MC-ulykker

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Svar
Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7056
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av kjellv »

KawaKjetil skrev: 26 jul 2020, 12:57 Kjørte over Vistdalsheia i juni. Elendig vei med mye telehiv.
Håper det går bra med fører!
Våren og teleløysinga var sterkt forsinket her i år, jeg antar det var mye snø på toppen når du kjørte der. Telehivene har nok sluppet taket nå, men jeg har hørt andre snakket om at det er mye dårlig asfalt over der i år.

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Bosted: Oslo

Re: MC-ulykker

Legg inn av erik m »

Dødsulykken i Bygdø Alle.
Siterer:"Høy fart"....
I Aftenposten var det intervju med en dom hadde hørt et brøl fra en MC og tolket det dermed at MC hadde høy fart. Det er litt for vanlige at motorkjøretøyer som sier brom kjører fort. Det er en holding som ikke er ny. Dessverre.
Men det er en seiglivet myte..."

Vel -helt klart at bilen som svingte til venstre hadde vikeplikt. Men det hun hørte var konkret en motorsykkel "som ruste noe helt vanvittig", og det høres mer ut som en som har hatt en voldsom aksellerasjon. Når den ene på mc også ble kastet 20 meter gjennom luften, må farten ha vært ekstrem - i 40-sona. Det framgår også klart av skadene på bilen ikke minst. Og da kan sykkelen ha vært langt unna når bilen begynte å svinge. så det ut for bilfører som en lang strekke foran uten trafikk, kan han, som altfor mange gjør - ha dropept å blinke, og mc-fører ha sett en lang strekke med mulighet for å teste aksellelerasjon.
Vel, det er min tolkning av vitneutsagn og særlig bilder.
mc-ulykke.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: MC-ulykker

Legg inn av Sakkle »

erik m skrev: 28 jul 2020, 15:07 Vel -helt klart at bilen som svingte til venstre hadde vikeplikt. Men det hun hørte var konkret en motorsykkel "som ruste noe helt vanvittig", og det høres mer ut som en som har hatt en voldsom aksellerasjon. Når den ene på mc også ble kastet 20 meter gjennom luften, må farten ha vært ekstrem - i 40-sona. Det framgår også klart av skadene på bilen ikke minst. Og da kan sykkelen ha vært langt unna når bilen begynte å svinge. så det ut for bilfører som en lang strekke foran uten trafikk, kan han, som altfor mange gjør - ha dropept å blinke, og mc-fører ha sett en lang strekke med mulighet for å teste aksellelerasjon.
Vel, det er min tolkning av vitneutsagn og særlig bilder.
Ja, det er mye mulig du har rett. Det er i alle fall nærliggende å tro at sykkelen har dratt på litt. Hvor mye vil ikke jeg spekulere i.

Jeg synes riktignok det er litt rart at folk vil uttale seg til media om en ulykke de kun har hørt. Det er i alle fall slik jeg forstår "vitnet". Jeg synes også media bør holde seg for gode til å bruke slike vitner som ikke har sett ulykken og trekker egne slutninger de antagelig mangler belegg for.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

45316
Innlegg: 920
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Re: MC-ulykker

Legg inn av 45316 »

Langt bremsespor ser du ut til også.

Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk


Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: MC-ulykker

Legg inn av Sakkle »

45316 skrev: 28 jul 2020, 17:16 Langt bremsespor ser du ut til også.
Ja, det hadde jeg ikke lagt merke til...
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Bosted: Oslo

Re: MC-ulykker

Legg inn av erik m »

