Fin til langtur - hvilken sykkel er det?

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Svar
FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Fin til langtur - hvilken sykkel er det?

Legg inn av FreewheelBurning »

Når man diskuterer motorsykler så hender det noen sier "den er fin til å kjøre langt". Da kan man jo lure, hva er det som gjør at en sykkel egner seg til langtur? Er det stor/justerbar vindskjerm, varme i sete og styre, cruise control, komfortabelt sete eller noe annet? Og hvorfor velger folk sykler som ikke egner seg til langtur? Hva får man isåfall da?

Jeg har bare en sykkel og den kjører jeg både korte turer og 2 ukers langtur med, så spørsmålet er av nysgjerrighet.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7111
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Fin til langtur - hvilken sykkel er det?

Legg inn av dypen »

Det er jo avhengig av preferanser du foretrekker. Det jeg forbinder med langtursykkel, romslig god å sitte på (oppreist sittestilling), kan ta med godt med bagasje og passasjer selv om du ikke har planer om passasjer (bedre plass kan flytte litt på seg), krefter og volum så alt dette fortsatt er kjørbart på tur, vindbeskyttelse. Pluss for varmesete varmeholker cruice kontroll (evt throttle lock så du får hvile høyre handa av og til) GPS kommunikasjon.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Fin til langtur - hvilken sykkel er det?

Legg inn av FreewheelBurning »

Og så, hvorfor ville noen velge noe annet? Altså at de ikke ønsker å hvile høyrehånda, ikke krefter og volum til å være kjørbar, ikke bagasjeplass osv...

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Fin til langtur - hvilken sykkel er det?

Legg inn av pekle »

Å ha det komfortabelt er ikke det samme som å ha det moro :)

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Fin til langtur - hvilken sykkel er det?

Legg inn av SilverSmurfer »

Skriver på mobil så jeg gidder ikke å utdype.

Men vibrasjoner i styre er feks noe som er helt uproblematisk på korte turer. Men veldig slitsomt på lange.

En foroverlent kjørestilling gjør deg rask! Og er helt uproblematisk på korte turer, men slitsomt hvis du skal kjøre fem timer hver dag i en uke.

En naken sykkel er helt fantastisk på en sommerdag, hvor du nyter turen og kjenner vinden. Men på langtur så er det fort det kan begynne å regne når du allerede har kjørt tusen kilometer hjemmefra.

Brukeravatar
MrPitlane
Innlegg: 624
Registrert: 01 feb 2011, 22:26
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400
Bosted: Eidsvoll
Kontakt:

Re: Fin til langtur - hvilken sykkel er det?

Legg inn av MrPitlane »

Hvilken mc som passer vil til enhver tid være basert på individuelle preferanser. Ikke alle mcèr passer til alle, så man kan ikke gi noe facitsvar. Jeg kjører i en gjeng der de fleste kjører GS, og de kan ikke få fullrost langturegenskapene på sine sykler, men for meg og et par andre er sittestilling på GS helt utafor så den blir ikke aktuell for meg.

Den mc jeg har kjørt lengst tur på ett døgn, var en Kawasaki ZX12R, da ergonomien passet meg helt perfekt. 171 mil på en dag, gikk helt greit. De som sverger til GS, påstår at ti mil er max de kan overleve på en sykkel med den sittestillingen ZX12R har.

Så min påstand er at man bør prøve flere sykler, og velge den som passer deg best. Er økonomien OK, kjøp en grus sykkel, en langturer, en naken mc til å kjøpe lørdags VG og se deg om i byen og en cruiser til show off downtown. Så må du selvsagt og ha en R sykkel for å få WOW følelsen innimellom.

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Fin til langtur - hvilken sykkel er det?

