Lett mc på motorvei

Prat, råd og tips for dere med lett-MC, crossere o.l.
Kurisutofa
Innlegg: 3
Registrert: 15 sep 2020, 17:55
Motorsykkelen din: Har ikke

Lett mc på motorvei

Legg inn av Kurisutofa »

Hei, gutt på 17 her som vurderer å kjøpe lett mc. Begge sider av familien bor langt unna (Vestlandet pg sverige) og jeg skulle gjerne besøkt dem mer, så tenker at mc er bra mulighet for det, men jeg lurer på om lett mc egner seg til sånne turer, og i så fall hvilken sykkel anbefales. Hvordan er det med motorsykkel på motorvei? Er det trygt?

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Lett mc på motorvei

Legg inn av SilverSmurfer »

De raskeste A1 syklene går opp mot 160km/t. Men de vibrerer mye og er slitsomme i lengden. De er også lette og litt ustabile. Men å holde fartsgrensen er uproblematisk på så og si alle nye A1 sykler.

Det sagt så vil det nok gå helt fint. Motorveier er de tryggeste veiene pga forutsigbart trafikkmønster. Du vil nok trenge noen pauser på lange strekninger men du kommer deg fint i gjennom det.

Cb125R fra Honda og en tilsvarende sykkel fra Yamaha er vel det som anbefales. Husker ikke navnet.

Men stort sett helt greit uansett hvilken A1 sykkel du velger.

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Lett mc på motorvei

Legg inn av SilverSmurfer »

Det sagt, så går det jo an å tilpasse reisen litt. Jeg ville helst ha reist når trafikken er rolig. Å sitte på en A1 sykkel i rushtiden med biler over alt er ikke så morsomt. Selv om det går.

Kurisutofa
Innlegg: 3
Registrert: 15 sep 2020, 17:55
Motorsykkelen din: Har ikke

Re: Lett mc på motorvei

Legg inn av Kurisutofa »

SilverSmurfer skrev: 15 sep 2020, 18:17 De raskeste A1 syklene går opp mot 160km/t. Men de vibrerer mye og er slitsomme i lengden. De er også lette og litt ustabile. Men å holde fartsgrensen er uproblematisk på så og si alle nye A1 sykler.

Det sagt så vil det nok gå helt fint. Motorveier er de tryggeste veiene pga forutsigbart trafikkmønster. Du vil nok trenge noen pauser på lange strekninger men du kommer deg fint i gjennom det.

Cb125R fra Honda og en tilsvarende sykkel fra Yamaha er vel det som anbefales. Husker ikke navnet.

Men stort sett helt greit uansett hvilken A1 sykkel du velger.
Er det Yamaha ybr du tenker på? Cb125r er litt utenfor mitt budsjett. Akkurat nå tenker jeg at sykkelen ikke kan koste mer enn 20000, men hvis det ikke er realistisk så må jeg nok bsre vente noen år

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Lett mc på motorvei

Legg inn av SilverSmurfer »

Nei, det var ikke YBR jeg tenkte på. Men det har heller ikke så mye å si, som jeg sa kan stort sett alle 125cc sykler fint klare seg på norske motorveier.

Det gjelder også YBR som er av de mest solgte syklene. I den budsjettklassen ville jeg også ha sett på scootere, feks Honda PCX. Scooter gir ofte mer for pengene og krever gjerne mindre vedlikehold.

Norsense
Innlegg: 82
Registrert: 12 des 2019, 08:51
Motorsykkelen din: For tiden uten.
Sted: Arendal

Re: Lett mc på motorvei

Legg inn av Norsense »

Honda Varadero var jo kongen av lett-mc til turbruk. Det er kanskje ikke så mye som kan måle seg i dag heller, selv om det er en stund siden den gikk ut av produksjon?