Når det gjelder hastighet, ser det ut fra bildet som den har vært svært høy, så vitnet som hørte en kraftig aksellerasjon har nok visst hva hun snakket om. Når det gjelder den ene som ble kastet 20 meter gjennom lufta, har jeg en egen opplevelse:
Det var mange år siden, slutten av 60-tallet. Jeg og to kompiser kjørte utover Mosseveien på vei til Motorsenteret, vi holdt som vanlig litt i overkant av fartsgrensa på 80. Like før Ulvøybrua hørte vi høye hvin, og tre sykler som vi senere så var Honda 450 føyk forbi så raskt at vi nesten ikke skjønte hva som skjedde. Og som sagt holdt vi sjøl 80+ da. Vi stoppa på Nordstrand Bad for en røyk og diskutere hva slags sykler som greide en sånn hastighet, heller ikke lyden var kjent for oss som mer var vant til BSA 650 og Bonneville. Så kom full utrykning forbi, brann, ambulanser og politi, og vi heiv oss på sykla for å se hva det var. Der hvor motorveien begynner i dag, Fiskevollen, var det den gang en krapp høyresving, og den ene sykkelen hadde ikke greid den men kjørt inn i fjellveggen. Føreren hadde blitt kasta noen få meter, alvorlig skadd men vi fikk seinere vite på Motorsenteret at han hadde overlevd. Passasjeren derimot hadde blitt kasta flere titalls meter, og da vi kom blei han akkurat løfta opp på ei båre med teppe over hele seg, inkludert ansiktet. Husker at den ene armen ramla ut da de løfta han. Død på stedet.
Det typiske ved bråstopp i ekstrem hastighet er at fører blir kasta et lite stykke, for gafla presses ned, mens passasjer får et mye lengre kast etterom bakparten løftes. MC-politifolk gikk grundig gjennom dette på senteret seinere.

Speedo
Innlegg: 110
Registrert: 05 jul 2017, 21:13
Motorsykkelen din: Intruder 1400 1996
Bosted: Oslo

Re: MC-ulykker

Legg inn av Speedo »

Leser på NRK at 11 av 18 dødsulykker i trafikken i juni og juli er MC. Dette høres unormalt mye ut? Jeg vil anta at corona har en del innvirkning på statistikken siden det er flere biler på veiene. Men hadde vel forventa at MC relativt sett ville gå ned siden det er relativt færre MC på veiene nå enn biler sammenlignet med tidligere år? Kan det være at det er flere møteulykker med bil enn det tidligere har vært?
Suzuki Intruder 1400 1996 (2021 -)
Triumph Street Triple 675 2012 (2020 - 2021 )
Suzuki SV 1000 2003 (2017-2019)
Honda Shadow 125 1999 (2009-2017)

Brukeravatar
AdeyMC
Innlegg: 39
Registrert: 21 jun 2020, 22:04
Motorsykkelen din: Kawasaki Z650 2020
Bosted: Skien,Telemark

Re: MC-ulykker

Legg inn av AdeyMC »

Speedo skrev: 31 jul 2020, 14:24 Leser på NRK at 11 av 18 dødsulykker i trafikken i juni og juli er MC. Dette høres unormalt mye ut? Jeg vil anta at corona har en del innvirkning på statistikken siden det er flere biler på veiene. Men hadde vel forventa at MC relativt sett ville gå ned siden det er relativt færre MC på veiene nå enn biler sammenlignet med tidligere år? Kan det være at det er flere møteulykker med bil enn det tidligere har vært?
Uten å vite eller sett noe statistikk på det ville jeg tro flere MC førere har lagt ferien til Norge også. Kanskje folk som vanligvis ikke drar på langturer osv tenkte at i år passa det bra med langtur på MC.

Pluss som du sier flere biler og kanskje bobiler/campingvogner i trafikkbilde.

Kanskje også folk som ikke har kjørt MC på noen år valgte å bruke feriepengene på MC kjøp også. Har vi noen statistikk på om det er solgt mange flere MCer i vår/sommer enn normalt?

Selv har jeg oppkjøring på mandag, og kjøpte sykkel i slutten av mai. Så er jo med på å heve den salgsstatistikken selv!