Legg inn av FreewheelBurning »

Jeg spør for jeg har kun en sykkel (økonomien er tydeligvis ikke OK, men har i det minste kjøpt den ny uten lån). Den er like god til show off downtown som langtur, lørdsgstur i fint vær eller Norge rundt. Den klaffer på de fleste punktene til dypen: romslig, god oppreist sittestilling, massevis av bagasjeplass i tillegg til at den kan ha stor bag over passasjersetet, nok krefter til å dra alt sammen og fortsatt være kjørbar, stor vindskjerm, god beskyttelse mot regn og haggel, varme i styret og ellers har jeg Bluetooth hodetelefoner med GPS på øret (og aktiv støydemping så vindsus ikke er et tema). Mangler dog cruise control. Kjøpte den usett, og den passer perfekt til meg.

Dette er en xmax 300.

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Fin til langtur - hvilken sykkel er det?

Legg inn av FreewheelBurning »

SilverSmurfer skrev: 17 okt 2020, 21:20 Skriver på mobil så jeg gidder ikke å utdype.

Men vibrasjoner i styre er feks noe som er helt uproblematisk på korte turer. Men veldig slitsomt på lange.

En foroverlent kjørestilling gjør deg rask! Og er helt uproblematisk på korte turer, men slitsomt hvis du skal kjøre fem timer hver dag i en uke.

En naken sykkel er helt fantastisk på en sommerdag, hvor du nyter turen og kjenner vinden. Men på langtur så er det fort det kan begynne å regne når du allerede har kjørt tusen kilometer hjemmefra.
Jeg blir nysgjerrig, hvorfor ønsker noen å ha styre som vibrerer?

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Fin til langtur - hvilken sykkel er det?

Legg inn av SilverSmurfer »

FreewheelBurning skrev: 17 okt 2020, 22:00
SilverSmurfer skrev: 17 okt 2020, 21:20 Skriver på mobil så jeg gidder ikke å utdype.

Men vibrasjoner i styre er feks noe som er helt uproblematisk på korte turer. Men veldig slitsomt på lange.

En foroverlent kjørestilling gjør deg rask! Og er helt uproblematisk på korte turer, men slitsomt hvis du skal kjøre fem timer hver dag i en uke.

En naken sykkel er helt fantastisk på en sommerdag, hvor du nyter turen og kjenner vinden. Men på langtur så er det fort det kan begynne å regne når du allerede har kjørt tusen kilometer hjemmefra.
Jeg blir nysgjerrig, hvorfor ønsker noen å ha styre som vibrerer?
Det er ingen som ønsker det, men mange morrosykler har styrer med mye vibrasjon som en konsekvens av designet. Feks dirt bikes.

Lette sykler med motorer som har høy RPM har gjerne vibrasjoner.

Det finnes også eksempler på at produsenter bevisst legger til litt vibrasjoner for å gi deg følelse fra motoren.

Men det er unntaket heller enn regelen.

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Fin til langtur - hvilken sykkel er det?

Legg inn av Juicebox »

Er en scooter show off sykkel? Jeg vet nå at du er veldig fornøyd med scootern din, men show off er den ikke. Sorry as, men sannheten kan gjøre vondt noen ganger. Uansett tilbake til spørsmålene dine, jeg syns da det er logiske forklaringer på hva som er komfortabelt og ikke. Dette går tvers av absolutt alle felt og ikke bare mc.

Sportsbil vs sedan
PCmus fra tiern vs gamingmus
Høyhæler vs joggesko
Hvitt lys vs gult lys
Osv

R sykler er kompromissløse og er designet for å "bare" kjøre fort kontra goldwing som er for langdistanser. Det finnes selvfølgelig mutanter som kunne ha kjørt titusener av mil på en r sykkel, men det er ikke flertallet akkurat. Hvorfor velger folk å kjøre en sykkel som vibrerer av dem tennene? Nostalgisk følelse vil jeg tro? Livsstil? Det blir fort mange kaffepauser, tro meg. Objektivt sett om vi skal sammenligne dette mot hverandre, kort vs langdistansesykler så snakker vi generelt om store grupper. Til syvende og sist så er det hva hver enkelte mener hva som er behagelig og hva som er et must av tilleggsutstyr og duppeditter, altså veldig subjektivt. Noen hater å gire(som deg) mens andre elsker det.

Det er lett å sammenligne de generelle logiske tingene men blir litt vanskeligere når vi skal gå inn på hva hver og en liker.
Sist redigert av Juicebox den 17 okt 2020, 23:28, redigert 1 gang totalt.

