Kjøp av første mc - finn annonse, legit eller ikke?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Jofal
Innlegg: 3
Registrert: 06 sep 2020, 17:22
Motorsykkelen din: Honda

Kjøp av første mc - finn annonse, legit eller ikke?

Legg inn av Jofal »

Heisann :) jeg er en 25 år gammel student som har en drøm om å skaffe mc, men som mangler litt ekstra penger for å få råd til både sykkel og lappen slik det er nå, men jeg får mest sannsynlig(dog ikke helt sikkert, avhenger av markedet) råd etter neste års sommerjobb. Jeg vet akkurat hva slags sykkel jeg ønsker og vet med full sikkerhet at sykkelen er kjempebra for nybegynnere. I mange år har modellen (tungsykkel) ligget til salgs på mellom 80-100k, men nå ut av det blå fant jeg en ny annonse fra en litauer som selger den for 55 tusen. Den er registret i Litauen og service heftet er også fra Litauen. Ut ifra bildene virker sykkelen til å være i ganske god stand og den har gått 32 000 km. Den har såkalt "straight pipe", men om min kunnskap er riktig skal ikke det være et dårlig tegn så lenge lydnivået ligger under norsk lov. Årsaken til at jeg vurderer kjøpet er fordi jeg vil spare masse penger, da de resterende pengene jeg ellers ville måtte legge ut for samme sykkelen kan jeg da bruke til å ta lappen. Jeg sparer bortimot 40 tusen på kjøpet, selv om jeg er fullt klar over at kanskje må jeg kjøpe nytt sett dekk og eventuelt "fikse" noen småting som f.eks. "straight pipen". Selgeren forteller at han har gjort service på sykkelen før hver sesong.

Er det noen her som kan gi litt innsyn i om hva de tenker om dette? Virker det for godt til å være sant eller er det verdt et besøk?
Tusen takk :)

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Kjøp av første mc - finn annonse, legit eller ikke?

Legg inn av pekle »

Antar det er denne: https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=189351324

Husk at det tilkommer avgifter og moms. Kjapp utregning på https://www.skatteetaten.no/person/avgi ... e/regn-ut/ viser at totalprisen blir ca 75.000 for denne.

Bildene sier meg egentlig ingenting. Ser ut som det er noe bling, men om den er ihjelskrudd eller topp topp er umulig å si på avstandsbildene.
Sist redigert av pekle den 06 sep 2020, 18:16, redigert 2 ganger totalt.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37826
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kjøp av første mc - finn annonse, legit eller ikke?

Legg inn av AJ »

Hei og velkommen til oss her på MCsiden.no :vs !

Du skriver i trådtittelen at dett er en Finn .no annonse.
Da anbefaler jeg deg å legge ut link til annonsen slik at brukere her inne kan vurdere bilder og info nærmere.

Så regner jeg med at flere kommer på banen etter hvert med tanke på evt. erfaring med kjøpt fra Litauen og andre land i Europa.
Jeg har selv aldri kjøpt brukltsykkel fra utlandet, men vet at mange her i landet har gjort gode og trygge kjøp fra bl.a. Sverige.

Uten å være for forutinntatt så må jeg bare erkjenne at jeg i utgangspunktet er skeptisk til kjøp av bruktMC fra Litauen... :-k .

Man har ikke så rent sjelden hørt uttalelser om at "den er sikkert allerede i Litauen" når motorsykler stjeles her i landet...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Jofal
Innlegg: 3
Registrert: 06 sep 2020, 17:22
Motorsykkelen din: Honda

Re: Kjøp av første mc - finn annonse, legit eller ikke?

Legg inn av Jofal »

pekle skrev: 06 sep 2020, 18:12 Antar det er denne: https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=189351324

Husk at det tilkommer avgifter og moms. Kjapp utregning på https://www.skatteetaten.no/person/avgi ... e/regn-ut/ viser at totalprisen blir ca 75.000 for denne.

Bildene sier meg egentlig ingenting. Ser ut som det er noe bling, men om den er ihjelskrudd eller topp topp er umulig å si på avstandsbildene.
Det stemmer, ja jeg sjekket ut litt på avgifter osv tidligere, jeg fikk det ikke til 75, men da skrev jeg kanskje noe feil. Sykkelen er her i Norge og det er riktig at jeg kan ikke bare ut ifra bildene vurdere om sykkelen er i god stand. Min tanke var at bare å høre om dette høres ut som en veldig god eller dårlig idé. Tanken var hvis det virket bra så tenkte jeg møte selgeren med en bekjent som har kjørt mc i et par år slik at han/henne også kan gi input.

Jofal
Innlegg: 3
Registrert: 06 sep 2020, 17:22
Motorsykkelen din: Honda

Re: Kjøp av første mc - finn annonse, legit eller ikke?

Legg inn av Jofal »

AJ skrev: 06 sep 2020, 18:14 Hei og velkommen til oss her på MCsiden.no :vs !

Du skriver i trådtittelen at dett er en Finn .no annonse.
Da anbefaler jeg deg å legge ut link til annonsen slik at brukere her inne kan vurdere bilder og info nærmere.

Så regner jeg med at flere kommer på banen etter hvert med tanke på evt. erfaring med kjøpt fra Litauen og andre land i Europa.
Jeg har selv aldri kjøpt brukltsykkel fra utlandet, men vet at mange her i landet har gjort gode og trygge kjøp fra bl.a. Sverige.

