Registrer fotoboks mc

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Svar
Richard
Motorsykkelen din: Yamaha tracer 700

Registrer fotoboks mc

Legg inn av Richard »

Kan mc bli tatt i fotoboks

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Re: Registrer fotoboks mc

Legg inn av AJ »

Richard skrev: 26 aug 2020, 21:42 Kan mc bli tatt i fotoboks
Ikke her i landet siden fører må kunne identifiseres for å kunne straffeforfølges (les: få forelegg for f.eks. fartsovertredelse). Det lar seg ikke gjøre når fører bruker hjelm...

Annerledes i en del andre land. Så man bør være klar over dette når man kjører i flere land i Europa.

Brukeravatar
Geiroe
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)

Legg inn av Geiroe »

Kjører du derimot veldig fort er det utrolig hvor flinke de er til å finne deg.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Richard
Motorsykkelen din: Yamaha tracer 700

Legg inn av Richard »

Så vist fotoboksen blitzer mc så vil ingenting skje

Brukeravatar
Connie
Motorsykkelen din: 1978 XT500, 2017 Z1000SX

Legg inn av Connie »

Bildet blir tatt forfra også, og der er det selvsagt ikke registreringsnummer på en MC. Boksene i Norge er satt opp slik at de ikke registrerer MC.

Brukeravatar
Connie
Motorsykkelen din: 1978 XT500, 2017 Z1000SX

Legg inn av Connie »

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Richard skrev: 26 aug 2020, 22:02 Så vist fotoboksen blitzer mc så vil ingenting skje
Vil forundre meg om fotoboksen blizter om du passerer. Det har jeg aldri opplevd selv om jeg har kommet i skade for ligge over fartsgrensa... :redface .
Må bare innrømme at det ikke alltid er like lett, men jeg prøver i hvert fall så godt jeg kan å holde fartsgrensa også der det er fotobokser.
Men jeg kan nok dessverre ikke framstille meg som en "helgen" når det gjelder overholdelse av fartsgrensene. Skulle ønske jeg kunne si det med hånda på hjerte, men det kan jeg altså ikke... :sorry .

Når det er nevnt skal det også nevnes at jeg aldri har fått forelegg eller annen reaksjon på MC-kjøringen min fra offentlig myndighet (politiet...) siden jeg startet opp med MC-kjøring i 2006.
Så får de som kjenner til min MC-kjøring gjerne kalle det flaks... ;) .

Jeg har heller ikke i løpet av disse årene vært involvert i noen form for trafikkuhell. Bank-i-bordet :overtro .

Brukeravatar
dypen
Motorsykkelen din: R1250GSA

Legg inn av dypen »

Det var før i tida det satt gamle kameraer i boksene som måtte tømmes for bilder det blitzet når du kjørte for fort :) I dag er det moderne utstyr og bildene lastes direkte til dedikerte servere hos SVV.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
FredrikE24
Motorsykkelen din: BMW K1200RS

Legg inn av FredrikE24 »

Har blitt blitza i nyere tid, men aldri i Norge, på sykkel.

I Sverige derimot er boksene mye mer følsomme. Artig å løse ut når man kjører i større gruppe. Fotoboksen går nærmest varm.

KawaKjetil

Legg inn av KawaKjetil »

Fotoboksene i Norge registrerer ikke MC. De gjorde det før i tiden. Husker jeg kom i Bergens Arbeiderblad som en rød strek rundt 1990 på strekningen fra Arna mot Åsane kl 03 om natten på vei hjem fra Voss :) Farten husker jeg ikke, men tror det var godt over 80 i 80 sonen. Da ble det debattert om dette var nødvendig. Fotoboksene ble etter det en eller annen gang justert slik at de ikke knipset mc. Googlet temaet, og ser de første boksene kom til Norge i 1988.
I utlandet har jeg sett mange blitz både forfra og bakfra. Spesielt i England og Skottland. Aldri fått bildene i posten.

Brukeravatar
Bjerknez
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Jeg kan skrive under på at Norske fotobokser ikke er "farlige" for oss MC folk. Har til gode å utløse en fotoboks i Norge med Motorsykkel, og skulle den blinke, så er det jo ingen måte dem kan ta deg på. Ikke ser dem ansiktet ditt og ikke ser dem skiltnummeret. Motorsykler er som oftest også vanskeligere å kjenne igjen nøyaktig via bilder i forhold til biler. Tror jeg.