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Fin til langtur - hvilken sykkel er det?

Legg inn av FreewheelBurning »

Takker for nyansert svart, bortsett fra det om show off, det får forbli subjektivt :[-X

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Fin til langtur - hvilken sykkel er det?

Legg inn av Juicebox »

FreewheelBurning skrev: 17 okt 2020, 23:02 Takker for nyansert svart, bortsett fra det om show off, det får forbli subjektivt :[-X
Hehe :prf

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 697
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Bosted: Oslo

Re: Fin til langtur - hvilken sykkel er det?

Legg inn av Nomade »

Fin til langtur? Ikke noe fasitsvar på det, er sjåføren det kommer an på etter min mening 😎 Er jo folk som har kjørt jorden rundt på min type sykkel....

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24619
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Fin til langtur - hvilken sykkel er det?

Legg inn av Bjerknez »

Hehe, du har høye tanker om scooteren din, noe som er bra. Men jeg har kjørt både Scooter i 300 klassen og en drøss andre sykler og kan med en gang si at scooteren ikke akkurat ga meg noe mer kjørelyst enn absolutt raskeste vei på jobb, og aller helst på steder der færrest mulig kunne se meg.

Man kan vel ikke legge skjul på at motorkraft er noe som teller veldig mye. Det er stor forskjell på en 300 Scooter og en sykkel ala den jeg har og mange flere. Forskjellen er så stor at man ikke engang kan sammenligne dem overhodet.

Som andre har nevnt så trives ikke jeg på tur hvis ikke motorkraften er til stede til enhver tid.

Med tid og stunder vil kanskje du også som mange andre oppleve at sykkelen du nå forguder kanskje ikke er den du kommer til å ta med deg i graven. Når du får prøvd en del sykler så tenker jeg at du snart begynner å føle savnet etter noe annet :)

Men hva som er en god sykkel på langtur er veldig smak og behag. Skal man ha mest mulig komfort, beskyttelse mot vind, plass til hele klesskapet, cruise control, GPS, varmeholker, og fandens oldemor, kan du jo ta en titt på BMW K1600 serien.

Utseende og vekten kan man ha delte meninger om, men at denne sykkelen gir deg trolig best mulig kjørekomfort er jeg ganske sikker på. Den må da vertfall befinne seg i det absolutt øverste sjiktet tror jeg. Jeg tror til og med vindskjermen også faktisk fungerer på disse syklene, i motsetning til de påklistrede plastvinduene på diverse adventure sykler jeg har kjørt.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24619
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Fin til langtur - hvilken sykkel er det?

Legg inn av Bjerknez »

Nomade skrev: 18 okt 2020, 07:32 Fin til langtur? Ikke noe fasitsvar på det, er sjåføren det kommer an på etter min mening 😎 Er jo folk som har kjørt jorden rundt på min type sykkel....
Jeg prøvekjørte en KTM 690 SMC(?) for noen år siden og dette var virkelig en sykkel jeg sporenstreks ville tatt meg med på diverse fjellveier og grusstier rundt om. Morsom sykkel, men ikke en milsluker og motorkraften er fraværende (i forhold til hva jeg er vant med) i høyere hastigheter.

Min S1000R er nok kanskje mer en "show off" sykkel enn en langtur sykkel, men selv jeg med mine drøye 100 kilo og to prolapser klarer fint og komme meg rundt om i Norge. Litt får man lide for skjønnheten. men det skal også sies at jeg kommer til å velge noe med LITT mer komfort ved neste annledning. Ikke på grunn av ryggen, men en noe spiss knevinkel som gjør at jeg ikke får lettet på trykket i baken. Salen er ganske hard og det er der jeg kjenner det først.

problemet er at jeg er bortskjemt med alskens duppeditter på denne sykkelen. Men Speed Triple RS, Yamaha XSR900 er gode kandidater. Men slik det ser ut nå, så er det ikke engang sikkert jeg beholder den sykkelen jeg har. I år har jeg kjørt drøye 2.000 km. Det er så beskjedent at det nesten ikke kan forsvares å ha den stående i garasjen. :redface

Brukeravatar
bm
Innlegg: 694
Registrert: 08 mai 2005, 22:54
Motorsykkelen din: GoldWing 1500 SE, 97 mod

Re: Fin til langtur - hvilken sykkel er det?

