Fin til langtur - hvilken sykkel er det?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Fin til langtur - hvilken sykkel er det?

Legg inn av FreewheelBurning »

Når man diskuterer motorsykler så hender det noen sier "den er fin til å kjøre langt". Da kan man jo lure, hva er det som gjør at en sykkel egner seg til langtur? Er det stor/justerbar vindskjerm, varme i sete og styre, cruise control, komfortabelt sete eller noe annet? Og hvorfor velger folk sykler som ikke egner seg til langtur? Hva får man isåfall da?

Jeg har bare en sykkel og den kjører jeg både korte turer og 2 ukers langtur med, så spørsmålet er av nysgjerrighet.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Fin til langtur - hvilken sykkel er det?

Legg inn av dypen »

Det er jo avhengig av preferanser du foretrekker. Det jeg forbinder med langtursykkel, romslig god å sitte på (oppreist sittestilling), kan ta med godt med bagasje og passasjer selv om du ikke har planer om passasjer (bedre plass kan flytte litt på seg), krefter og volum så alt dette fortsatt er kjørbart på tur, vindbeskyttelse. Pluss for varmesete varmeholker cruice kontroll (evt throttle lock så du får hvile høyre handa av og til) GPS kommunikasjon.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Fin til langtur - hvilken sykkel er det?

Legg inn av FreewheelBurning »

Og så, hvorfor ville noen velge noe annet? Altså at de ikke ønsker å hvile høyrehånda, ikke krefter og volum til å være kjørbar, ikke bagasjeplass osv...

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Fin til langtur - hvilken sykkel er det?

Legg inn av pekle »

Å ha det komfortabelt er ikke det samme som å ha det moro :)

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Fin til langtur - hvilken sykkel er det?

Legg inn av SilverSmurfer »

Skriver på mobil så jeg gidder ikke å utdype.

Men vibrasjoner i styre er feks noe som er helt uproblematisk på korte turer. Men veldig slitsomt på lange.

En foroverlent kjørestilling gjør deg rask! Og er helt uproblematisk på korte turer, men slitsomt hvis du skal kjøre fem timer hver dag i en uke.

En naken sykkel er helt fantastisk på en sommerdag, hvor du nyter turen og kjenner vinden. Men på langtur så er det fort det kan begynne å regne når du allerede har kjørt tusen kilometer hjemmefra.

Brukeravatar
MrPitlane
Innlegg: 624
Registrert: 01 feb 2011, 22:26
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400
Sted: Eidsvoll
Kontakt:

Re: Fin til langtur - hvilken sykkel er det?

Legg inn av MrPitlane »

Hvilken mc som passer vil til enhver tid være basert på individuelle preferanser. Ikke alle mcèr passer til alle, så man kan ikke gi noe facitsvar. Jeg kjører i en gjeng der de fleste kjører GS, og de kan ikke få fullrost langturegenskapene på sine sykler, men for meg og et par andre er sittestilling på GS helt utafor så den blir ikke aktuell for meg.

Den mc jeg har kjørt lengst tur på ett døgn, var en Kawasaki ZX12R, da ergonomien passet meg helt perfekt. 171 mil på en dag, gikk helt greit. De som sverger til GS, påstår at ti mil er max de kan overleve på en sykkel med den sittestillingen ZX12R har.

Så min påstand er at man bør prøve flere sykler, og velge den som passer deg best. Er økonomien OK, kjøp en grus sykkel, en langturer, en naken mc til å kjøpe lørdags VG og se deg om i byen og en cruiser til show off downtown. Så må du selvsagt og ha en R sykkel for å få WOW følelsen innimellom.

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Fin til langtur - hvilken sykkel er det?

Legg inn av FreewheelBurning »

Jeg spør for jeg har kun en sykkel (økonomien er tydeligvis ikke OK, men har i det minste kjøpt den ny uten lån). Den er like god til show off downtown som langtur, lørdsgstur i fint vær eller Norge rundt. Den klaffer på de fleste punktene til dypen: romslig, god oppreist sittestilling, massevis av bagasjeplass i tillegg til at den kan ha stor bag over passasjersetet, nok krefter til å dra alt sammen og fortsatt være kjørbar, stor vindskjerm, god beskyttelse mot regn og haggel, varme i styret og ellers har jeg Bluetooth hodetelefoner med GPS på øret (og aktiv støydemping så vindsus ikke er et tema). Mangler dog cruise control. Kjøpte den usett, og den passer perfekt til meg.

