vettuge svar, spesielt det med å helle noen dråper diesel i plugg-åpningene. Ikke tenk den tanken en gang, så tusen takk! Neste skift skal det spees med diesel og la den stå et par dager! Igjen takk for alle svar, Ha en god helg, stay safe! JRN
:mc2 :mk JRN

Svar