Uten å være for forutinntatt så må jeg bare erkjenne at jeg i utgangspunktet er skeptisk til kjøp av bruktMC fra Litauen... :-k .

Man har ikke så rent sjelden hørt uttalelser om at "den er sikkert allerede i Litauen" når motorsykler stjeles her i landet...
Takk for informasjonen, skal ta det til betraktning :)

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5208
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Kjøp av første mc - finn annonse, legit eller ikke?

Legg inn av dypen »

Ikke noe jeg ville brukt tid på dette, sluttsummen får du først hvis du vil selge sykkel’n igjen ...
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Snekker.edvin
Innlegg: 494
Registrert: 30 des 2017, 23:30
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 850

Re: Kjøp av første mc - finn annonse, legit eller ikke?

Legg inn av Snekker.edvin »

https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=171334725
Samme sykkel men registrert i Norge.

ErikW
Innlegg: 695
Registrert: 17 des 2019, 13:19
Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo
Sted: Skien

Re: Kjøp av første mc - finn annonse, legit eller ikke?

Legg inn av ErikW »

Hei
Det er sjelden å spare noe særlig på import av sykkel fra disse landene. Tror mye ligger på rykter o.l. Du må også tenke på videre salg siden. Som du ser av siste link her, så sparer du ikke noe her.

Finner du ikke det du vil her i lander, så se heller litt mot Sverige. Selv har jeg importert fra Sverige og det er mye bra der..

Erlend Kveinen
Innlegg: 70
Registrert: 30 des 2019, 21:59
Motorsykkelen din: Honda XL 700 V Transalp 2009-modell
Sted: Sandnes

Re: Kjøp av første mc - finn annonse, legit eller ikke?

Legg inn av Erlend Kveinen »

Her ville jeg trukket ørene til meg og gått videre til neste annonse. Som Pekle og snekker Edvin er inne på blir prisen en helt annen når sykkelen skal ha norske skilter. Magefølelsen er dårlig.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5208
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Kjøp av første mc - finn annonse, legit eller ikke?

Legg inn av dypen »

ErikW skrev: 06 sep 2020, 18:41 Hei
Det er sjelden å spare noe særlig på import av sykkel fra disse landene. Tror mye ligger på rykter o.l. Du må også tenke på videre salg siden. Som du ser av siste link her, så sparer du ikke noe her.

Finner du ikke det du vil her i lander, så se heller litt mot Sverige. Selv har jeg importert fra Sverige og det er mye bra der..
Har regna på mange sykler fra Sverige siste året men klarer ikke å se det er nok å spare til at det er bryet verdt. Avstand ved kjøp samt transport er heller ikke tatt hensyn til som kommer på toppen av regnestykket. Må i tilfelle være sykler som er vanskelige å få tak i.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Kjøp av første mc - finn annonse, legit eller ikke?

Legg inn av cannon »

Jeg ser ingen grunn til å være skeptisk til en registrert sykkel fra Litauen.
Uansett, du må undersøke og prøvekjøre bruktsykkel nøye. Og eksosen får du nesten garantert mangellapp på. Dette er en relativt høy kostnad. Du bør også sjekke om den er momset inn i Norge, og dato for første gangs registrering i Litauen.

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Kjøp av første mc - finn annonse, legit eller ikke?

Legg inn av niko »

Litt off-topic, og kan godt hende jeg tar feil, men jeg må bare spørre: Er du sikker på at dette er riktig begynner-sykkel? 200 kg og 180 hester er ingen spøk.

Brukeravatar
E-strom
Innlegg: 642
Registrert: 08 apr 2012, 11:33
Motorsykkelen din: BMW R1200GS og DRZ400S
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Kjøp av første mc - finn annonse, legit eller ikke?

Legg inn av E-strom »

niko skrev: 06 sep 2020, 20:25 Litt off-topic, og kan godt hende jeg tar feil, men jeg må bare spørre: Er du sikker på at dette er riktig begynner-sykkel? 200 kg og 180 hester er ingen spøk.
...og så MÅ du sjekke forsikringspriser - "RR" er dyrt, og hvis du er nybegynner så har du kanskje ikke oppspart bonus heller...
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle :redface
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22842
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kjøp av første mc - finn annonse, legit eller ikke?

Legg inn av Bjerknez »

Ut fra MIN magefølelse så er dette feil sykkel, ut fra hva du skriver. Å kjøpe en RR sykkel fra et noe lugubert opphav til en tilsynelatende god pris (som uansett viser seg å være høyere med tanke på avgifter etc.) en dårlig ide.

RR sykler er også som nevnt svindyre og forsikre hvis man er ung og uerfaren.

Å kalle en RR sykkel for en nybegynersykkel er vel også å ta i. Lever man på budsjett, så ville jeg mye heller kjøpt meg en nyere sykkel ala MT07 etc. Da har du garanti, langt rimeligere forsikring etc.

Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Sted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Re: Kjøp av første mc - finn annonse, legit eller ikke?

Legg inn av Voodoodoo »

Sykkelen er sikkert bra men slik som den står må du iallefall fikse eksos, skiltoppheng og lys får å få den godkjent på Norske skilt.
Har ikke selger org delene så blir det fort vekk ganske dyrt.

Sent fra min LYA-L29 via Tapatalk

Artificial intelligence is no match for natural stupidity

Svar