MC-ulykker

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: MC-ulykker

Legg inn av niko »

Bjerknez skrev: 20 okt 2020, 07:19 Jeg tenker litt sånn at hvis denne motorsyklisten hadde gjort langt alvorligere ting enn å bryte fartsgrensen så hadde nok dette kommet på trykk. Men så vidt jeg husker sto det ikke noe som helst om dette. En slik uttalelse hadde jo bedret UP's annsikt utad i denne saken.

Det er helt greit å bruke makt som i denne videoen hvis alvorlighetsgraden tillsier det. Men brudd på fartsgrense som kanskje ikke engang hadde ført til et førerkortbeslag (hvis han hadde hatt førerkort, noe dem ikke visste før dem stoppet han).

Problemet her ut fra hva jeg har lest er at han prøvde og stikke fra politiet. Ikke akkurat et scenario jeg ser på som veldig alvorlig. Spesielt ikke på motorvei.

Selvsagt skal dem følge på og gi tydelig tegn på at dem vil stoppe han, men å kjøre han over ende (hvis det som vises i videoen stemmer og jeg har oppfattet videoen riktig) blir overkill i mine øyne.

Det at motorsyklisten kjørte inn i bilen stemmer jo det. Men det er jo fordi politibilen bråsvingte til siden slik jeg ser det. Jeg tror dem kan gjemme seg bak denne påstanden og faktisk vinne saken, noe dem også gjorde.

En ting er sikkert. Jeg synes dette skurrer veldig og det kommer jeg til å synes helt til jeg får en fullstendig forklaring og innsikt i dokumentene. Noe jeg aldri får. Å slik går no dagan.
https://www.dt.no/spesialenheten-for-po ... LTNvjwBx90

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av Bjerknez »

Intet nytt under solen altså :)

Burde jo være null problem og poste disse bevisene hvis dem har rent mel i påsan.

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: MC-ulykker

Legg inn av KåreDump »

Bjerknez skrev: 29 okt 2020, 00:51 Intet nytt under solen altså :)

Burde jo være null problem og poste disse bevisene hvis dem har rent mel i påsan.
Kunne ikke vært mer enig! :thumleft
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Brukeravatar
Grendel
Innlegg: 489
Registrert: 20 apr 2016, 20:54
Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt

Re: MC-ulykker

Legg inn av Grendel »

Det er i alle fall bra at denne "poteten"/saken holdes varm.
Hvis Politiet er uten skyld her, så burde vel MC-føreren få erstatningskrav for skadene på politibilen? "Rett skal vel være rett"?

8-)
...bare en død fisk følger strømmen....

Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av Bjerknez »

Har UP en video som viser det motsatte så skal jeg være den første som gir meg. Men frem til det skjer, lukter dette råtten fisk.

Brukeravatar
Grendel
Innlegg: 489
Registrert: 20 apr 2016, 20:54
Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt

Re: MC-ulykker

Legg inn av Grendel »

Bjerknez skrev: 29 okt 2020, 13:49 Har UP en video som viser det motsatte så skal jeg være den første som gir meg. Men frem til det skjer, lukter dette råtten fisk.
Enig. De har et rykte å rette opp. Egentlig har de ingen ting å tape på å vise sin (bevislige) uskyld.

8-)
...bare en død fisk følger strømmen....

Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: MC-ulykker

Legg inn av pingvin »

Sakkle skrev: 22 okt 2020, 10:04
Jeg antar at dette er samme ulykken (?)



Det som dreier seg om utforkjøringen starter ved rund 4:30 i videoen.


Så vidt jeg forstår kjørte de en nedlagt (muligens avstengt ? ) vei som er en del av Trans Euro Trail (TET). Noe å tenke på for de som vurderer dette (meg selv inkludert). Tydelig at kvalitetskontrollen på løypa ikke er helt 100% til en hver tid...
Han fikk skikkelig juling, flere operasjoner etc etc. Litt lange episoder så småhoppet litt men får en til å tenke litt, ja...





2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 647
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Sted: Oslo

Re: MC-ulykker

Legg inn av Nomade »

pingvin skrev: 12 nov 2020, 13:25
Sakkle skrev: 22 okt 2020, 10:04
Jeg antar at dette er samme ulykken (?)



Det som dreier seg om utforkjøringen starter ved rund 4:30 i videoen.


