Yamaha Tenere 700 gir BMW GS grisebank - i Tyskland!

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Yamaha Tenere 700 gir BMW GS grisebank - i Tyskland!

Legg inn av AJ »

Tror jeg må innom Yamaha Vinterbro på Kalbakken og sjekke om de har en demomodell tilgjengelig der inne :crazy: !4
Denne må definitivt prøves :yeyeye !
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Yamaha Tenere 700 gir BMW GS grisebank - i Tyskland!

Legg inn av Dansekris »

Det har de, og de er vel de eneste som tilbyr drop in-prøving her i byen.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Yamaha Tenere 700 gir BMW GS grisebank - i Tyskland!

Legg inn av AJ »

Dansekris skrev: 31 jul 2020, 22:23 Det har de, og de er vel de eneste som tilbyr drop in-prøving her i byen.
Veldig bra :thumleft !
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Yamaha Tenere 700 gir BMW GS grisebank - i Tyskland!

Legg inn av Bjerknez »

Dansekris skrev: 31 jul 2020, 22:03 Jeg har prøvekjørt og falt helt pladask!

Bayerkverna ryker enten i høst eller neste år, for denne skal jeg ha. Sprekere enn min, lett, veldig lettstyrt, flott girkasse, god ergonomi og som alle gruskjørere sier; fantastisk offroad.

Hadde ikke trodd jeg skulle få en så grom sykkel for den prisen, og det er attpåtil ny fra butikken.

EDIT: Bremsene er gode, og kan bli ende kvassere med litt mer aggressive klosser.
Hvis du mener dem bremsene er gode så har jeg enten superduper bremser på min, eller så er du ikke godt vant.

Det er faktisk det første jeg beit meg merke i. Faktisk en av de dårligere bremsene jeg har prøvd.

Men det betyr ikke at det ikke er en nettopp grunn til dette, som kjellv også fortalte meg.

Å nei... jeg sier ikke at sykkelen bør være dårlig av den grunn. Kan godt være at «dårlige» bremser er mer foretrukket på ujevt underlag etc for å få bedre feeling etc.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Yamaha Tenere 700 gir BMW GS grisebank - i Tyskland!

Legg inn av Bjerknez »

Fra 7:45 i denne videoen forklarer han det med bremsene.

https://youtu.be/GFFrKFNl4fw

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Yamaha Tenere 700 gir BMW GS grisebank - i Tyskland!

Legg inn av Dansekris »

Dette er jo ditt eneste ankepunkt hver gang det snakkes om en sykkel, at den på en eller annen måte ikke er like bra som din.

Bremsene er helt streite, vanlige brembobremser man finner på sykler som selges nå om dagen. Jeg har kjørt mye rart, og det er klart at det biter bedre på premiumsykler, men det er ikke ensbetydende med at disse bremsene er dårlige. For det er de ikke. Jeg har kjørt denne sykkelen, og syns de beit godt. Jeg har sett omtrent alle reviews av denne modellen, og kan ikke huske å ha sett noen nevne dårlige bremser.

Når det er sagt, så er det flere som har disse Yamahasyklene som bytter klosser for å få et hardere bitt. Men som en ting å trekke frem på en sykkel til 138k, niks.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Yamaha Tenere 700 gir BMW GS grisebank - i Tyskland!

Legg inn av kjellv »

Jeg skal ut på prøvetur med vår T7 demosykkel i morgen. :yeyeye :crazy:

Jeg har knapt hatt tid eller mulighet tidligere, bortsett fra at jeg hadde den med inn i en skogsvei en kveld i vår for å ta bilder av den.
Men i morgen blir det en skikkelig tur. Eikesdalen til Sunndalsøra over Aursjøveien. Det blir vel et sted mellom 15 og 20 mil vil jeg tro.
Jeg har streva litt i kveld for å få festa gopro på sykkelen, men fant ikke noen god løsning uten å måtte lime på et feste. Det vil jeg ikke gjøre på denne. Det eneste var ved bruk av et klemfeste inne ved roten på et blinklys, men jeg tror dette blir for løst og vil vibrere for mye. Aursjøveien er jo ikke helt det samme som jeg vanligvis kjører på med FJRen. Jeg endte opp med å lime på et feste på toppen av hjelmen. Jeg har ikke villet gjøre det før. Jeg har ikke selv helt sansen for filmer som er filmet med hjelmkamera, foretrekker at kameraet følger sykkelens bevegelser og ikke hjelmens. Men det gir jo andre fordeler også, man kan vri på hodet og få med andre ting underveis som ikke fast montert kamera på sykkelen ville få med seg.
Sykkelen er hentet og står utenfor her, oppstart i morgen etter frokost. Jeg gleder meg innmari :prf

ErikW
Innlegg: 684
Registrert: 17 des 2019, 13:19
Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo
Sted: Skien

Re: Yamaha Tenere 700 gir BMW GS grisebank - i Tyskland!

