MC-ulykker

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: MC-ulykker

Legg inn av oivindg »

kjellv skrev: 13 nov 2020, 07:37
Bjerknez skrev: Det er bare å sende ut tre kommuneansatte for å sette opp et skilt.
Slik fungerer det ikke alltid utenfor sentrale strøk i vårt langstrakte land. De fleste veier som står avmerket i TET kartet har nok kommunale myndigheter svært lite med å gjøre.

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
Kan det tenkes at grunneier har et ansvar for å sette opp et advarselsskilt?
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: MC-ulykker

Legg inn av Sakkle »

Bjerknez skrev: 13 nov 2020, 04:35 Greit nok at dem kjørte på eget ansvar og dem må så absolutt ta sin del av skylden her, men denne elven/bekken som gikk tvers over veien har ikke dukket opp over natten. Denne burde vært merket. Det er bare å sende ut tre kommuneansatte for å sette opp et skilt. En som kjører bilen, en som graver hullet til skiltet og en som passer på at han som graver hullet jobber.

Eventuelt tatt penger fra trygdekassa og satt opp en provisorisk bro.
Poenget er vel at det er en stengt/nedlagt vei. Det er vel strengt tatt ikke lov å kjøre der en gang, om man skal være pirkete (?). Man kan ikke merke alt av gamle nedlagte veier og stier til en hver tid...

(Det at veien er stengt er en antagelse jeg tar ut fra deg jeg sitter på av informasjon)
oivindg skrev: 13 nov 2020, 09:52 Kan det tenkes at grunneier har et ansvar for å sette opp et advarselsskilt?
Det tviler jeg på. Men jeg er ikke jurist.

Etter samme logikk, skal grunneier merke alle fjellskrenter, stier, bekker og elver der man kan falle, snuble eller drukne? Har jeg forstått det riktig er dette i skævven/på vidda. Det er ikke en trafikkert vei.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: MC-ulykker

Legg inn av oivindg »

Sakkle skrev: 13 nov 2020, 17:09 Etter samme logikk, skal grunneier merke alle fjellskrenter, stier, bekker og elver der man kan falle, snuble eller drukne? Har jeg forstått det riktig er dette i skævven/på vidda. Det er ikke en trafikkert vei.
En såpass fin vei blir litt annerledes enn en sti eller en fjellskrent, synes jeg.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

KawaKjetil

Re: MC-ulykker

Legg inn av KawaKjetil »


Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av Bjerknez »

Poenget er vel at det er en stengt/nedlagt vei. Det er vel strengt tatt ikke lov å kjøre der en gang, om man skal være pirkete (?). Man kan ikke merke alt av gamle nedlagte veier og stier til en hver tid...

(Det at veien er stengt er en antagelse jeg tar ut fra deg jeg sitter på av informasjon)
Som sagt så nevnte jeg at dem nok bør ta sin del av lærdommen her. Jeg synes fortsatt det er totalt umoralsk og ikke merke en såpass åpenbar hindring. Er vel bare å spikre opp et skilt og klusse ned noe med sprittusj etc. jeg sier ikke at grunneier er medskyldig her, men det går ann å bruke hodet litt. Spesielt med slike åpenbare ulykkesfeller.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av Bjerknez »

oivindg skrev: 13 nov 2020, 17:22
Sakkle skrev: 13 nov 2020, 17:09 Etter samme logikk, skal grunneier merke alle fjellskrenter, stier, bekker og elver der man kan falle, snuble eller drukne? Har jeg forstått det riktig er dette i skævven/på vidda. Det er ikke en trafikkert vei.
En såpass fin vei blir litt annerledes enn en sti eller en fjellskrent, synes jeg.
Enig.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: MC-ulykker

Legg inn av FredrikE24 »

Hvis en vei er stengt med bom bør man hvertfall ferdes forsiktig og være forberedt på det uventede. En kollega kjører mye grus og på stengte veier. Han har lært et og annet etter div. Epiosoder, og ferdes aldri alene på slike steder lenger.

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: MC-ulykker

Legg inn av Sakkle »

Bjerknez skrev: 13 nov 2020, 23:33 Som sagt så nevnte jeg at dem nok bør ta sin del av lærdommen her. Jeg synes fortsatt det er totalt umoralsk og ikke merke en såpass åpenbar hindring. Er vel bare å spikre opp et skilt og klusse ned noe med sprittusj etc. jeg sier ikke at grunneier er medskyldig her, men det går ann å bruke hodet litt. Spesielt med slike åpenbare ulykkesfeller.
Umoralsk?