Så vidt jeg forstår kjørte de en nedlagt (muligens avstengt ? ) vei som er en del av Trans Euro Trail (TET). Noe å tenke på for de som vurderer dette (meg selv inkludert). Tydelig at kvalitetskontrollen på løypa ikke er helt 100% til en hver tid...
Han fikk skikkelig juling, flere operasjoner etc etc. Litt lange episoder så småhoppet litt men får en til å tenke litt, ja...
Etter hva jeg kan se så var dette paret ganske ferske motorsyklister som planla å kjøre fra Nordkapp til Cape Town, Sør Afrika. Kanskje de burde ha ventet noen år før de satte i gang med et såpass spenstig prosjekt?

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: MC-ulykker

Legg inn av oivindg »

Nomade skrev: 12 nov 2020, 14:37 Etter hva jeg kan se så var dette paret ganske ferske motorsyklister som planla å kjøre fra Nordkapp til Cape Town, Sør Afrika. Kanskje de burde ha ventet noen år før de satte i gang med et såpass spenstig prosjekt?
Liker folk som er ivrige og setter i gang med å gjennomføre drømmene sine, jeg. :) Dette uhellet kunne vel skjedd hvem som helst?
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av Bjerknez »

oivindg skrev: 12 nov 2020, 14:59
Nomade skrev: 12 nov 2020, 14:37 Etter hva jeg kan se så var dette paret ganske ferske motorsyklister som planla å kjøre fra Nordkapp til Cape Town, Sør Afrika. Kanskje de burde ha ventet noen år før de satte i gang med et såpass spenstig prosjekt?
Liker folk som er ivrige og setter i gang med å gjennomføre drømmene sine, jeg. :) Dette uhellet kunne vel skjedd hvem som helst?
Enig. Ingen kunne vel forutse at det gikk en elv tvers over veien. Så klart kan dem takke seg litt selv samt dra noen erfaringer fra en slik hendelse, men dette kunne vel skjedd alle. Ullevållseter hadde sikkert jumpet rett over, men det er jo en annen sak :knegg

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: MC-ulykker

Legg inn av pingvin »

Jeg er ganske sikker på at dette kunne skjedd meg, man blir ivrig fordi er så moro og ubevisst så fortrenger man at egentlig ikke ser hele bildet. Hjernen vår er flink til å fylle ut det som mangler (her et stykke man ikke ser som hjernen fyller med fin grusvei), som oftest er bra ting men kan slå tilbake :eh

Bilde
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: MC-ulykker

Legg inn av erik m »

Opplevde faktisk det samme, men med bil i Toscana. gps'n dirigerte meg til en minibank, en avstikker fra motorveien på et par kilometer, men den var svingete og smal og rett til vers i fjellet. Enda en sidevei med grus, så trang at trærne skrubba innpå den digre bilen jeg kjørte på begge sider. Og så blir det jo tidlig mørkt, som i en sekk, og plutselig fikk jeg en følelse av tomrom, sjøl om jeg så veien fortsette. Stoppa heldigvis og det var 7-8 meter rett ned et par meter foran bilen. Det hadde gått et ras, og elva hadde funnet nytt løp og gravd ut grus og leire og noen meter vei. Det var ingen stor fornøyelse å rygge en halv kilometer med svakt ryggelys og puls i to hundre mens jeg så for meg hva som kunne skjedd.
Men kan jeg takke dengang 30 års kjøreerfaring for at jeg fikk den følelsen? Mens disse ungdomma var jo helt i hundre av glede og forventning over det store eventyret. I alle fall kan disse videoene kanskje være til nytte for ungdom som veit de er udødelige. Som jeg var da jeg var 16, men heldigvis fikk jeg bare noen brukne ribbein og et dårlig kne på mc dengang.
Sist redigert av erik m den 12 nov 2020, 23:57, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: MC-ulykker

Legg inn av erik m »

Jeg sa engang til en lokal ungdom på 125 KTM at den kjøringa hans var livsfarlig. Fikk tilbake fra kompisen hans at han satte en femtilapp på at jeg kom til å daue først.
Det veddemålet tok jeg naturligvis, jeg taper jo ikke noe uansett! :knegg

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av Bjerknez »

Greit nok at dem kjørte på eget ansvar og dem må så absolutt ta sin del av skylden her, men denne elven/bekken som gikk tvers over veien har ikke dukket opp over natten. Denne burde vært merket. Det er bare å sende ut tre kommuneansatte for å sette opp et skilt. En som kjører bilen, en som graver hullet til skiltet og en som passer på at han som graver hullet jobber.

Eventuelt tatt penger fra trygdekassa og satt opp en provisorisk bro.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av kjellv »


Bjerknez skrev: Det er bare å sende ut tre kommuneansatte for å sette opp et skilt.
Slik fungerer det ikke alltid utenfor sentrale strøk i vårt langstrakte land. De fleste veier som står avmerket i TET kartet har nok kommunale myndigheter svært lite med å gjøre.

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


Svar