Legg inn av ErikW »

Mulig jeg er hårsår, men å sammeligne en Tenere700 mot en GS :lol
Har ikke prøvekjørt den, kun sittet på den og for meg sa det nok. Akkurat som Toyota mot BMW

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Yamaha Tenere 700 gir BMW GS grisebank - i Tyskland!

Legg inn av Bjerknez »

Dansekris skrev: 31 jul 2020, 23:47 Dette er jo ditt eneste ankepunkt hver gang det snakkes om en sykkel, at den på en eller annen måte ikke er like bra som din.

Bremsene er helt streite, vanlige brembobremser man finner på sykler som selges nå om dagen. Jeg har kjørt mye rart, og det er klart at det biter bedre på premiumsykler, men det er ikke ensbetydende med at disse bremsene er dårlige. For det er de ikke. Jeg har kjørt denne sykkelen, og syns de beit godt. Jeg har sett omtrent alle reviews av denne modellen, og kan ikke huske å ha sett noen nevne dårlige bremser.

Når det er sagt, så er det flere som har disse Yamahasyklene som bytter klosser for å få et hardere bitt. Men som en ting å trekke frem på en sykkel til 138k, niks.
Sykkelen er billig ja, men samtidig er hele salgsargumentet at denne er enn fullblods offroader. Noe som da i følge kjellv betyr at all fancy elektronikk er borte og LCD displayet er av simpleste sort etc.

Det jeg ikke viste var at slike bremser er foretrukket av proffe offroadere. Vertfall i følge denne videoen. Da kan det altså se ut til at dette er gjort med vilje og ikke en "flopp" for å spare inn noen kroner. For meg er dette viktig å vite når jeg kjøper en sykkel.

Det blir som jeg også skrev sikkert tullerusk å sammenligne denne med min, helt klart. Men jeg har også kjørt mange andre sykler og dette var en av de dårligste bremsene jeg har testet. Men altså... det skal være slik i følge kjellv og testere og siden jeg ikke er noen proff offroadkjører så stoler jeg på at det er sant.

Jeg tror dette kommer til å bli en skikkelig hit fra Yamaha, hvis det stemmer at denne er bygget fra bunnen av med nettopp offroad i tankene. :thumleft

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Yamaha Tenere 700 gir BMW GS grisebank - i Tyskland!

Legg inn av Bjerknez »

ErikW skrev: 01 aug 2020, 02:17 Mulig jeg er hårsår, men å sammeligne en Tenere700 mot en GS :lol
Har ikke prøvekjørt den, kun sittet på den og for meg sa det nok. Akkurat som Toyota mot BMW
Etter å ha lest litt så kan man ike sammenligne denne med en GS overhodet. Skulle Ullevållseter ha seg en offroader til skogsbruk, så hadde han nok valgt T7 uten å blunke fremfor en GS. :thumleft

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Yamaha Tenere 700 gir BMW GS grisebank - i Tyskland!

Legg inn av simpson »

Bjerknez skrev: 31 jul 2020, 22:52
Dansekris skrev: 31 jul 2020, 22:03 Jeg har prøvekjørt og falt helt pladask!

Bayerkverna ryker enten i høst eller neste år, for denne skal jeg ha. Sprekere enn min, lett, veldig lettstyrt, flott girkasse, god ergonomi og som alle gruskjørere sier; fantastisk offroad.

Hadde ikke trodd jeg skulle få en så grom sykkel for den prisen, og det er attpåtil ny fra butikken.

EDIT: Bremsene er gode, og kan bli ende kvassere med litt mer aggressive klosser.
Hvis du mener dem bremsene er gode så har jeg enten superduper bremser på min, eller så er du ikke godt vant.

Det er faktisk det første jeg beit meg merke i. Faktisk en av de dårligere bremsene jeg har prøvd.

Men det betyr ikke at det ikke er en nettopp grunn til dette, som kjellv også fortalte meg.

Å nei... jeg sier ikke at sykkelen bør være dårlig av den grunn. Kan godt være at «dårlige» bremser er mer foretrukket på ujevt underlag etc for å få bedre feeling etc.
Bremsene på F800 er noe av det dårligste jeg har prøvd, så det skal ikke mye til for å bli fornøyd med noe som er bedre.
Så at Yamahaen har bedre bremser tviler jeg ikke på, men det er jo ikke som på samme nivå som de beste fra Brembo.
F800 bruker også Brembo, men de lager bremser i alle prisklasser.