Speedo
Innlegg: 110
Registrert: 05 jul 2017, 21:13
Motorsykkelen din: Intruder 1400 1996
Bosted: Oslo

Re: MC-ulykker

Legg inn av Speedo »

Ja det er nok noe av sannheten, men det bety også at mange andre som ikke kjører MC også har feriert i Norge og burde dermed trukket opp antall bilulykker. Skulle jeg gjette ville jeg sagt det var en større prosentvis økning av bilister på veiene enn MC. Kanskje ulykkesårsak kan forklare dette. Det har vel også vært lite oppkjøringer i år også både på bil og MC så det er jo et større fravær av de aller ferskeste førerne på veiene. Lett MC bla. er vel høyt representert på ulykkesstatistikker?
Suzuki Intruder 1400 1996 (2021 -)
Triumph Street Triple 675 2012 (2020 - 2021 )
Suzuki SV 1000 2003 (2017-2019)
Honda Shadow 125 1999 (2009-2017)

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Bosted: Kongsberg

Re: MC-ulykker

Legg inn av oivindg »

Speedo skrev: 31 jul 2020, 16:20 Ja det er nok noe av sannheten, men det bety også at mange andre som ikke kjører MC også har feriert i Norge og burde dermed trukket opp antall bilulykker. Skulle jeg gjette ville jeg sagt det var en større prosentvis økning av bilister på veiene enn MC. Kanskje ulykkesårsak kan forklare dette. Det har vel også vært lite oppkjøringer i år også både på bil og MC så det er jo et større fravær av de aller ferskeste førerne på veiene. Lett MC bla. er vel høyt representert på ulykkesstatistikker?
Jeg har hatt inntrykk av at det har vært færre biler på veiene der jeg har kjørt. Skulle likt å se faktiske tall på trafikken. Når det gjelder dødsulykker på MC, så er det vel nesten utelukkende tunge motorsykler (A) det dreier seg om, tror jeg. Mener det sto noe om det tidligere i denne tråden.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
AdeyMC
Innlegg: 39
Registrert: 21 jun 2020, 22:04
Motorsykkelen din: Kawasaki Z650 2020
Bosted: Skien,Telemark

Re: MC-ulykker

Legg inn av AdeyMC »

Speedo skrev: 31 jul 2020, 16:20 Ja det er nok noe av sannheten, men det bety også at mange andre som ikke kjører MC også har feriert i Norge og burde dermed trukket opp antall bilulykker. Skulle jeg gjette ville jeg sagt det var en større prosentvis økning av bilister på veiene enn MC. Kanskje ulykkesårsak kan forklare dette. Det har vel også vært lite oppkjøringer i år også både på bil og MC så det er jo et større fravær av de aller ferskeste førerne på veiene. Lett MC bla. er vel høyt representert på ulykkesstatistikker?
Ja, om det er flere biler på veiene, skulle man tro det var flere ulykker også. Men om man tenker seg at bilførere/campingturister bruker faktisk mesteparten av tiden stille, når de har kommet frem dit de skal er de på hytta i flere dager, går lange turer i fjellet osv. De kjører ikke rundt bare for å kjøre rundt.

Ser man på MC så er jo gjerne ferien lagt opp til å kjøre mest mulig og ikke sitte stille på en plass. Så ville tro en gjennomsnittlig MC fører bruker mange flere timer aktivt på veiene enn en bilfører. Så antallet førere er kanskje ikke så relevant, mere timer totalt. Kan godt være det ikke er noe forskjell uansett, bare tenker litt høyt her :P

Men dette er jo bare hypoteser frem til det kommer noen statistikk som kan underbygge det ene eller andre.

