Z1 900 og KZ900 logg

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Veteranmotorsykkel KZ900-A4 logg ...

Legg inn av dypen »

Bilde fra nettet som viser fargealternativet dyp brun med gull og rødaktig striper ...
25E00A6A-214C-42FE-8681-61F17F0E39D5.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Sist redigert av dypen den 23 aug 2021, 23:12, redigert 2 ganger totalt.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Tore L
Innlegg: 770
Registrert: 08 jul 2014, 12:25
Motorsykkelen din: 07 BMW K1200 GT -24 Triumph Tiger 900 GT Pro
Sted: Sarpsborg ( Er fra Fredrikstad)

Re: Veteranmotorsykkel KZ900-A4 logg ...

Legg inn av Tore L »

Min så slik ut - lånt bilde fra nett
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Tore Ludvigsen
x - 75 Kawasaki Z 900 - LS 4371
x - 81 Kawasaki Z 650 SR - YU 4225
x - 85 Suzuki GS 650 Katana - ZK 5773
x - 97 Yamaha XJ 900 Diversjon - BP 7238
x - 06 BMW K1200 GT - BH 4697
x - 10 BMW K1300 GT - KP 8260
x - 18 BMW R1200 GS - CU 7348

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Veteranmotorsykkel KZ900-A4 logg ...

Legg inn av dypen »

Javel, da var det 1975 produksjon :thumleft Den hadde 28 mm forgasser mot 26 mm på 1976 og 2 hk mere.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

KawaKjetil

Re: Veteranmotorsykkel KZ900-A4 logg ...

Legg inn av KawaKjetil »

MC Partner skaffer ALT. Fantastisk med sånne entusiastiske folk. Har brukt de både som verksted og kjøpt sykkel der, senest en nydelig ZRX1200R.
Men jeg gjorde en større handel hos https://www.z1enterprises.com/ til min 81' Z1000J. Fikk da en hel eske med NGK plugger for prisen av 1 her hjemme :D
Men nå handler jeg det meste hos MC Partner. De skaffer alt, og prisen er ofte det samme når en tar tull og toll i betraktning. Senest kjøpte jeg 2 originale skruer til bremseveskebeholder lokk som kostet en hundrings (inkl postgang), samme som i USA. Hadde kostet meg flere hundre bare i frakt fra USA.

Nå fikk jeg lyst på en Z900 :thumleft

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Veteranmotorsykkel KZ900-A4 logg ...

Legg inn av dypen »

Enig der med MC Partner, fikk komplett låsesett (styrelås, tenningslås, setelås med 2 nøkkler som også passer i tankelås) for 300,- kr under eBay pris som var på bare styrelås og der kommer frakt og mva på toppen. Hadde bruk for bare styrelås så jeg selger resten av låsesettet.

https://www.ebay.com/itm/NOS-Kawasaki-S ... Sw5PlePJb4

Den nettsida du linker til har jeg tittet en del på i mangel på MC Parttner sin. Nettside og nettbutikk til MC Partner er dessverre nede da firmaet som driftet har gått konkurs under pandemien.

Tidligere har jeg kjøpt noe småtteri der, kjedespray etc. I dag første lille handel til KZ900’n

Kjøp en Z900, lykke til :)
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Veteranmotorsykkel KZ900-A4 logg ...

Legg inn av dypen »

I følge det jeg har lest meg frem til er alle deler kodet med måned og årstall, eksosanlegget er produsert 7 måned 1976 og sykkel’n er i følge tag på styrehode produsert 8 måned i 1976. Se bilde ...
58915D78-7A91-4F13-97C8-A52389089B63.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

ZZR-Erling

Re: Veteranmotorsykkel KZ900-A4 logg ...

Legg inn av ZZR-Erling »

Den det var nærmest slitsom pen! 😛
Gratulere!

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Veteranmotorsykkel KZ900-A4 logg ...

Legg inn av dypen »

Takker ZZR-Erling! Helt klart pen men ikke strøken. I første omgang utbedre mangler, defekter og service.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Veteranmotorsykkel KZ900-A4 logg ...

Legg inn av dypen »

Har tenkt litt på dekk valg på KZ900, hvilke dekk ... tidsriktige dekk fra tiden den var ny eller moderne dekk eventuelt en mellomting dekk som er produsert for «vintage mc» i nyere tid. I «owners manual» står den oppført med Dunlop F6B 3.25H-19 4PR foran Dunlop K87MKIIM 4.00H-18 4PR bak. På eldre bilder i boka «black classic book kawasaki» er syklene avbildet med Metzeler Lasertec 3.25-19 og 4.00-18

Det som står på sykkel’n nå er gammelt og slitt foran, overraskende mye slitt på sidene sammen med trapping som betyr kast. Bak gammelt og slitt men mest slitt på mitten så det er også kast. Dekkene er Bridgestone Battlax BT45 i dimensjon 100/90-19 og 130/80-18