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Lett mc på motorvei

Legg inn av kjellv »

Motorvei kan være så mangt. Motorvei med 90-sone er nok OK med mange 125cc, i hvert fall om det ikke er veldig mye trafikk. Men selv min begrensede erfaring med motorvei har gjort meg oppmerksom på at det er bare vogntog med fartssperre som kjører i 90 der. Øvrig trafikk ligger minst 10-15 km/t over fartsgrensa. Er det da bare ett kjørefelt i hver retning vil det nok ganske fort samle seg kø bak mange 125cc, særlig i motbakker.
Det er nok bare å innse at mange av disse syklene er ikke spesielt godt egnet til slike veier. Det finnes 125cc scootere og motorsykler med motorytelse fra 7-15 hk. Velg i så fall en med 15hk som er i god stand og prøv deg litt forsiktig fram. De fleste motorveistrekninger har gjerne alternativer i veier som går parallelt og kan egne seg bedre :thumleft

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Lett mc på motorvei

Legg inn av SilverSmurfer »

Norsense skrev: 15 sep 2020, 20:24 Honda Varadero var jo kongen av lett-mc til turbruk. Det er kanskje ikke så mye som kan måle seg i dag heller, selv om det er en stund siden den gikk ut av produksjon?
Koster fremdeles mer enn de fleste nye A1 sykler på markedet...

125cc koster nå ofte like mye eller mer enn 1000cc Varadero...

Online
Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Lett mc på motorvei

Legg inn av FredrikE24 »

Peeent brukt Honda Shadow hadde nok vært mitt valg.

Eller ventet et år og fått tak på en bil.

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Lett mc på motorvei

Legg inn av SilverSmurfer »

FredrikE24 skrev: 15 sep 2020, 20:41 Peeent brukt Honda Shadow hadde nok vært mitt valg.

Eller ventet et år og fått tak på en bil.
Men på slutten av dagen så er det ikke så nøye hvilken 125cc sykkel man skal ha, du trenger ikke å ha den absolutt perfekte sykkelen for å kunne kjøre på en Norsk eller Svensk motorvei. Hvis målet er å kjøre på motorveien hver dag så bør man vel tenke seg godt om over valget. Men hvis det er snakk om å besøke slektninger i Sverige en gang i blandt så klarer man seg fint med feks en Honda CB125F eller Yamaha YBR.

Brukeravatar
MaGr
Innlegg: 59
Registrert: 11 feb 2020, 18:19
Motorsykkelen din: KTM SuperDuke R 1290
Sted: Buskerud ;)

Re: Lett mc på motorvei

Legg inn av MaGr »

Velg en du kan holde følge med øvrig trafikk. Mine håpefulle kjører hver sin Yamaha YZF R125. De gjør 130 km/t +
Denne mener jeg du kan få ett brukbart eksemplar av ned mot budsjettet ditt på 20K
Min MC historikk:
82’ Suzuki GSX 750/1100, 84’ Honda VF 750F, 86’ Kawasaki GPZ 1000RX, 96’ Kawasaki ZX-7R Ninja,
98’ Suzuki TL 1000R, 98’ Honda CBR 900RR, 98’ Boom Trike, 98’ Honda CBR 900RR, 02’ Honda CBR 954RR,
04’ Aprilia RSV 1000R og nå 14’ KTM SuperDuke R 1290

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Lett mc på motorvei

Legg inn av FreewheelBurning »

FredrikE24 skrev: 15 sep 2020, 20:41 Peeent brukt Honda Shadow hadde nok vært mitt valg.

Eller ventet et år og fått tak på en bil.
Ikke bil! Vent et år og skaff mellomtung. Da er ikke motorvei noe problem.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Lett mc på motorvei

Legg inn av Bjerknez »

En 125cc på motorvei i dag, er vel ikke spesielt godt egnet desverre. Som kjellv skriver så ligger de fleste biler i minst 100km/t i 90 sone og langt mer i 100 sone og over. På disse strekningene vil du måtte tyne sykkelen til det ytterste bare for å holde følge.

Jeg vet ikke om disse syklene er egnet for å kjøres så hardt over lang tid, men det blir jo fort slitsomt. Og alle forbikjøringer i den hastigheten vil være langt farligere da du du ikke har noe krefter i bakhånd.