Brukeravatar
AdeyMC
Innlegg: 39
Registrert: 21 jun 2020, 22:04
Motorsykkelen din: Kawasaki Z650 2020
Bosted: Skien,Telemark

Re: MC-ulykker

Legg inn av AdeyMC »

Er nok færre biler i og rundt større og små byer, fordi alle har kjørt på hytta/fjellet. (Aldri sett så mange bilder fra besseggen på facebook i hele mitt liv)

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: MC-ulykker

Legg inn av pekle »

21. mai - Tynset - ukjent årsak: https://www.h-a.no/2020/nyheter/mann-om ... pa-tynset/
23. mai - Sarpsborg - bil involvert iallfall - https://www.tv2.no/a/11513392/
29. mai - Skien, muligens singelulykke? https://www.aftenposten.no/norge/i/g7ol ... ke-i-skien
30. mai - Bø/Notodden - frontkollisjon med bobil etter at MC kom over i feil kjørefelt: https://www.nettavisen.no/nyheter/frigi ... 76940.html
3. juni - Drangedal: singelulykke - https://www.varden.no/nyheter/erklaert- ... mc-ulykke/
9. juni - Elgsjø: singelulykke - https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge ... i-notodden
14. juni - Siljan: singelulykke - https://www.varden.no/nyheter/na-rykker ... se-pa-vei/
8. juli - Gamle Mossevei: singelulykke - https://www.oavis.no/artikler/nyheter-1 ... vei/495761
10. juli - ulykke under kjøregårdstrening på Gjøvik - https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge ... -pa-gjovik
11. juli - Rundkjøring ved Ekebergtunnellen: singelulykke - https://www.aftenposten.no/norge/i/2GEE ... kke-i-oslo
23. juli - Bygdøy Alle: muligens høy fart? (etter vitneutsagn) inn i bil som hadde vikeplikt?. https://www.nettavisen.no/nyheter/en-om ... 97786.html
23. juli - frontkollisjon ved forbikjøring ved Ål i Hallingdal - https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge ... hallingdal
1. august - Steigen - høres ut som singelulykke - https://www.nettavisen.no/nyheter/en-ma ... 00033.html

Det var de artiklene jeg fant i farten om ulykker med fatalt utfall. Ikke sikkert at alt er ferdig undersøkt i alle disse, men hovedinntrykket jeg får er at det er våre egne ferdigheter det skorter på. Minst halvparten ser ut til å være singelulykker. Og iallfall et par av de resterende peker mot feilvurdering av motorsyklisten. Denne står seg: https://nmcu.org/na-ma-vi-roe-oss-ned/11054/

Mange typiske turiststeder (f.eks Lofoten) og veiene dit har opplevd ganske stor trafikkøkning i sommer, mens andre steder nok har nedgang. https://www.vegvesen.no/om+statens+vegv ... k-i-sommer

Og ja, ny-salget av MC har aldri vært høyere (i likhet med bobil og småbåtsalget) : https://www.bike.no/nyheter/rekordar-de ... de-pa-det/
Sist redigert av pekle den 01 aug 2020, 18:36, redigert 2 ganger totalt.

Brukeravatar
AdeyMC
Innlegg: 39
Registrert: 21 jun 2020, 22:04
Motorsykkelen din: Kawasaki Z650 2020
Bosted: Skien,Telemark

Re: MC-ulykker

Legg inn av AdeyMC »

Takk for bra oversikt. Mye interessant info her for ettertanke.

ErikW
Innlegg: 883
Registrert: 17 des 2019, 13:19
Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo
Bosted: Skien

Re: MC-ulykker

Legg inn av ErikW »

Men jeg lurerpå! De erfarne som de sier på 40-60++ som er i disse fleste ulykker her. Ere ikke mulig å ta det litt med ro, må man gasse så jævli hele tiden? Er det det som er detkuleste tenker jeg?
Det er fra 2019 da 12 år siden min siste MC tur. Fra 2019 har jeg endelig tid, lyst og kan kjøpe det jeg vil ha. Tenker at hvorfor skal jeg strekke strikken Max?
Jeg koser meg, kan kjøre fort, men fokus er å safe og være på tur. Dette er for meg MC livet. De som må strekke strikken må bare kjøre forbi. ( er ingen sinke )

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Bosted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av rolf-arne »

erik m skrev: 28 jul 2020, 15:07 Dødsulykken i Bygdø Alle.