Legg inn av bm »

dypen skrev: 17 okt 2020, 21:02 Det er jo avhengig av preferanser du foretrekker. Det jeg forbinder med langtursykkel, romslig god å sitte på (oppreist sittestilling), kan ta med godt med bagasje og passasjer selv om du ikke har planer om passasjer (bedre plass kan flytte litt på seg), krefter og volum så alt dette fortsatt er kjørbart på tur, vindbeskyttelse. Pluss for varmesete varmeholker cruice kontroll (evt throttle lock så du får hvile høyre handa av og til) GPS kommunikasjon.
Beskriver nesten min sykkel :)
Kan alt om ingeting, men ingeting om alt.....
Ville helt kjørt MC nå....

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Fin til langtur - hvilken sykkel er det?

Legg inn av FreewheelBurning »

Det er vel det som er litt av poenget, beskrivelsen på langtursykkel kan beskrive de fleste sykler. Og anbefalingene er dertil spredt. Om jeg skulle spurt etter anbefaling på langtursykkel her på mcsiden ville ingen av dere engang nevnt den sykkelen nettopp jeg drar på langtur med. Og på den andre siden, om noen hadde spurt meg så kunne jeg varmt anbefalt for eksempel min sykkel, eller helt andre sykler enn andre ville anbefalt. For eksempel bjerknez og meg får kjøreglede av totalt ulike sykler og ser helt ulikt potensiale i en sykkel. En ting er hvertfall sikkert, det er avhengig av smak og behag!

Nå har andre vært så generøse å dele sine anbefalinger, så kan jo dele noen anbefalinger selv, så vil forskjellen eksemplifiseres tydelig:

Skal man på langtur med mest mulig komfort, beskyttelse mot vind, plass til hele klesskapet, cruise control, GPS, varmeholker, og fandens oldemor, så vil jeg anbefale tmax. Andre scootere er garantert også gøy å kjøre langt med.

Vet om en på youtube som ville anbefalt honda c90 og bruker utelukkende den til å reise verden rundt med (bokstavelig talt) og arrangere gruppeturer. Han reiser lenger på en enkelt tur med c90 enn andre gjør hele livet.

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Fin til langtur - hvilken sykkel er det?

Legg inn av FreewheelBurning »

Bjerknez skrev: 18 okt 2020, 14:55 Man kan vel ikke legge skjul på at motorkraft er noe som teller veldig mye. Det er stor forskjell på en 300 Scooter og en sykkel ala den jeg har og mange flere. Forskjellen er så stor at man ikke engang kan sammenligne dem overhodet.

Som andre har nevnt så trives ikke jeg på tur hvis ikke motorkraften er til stede til enhver tid.

Med tid og stunder vil kanskje du også som mange andre oppleve at sykkelen du nå forguder kanskje ikke er den du kommer til å ta med deg i graven. Når du får prøvd en del sykler så tenker jeg at du snart begynner å føle savnet etter noe annet :)
Det er en ting jeg prøver å komme til bunns i. Og kontrasten her er så stor i forhold til større internasjonale forumer, for eksempel adventure rider (mest amerikanere), der de sier det stikk motsatte. De har hatt store kraftige motorsykler, men kjører nå motorsykler eller scootere med mye mindre kraft, og de synes det er bedre. Så sier de hvorfor risikere å miste lappen med så mye kraft? De påstår å kjøre fortere på mindre sykkel en stor sykkel de hadde tidligere (bortsetett fra på rett vei). Trenger du egentlig mer kraft spør de. Så tenker jeg, nei, jeg trenger egentlig ikke mer kraft, kjører forbi det meste og alle mellomtunge sykler holder norske fartsgrenser uten problem. Men blir nødt til å prøve noe større før eller senere på grunn av nysgjerrighet og kontrasten mellom den holdningen mange i Norge har (som du eksemplifiserer her) og den holdningen jeg ser så ofte på utenlandske forum.

