Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av cannon »

Jeg har "kjørt inn" mange 10talls dekk fra ulike fabrikkanter. Har aldri vasket, og har bare kjørt litt passivt de første 2-3 kilometerne. Helt udramatisk.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22846
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Bjerknez »

Jeg har heller aldri hatt noe problem med at dekkene glipper, sett bort fra HELT i starten etter dekkbytte, men det vet man jo om. Etter en tur i høy hastighet på E6 i varmen på rundt 10 mil føler jeg meg ganske trygg på at dekkene er "innkjørt" i så måte.

Det at dekkene glipper i tide og utide på kald asfalt har jeg aldri noensinne opplevd. Dekkene jeg har god erfaring med er Pilot Road 3 og Angel GT. Jeg har egentlig ikke noen spesielle erfaringer med andre dekk enn disse. Vertfall ikke nok til å mene noe om dem.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5210
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av dypen »

Bjerknez skrev: 11 nov 2020, 14:40 Det at dekkene glipper i tide og utide på kald asfalt har jeg aldri noensinne opplevd. Dekkene jeg har god erfaring med er Pilot Road 3 og Angel GT. Jeg har egentlig ikke noen spesielle erfaringer med andre dekk enn disse. Vertfall ikke nok til å mene noe om dem.
Det har jeg opplevd på kalde dager i skyggepartier tidlig vår og sen høst, du blir forsiktig i neste sving da :-k
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1597
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av pingvin »

Skulle fra Kongsberg til Horten med MC for en del år siden, var bare noen bitte små grader ute men var godt kledd og det var helt tørt så tenkte ikke så mye på det. I andre svingen etter rundkjøringa (dagens første venstresving) ned mot golfbanen for de som er lokalkjent, slapp det foran og rett i autovernet. Kjørte som pleide nedover der, kjørt der million ganger, men undervurderte at grepet var dårligere når kaldt (og ekstra kalde dekk siden ikke kjørt noen svinger).

Så er veldig mye mer forsiktig når kaldt nå, ja, og særlig før fått i hvert fall bitte-litt varme i dekkene :-k
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

KawaKjetil

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av KawaKjetil »

Har dårlig erfaring med Bridgestone som stod på 2 nye sykler. Den siste fikk jeg sladd på samme sted runde etter runde i Nordpolsvingen på ACR. Da angret jeg på at jeg ikke hadde satt på nye kvalitetsdekk før turen nordover. De samme dekkene slapp i en sving rett bortenfor her jeg bor på en normal kjølig sommerdag da sykkelen var knapt kjørt et par tusen km, så jeg fikk forvarsel og hadde handlet inn nytt. Men rett før avreise nordover kom annet i veien og bytte ble nedprioritert.
Kjører Metzeler - stort sett Roadtec 01. Og de er betryggende. Aldri opplevd sladd noe sted, hverken på bane eller i alpene i godt driv!

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av FredrikE24 »

Har hatt tre-fire sladder på MichelinPR3. Aldri på verken Roadtec Z8 eller Roadtec01. Jeg kjører Roadtec01 utelukkende. Helt rå ved høy vannføring på motorveien til og fra jobb. Ligger som regel 3-4cm med vannansamlinger div. Steder.

Kunne sikkert prøvd noe annet, men jeg ser ingen grunn til det. Roadtec01 forholder seg også bra i profilen helt til man er på korden. I snitt 15 000km på et sett med variert kjøring.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22846
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Bjerknez »

dypen skrev: 11 nov 2020, 18:37
Bjerknez skrev: 11 nov 2020, 14:40 Det at dekkene glipper i tide og utide på kald asfalt har jeg aldri noensinne opplevd. Dekkene jeg har god erfaring med er Pilot Road 3 og Angel GT. Jeg har egentlig ikke noen spesielle erfaringer med andre dekk enn disse. Vertfall ikke nok til å mene noe om dem.
Det har jeg opplevd på kalde dager i skyggepartier tidlig vår og sen høst, du blir forsiktig i neste sving da :-k
Hehe, ja, men blir litt mer obs når slikt skjer :)

Men jeg klarer ikke helt å forstå hvorfor et dekk plutselig skal skli når man treffer et skyggeparti. Snakker vi "vanlig" frisk kjøring her med moderat nedlegg, eller litt heftigere kjøring med nesten fothvilerskrap?