Vel -helt klart at bilen som svingte til venstre hadde vikeplikt.
Når den ene på mc også ble kastet 20 meter gjennom luften, må farten ha vært ekstrem - i 40-sona. Det framgår også klart av skadene på bilen ikke minst. Og da kan sykkelen ha vært langt unna når bilen begynte å svinge. så det ut for bilfører som en lang strekke foran uten trafikk, kan han, som altfor mange gjør - ha dropept å blinke, og mc-fører ha sett en lang strekke med mulighet for å teste aksellelerasjon.
Vel, det er min tolkning av vitneutsagn og særlig bilder.
mc-ulykke.jpg
Her som andre plasser gjelder det å danne seg et helhetlig bilde - det jeg ser er at det er et lysregulert kryss , skundært at det er 40 sone og forkjørsvei. Og joda bilen har vikeplikt - men gav MC-en han en mulighet til å overholde denne ? (Har tidligere beskrevet en episode hvor sykkelen kom som skutt ut bak de bilene jeg tok hensyn til, så har opplevd det å ikke bli levnet en sjangse)

Er det så enkelt at sykkelisten og bilen bare hadde en for liten tanke i hodet - nå over før det ble rødt ??? Lyskryss kan være farlige om man stresser....

Vi har en tråd som spør om farta kan berge deg, men det er vel helst at den setter deg flere hakk opp i risikosonen.

Og Erik - mitt innlegg er ikke rettet spesiellt mot deg - måtte bare ha noe å linke mot.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1008
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: MC-ulykker

Legg inn av jongsanim »

Jeg har vært vitne til en mc ulykke i mitt liv, og det var en lik situasjon som denne i krysset vogtsgate/ring2.

Mc hadde ekstremt høy fart, og bilen krysset motgående kjørefelt. Fører og passasjer ble kastet 50 meter opp i gata og pådro seg i det minste stygge brudd (fikk aldri vite hva som skjedde med dem).

Anyhow, man kan ikke klandre noen for å bryte vikeplikt en når man ikke gir dem mulighet til å overholde den.

kgjersda
Innlegg: 671
Registrert: 24 apr 2017, 11:58
Motorsykkelen din: .
Bosted: Ukraina

Re: MC-ulykker

Legg inn av kgjersda »

Vedr vikeplikt og fart så legger jeg denne meget sterke kampanjefilmen fra Australia.
https://youtu.be/5gCDZD9wVEY

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39837
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av AJ »

kgjersda skrev: 01 aug 2020, 19:00 Vedr vikeplikt og fart så legger jeg denne meget sterke kampanjefilmen fra Australia.
https://youtu.be/5gCDZD9wVEY
Knallbra video - og meget sterk, som allerede poengtert:

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: MC-ulykker

Legg inn av pekle »

Litt statistikk fra det store utland med Bret Tkacs: https://www.youtube.com/watch?v=ZuDmYhuLqJc

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Bosted: Oslo

Re: MC-ulykker

Legg inn av erik m »

rolf-arne skrev: 01 aug 2020, 08:33
erik m skrev: 28 jul 2020, 15:07 Dødsulykken i Bygdø Alle.


Vel -helt klart at bilen som svingte til venstre hadde vikeplikt.
Når den ene på mc også ble kastet 20 meter gjennom luften, må farten ha vært ekstrem - i 40-sona. Det framgår også klart av skadene på bilen ikke minst. Og da kan sykkelen ha vært langt unna når bilen begynte å svinge. så det ut for bilfører som en lang strekke foran uten trafikk, kan han, som altfor mange gjør - ha dropept å blinke, og mc-fører ha sett en lang strekke med mulighet for å teste aksellelerasjon.
Vel, det er min tolkning av vitneutsagn og særlig bilder.
mc-ulykke.jpg
Her som andre plasser gjelder det å danne seg et helhetlig bilde - det jeg ser er at det er et lysregulert kryss , skundært at det er 40 sone og forkjørsvei. Og joda bilen har vikeplikt - men gav MC-en han en mulighet til å overholde denne ? (Har tidligere beskrevet en episode hvor sykkelen kom som skutt ut bak de bilene jeg tok hensyn til, så har opplevd det å ikke bli levnet en sjangse)

Er det så enkelt at sykkelisten og bilen bare hadde en for liten tanke i hodet - nå over før det ble rødt ??? Lyskryss kan være farlige om man stresser....