Litt info rundt dekk:
https://www.revzilla.com/common-tread/w ... dial-tires

Selv tenker jeg litt grovere mønster som eksempel dekkene jeg selv kjørte med på -70 tallet Dunlop K70 var brukt på både lettvekter og større. Men da var det også mere grusvei. Åpen for forslag og råd ...
00F2D4D8-28FE-4CEC-A263-FCA024AE86B5.jpeg
Kom over en brosjyre fra Bridgestone med «vintage mc tire» ...
56361A07-3D97-4B9E-B0BF-5964CE078624.jpeg
0A65FD6C-7EAB-41A8-9D11-EAFE99CD7A13.jpeg
Metzeler LASERTEC er også dekk som brukes på 900’n og selges blant andre i dimensjon 100/90-19 og 130/80-18
FB85CB07-C9E9-4B14-B868-6100E16CF6F0.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Sist redigert av dypen den 26 des 2020, 20:48, redigert 2 ganger totalt.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1589
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Veteranmotorsykkel KZ900-A4 logg ...

Legg inn av Kjellrf »

Gratulerer!
Ser jeg har vært litt lite her inne i det siste...
Har en Z1000A2 fra 78, som jeg har hatt i 28 år. Så har litt erfaring med min gamle rock'n roll-sykkel....
Kawaspesialisten bor forresten i Porsgrunn, ikke Sandefjord. Når det gjelder dekk, så passer 120/90 bedre på den smale bakfelgen enn 130. Dessuten blir dekket fortere slitt på midten med breiere dekk. Det er min erfaring. Syns sykkelen oppfører seg best på 100/90-19 foran og 120/90 bak. Blir litt "dvaskere" å kjøre med originale fullprofildekk.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Veteranmotorsykkel KZ900-A4 logg ...

Legg inn av dypen »

Takker Kjellrf! Ja da har du litt erfaring etter 28 år med Z1000, takker for info vedr dekk :thumleft Var innom MC Partner som har en sort KZ1000 nyrestaurert stående på 100/90-19 og 130/80-18, spurte da om det var anbefalt dimensjon og svaret var 130 dekk var det breieste du fikk på felgen. Kawaspesialisten har jeg hørt om men aldri kjøpt noe der :prf

Kawa-Spesialisten
Assuransegata 4
3915 Porsgrunn
992 23 902


Det som har skjedd til nå er litt småreparasjoner, rep defekt styrelås, rep nødstoppbryter, nytt tidsriktig kjennemerke, bytte lyspærer og rengjøring etc Har kjøpt rep kit til forgasserne, pluss en del service deler, bestilt noe på eBay som manglet. Egentlig bare kosearbeid :)
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Veteranmotorsykkel KZ900-A4 logg ...

Legg inn av dypen »

I forbindelse med sannsynlig den eneste mods jeg kommer til å gjøre på KZ900’n som er å oppgradere forbremsen til «dual brake» er jeg på jakt etter deler til høyre side foran. I går fikk jeg tak i skive 296 X 7 mm og caliper brukt, mangler fortsatt høyre festebrakett (evt komplett høyre brukt caliper hvis noen har fra KZ650 KZ750 KZ900 KZ1000) splitter, ørefeste og slanger som jeg kjøper nytt.
140A37E6-2763-4D84-AFE9-38CB26E8A521.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Sist redigert av dypen den 11 jan 2021, 17:15, redigert 3 ganger totalt.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Veteranmotorsykkel KZ900-A4 logg ...

Legg inn av cannon »

dypen skrev: 12 des 2020, 19:55 I forbindelse med sannsynlig den eneste mods jeg kommer til å gjøre på KZ900’n som er å oppgradere forbremsen til «dual brake» er jeg på jakt etter deler til høyre side foran. I går fikk jeg tak i skive 296 X 7 mm og caliper brukt, mangler fortsatt høyre festebrakett (evt komplett høyre brukt caliper hvis noen har fra KZ650 KZ750 KZ900 KZ1000) splitter, ørefeste og slanger som jeg kjøper nytt.

140A37E6-2763-4D84-AFE9-38CB26E8A521.jpeg


Bruker litt tid på nettet etter deler og info men da dukker det også opp tidstyver som denne på YouTube :twothumbs: Utgangspunktet så ikke bra ut, mye rust og dritt så første steg var å få den kjørbar med hjelp fra mekaniker, på neste trinn strekkes den på finish ... Mange timer med arbeid og ikke minst polering :prf



Sluttresultatet !

405D8213-F65F-40D0-87A6-701C4B86A080.jpeg
Knallfin sykkel. Anbefaler stålarmerte bremseslanger, 2 stk helt opp til pumpa. Og drilling av skivene. Ser mye bedre ut, bedre kjøling og mindre risk for å få kast.

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1589
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: 1976 Kawasaki KZ900-A4 logg ...

Legg inn av Kjellrf »

Hvis du bare bruker 2 slanger, mister du bremselysbryteren, som sitter på fordelinga på styrestemmen. Stålomspunnede slanger er et must, hvis du vil ha bra, lettdoserte bremser. Gamle gummislanger burde vært forbudt.
Skal du ha dobble skiver, trenger du å bytte bremsepumpa også, da det er forskjellig størrelse på selve pumpesylinderen & dermed kapasiteten mellom 1 og 2 skiver.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: 1976 Kawasaki KZ900-A4 logg ...

Legg inn av cannon »


Svar