Dette er ikke helt relevant til diskusjon om langtur, så lager nok en egen diskusjon på det.

Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1309
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
Bosted: solør

Re: Fin til langtur - hvilken sykkel er det?

Legg inn av biker7 »

FreewheelBurning skrev: 17 okt 2020, 20:37 Og hvorfor velger folk sykler som ikke egner seg til langtur? Hva får man isåfall da?

Jeg har bare en sykkel og den kjører jeg både korte turer og 2 ukers langtur med, så spørsmålet er av nysgjerrighet.

..Fordi alle kanskje ikke bare tenker komfort i moderate hastigheter langs asfalten kanskje.. (?) :roll
Noen vil kanskje "piske" dårlige grusveier med en ganske, liten og lett sykkel feks, og da er det jo sjelden man får super langtur-komfort på sykler til dette formålet. Et annet eksempel feks. er jo at noen velger en R-sykkel som både kan brukes til raske rundetider på bane, samtidig som at de kan brukes til vei og litt tur. Og i slike tilfeller passer vel også en "touringsykkel" ganske dårlig vil jeg tro.. :roll ;) (bare et par eksemler av mange)
Bjerknez skrev: 18 okt 2020, 15:04 Ikke på grunn av ryggen, men en noe spiss knevinkel som gjør at jeg ikke får lettet på trykket i baken. Salen er ganske hard og det er der jeg kjenner det først.
Det finnes jo lavere/senkede forhvilere å få kjøpt til slikt, Bjerknez :)
Jeg kjøpte et par som bare er ca 2 - 2,5 cm lavere en originalt til min ZX9R, og merket faktisk en grei forbedring på knevinkel :thumleft
Kjøpte mine for ca 400 spenn på E-bay, men fåes nok i alle prisklasser for de som vil betale mere ;)
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Fin til langtur - hvilken sykkel er det?

Legg inn av FreewheelBurning »

Akkurat det med gruskjøring kan jeg forstå, det blir liksom noe helt annet. Når det er sagt så mistenker jeg at det er en god del såkalte "grussykler" der ute som lever hele livet på asfalt.

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Fin til langtur - hvilken sykkel er det?

Legg inn av pekle »

FreewheelBurning skrev: 18 okt 2020, 16:26
Bjerknez skrev: 18 okt 2020, 14:55 Man kan vel ikke legge skjul på at motorkraft er noe som teller veldig mye. Det er stor forskjell på en 300 Scooter og en sykkel ala den jeg har og mange flere. Forskjellen er så stor at man ikke engang kan sammenligne dem overhodet.

Som andre har nevnt så trives ikke jeg på tur hvis ikke motorkraften er til stede til enhver tid.

Med tid og stunder vil kanskje du også som mange andre oppleve at sykkelen du nå forguder kanskje ikke er den du kommer til å ta med deg i graven. Når du får prøvd en del sykler så tenker jeg at du snart begynner å føle savnet etter noe annet :)
Det er en ting jeg prøver å komme til bunns i. Og kontrasten her er så stor i forhold til større internasjonale forumer, for eksempel adventure rider (mest amerikanere), der de sier det stikk motsatte. De har hatt store kraftige motorsykler, men kjører nå motorsykler eller scootere med mye mindre kraft, og de synes det er bedre. Så sier de hvorfor risikere å miste lappen med så mye kraft? De påstår å kjøre fortere på mindre sykkel en stor sykkel de hadde tidligere (bortsetett fra på rett vei). Trenger du egentlig mer kraft spør de. Så tenker jeg, nei, jeg trenger egentlig ikke mer kraft, kjører forbi det meste og alle mellomtunge sykler holder norske fartsgrenser uten problem. Men blir nødt til å prøve noe større før eller senere på grunn av nysgjerrighet og kontrasten mellom den holdningen mange i Norge har (som du eksemplifiserer her) og den holdningen jeg ser så ofte på utenlandske forum.