Vi har en tråd som spør om farta kan berge deg, men det er vel helst at den setter deg flere hakk opp i risikosonen.

Og Erik - mitt innlegg er ikke rettet spesiellt mot deg - måtte bare ha noe å linke mot.
Rolf Arne - veldig bra at vi kan diskutere sånt som dette her. Jeg holdt på å si "det er sånt vi lever av - bokstavelig talt!"
Som sagt, når jeg ser på bildet ser jeg for det første at bilen har en skade som tyder på ekstrem kraft. Videre leser jeg at den ene på mc (jeg gjetter altså på passasjeren etter personlig erfaring) fløy 20 meter gjennom lufta. For det tredje kraftige bremsespor etter sykkelen. Og så ANTAR jeg ut fra bildet, men altså antar, for perpektiv kan bli forskøvet av en fotolinse - men det ser ut som bilen står for langt mot venstre i forhold til kjøreretning - så jeg antar at den har blitt skjøvet en meter eller så mot venstre. Noe som de tre andre faktorene også kan tyde på.
For en bilist som skal svinge til venstre og ser at det i motgående kjørefelt er klar bane et langt stykke, kan en slik feilvurdering raskt skje. Bilførere aner ofte ikke hvilken aksellerasjon en stor mc faktisk har. Og ser han en klar bane gjør han kanskje som svært mange trafikanter (alt for mange) - unødvendig å blinke. Hvis mc-fører da vurderer en lang strekke til å teste aksellerasjonen går det sånn som her.
Vel, det er sånn jeg leser bildet og informasjonen på bakgrunn av over 50 år med omtrent daglig kjøring; yrkestransport, feriekjøring med bil og mc i inn- og utland og sett litt av hvert. Deriblant alt for mange ulykker.
Men naturligvis kan jeg være helt på jordet.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7056
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av kjellv »

erik m skrev: 02 aug 2020, 00:33 Rolf Arne - veldig bra at vi kan diskutere sånt som dette her. Jeg holdt på å si "det er sånt vi lever av - bokstavelig talt!"
Å diskutere ulykker er en vanskelig balansegang. Vi her i forumet har ikke som oppgave å etterforske/konkludere om hva som har skjedd i ulykker, først og fremst av hensyn til skadelidde og pårørende. Alle skjønner at det i ettertid kan være svært belastende for disse å lese hva vi har diskutert og skrevet. Vi vet ikke, men det er også muligheter for at det er våre egne forummedlemmer vi diskuterer :-k
Samtidig er ulykker og ulykkesforebygging noe som opptar oss alle, og det er veldig interessant å diskutere slike ting i etterkant av ulykker.

Vi moderatorer holder øye med tråden, og på ett eller annet tidspunkt kan vi måtte gripe inn. Men diskuter helst i generelle termer, og ikke så mye konkrete ulykkestilfeller.

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: MC-ulykker

Legg inn av mekkern »

Jeg har personlig kjennskap til 2 alvorlige ulykker i år (en kompis) og har god kjennskap om en dødsulykke i år fra "distriktet"...
gjennom 40 år på 2 og 4 hjul har jeg dessverre opplevd en del ulykker også fatale.

Det er mye følelser innblandet etter en alvorlig ulykke som regel, men det er viktig å kunne ta lærdom av dette også og da må en kunne snakke litt om det men, hvis en ikke innehar annet enn litt løselig info så kan det fort danne seg konklusjoner som er feil og belastende for de involverte.