Ferdes man i utmark (som stengte/nedlagte veier regnes som så vidt jeg forstår) så ferdes man på eget ansvar. Ingen kan eller bør ha ansvar for å sikre alle farer i Norsk natur. Det er ikke gjennomførbart. Hvor mange nedlagte veier finnes det? Hundrevis? Tusenvis? Vi har dårlig nok veistandard enkelte plasser i dette lande om ikke stat/kommune/grunneier skal måtte skilte og vedlikeholde veier som har vært nedlagt i årevis.

Fant for øvrig et dokument her https://www.skog.no/wp-content/uploads/ ... orhold.pdf som sier noe om ansvarsforholdet i lignende situasjoner. Long story, short: Om veien ikke er trygg og grunneier ikke har til hensikt å utbedre skal veien være fysisk stengt. Snur du på flisa der, bør du regne med at veien kan være i dårlig/farlig stand om den er stengt med bom.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av Bjerknez »

kjellv skrev: 13 nov 2020, 07:37
Bjerknez skrev: Det er bare å sende ut tre kommuneansatte for å sette opp et skilt.
Slik fungerer det ikke alltid utenfor sentrale strøk i vårt langstrakte land. De fleste veier som står avmerket i TET kartet har nok kommunale myndigheter svært lite med å gjøre.

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
Det har du nok rett i, men i enkelte tilfeller må det være lov, selv for kommunen og bruke sunn fornuft.

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: MC-ulykker

Legg inn av erik m »

Det er ikke sikkert at dette er, eller noen gang har vært, en kommunal vei.
Dersom dette var en nedlagt vei, og den var merket som del av TET, var det såkalte "Linesmen" som har ansvaret for den. Og det er lokale, frivillige kjørere som gjør dette på egen fritid og uten noen form for godtgjørelse.
Ser vi nøyere på videoen, ser vi at etter 5.04 minutter, sekunder før de kjører utfor, passerer de en oppmerking på høyre side. To bord som i et liggende kryss, omtrent som fareskiltet for jernbane krysser veien, nr 138.1. Muligens også med store bokstaver, men videoen er for uklar til at det er sikkert

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: MC-ulykker

Legg inn av pingvin »

Fra TET sin hjemmeside:

"Motorcycling carries risks which we are all familiar with. Adventure motorcycling adds to these.

It takes you into remote areas on unpredictable terrain and road surfaces.

Mobile phone coverage may be patchy or non-existant so summoning help may be limited. If help is summoned it may struggle to reach you and may incur high costs. Unpaved tracks vary from gravel to broken tar to sand to stone to boulder to grass. Each carries its own challenges of grip, stability and unpredictability all of which vary immensely with weather conditions which can change quickly especially in mountain areas.

The physical demands of riding a motorcycle, laden or otherwise, off road are not to be underestimated. If you drop it, picking it up can be hard work and recovering it from a hillside, river or mud hole where it has slipped can be exhausting. Add into the mix the variable climate in Europe – subzero to high 30s and above – and heat, cold and dehydration can impair performance and make a dangerous cocktail when mixed with the complex task of off pavement riding.

Navigation can be challenging, especially without practicing using GPS or map on the move, on the “wrong” side of the road or with signposts in an unfamiliar script.

Mechanical issues easily sorted out in one’s own garage or home city can become much more of a challenge away from home in an area with poor infrastructure or dealer knowledge.

Local adults and children (and animals!) may be unfamiliar with motorcycles or their capabilities and misjudge situations. Driving standards and discipline vary hugely and often the perception is “might is right” with scant regard being paid to the little guy on a motorbike. Local wildlife both domestic and wild can pose risks. Bears and wolves are present in some areas, snakes in others, wild roaming reindeer in the far north and cattle and dogs are all over.Laws and regulations are always changing across the continent, so a trail that contributors thought was legal, may not now be so. This may lead to conflict with the authorities, communities, landowners or other users – anything from a glance, a shout or a waved fist to arrest, bike confiscation, fine or loss of licence.

Concepts and practice of sanitation and hygiene vary immensely and medical facilities can be scarce, suboptimal or distant. The seedier side of humanity can also impact on you through theft, assault or fraud.