Men... hvorfor motorvei? Ta det som en tur og kjør en annen rute som ikke involverer motorveien i den grad. :)

Å kjøre motorvei med en 125cc er vel kanskje det kjipeste scenarioet jeg kan se for meg på to hjul.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Lett mc på motorvei

Legg inn av Bjerknez »

Kurisutofa skrev: 15 sep 2020, 17:59 Hei, gutt på 17 her som vurderer å kjøpe lett mc. Begge sider av familien bor langt unna (Vestlandet pg sverige) og jeg skulle gjerne besøkt dem mer, så tenker at mc er bra mulighet for det, men jeg lurer på om lett mc egner seg til sånne turer, og i så fall hvilken sykkel anbefales. Hvordan er det med motorsykkel på motorvei? Er det trygt?
For å utbrodere litt mer direkte.

MC er en flott mulighet til å komme seg ut samt få en større følelse av frihet når man er på tur. Å kjøre til Sverige, eller jorden rundt for den saks skyld, er null problem uansett sykkel. Man må bare påberegne større kostnader kontra det å kjøre bil. mest på grunn av service og dekk kostnader. Det er ikke noe billigere å kjøre MC enn bil. Det er heller stikk motsatt. Billigere i innkjøp, men dyrere i bruk.

Som nevnt, motorvei over lengre strekninger med en 125cc blir bare slitsomt. Du ligger stort sett med stram wire hele veien og har ingen krefter og gå på. Forbikjøringer blir det ikke mye av og skulle du prøve deg på forbikjøringer når annen trafikk går i 80km/t + så lever du farlig. Du blir på en måte liggende litt i stampe.

I den forbindelse vil jeg si det er mer trygt og kjøre på motorvei med tung motorsykkel. Om ikke annet er dte langt mindre anstrengt. Faktisk foretrekker jeg til tider og kjøre motorveien.

Men legg om kursen litt og kjør utenom motorveien. På en liten 125cc vil de fleste fjelloverganger og avstikkere være en fornøyelse. :thumleft

Kurisutofa
Innlegg: 3
Registrert: 15 sep 2020, 17:55
Motorsykkelen din: Har ikke

Re: Lett mc på motorvei

Legg inn av Kurisutofa »

Bjerknez skrev: 16 sep 2020, 06:21
Kurisutofa skrev: 15 sep 2020, 17:59 Hei, gutt på 17 her som vurderer å kjøpe lett mc. Begge sider av familien bor langt unna (Vestlandet pg sverige) og jeg skulle gjerne besøkt dem mer, så tenker at mc er bra mulighet for det, men jeg lurer på om lett mc egner seg til sånne turer, og i så fall hvilken sykkel anbefales. Hvordan er det med motorsykkel på motorvei? Er det trygt?
For å utbrodere litt mer direkte.

MC er en flott mulighet til å komme seg ut samt få en større følelse av frihet når man er på tur. Å kjøre til Sverige, eller jorden rundt for den saks skyld, er null problem uansett sykkel. Man må bare påberegne større kostnader kontra det å kjøre bil. mest på grunn av service og dekk kostnader. Det er ikke noe billigere å kjøre MC enn bil. Det er heller stikk motsatt. Billigere i innkjøp, men dyrere i bruk.

Som nevnt, motorvei over lengre strekninger med en 125cc blir bare slitsomt. Du ligger stort sett med stram wire hele veien og har ingen krefter og gå på. Forbikjøringer blir det ikke mye av og skulle du prøve deg på forbikjøringer når annen trafikk går i 80km/t + så lever du farlig. Du blir på en måte liggende litt i stampe.

I den forbindelse vil jeg si det er mer trygt og kjøre på motorvei med tung motorsykkel. Om ikke annet er dte langt mindre anstrengt. Faktisk foretrekker jeg til tider og kjøre motorveien.

Men legg om kursen litt og kjør utenom motorveien. På en liten 125cc vil de fleste fjelloverganger og avstikkere være en fornøyelse. :thumleft
Ja jeg hadde jo tenkt å bruke mc til å komme meg til steder lenger unna men kan jo bare bruke sideveier og hvis absolutt nødvendig dra ut på motorveien kanskje. Takk for svar forresten!

Svar