Eksempelvis den sist omtalte ulykken her der den ene på MC hadde "fløyet" 20 meter fra sykkelen.. det er mange faktorer som spiller inn på dette-samme med bremsespor-bare bakbrems for eksempel vil lage lange bremsespor uten vesentlig bremseeffekt.
og vitner er ofte dårlige på fakta-spesielt rett etter en ulykke eller at de skal gjøre det/seg selv litt mer interessant-dette er noe jeg har opplevd i yrkesmessig sammenheng også.

Opplevde i forrige uke en påkjørsel bakfra av en mc der gamle damen ikke engang forsto at hun hadde hatt sykkelen halvveis over pansret..og uttalte"det gikk jo bra er jo, ikke noen skader-jeg står jo bak deg"...Ja svarte mc-føreren du har jo rygget 2 meter nå..."ja det gjorde jeg jo kanskje" sa gamla. "men det var jo grønt lys" sier gamle dama.Så da var det greit å kjøre på meg? spurte han. :roll
og politiet kom jo ikke siden det ikke var meldt personskader-så de kjørte bare forbi uten å stoppe selv om de sto midt i gata i Drammen sentrum.

Virker for meg som det er en kombo av alt for stor fart i/inn i svinger og bilister som kutter svinger eller svinger ut/foran mc som er gjengangeren.
mistenker forøvrig at det er noen mørketall på "singelulykker" der andre (også dyr) er direkte/inndirekte innvolverte og ev stikker av..som de stikker på andre ulykker/uhell.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24629
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av Bjerknez »

Vi gjør alle feil i ny og ne. Sånn er det bare, men jeg synes det er litt rart at det nærmest virker som det er en menneskerett og kjlre bil. Et eksempel er ho som rygget på sykkelen min. Det satt tre personer i bilen. En liten unge som kikket bakover mens hun rygget, en voksen mann i sidestolen og den eldre damen som fører. Hun rygget bakover og jeg hørte ryggesensoren hennes begynne å pipe på utsiden av bilen. Hun rygget relativt fort og bestemt og sensoren ga lyd i kortere intervaller jo nærmere hun kom sykkelen.

Men alikevel så meide hun den ned. Hvordan er det virkelig mulig???

Er det ingen i denne bilen (okey, la oss se bort fra ungen i baksetet) som kunne gjort noe med dette ved å si ifra? Jeg antok det tok 5 sekunder fra alarmen begynte å pipe til den pep konstant.

Damen sa etterpå når jeg konfronterte henne at "den sensoren piper hele tiden"......

Skal det være lov for slike mennesker og kjøre en bil? Jeg synes ikke at bilkjøring skal være en menneskerett.

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Bosted: Oslo

Re: MC-ulykker

Legg inn av erik m »

kjellv skrev: Å diskutere ulykker er en vanskelig balansegang. Vi her i forumet har ikke som oppgave å etterforske/konkludere om hva som har skjedd i ulykker, først og fremst av hensyn til skadelidde og pårørende. Alle skjønner at det i ettertid kan være svært belastende for disse å lese hva vi har diskutert og skrevet. Vi vet ikke, men det er også muligheter for at det er våre egne forummedlemmer vi diskuterer :-k
Samtidig er ulykker og ulykkesforebygging noe som opptar oss alle, og det er veldig interessant å diskutere slike ting i etterkant av ulykker.

Vi moderatorer holder øye med tråden, og på ett eller annet tidspunkt kan vi måtte gripe inn. Men diskuter helst i generelle termer, og ikke så mye konkrete ulykkestilfeller.
Ja, dette er komplisert. På den ene siden kan vi såre mennesker, men på den andre er det viktig at vi forsøker å forstå årsaker til ulykkene. Meningen med denne tråden må jo være å lære noe, ellers blir det vel meningsløst å ramse opp alle de mc-ulykkene vi hele tiden ellers leser om?

Svar