Be aware that some areas of eastern Europe also have heightened awareness of mobile populations following the influx of refugees so you may come across desperately poor people or wary authorities. In Bosnia and Croatia the detritus of war still exists in the form of uncleared mine-fields. Snow, water and soil creep all shift these so that straying from established well used trails can be dangerous and, needless to say, stupid.

Does this all put you right off the idea of living the dream and exploring the Trans Euro Trail®?

Perhaps, but there’s nothing new here and being aware of the risks allows one to prepare for them and mitigate them. Overland travel has never been the easy option, but, for those who have done it, the rewards far outweigh those of two weeks in Magaluf.Some things to think about:

Ensure you use the most recent version of the Trans Euro Trail® available on this website
Get bike fit, not just fit
Be licensed to ride your road legal bike
  • Ensure your paperwork is in order whether it be bike, breakdown or medical/repatriation insurance, licences or passports
  • Get some practice in to build confidence and competence (and respect for your own limits and those of your bike)
  • Get properly equipped with the right tyres, spares, protection, first aid kit, communications devices (and batteries!), luggage and camping gear
  • Think ahead and ask yourself, “What would I do if X, Y or Z happened?”
  • Try and travel in groups of 3 or more (but not more than 5-6 please)
  • Ride with an awareness of the terrain, surface and in anticipation of unexpected hazards
  • Moderate your speed – it’s a journey not a race
  • Keep yourself and the bike fuelled up and keep those fluids going on board
  • If you’ve got a medical condition then think carefully and take some medical advice
  • Get familiar with your bike, what daily checks to make and how to fix issues with it
  • Ask for advice on the Trans Euro Trail® forum page or from many of the other resources out there
  • Don’t treat the Trans Euro Trail® gpx as gospel. Use your common sense and obey traffic signs, rules and authorities
  • Get familiar with your GPS device.
  • Buy a back up paper map
  • Take security precautions with your possessions and self
  • Accept that you are master or mistress of your own destiny, safety and security. Only you can take responsibility for whatever happens.
This is an adventure, not a package tour and there’s no one to hold your hand – isn’t that exactly what we want!?By following the above simple advice (by no means all inclusive!) and planning your Trans Euro Trail® carefully, we are positive that you will have the adventure of a lifetime!"
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: MC-ulykker

Legg inn av Sakkle »

pingvin skrev: 14 nov 2020, 08:00 Fra TET sin hjemmeside:
Godt oppsummert der ja...
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: MC-ulykker

Legg inn av Jompa »

erik m skrev: 14 nov 2020, 02:03 Det er ikke sikkert at dette er, eller noen gang har vært, en kommunal vei.
Dersom dette var en nedlagt vei, og den var merket som del av TET, var det såkalte "Linesmen" som har ansvaret for den. Og det er lokale, frivillige kjørere som gjør dette på egen fritid og uten noen form for godtgjørelse.
Ser vi nøyere på videoen, ser vi at etter 5.04 minutter, sekunder før de kjører utfor, passerer de en oppmerking på høyre side. To bord som i et liggende kryss, omtrent som fareskiltet for jernbane krysser veien, nr 138.1. Muligens også med store bokstaver, men videoen er for uklar til at det er sikkert
Denne veien er den gamle riksveien mellom Alta og Kautokeino og det er mer enn 50 år siden den ble nedlagt. Brua ble fjernet for mange år siden for at den var råtten.
Plankene I kryss er oppmerking av scooterløype og barmarksløype. Den samme veien er også merket som tursti av DNT.
"Noen" burde sikkert ha satt opp skilt eller bom evt amnen merking der brua var, men veien er nedlagt og ingens ansvar lenger så den blir ikke vedlikeholdt.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Snekker.edvin
Innlegg: 494
Registrert: 30 des 2017, 23:30
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 850

Re: MC-ulykker

Legg inn av Snekker.edvin »

IMG_20201120_180040_copy_2560x1920.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Elruts84
Innlegg: 1348
Registrert: 02 jun 2013, 12:22
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
Sted: Stavanger
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av Elruts84 »

Altså. Vi er i februar enda. Vær nå forsiktig pm du er 16 eller 70. Ingen ulykker er målet!

Bilde


Sent from my iPhone using Tapatalk
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020 Bilde

Svar