Jompa, en mann i 50årene

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av Jompa »

KåreDump skrev: 11 nov 2020, 12:03
Jompa skrev: 07 nov 2020, 20:20 Hvis det ikke er for mye skruing kan det hende at jeg bytter gaffelolje også.
Du må vel av med deler av Batwing'en, og husk å bestille de to skruene og pakningene nederst på gaffelen (der du tapper av olja).
De er gjerne laget av kinesium (bruddstyrke som flatbrød, og hardhet som plastelina), og blir ofte ødelagt når du skrur de av.

På min 2012 RK gikk jeg for en litt "tjukkere" W20 olje, og fikk en litt stivere gaffel. Anbefales.
Ja, dekslet med tenningslåsen og bryterne må av så kommer toppen av gaffelrørene frem.
Nå har jeg sett noen filmer på youtube ang bytte av gaffelolje der olja blir tappet ut og etterfyllt med gaffelen på plass mens servicemanualen sier at den skal demonteres og tømmes. Får man ut all oljen med å tappe den ut gjennom tappepluggene eller må gaffelen virkelig demonteres ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1589
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av Kjellrf »

MAn får ut stort sett alt uten å demontere, regner jeg med. Er olja skikkelig møkkete, har jeg brukt å flushe med diesel (eller parafin).
Man kan også helle på litt ATF-olje og skylle imellom. Jeg pleier/prøver å dra gaffelbeinet noen få ganger opp og ned med diesel før jeg tapper ut. Ellers er jeg heller tilhenger av å bruke den oljeviskositeten fabrikanten oppgir, og heller ha i litt mer enn å gå opp i viskositet. Men det kommer an på hvor sensibel man ønsker fjæringa. Tjukkere olje = mindre sensibel.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av KåreDump »

Jompa skrev: 11 nov 2020, 23:03 Får man ut all oljen med å tappe den ut gjennom tappepluggene eller må gaffelen virkelig demonteres ?
Satte roadkingen min på en bukk, åpna toppen av gaffelrørene og skrudde ut skruen i bunn av gaffel.
Lot de sto og renne av seg et døgns tid. målte opp det jeg trengte av gaffelolje, og brukte det resterende til å "flushe" gaffelen mens skruene i bunn enda var ute.
Det som rant ut til slutt var "gulle rent", så jeg så meg fornøyd med det.
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av Jompa »

KåreDump skrev: 13 nov 2020, 10:20
Jompa skrev: 11 nov 2020, 23:03 Får man ut all oljen med å tappe den ut gjennom tappepluggene eller må gaffelen virkelig demonteres ?
Satte roadkingen min på en bukk, åpna toppen av gaffelrørene og skrudde ut skruen i bunn av gaffel.
Lot de sto og renne av seg et døgns tid. målte opp det jeg trengte av gaffelolje, og brukte det resterende til å "flushe" gaffelen mens skruene i bunn enda var ute.
Det som rant ut til slutt var "gulle rent", så jeg så meg fornøyd med det.
Jaha, da er oljen tappa ut av gaffelen.
Lar bunnpluggene stå åpne til i morra, da bør det være omtrent tørt.
Oljen var forøvrig svart og luktet som gammel motorolje.
Hva slags viskositet bruker du ?
Jeg syns gaffelen er litt treg å reagere på småhumper, ellers fungerer den greit. Fin balanse i forhold til bakfjæringa.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av KåreDump »

Jompa skrev: 19 nov 2020, 22:42
Hva slags viskositet bruker du ?
Jeg syns gaffelen er litt treg å reagere på småhumper, ellers fungerer den greit. Fin balanse i forhold til bakfjæringa.


Beklager seint svar...

Brukte w20. Var 10 der fra før.

Og, ja den olja lukter helt for jævlig! :sorry
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av Jompa »

KåreDump skrev: 23 nov 2020, 13:15
Jompa skrev: 19 nov 2020, 22:42
Hva slags viskositet bruker du ?
Jeg syns gaffelen er litt treg å reagere på småhumper, ellers fungerer den greit. Fin balanse i forhold til bakfjæringa.


Beklager seint svar...

Brukte w20. Var 10 der fra før.

Og, ja den olja lukter helt for jævlig! :sorry
Etter å ha lest en haug med innlegg på amerikanske HDforum går jeg for SAE10.
Det får jeg kjøpt lokalt også.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av Jompa »

Jeg begynner å bli ferdig med vinterservicen.
Motorolje og filter er byttet, må bare varmkjøre motoren så peilinga blir riktig.
Oljenivået skal helst peiles med varm motor, og sykkelen skal stå på sidestøtta.

Bytte av gaffelolje gikk greit, bortsett fra at jeg var litt utålmodig da jeg fylte ny olje. Selvsagt måtte det renne over.

Styrelagere og bremsepedal har fått en dæsj med grease, smørenippel på sida av kronrøret er noe alle sykler burde hatt.
Bremsepedalen har også smørenippel.
20201112_195923.jpg
Primærkjeden og tannreima var passelig stramme så det ble kun sjekk av dem.

Da gjenstår det omtrent bare å fjerne fingermerker og polere en gang til før lakenet kran trekkes over.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1021
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av Domino »

Da har jeg lest gjennom alle 178 sidene! Det tok noen dager, man har jo også andre ting å fylle dagene med. Men det var så bra at når jeg først hadde begynt måtte jeg jo fullføre. Og det er nesten så jeg blir frista til å ta meg en tur til benken utafor Circle K i Alta til sommeren, det er jo bare 22 mil og ei ferge hver vei...

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av Jompa »

Oi, nei. Mener selvfølgelig takk for det.
22 mil, Troms eller Finnmark ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1021
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av Domino »

Hehe, Troms OG Finnmark!

15 km til Lyngseidet, ferge til Olderdalen og raka E6 nordover.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av Jompa »

Domino skrev: 15 des 2020, 21:57 Hehe, Troms OG Finnmark!

15 km til Lyngseidet, ferge til Olderdalen og raka E6 nordover.
Mot Svensby eller Furuflaten ?
Æ har vært ganske mye på jobb den veien i min forrige jobb i DeLavel, så æ e ikke helt ukjent i Lyngen.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1021
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av Domino »

Mot Svensby, langs vår elskede FV91...

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av rolf-arne »

Domino skrev: 16 des 2020, 08:23 Mot Svensby, langs vår elskede FV91...
Langs en vei det er et under at man ikke har mista både det ene og det andre, ja det har vært godt lesestoff- denne bloggen og jeg har etterhvert blitt oppmerksom på den benken. Men hittil ikke truffet noen - selv om det er mitt faste fylle sted fra 22 mil andre veien .
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av kjellv »

Domino skrev: 16 des 2020, 08:23 Mot Svensby, langs vår elskede FV91...
Der ble det brått en formidabel økning i medlemsmassen i MCsiden avd. nord, i hvert fall om vi måler i prosent :prf
Avd. nord har også ekstremt høy deltakelse på våre forumtreff, jeg regner med at Domino sørger for at denne fortsetter minst like høy :twothumbs:

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1021
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av Domino »

Forumtreff høres artig ut, men jeg har nok svært begrensede bagasjemuligheter på sykkelen. Kanskje på neste sykkel? Time will show!

Svar