Dette er en xmax 300.

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Fin til langtur - hvilken sykkel er det?

Legg inn av FreewheelBurning »

SilverSmurfer skrev: 17 okt 2020, 21:20 Skriver på mobil så jeg gidder ikke å utdype.

Men vibrasjoner i styre er feks noe som er helt uproblematisk på korte turer. Men veldig slitsomt på lange.

En foroverlent kjørestilling gjør deg rask! Og er helt uproblematisk på korte turer, men slitsomt hvis du skal kjøre fem timer hver dag i en uke.

En naken sykkel er helt fantastisk på en sommerdag, hvor du nyter turen og kjenner vinden. Men på langtur så er det fort det kan begynne å regne når du allerede har kjørt tusen kilometer hjemmefra.
Jeg blir nysgjerrig, hvorfor ønsker noen å ha styre som vibrerer?

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Fin til langtur - hvilken sykkel er det?

Legg inn av SilverSmurfer »

FreewheelBurning skrev: 17 okt 2020, 22:00
SilverSmurfer skrev: 17 okt 2020, 21:20 Skriver på mobil så jeg gidder ikke å utdype.

Men vibrasjoner i styre er feks noe som er helt uproblematisk på korte turer. Men veldig slitsomt på lange.

En foroverlent kjørestilling gjør deg rask! Og er helt uproblematisk på korte turer, men slitsomt hvis du skal kjøre fem timer hver dag i en uke.

En naken sykkel er helt fantastisk på en sommerdag, hvor du nyter turen og kjenner vinden. Men på langtur så er det fort det kan begynne å regne når du allerede har kjørt tusen kilometer hjemmefra.
Jeg blir nysgjerrig, hvorfor ønsker noen å ha styre som vibrerer?
Det er ingen som ønsker det, men mange morrosykler har styrer med mye vibrasjon som en konsekvens av designet. Feks dirt bikes.

Lette sykler med motorer som har høy RPM har gjerne vibrasjoner.

Det finnes også eksempler på at produsenter bevisst legger til litt vibrasjoner for å gi deg følelse fra motoren.

Men det er unntaket heller enn regelen.

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Fin til langtur - hvilken sykkel er det?

Legg inn av Juicebox »

Er en scooter show off sykkel? Jeg vet nå at du er veldig fornøyd med scootern din, men show off er den ikke. Sorry as, men sannheten kan gjøre vondt noen ganger. Uansett tilbake til spørsmålene dine, jeg syns da det er logiske forklaringer på hva som er komfortabelt og ikke. Dette går tvers av absolutt alle felt og ikke bare mc.

Sportsbil vs sedan
PCmus fra tiern vs gamingmus
Høyhæler vs joggesko
Hvitt lys vs gult lys
Osv

R sykler er kompromissløse og er designet for å "bare" kjøre fort kontra goldwing som er for langdistanser. Det finnes selvfølgelig mutanter som kunne ha kjørt titusener av mil på en r sykkel, men det er ikke flertallet akkurat. Hvorfor velger folk å kjøre en sykkel som vibrerer av dem tennene? Nostalgisk følelse vil jeg tro? Livsstil? Det blir fort mange kaffepauser, tro meg. Objektivt sett om vi skal sammenligne dette mot hverandre, kort vs langdistansesykler så snakker vi generelt om store grupper. Til syvende og sist så er det hva hver enkelte mener hva som er behagelig og hva som er et must av tilleggsutstyr og duppeditter, altså veldig subjektivt. Noen hater å gire(som deg) mens andre elsker det.

Det er lett å sammenligne de generelle logiske tingene men blir litt vanskeligere når vi skal gå inn på hva hver og en liker.
Sist redigert av Juicebox den 17 okt 2020, 23:28, redigert 1 gang totalt.