Dette er ikke helt relevant til diskusjon om langtur, så lager nok en egen diskusjon på det.
Men på adv.rider så diskuteres vel tildels faktisk adventure-kjøring, som i stor grad er forbudt her til lands. De snakker sikkert om at en KTM 690 Enduro er å foretrekke framfor en 1290, og at en 450 er enda bedre fordi den er lettere. Den typen kjøring som en liten KTM er bra på må man bedrive på bane eller tilrettelagt endurospor i Norge, og det er ikke så mange av dem. Her må vi forholde oss til offentlig vei med variende toppdekke - da gir det mening å kjøpe en sykkel som er god på nettopp det.

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Fin til langtur - hvilken sykkel er det?

Legg inn av FreewheelBurning »

Blir ikke så relevant å diskutere her, så laget en ny tråd:
https://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=12&t=14654

Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1309
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
Bosted: solør

Re: Fin til langtur - hvilken sykkel er det?

Legg inn av biker7 »

FreewheelBurning skrev: 18 okt 2020, 16:45 Akkurat det med gruskjøring kan jeg forstå, det blir liksom noe helt annet. Når det er sagt så mistenker jeg at det er en god del såkalte "grussykler" der ute som lever hele livet på asfalt.
Det har du nok helt rett i , i forhold til feks. en god del BMW GS, større sykler fra KTM, Honda etc..
Selv om mange også bruker dem til kombinert grus- og asfalt-kjøring. (som meg :D )
Men i mitt innlegg tenkte jeg nå kanskje fortrinnsvis på litt mindre grus- og offroad-sykler ala Ktm 690 enduro, Husqvarna 701,
og kanskje også enda mindre, registrerbare enduro-sykler etc. Disse blir nok ikke kjøpt for et liv på asfalten ;)
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2668
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Bosted: Odda/Rosendal

Re: Fin til langtur - hvilken sykkel er det?

Legg inn av Olav K »

Etter min ringe mening, så er det viktigste med en sykkel, at du LIKER å kjøre, VIL kjøre, og da kommer andre ting i andre rekke.
Jeg har kjørt langt på alle typer sykler, men dagsrekorden min fra 2015 står enda, 1611km fra Annecy til Hirtshals, på nakensykkel, Triumph Speed Triple.

Siste to "hovedsykler" er i 1200adv klassen, mest fordi mitt bruksområde har endret seg, nå blir det mer gruskjøring, og telt/camping.
Det blir som med bilene på tunet, Pajero og Audi Allroad, de blir med på alt, og lar deg nyte turen uansett.

Så er det klart, at for langturer passer det bedre med litt vindskjerm, varme både i sete og håndtak, og en sittestilling som passer min smått aldrende kropp.
Videre for min del... mulighet til å stå og kjøre er topp, bagasjemuligheter liker man på langtur..

Men jeg har en kollega som kjører jevnlig med 650 Burgman ned til Spania, og han liker storscooteren bedre enn Goldwingen.
Fordi, som han sier:
Da går det ikke så fort nedover, jeg får sett mer, kommer mer i kontakt med lokalbefolkning og jeg er heller ikke så redd for den :knegg
Og Burgman er neppe det første du tenker, når "langtur" blir nevnt.

Så, til poenget, kos deg med det du har å kjøre med, nyt turene, friheten, og det er knalltøft at du har et litt annerledes valg. 😁
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Bosted: Oslo

Re: Fin til langtur - hvilken sykkel er det?

Legg inn av erik m »

Langtur og langtur er minst to forskjellige ting. Er det en tur som også har mye grusveier, vil en adventuresykkel være best. (På BMW språket heter det GS - Gelände-Strasse. Er det en langtur som går på asfalt, og der det blir mye motorvei, vil en touringsykkel gi mest kjøreglede. Det BMW kaller RT- Reise-Touring eller LT -Luxus-Touring. Hovedskaleig asfalt men mye svinger og litt grus er en RS -Reise-Sport best egna.
Altså BEST egna - men du KAN kjøre en Honda Goldwing på grusveier og en BMW 1250 GSA en hel dag på Autobahn!

Svar