Vi vet ikke hvordan den ble kjørt sånn egentlig. Kardanghavarier har forekommet og kardanger forbedret og byttet uten kostnad for kunde i perioder. Ingen tvil om det!KawaKjetil skrev: ↑29 aug 2020, 19:10I fb tråden tror jeg det ble nevnt sykkel med kun 17 000 km kjørt på vei der kardang måtte skiftes. BMW tjener godt og litt til på ny kardang klokke til 20 lapper. Får noen drevsett for den prisen.FredrikE24 skrev: ↑29 aug 2020, 12:47 BMW kardanger har måttet bli smurt opp siden tidenes morgen. Men ikke særlig ofte. Hver 50 000km kanskje. Problemet oppstår når GS-eiere vader i elver, bader kardangen og tenker ikke over at dette må smøres opp igjen på et senere tidspunkt.
Ei heller vil man betale for det det koster å smøre opp når sykkelen er på verksted. På et tidspunkt eller to tidspunkt i løpet av sykkelens livsløp skal også giret ut og splines smøres..
Liker ideen om vedlikeholdsfritt kjede.
Interessant lesing den fb tråden.
Syntes det er litt merkelig at det er BMW som promoterer dette. De er innovative og satsingsvillige i Munchen, men jaggu mye som svikter også. Har eid K1300S og R1200GSA, og har egentlig for mye dårlig erfaring med BMW.AJ skrev: ↑29 aug 2020, 14:39 Etter å ha vært innom flere nettsider og lest om det nye 'smørefrie' M-endurance kjedet fra BMW kan det se ut som at dette er et samarbeid med italienske Regina.
Hvis så er tilfelle betyr dette at de samarbeider med en erfaren kjedeprodusent, som har holdt på siden 1919.
En ting jeg tror er årsak er at de har for lite mengde og tid på utprøving av nye innovative produkter. Om å gjøre å være ute med teknologi først for å selge. Det blir brukerene som blir prøvekanin.
Meeen, de kan ha rett Husker en styrmann jeg hadde ombord midt på 90 tallet, han skulle slutte på sjøen for å begynne på land og selge vann på flaske. Vi lo godt, men han lo nok best til slutt
Når det gjelder smøring og vedlikehold så må det gjøres, det er ikke vedlikeholdsfritt, men det er en ganske enkel jobb.
På egen sykkel er akseltappene med splines såpass lange at det i utgangspunktet ikke er noe problem, men det blir jo tørt med tiden og trenger en rens og nytt fett. Dette blir tatt sammen med andre ting samtidig som man er inni der og fikler. Slike ting tar jo ikke verksted seg tid til med mindre kunden betaler tiden.
Man skal jo være glad BMW er den innovative. Andre merker bare følger opp mye av det BMW kommer først ut med.
Jeg misliker kjede-vedlikehold. Det er noe klin, og kjedeslakken har jeg ikke lyst til å gå rundt og tenke på i det daglige. Jeg synes det er noe knot å drive med. Jawaen blir kjørt til kjedet begynner å hoppe over på bakdrevet.