Jeg har aldri noensinne opplevd at noen dekk har glippet på noen av mine sykler som skyldes dårlig grep på ren asfalt. De få gangene jeg har fått en sladd har det ligget noe i veibanen eller evt. vært en våt flekk etc.

Når dekkene allerede er varme og solen skinner så skal ikke dekkene miste grepet på ren tørr asfalt. Heller ikke i skyggepartier.

Jeg har kjørt relativt friskt over Sognefjellet i + 0-5 grader på tørr asfalt og aldri opplevd at dekkene ikke sitter. Vi snakker ikke fothvilerskrap her, men vanlig frisk kjøring med moderat nedlegg. Fothvilerskrap i 0-5 grader er nok ikke særlig smart tror jeg. :)

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av cannon »

Jeg tror at mye av sladd og slipp-historier har vel så mye med hvordan føreren håndterer gass og brems. Det er påfallende at enkelte opplever mye av dette, mens andre ikke gjør det.
Dempere og oppsett av disse er også en sannsynlig årsak. Det blir for enkelt å "skylde" ensidig på dekkene, tror jeg

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22846
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Bjerknez »

cannon skrev: 12 nov 2020, 06:51 Jeg tror at mye av sladd og slipp-historier har vel så mye med hvordan føreren håndterer gass og brems. Det er påfallende at enkelte opplever mye av dette, mens andre ikke gjør det.
Dempere og oppsett av disse er også en sannsynlig årsak. Det blir for enkelt å "skylde" ensidig på dekkene, tror jeg
Ja, jeg synes dette er veldig rart. Så sant det ikke er uhyre store forskjeller på individuell kvalitet på dekkene så klarer jeg ikke å forstå hvorfor et dekk plutselig skal skli når det ser et skyggeparti. Faktisk på grensen til helt uforståelig.

Så ja, mulig dempere og kanskje lufttrykk(?) har en stor del av skylden her? Samt teknikk?

Selv Cruiseren min med en sesong gamle harde dekk har jeg hatt til gode å miste grepet med, selv om nedlegget med en slik cruiser ikke akkurat er skremmende stort.

jeg har opplevd at dekkene glipper, men ikke på tørr asfalt, uansett temperatur.

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1597
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av pingvin »

Heller ikke helt med på skyggeparti så lenge tørt og ikke vært frost. Tenker dekktemperaturen som er viktigst, ikke luft eller asfalt-temperatur (selv om de påvirker dekktemperaturen) og om går inn i skyggesving så har man jo fremdeles samme dekktemperatur.

Men er det vått i svingen eller har vært frost så fare for is/rim så blir det noe annet selvfølgelig.

For min del dreier det seg ikke så mye om å skylde på dekkene, men å ha med i regnestykket at temperatur er én av mange faktorer som påvirker grep.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Ronning
Innlegg: 298
Registrert: 06 apr 2017, 11:13
Motorsykkelen din: KTM 950SM
Sted: Malvik

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Ronning »

For min del dreier det seg om å skylde på dekket, da det var såppass merkbart nå, og ikke med andre dekk jeg har hatt. Hovedsakelig kalde dekk jeg tenker på, vel og merke.

Men ofte opplevd slipp i noen rundkjøringer med varme dekk, men der skylder jeg ikke på dekkmerker. Der får griseri på veidekket skylda.