45316
Innlegg: 920
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Re: Yamaha Tenere 700 gir BMW GS grisebank - i Tyskland!

Legg inn av 45316 »

Men hva er det som er dårlig med bremsene? Har ikke kjørte den.

Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk


Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Yamaha Tenere 700 gir BMW GS grisebank - i Tyskland!

Legg inn av oivindg »

Det er noe jeg ikke skjønner her angående priser og sammenligning med GS. Det blir sagt at T700 er billig til 138k. F750GS koster 127k. Blir det feil å sammenligne disse to? Hvilken GS skal T700 sammenlignes med?
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Yamaha Tenere 700 gir BMW GS grisebank - i Tyskland!

Legg inn av kjellv »

Bjerknez skrev:
Dansekris skrev: 31 jul 2020, 23:47 Dette er jo ditt eneste ankepunkt hver gang det snakkes om en sykkel, at den på en eller annen måte ikke er like bra som din.

Bremsene er helt streite, vanlige brembobremser man finner på sykler som selges nå om dagen. Jeg har kjørt mye rart, og det er klart at det biter bedre på premiumsykler, men det er ikke ensbetydende med at disse bremsene er dårlige. For det er de ikke. Jeg har kjørt denne sykkelen, og syns de beit godt. Jeg har sett omtrent alle reviews av denne modellen, og kan ikke huske å ha sett noen nevne dårlige bremser.

Når det er sagt, så er det flere som har disse Yamahasyklene som bytter klosser for å få et hardere bitt. Men som en ting å trekke frem på en sykkel til 138k, niks.
Sykkelen er billig ja, men samtidig er hele salgsargumentet at denne er enn fullblods offroader. Noe som da i følge kjellv betyr at all fancy elektronikk er borte og LCD displayet er av simpleste sort etc.

Det jeg ikke viste var at slike bremser er foretrukket av proffe offroadere. Vertfall i følge denne videoen. Da kan det altså se ut til at dette er gjort med vilje og ikke en "flopp" for å spare inn noen kroner. For meg er dette viktig å vite når jeg kjøper en sykkel.

Det blir som jeg også skrev sikkert tullerusk å sammenligne denne med min, helt klart. Men jeg har også kjørt mange andre sykler og dette var en av de dårligste bremsene jeg har testet. Men altså... det skal være slik i følge kjellv og testere og siden jeg ikke er noen proff offroadkjører så stoler jeg på at det er sant.

Jeg tror dette kommer til å bli en skikkelig hit fra Yamaha, hvis det stemmer at denne er bygget fra bunnen av med nettopp offroad i tankene. :thumleft
Jeg har aldri sagt at LCD displayet er av simpleste sort. Det er dine ord!

I bestillingen fra de store Yamaha Paris-Dakar rytterne som var med å utvikle sykkelen var en fullblods offroader uten fancy ekstra utstyr og duppeditter som kunne svikte. Men det som er på sykkelen skulle funke.
Instrumentet er enkelt ja, stort og oversiktlig med de viktige funksjoner godt synlig. Det er rektangulært stående nesten loddrett for å være godt synlig selv om sola skinner på det. Enkle funksjoner, men høy kvalitet.

Sykkelen har ingen konkurrenter som direkte kan sammenlignes, heller ikke noen av GSene. Den nærmeste er nok KTM 790 Adventure, men selv denne er en variant av en opprinnelig veisykkel. XTZ700 er bygget som offroader fra bunnen av, det er ikke konkurrentene.

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 612
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: Yamaha Tenere 700 gir BMW GS grisebank - i Tyskland!

Legg inn av Ketil »

Prøvesatt på en Tenere 700 i sommer hos Yamaha i Trondheim. Og i mitt hode kan ikke denne sammenlignes med en GS, dette er motorsykler i ulike klasser, sammenlignet med min 1250 snakker vi også fluevekt vs tungvekt. Nærmeste GS å sammenligne med må i så fall være en 850, men den er også en del tyngre og har mye mer elektroniske hjelpemidler som også gir en helt annen pris. Jeg tror også Yamaha har funnet en bra oppskrift her på en motorsykkel som appellerer til de som virkelig vil ut på korte og lange eventyr der asfalten slutter. Å kjøre grus og TET (Trans European Trail) har blitt veldig populært i det siste, noe bedre verktøy for en TET-tur enn Tenere 700 kan ikke jeg komme på. Den er bygget for offroad, har nok motor og har ikke for mye elektronikk som kan begynne å tulle, samtidig som den skal være brukbart komfortabel på transportetappene på asfalt. Jeg kunne godt tenkt meg en Tenere 700!

Svar