MC-ulykker

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: MC-ulykker

Legg inn av FreewheelBurning »

Vi vet ikke om politiet har førsøkt stoppe motorsyklisten på samme måte tidligere, og at den da faktisk stakk av slik politiet hevder motorsyklisten prøvde her?

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: MC-ulykker

Legg inn av cannon »

FreewheelBurning skrev: 16 okt 2020, 11:49 Vi vet ikke om politiet har førsøkt stoppe motorsyklisten på samme måte tidligere, og at den da faktisk stakk av slik politiet hevder motorsyklisten prøvde her?
Akkurat det er ett av mange spm som man bør vite svaret på for å kunne uttale seg nogenlunde presist om grunnlag for henleggelse, politiets handlemåte, osv.
Ref også innlegget fra "NickNei".

Bjerknez skriver lengre opp her
"Alt denne personen hadde gjort var å bryte fartsgrensene. Han hadde ikke drept noen. Derimot kunne han blitt drept selv her."
Hvor kommer denne informasjonen fra? Jeg tror ikke politiet noen gang vil velge en slik metode for å stanse en fartsoverskrider.

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: MC-ulykker

Legg inn av oivindg »

Tror de hadde gjort en gjennomsnittsmåling på 150km/t, satt på blålys og ligget etter ham en stund uten at han gjorde tegn til å stoppe.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

45316
Innlegg: 920
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Re: MC-ulykker

Legg inn av 45316 »

For meg virker det som MC fører gir på og lener seg mot venstre rett før bilen svinger over. Han følger heller ikke kurven til hvitstripa men endrer til å kjøre rett fram/mot venstre.

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk


Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: MC-ulykker

Legg inn av FredrikE24 »

Uten at vi vet alle detaljer i saken utover en film, så er det vel ingen vits i å spekulere i hvorfor saken er henlagt.

Jeg tenker nå at Politiet sikkert har sine grunner til å handle slik de gjør. Har atpåtil personen som blir meid ned her ikke stoppet på tidligere tidspunkt er det sikkert grunner til at Politiet ikke ønsker at vedkommende skal stikke av.

Er vel nok av videoer ute på internett som viser at politiet er altfor snille med motorsykler som stikker av.

Dersom du ønsker at dette ikke skal hende med deg selv, så kan det være lurt å stoppe for politiet i første omgang.

Mitt triks i Grand Theft Auto er hvertfall å bremse ned til man nesten står stille, og deretter mate på for å riste av seg snuten ;)

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: MC-ulykker

Legg inn av Rune75 »

"Operasjonsleder Jan Kristian Jonsrud ved Sør-Øst politidistrikt opplyser til Aftenposten at motorsyklisten ikke pådro seg noen skader som trengte behandling etter hendelsen.

Han opplyser også at motorsyklisten, som fyller 25 i sommer, har erkjent at han kjørte for fort og prøvde å stikke fra politiet. Han kjørte uten gyldig førerkort".

Politiet gjorde jobben sin og stanset denne potesielle drapsmannen/selvmordskandidaten fra å ødelegge sitt eget eller noen andres liv, alikevel blir det jamring og klaging når de ikke får straff etterpå. Snakk om å ha norges mest utakknemlige jobb.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: MC-ulykker

Legg inn av cannon »

Rune75 skrev: 16 okt 2020, 14:24 "Operasjonsleder Jan Kristian Jonsrud ved Sør-Øst politidistrikt opplyser til Aftenposten at motorsyklisten ikke pådro seg noen skader som trengte behandling etter hendelsen.

Han opplyser også at motorsyklisten, som fyller 25 i sommer, har erkjent at han kjørte for fort og prøvde å stikke fra politiet. Han kjørte uten gyldig førerkort".

Politiet gjorde jobben sin og stanset denne potesielle drapsmannen/selvmordskandidaten fra å ødelegge sitt eget eller noen andres liv, alikevel blir det jamring og klaging når de ikke får straff etterpå. Snakk om å ha norges mest utakknemlige jobb.
Veldig bra med litt balanse i denne "saken". Jeg er forundret over at NMCU tar sånn tak i dette.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av Bjerknez »

Det er vel ingen her som har sagt at MC føreren ikke skal ha straff? Han skal ha sin straff, helt klart. Men det betyr ikke at man kan meie han ned. Ikke med et slikt grunnlag.

Jeg leste om denne saken tidligere og han hadde blitt målt i gjennomsnitt til 150km/t. Samt unnlot og stoppe. Man meier ikke ned folk av den grunn.