Brukeravatar
pingvin
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Legg inn av pingvin »

Ble "blitzet" av fotoboks på MC for noen dager siden, dvs. lyste rødt i det passerte. Lå nok over fartsgrensen og tåler egentlig ikke flere prikker men som sagt over, de får vel hverken ansikt eller reg.nr. så er nok trygg. Stusset litt over at blinket, mulig utløst ved feil?
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Dette gjelder gjennomsnittsmålinger. Der blir alle kjøretøy tatt bilde av. En gang ved inngangen og en gang ved utgangen. Så regner den ut hastigheten basert på tiden mellom punktene. Så når det blinker rødt er det ingen fare for oss motorsyklister.

Men så klart, kjører man helt idiot og passerer disse i 200km/t + så skal du ikke se bort fra at det settes i gang en større innsats for å lete etter vedkommende. men det blir trolig en vanskelig affære. Ikke har dem ansikt og ikke har dem skilt. Så normalt sett ingen fare.

Personlig liker jeg disse gjennomsnittsmålingene. En fin mulighet for å passere en gruppe biler :)

Brukeravatar
pingvin

Legg inn av pingvin »

Bjerknez skrev: 27 aug 2020, 07:35 Dette gjelder gjennomsnittsmålinger. Der blir alle kjøretøy tatt bilde av. En gang ved inngangen og en gang ved utgangen. Så regner den ut hastigheten basert på tiden mellom punktene. Så når det blinker rødt er det ingen fare for oss motorsyklister.

Men så klart, kjører man helt idiot og passerer disse i 200km/t + så skal du ikke se bort fra at det settes i gang en større innsats for å lete etter vedkommende. men det blir trolig en vanskelig affære. Ikke har dem ansikt og ikke har dem skilt. Så normalt sett ingen fare.

Personlig liker jeg disse gjennomsnittsmålingene. En fin mulighet for å passere en gruppe biler :)
Ja, tenkte litt på om var noe slikt også, antagelig det det var, ja :thumleft

KawaKjetil

Legg inn av KawaKjetil »

pingvin skrev: 27 aug 2020, 07:02 Ble "blitzet" av fotoboks på MC for noen dager siden, dvs. lyste rødt i det passerte. Lå nok over fartsgrensen og tåler egentlig ikke flere prikker men som sagt over, de får vel hverken ansikt eller reg.nr. så er nok trygg. Stusset litt over at blinket, mulig utløst ved feil?
Ser at det er flere slike "røde" lys i boksene i tunnellene her i Bergen (uten at det er snittmåling). Lurer på om det betyr at den er aktiv?
Når de tar bilde kommer det et kraftig blitz lys, det har jeg sett når jeg lå bak en som ble knipset - hehe.

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Kan det være slik at det er bygget inn en teller? Altså for å registrere antall kjøretøy etc.? Altså for å kartlegge trafikken?

Brukeravatar
pingvin

Legg inn av pingvin »

Var ikke i tunnel når blinket rødt for min del, mener da at blitt tatt i fotoboks før "utendørs" hvor bare blinket rødt og ikke blitzet? Mulig rører...

Fra NAF:

"Fotoboksene som måler og fotograferer snitthastighet har en usynlig infrarød blitz, mens de tradisjonelle punktmålingsboksene har hatt en svært kraftig halogenblitz. Nyere teknologi gjør imidlertid at Vegdirektoratet kan bruke infrarødt lys i alle blitzer, lik dem som brukes i fotobokser som måler gjennomsnittsfart.

Bilførere som blir fotografert i punktmåling vil fortsatt tydelig merke blinket. Men blinket i slike bokser kun en slags «kvittering» fra lysdioder rundt den infrarøde blitzen. Blinket er altså ikke nødvendig for selve bildet, men som informasjon at man ble fotografert.

Forskjellen på den gamle halogenblitzen og lysdiodene vil være spesielt merkbar langs veier uten gatebelysning og andre lys i nærheten."