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Fin til langtur - hvilken sykkel er det?

Legg inn av FreewheelBurning »

Takker for nyansert svart, bortsett fra det om show off, det får forbli subjektivt :[-X

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Fin til langtur - hvilken sykkel er det?

Legg inn av Juicebox »

FreewheelBurning skrev: 17 okt 2020, 23:02 Takker for nyansert svart, bortsett fra det om show off, det får forbli subjektivt :[-X
Hehe :prf

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 647
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Sted: Oslo

Re: Fin til langtur - hvilken sykkel er det?

Legg inn av Nomade »

Fin til langtur? Ikke noe fasitsvar på det, er sjåføren det kommer an på etter min mening 😎 Er jo folk som har kjørt jorden rundt på min type sykkel....

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Fin til langtur - hvilken sykkel er det?

Legg inn av Bjerknez »

Hehe, du har høye tanker om scooteren din, noe som er bra. Men jeg har kjørt både Scooter i 300 klassen og en drøss andre sykler og kan med en gang si at scooteren ikke akkurat ga meg noe mer kjørelyst enn absolutt raskeste vei på jobb, og aller helst på steder der færrest mulig kunne se meg.

Man kan vel ikke legge skjul på at motorkraft er noe som teller veldig mye. Det er stor forskjell på en 300 Scooter og en sykkel ala den jeg har og mange flere. Forskjellen er så stor at man ikke engang kan sammenligne dem overhodet.

Som andre har nevnt så trives ikke jeg på tur hvis ikke motorkraften er til stede til enhver tid.

Med tid og stunder vil kanskje du også som mange andre oppleve at sykkelen du nå forguder kanskje ikke er den du kommer til å ta med deg i graven. Når du får prøvd en del sykler så tenker jeg at du snart begynner å føle savnet etter noe annet :)

Men hva som er en god sykkel på langtur er veldig smak og behag. Skal man ha mest mulig komfort, beskyttelse mot vind, plass til hele klesskapet, cruise control, GPS, varmeholker, og fandens oldemor, kan du jo ta en titt på BMW K1600 serien.

Utseende og vekten kan man ha delte meninger om, men at denne sykkelen gir deg trolig best mulig kjørekomfort er jeg ganske sikker på. Den må da vertfall befinne seg i det absolutt øverste sjiktet tror jeg. Jeg tror til og med vindskjermen også faktisk fungerer på disse syklene, i motsetning til de påklistrede plastvinduene på diverse adventure sykler jeg har kjørt.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Fin til langtur - hvilken sykkel er det?

Legg inn av Bjerknez »

Nomade skrev: 18 okt 2020, 07:32 Fin til langtur? Ikke noe fasitsvar på det, er sjåføren det kommer an på etter min mening 😎 Er jo folk som har kjørt jorden rundt på min type sykkel....
Jeg prøvekjørte en KTM 690 SMC(?) for noen år siden og dette var virkelig en sykkel jeg sporenstreks ville tatt meg med på diverse fjellveier og grusstier rundt om. Morsom sykkel, men ikke en milsluker og motorkraften er fraværende (i forhold til hva jeg er vant med) i høyere hastigheter.

Min S1000R er nok kanskje mer en "show off" sykkel enn en langtur sykkel, men selv jeg med mine drøye 100 kilo og to prolapser klarer fint og komme meg rundt om i Norge. Litt får man lide for skjønnheten. men det skal også sies at jeg kommer til å velge noe med LITT mer komfort ved neste annledning. Ikke på grunn av ryggen, men en noe spiss knevinkel som gjør at jeg ikke får lettet på trykket i baken. Salen er ganske hard og det er der jeg kjenner det først.

problemet er at jeg er bortskjemt med alskens duppeditter på denne sykkelen. Men Speed Triple RS, Yamaha XSR900 er gode kandidater. Men slik det ser ut nå, så er det ikke engang sikkert jeg beholder den sykkelen jeg har. I år har jeg kjørt drøye 2.000 km. Det er så beskjedent at det nesten ikke kan forsvares å ha den stående i garasjen. :redface

Svar