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: MC-ulykker

Legg inn av Rune75 »

Bjerknez skrev: 16 okt 2020, 15:55 Det er vel ingen her som har sagt at MC føreren ikke skal ha straff? Han skal ha sin straff, helt klart. Men det betyr ikke at man kan meie han ned. Ikke med et slikt grunnlag.

Jeg leste om denne saken tidligere og han hadde blitt målt i gjennomsnitt til 150km/t. Samt unnlot og stoppe. Man meier ikke ned folk av den grunn.
Det var vel polititjenestemennene du ønsket skulle straffes? Kjeltringen blir selvsagt straffet, er vel ingen som har nevnt noe om det?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av Bjerknez »

Rune75 skrev: 16 okt 2020, 16:04
Bjerknez skrev: 16 okt 2020, 15:55 Det er vel ingen her som har sagt at MC føreren ikke skal ha straff? Han skal ha sin straff, helt klart. Men det betyr ikke at man kan meie han ned. Ikke med et slikt grunnlag.

Jeg leste om denne saken tidligere og han hadde blitt målt i gjennomsnitt til 150km/t. Samt unnlot og stoppe. Man meier ikke ned folk av den grunn.
Det var vel polititjenestemennene du ønsket skulle straffes? Kjeltringen blir selvsagt straffet, er vel ingen som har nevnt noe om det?
Det burde i det minste blitt en reaksjon synes jeg. Men at hele greia blir henlagt synes jeg bare er rart. Man meier ikke ned en fyr av den grunn. Så langt ikke jeg er veldig skjev i øynene eller videoen er fullstendig missoppfattet så har dem meiet ned denne motorsyklisten i mine øyne.

Man kan gjerne gi motorsyklisten bot i millionklassen for min del, men politibetjentene bør i det minste få en reprimande for den atferden. Men ingenting skjedde. Neste gang noen ikke stopper så kan man bare meie dem ned. Bruke en bil som veier godt over et tonn som våpen mot en motorsykkel som veier knappe 200 kilo.

Men viser det seg at videoen ikke taler den fulle sannhet, så skal jeg være den første som kapitulerer.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: MC-ulykker

Legg inn av cannon »

Bjerknez skrev: 16 okt 2020, 17:13
Rune75 skrev: 16 okt 2020, 16:04
Bjerknez skrev: 16 okt 2020, 15:55 Det er vel ingen her som har sagt at MC føreren ikke skal ha straff? Han skal ha sin straff, helt klart. Men det betyr ikke at man kan meie han ned. Ikke med et slikt grunnlag.

Jeg leste om denne saken tidligere og han hadde blitt målt i gjennomsnitt til 150km/t. Samt unnlot og stoppe. Man meier ikke ned folk av den grunn.
Det var vel polititjenestemennene du ønsket skulle straffes? Kjeltringen blir selvsagt straffet, er vel ingen som har nevnt noe om det?

Men viser det seg at videoen ikke taler den fulle sannhet, så skal jeg være den første som kapitulerer.
Videoen visen ingen som helst "sannhet" om politiets motivasjon til å velge denne reaksjonsmåten. Jeg er glad for at politiet har slike virkemidler tilgjengelig når situasjonen krever det, og det er bra at de blir gransket i etterkant. Og, det er ingen krav om "balanse" som du nevner med bil vs lett mc. Politiet skal ha et klart overtak, og de skal ivareta sin egen sikkerhet.

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: MC-ulykker

Legg inn av oivindg »

150 km/t i snitt på den strekningen på dagtid innebærer ofte sikksakkjøring mellom de to feltene. Det er vanligvis såpass mye trafikk at det ikke er mange hundre meter mellom hver bil. Så det kan tenkes at kjøringa har vært verre enn det høres ut ut fra politimannens beskrivelse til avisa.

Likevel burde politiet klare å stoppe motorsyklisten uten å kjøre på sykkelen. Det tar jo litt tid å rygge motorsykkelen ut av en kile mellom politibilen og autovernet. Jeg velger å tro at sjåføren har feilberegnet litt i en opphisset situasjon, og det må vi kanskje tillate at politiet gjør? Dog kunne vel informasjonen til publikum vært noe bedre.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av rolf-arne »

Bjerknez skrev: 16 okt 2020, 05:15 Hva er det som tilsier at MCføreren kjørte inn i politibilen? Selvsagt gjorde han det, men det var fordi UP bilen bråsvinget til høyre. Alt denne personen hadde gjort var å bryte fartsgrensene. Han hadde ikke drept noen. Derimot kunne han blitt drept selv her.
Jeg må si at jeg er helt enig i Bjerknes sin observasjon - youtube videoen alene sier dette og ikke så mye annet.