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

De tre gangene jeg har blitt tatt i fotoboks (ikke med motorsykkel selvsagt) så kan man ikke unngå å se den blitsen. Du merker det for å si det sånn. Spesielt inne i en tunell. Men nå er det vel 5-6 år siden jeg ble knipset i fotoboks sist. jeg var overhodet ikke i tvil om at jeg hadde blitt fersket.

Brukeravatar
rolf-arne
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Kontakt:

Legg inn av rolf-arne »

Om dere skulle havne på tur til england så finnes det der noen kontrollbokser som tar bilde både foran og bak.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
Audi Mannen
Motorsykkelen din: Yamaha XJR 1300

Legg inn av Audi Mannen »

Streknings måling i området Dovreskogen E6 forbi Cirkel K på vei nordover registrer mc. Det blinket både på start og slutt for min del på vei hjem fra treffet. Noen bot hadde det ikke blitt uansett da kjøringen var pertentlig selv om de pr.d.d ikke får gjenkjenning pga. hjelm.
Yamaha XJR 1300

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Audi Mannen skrev: 27 aug 2020, 14:10 Streknings måling i området Dovreskogen E6 forbi Cirkel K på vei nordover registrer mc. Det blinket både på start og slutt for min del på vei hjem fra treffet. Noen bot hadde det ikke blitt uansett da kjøringen var pertentlig selv om de pr.d.d ikke får gjenkjenning pga. hjelm.
Akkurat der passerte jeg pent et dusin bobiler i god fart. Har ennå ikke sett noen bot, å dette er to år siden. :knegg

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Rettssikkerhetssystemet i Norge er innrettet slik at lovovertreder skal være identifisert for å kunne bli domfelt.
Derfor går vi motorsyklister klar siden hjelmen dekker ansiktet og gjør sikker identifisering høyst usikker.
Selv om de som administrerer disse ATK sakene hvis da MC'er blir tatt bilde av, "vet" at fører er identisk med eier.
I andre land i Europa har man lempet på dette rettssikkerhetsprinsippet, så vidt jeg vet, og bøtlegger eieren av motorsykkelen.

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

AJ skrev: 27 aug 2020, 15:00 Rettssikkerhetssystemet i Norge er innrettet slik at lovovertreder skal være identifisert for å kunne bli domfelt.
Derfor går vi motorsyklister klar siden hjelmen dekker ansiktet og gjør sikker identifisering høyst usikker.
Selv om de som administrerer disse ATK sakene hvis da MC'er blir tatt bilde av, "vet" at fører er identisk med eier.
I andre land i Europa har man lempet på dette rettssikkerhetsprinsippet, så vidt jeg vet, og bøtlegger eieren av motorsykkelen.
Jeg er i utgangspunktet enig med deg, men er du HELT sikker på at det i alle tilfeller er så enkelt?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Bjerknez skrev: 27 aug 2020, 15:23
AJ skrev: 27 aug 2020, 15:00 Rettssikkerhetssystemet i Norge er innrettet slik at lovovertreder skal være identifisert for å kunne bli domfelt.
Jeg er i utgangspunktet enig med deg, men er du HELT sikker på at det i alle tilfeller er så enkelt?
Temmelig sikker, ja.
Men jeg vet om tilfeller hvor MC-førere er dømt fordi de har vært flinke med bevisene selv; filmet mens de har kjørt og lagt ut på sosiale medier :fool: .
Men det er noe annet...

Husker også et annet tilfelle med en notorisk bilist i Asker og Bærum området, om jeg ikke husker feil, som dro ned solskjermen hver gang han passerte bomringene, muligens også ATK, som slapp unna gang på gang helt til politiet fikk medhold av retten på å anmelde ham på bakgrunn av bildene som ble tatt, selv om føreren ikke lot seg ansiktsgjenkjenne, altså identifisere.

Så i prinsippet kan en slik sak skape presedens og dermed gjøres gjeldende også for motorsyklister, vil jeg tro.
Men jeg har altså ikke hørt om tilfeller her i Norge hvor motorsykkelførere er blitt bøtlagt etter ulovlig forfortkjøring forbi disse ATK boksene.

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Men så sant ikek man filmer sitt eget annsikt når man råkjører, så har man vel ikke noe ansikt å vise til i retten da heller? Jeg tror at dem kan ta deg hvis dem mener gjerningen er grov nok.

Svar