Bjerknez | Snart sesongstart!!!

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' furtebu - Sommerturen er et faktum!

Legg inn av Bjerknez »

I dag bestemte jeg meg for å lage en "fordelerboks" hvor jeg tar all strøm fra, slik at jeg slipper å bruke flere kontakter samt bruke store grenkontakter etc. Poenget med denne er at jeg forer den med 12v fra et 12v adapter jeg fant som kan gi opp til 3.5amp. To mikrokontrollere vil uansett aldri bruke i nærheten av dette, men det gjør jo ikke noe. Kjekt å ha noe å få på.

inne i denne fordelerboksen er en buck/boost converter som har en output på 9v. Det vil si at man kan bruke en hvilket som helst adapter på denne uten at det gjør noe. Vertfall fra 5v til 24v. Det gjør systemet litt mer idiotsikkert.

Her er noen bilder fra dagens "økt" i furtebua.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' furtebu - Sommerturen er et faktum!

Legg inn av Bjerknez »

Da har jeg blitt ferdig med garasjeprosjektet mitt :)


Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 647
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Sted: Oslo

Re: Bjerknez' furtebu - Sommerturen er et faktum!

Legg inn av Nomade »

Ingen kjøretøy i garasjen?? :P

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' furtebu - Sommerturen er et faktum!

Legg inn av Bjerknez »

Nomade skrev: 02 aug 2020, 14:57 Ingen kjøretøy i garasjen?? :P
Hehe ingen biler i garasjen når jeg holder på :)

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' furtebu - Sommerturen er et faktum!

Legg inn av Bjerknez »

Er liv i furtebua for tiden.

I går slengte jeg sammen en Attiny programmerer, slik at jeg slipper og koble denne til en Arduino hver gang jeg skal programmere den. :)
attiny.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Bjerknez' furtebu - Sommerturen er et faktum!

Legg inn av oivindg »

Bjerknez skrev: 01 aug 2020, 14:52 Da har jeg blitt ferdig med garasjeprosjektet mitt :)
Ble bra det. Artig med video!
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' furtebu - Sommerturen er et faktum!

Legg inn av Bjerknez »

oivindg skrev: 03 aug 2020, 08:42
Bjerknez skrev: 01 aug 2020, 14:52 Da har jeg blitt ferdig med garasjeprosjektet mitt :)
Ble bra det. Artig med video!
Ja, jeg ble veldig fornøyd med dette. Det skal sies at jeg bygger dette litt idiotsikkert og bruker helelr flere mikrokontrollere. Grunnen er at mye kode kan skape en del situasjoner på sikt som gjør at ting kan gå galt. Jeg har også satt det opp slik at jeg kan slå av boksen i garasjen med en bryter, slik at det ikke er mulig å styre porten via app, slik at man kan bruke den vanlige fjernkontrollen vi hadde fra før. Da vil også lyset slå seg på når porten åpnes etc. da denne er koblet med en egen kontroller :)

Neste nå er å lage en sikkerhetsannordning som stopper porten hvis det er hindringer i veien. Men denne blir litt mer tricky.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' furtebu - Sommerturen er et faktum!

Legg inn av Bjerknez »

I dag har jeg testet ut Attiny85 som i praksis fungerer på samme måte som en Arduino. Bakdelen er at den kun har 6 digitale pinner. Som oftest så holder dette til mange oppgaver uansett. Dessuten er hovedfordelen med Attiny85 strømforbuket og ikke minst størrelsen.
IMG_2902.JPG
Jeg satt opp en DS18B20 temperatursensor som leser temperaturen hvert sekund, samt fire led som lyser opp avhengig av hva temperaturen er. Denne kretsen trekker kun 8mA. Hadde man kun brukt temperatursensoren hadde hele kretsen brukt 3mA. Å det er uten å aktivere "sleep mode" etc.

Det betyr at denne kunne drives 24/7 i 30 dager på to AA batterier. (vertfall i teorien).
attiny.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' furtebu - Sommerturen er et faktum!

Legg inn av Bjerknez »

Fikk telefon fra ho som rygget på sykkelen min i dag hvor hun spurte hva skadene kom på. Det vet jeg ikke før jeg har hatt den på takstering sa jeg, hvor hun igjen spurte om jeg klarte og annta en sum. jeg svarte igjen at jeg ikke visste dette da jeg ikke vet pris på deler og arbeidstimer etc. Jeg vet heller ikke om det er underliggende og ikke synlige skader.

Hun skulle be til høyere makter sa hun over at dette ikke ble dyrt, siden hun ikke hadde så mye penger å rutte med. Joda, sa jeg, hvis du er troende så skader det jo ikke å sende avgårde en bønn sa jeg, men svaret får jeg uansett ikke før jeg har hatt den på takstering sa jeg.

Hun var utrolig nyskjerrig på hva dette kom til å koste nok en gang og da sa jeg at det nok hadde vært rimeligere hvis hun hadde hørt på ryggesensoren og fulgt med litt når hun rygget.

Hun fikk seg helt klart en lærepenge og hvis jeg klarer og få en person til å følge med bedre når man setter bilen i revers så tenker jeg at summen som må betales har en større verdi enn det at sykkelen min blir fikset. :)

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Bjerknez' furtebu - Sommerturen er et faktum!

Legg inn av pekle »

Har hun ikke forsikring?

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' furtebu - Sommerturen er et faktum!

Legg inn av Bjerknez »

pekle skrev: 06 aug 2020, 14:43 Har hun ikke forsikring?
Joda, alt er i orden sånn sett, men hun ble kanskje ikke født med de beste forutsetningene tror jeg. Hun har tydeligvis ikke så mye penger å rutte med og hun tror at dette blir en sum hun kan ta utenom forsikring da hun annså en mc velt som lite kostbar i forhold til hvis det hadde vert en bil etc.

Jeg anntydet på stedet at dette nok kom til å koste mer enn hun trodde og da ble hun litt "rar" i blikket. Utover det har ikke jeg nevnt noe som helst annet.

Derfor er hun veldig nyskjerrig på hva dette kommer til å koste. Personlig så driter jeg i det. Spør du meg så kunne onkel tatt førerkortet hennes i samme slengen.

Men skal jeg tippe så tror jeg dette lett runder 10.000 kroner uten tvil. Tre nye deksler koster vel fort 5-6.000 alene. Så er dte arbeidstimer og evt skulte skader etc.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' furtebu - Sommerturen er et faktum!

Legg inn av Bjerknez »

Sitter og leker meg litt med EasyEda og har laget meg et kretskort hvor man kan lodde fast en Arduino Nano for så og programmere en Attiny85 chip på en enkel måte.

Jobber litt med å få den så kompakt som mulig, men det er en utfordring og lage såkalte "traces" på en mest mulig effektiv måte, samt plassering av komponenter etc.

Men dette er vertfall så langt jeg har kommet nå:
board.png
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' furtebu - Sommerturen er et faktum!

Legg inn av Bjerknez »

Øver meg litt på grus.
B34861C3-4393-4BBF-9B54-2C284F814BB6.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' furtebu - Sommerturen er et faktum!

Legg inn av Bjerknez »

Holder stadig på i furtebua. Her er siste og endelig utgave av Attiny85 programmer modulen. For den interreserte følger bilder og koblingsskjema .

Den faktiske størrelsen på kretskortet juger litt. For det er kun 75mm x 36mm :)

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Bjerknez' furtebu - Sommerturen er et faktum!

Legg inn av oivindg »

Kult, men hvorfor så komplisert form på kretskortet?
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Svar