Hva andre videoer eventuellt sier har liten betydning i forholdt til å konstantere fakta - sykkelen kjørte inn i bilen som ble brått vrengt til høyre foran sykkelisten.

Om dette hadde vært en bil og ikke en MC - så skulle jeg ikke ha tenkt så mye på dette- men avgjørelsen om å stoppe vedkommende med "makt" betyr jo at man er villige til å kveste eller til og med drepe fartsynderen - og det må da være å gå over streken.... og i fellings øyeblikket var det bare fart som var mistanken - at vedkommende kjørte uten førerkort - var vel ikke kjent når UP sin sjåfør tok avgjørelsen.

Om politi etaten mener at dette er riktig bruk av makt- så tror jeg vi må få noen andre inn i etikk opplæringa.

Og som et appropo : så lytter jeg til NRK mens jeg leste tidligere kommentarer og saken om miljøet i politi etaten for kvinner setter våre mannlige politi i et særdeles utsatt lys - og om de yngre som videoen viser også tar med seg hva jeg vil kalle macho kultur inn i sin tjeneste , da blir jeg en tanke betenkt. Da skal jeg skynde meg å si at jeg kjenner mange dyktige tjeneste menn , som gjør en meget god jobb, men om noen tror at det er noen etater som ikke har utskudd så tenker jeg at man ikke tar den menneskelige faktor på alvor.

Jeg håper at NMCU snart kommer med sin kommentar.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: MC-ulykker

Legg inn av cannon »

Hvorfor tar dere frem "drepe"-kortet? En mcfører med hjelm etc. i så lav hastighet risikerer vel i verste fall et brudd, og blåmerker. Det er ikke drapsforsøk, og det er ingen drapsrisiko.
Hvilke interesser er det NMCU ivaretar på vegne av oss mc-folk ved å forfølge denne saken? Representerer denne saken en negativ trend fra politiets side, som vi vil til livs? Jeg tror ikke det.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av Bjerknez »

cannon skrev: 16 okt 2020, 17:25
Bjerknez skrev: 16 okt 2020, 17:13
Rune75 skrev: 16 okt 2020, 16:04
Bjerknez skrev: 16 okt 2020, 15:55 Det er vel ingen her som har sagt at MC føreren ikke skal ha straff? Han skal ha sin straff, helt klart. Men det betyr ikke at man kan meie han ned. Ikke med et slikt grunnlag.

Jeg leste om denne saken tidligere og han hadde blitt målt i gjennomsnitt til 150km/t. Samt unnlot og stoppe. Man meier ikke ned folk av den grunn.
Det var vel polititjenestemennene du ønsket skulle straffes? Kjeltringen blir selvsagt straffet, er vel ingen som har nevnt noe om det?

Men viser det seg at videoen ikke taler den fulle sannhet, så skal jeg være den første som kapitulerer.
Videoen visen ingen som helst "sannhet" om politiets motivasjon til å velge denne reaksjonsmåten. Jeg er glad for at politiet har slike virkemidler tilgjengelig når situasjonen krever det, og det er bra at de blir gransket i etterkant. Og, det er ingen krav om "balanse" som du nevner med bil vs lett mc. Politiet skal ha et klart overtak, og de skal ivareta sin egen sikkerhet.
Det jeg ser på videoen er det jeg forholder meg til og den videoen taler ikke i politiets favør for å si det sånn, slik jeg oppfatter den. Hvilken sikkerhet var det politiet beskyttet, seg mot her? Var de truet på livet her mener du?

Å gi enkeltmennesker for mye makt funker ikke mener jeg. Det MÅ være noen høyre opp som setter en stopper for slike hendelser. Hadde dette vært en bil, så hadde jeg ayntes det var innefor og svinge inn forran den. Kanskje. Men ikke en motorsyklist. Ikke så lenge dette kun gjaldt en fartsovertredelse som jeg ikke akkurat kan si var det værste jeg har lest om. Førerkortet han ikke hadde visste dem jo ikke noe om før ETTER dem stanset han uansett.

Dette blir litt som å skadeskyte en butikktyv. Fullstendig overdrivelse av makt som jeg mener dem i det minste burde fått en reprimande for.

Svar