Kjørestil er forøvrig likpå alle dekksett. Evt. mer rolig for hvert år 😃

Har også prøvd pilot power rs, følte litt det samme
der ved kaldt dekk, som jeg opplever nå

ZZR-Erling

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av ZZR-Erling »

Har funnet beste dekket for K1300S, Michelin Road 5, (kke forsøkt GT). Best feeedback, finest slitasjebilde, høyest formidling av "confidence" og faktisk lengst levetid. Mange løfter Angel GT opp i skyene, men der må jeg si jeg ble skuffet. Både det, Roadatack 3 GT og Roadtec 01 hadde betydelig mer slitasje foran enn Road 5. Mulig man kommer ut ulikt for man har ulikt kjøremønster, jeg bremser foran og holder litt inn i sving for så å slippe gradvis opp, når jeg kjører aktivt.
Anyway, Road 5 oppleves som sporty, altså lett nedlegg i initial fase, så lett at det krever viss tilvenning. Ser jo at det har spissere profil enn mange andre. Jeg liker ikke for "tippy" dekk heller, liker litt! motstand og stabilitet, og der synes jeg Road 5 traff veldig bra. Skal nevnes at jeg har lettere felger enn std K1300S, det merkes også betydelig ved innganger i svinger faktisk, og ved raske kursendriner (s-svinger).

:thumleft

ZZR-Erling

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av ZZR-Erling »

KawaKjetil skrev: 11 nov 2020, 22:11 Har dårlig erfaring med Bridgestone som stod på 2 nye sykler. Den siste fikk jeg sladd på samme sted runde etter runde i Nordpolsvingen på ACR. Da angret jeg på at jeg ikke hadde satt på nye kvalitetsdekk før turen nordover. De samme dekkene slapp i en sving rett bortenfor her jeg bor på en normal kjølig sommerdag da sykkelen var knapt kjørt et par tusen km, så jeg fikk forvarsel og hadde handlet inn nytt. Men rett før avreise nordover kom annet i veien og bytte ble nedprioritert.
Kjører Metzeler - stort sett Roadtec 01. Og de er betryggende. Aldri opplevd sladd noe sted, hverken på bane eller i alpene i godt driv!
Har også dårlig erfaring med Bridgestone. satt en variant av de på S1000XR jeg kjørte i alpene. Slapp nesten konsekvent i utgangene av svingene og hadde et ganske langt slipp foran i en av hårnålene. Ble bare kjedeligkjøring sånn sett deretter..isj

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1597
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av pingvin »

ZZR-Erling skrev: 15 nov 2020, 12:58 Har funnet beste dekket for K1300S, Michelin Road 5, (kke forsøkt GT). Best feeedback, finest slitasjebilde, høyest formidling av "confidence" og faktisk lengst levetid.
Hvordan er forskjellen på Road 4 og Road 5 om du (eller andre) har prøvd begge deler? Endte opp med Road 4 litt tilfeldig i høst (lang historie ikke skal kjede dere med), funker for så vidt bra men synes litt "deigete" nå pusher på tørr/varm asfalt. Men tillitsvekkende på kaldt og/eller vått og for all del, funker helt greit på tørt også.

Litt usikker på hva som er reelt og hva jeg innbiller meg men er Road 5 litt mindre "deigete" når varmt og kjører aktivt enn Road 4?
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

ZZR-Erling

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av ZZR-Erling »

pingvin skrev: 15 nov 2020, 13:28
ZZR-Erling skrev: 15 nov 2020, 12:58 Har funnet beste dekket for K1300S, Michelin Road 5, (kke forsøkt GT). Best feeedback, finest slitasjebilde, høyest formidling av "confidence" og faktisk lengst levetid.
Hvordan er forskjellen på Road 4 og Road 5 om du (eller andre) har prøvd begge deler? Endte opp med Road 4 litt tilfeldig i høst (lang historie ikke skal kjede dere med), funker for så vidt bra men synes litt "deigete" nå pusher på tørr/varm asfalt. Men tillitsvekkende på kaldt og/eller vått og for all del, funker helt greit på tørt også.

Litt usikker på hva som er reelt og hva jeg innbiller meg men er Road 5 litt mindre "deigete" når varmt og kjører aktivt enn Road 4?
Akkurat!
Samme følelse ga 4'ern meg også, "deigete" foran når de ble pushet, også noe trapping foran. 5'ern oppfører seg nøytralt uansett, er min erfaring.

Svar