Elektriske startvansker! ..
Elektriske startvansker! ..
Hei folkens!
Jeg slet litt i sommer men nyinnkjøpet av en gammel Kaw EN500
Batteriet holder ikke på strøm, og lader tar til seg bare så der, i tillegg.
Hvis jeg lader lenge blir det nok til å starte, men jeg kan ikke stoppe sykkelen for da er det 50/50 om det er nok futt til å få start på den igjen, selv om jeg har kjørt en lengre distanse. Nå på vinteren er det helt dødt etter kort tid stillstand.
Han jeg kjøpte sykkelen hos sier at batteriet er nytt, ser ikke så gammelt ut heller. Er det noen andre elementer jeg burde bytte ut som kan være årsaken?
Som dere skjønner er jeg helt OK på det tekniske, men jeg har ikke tidligere skrudd sykkel, så trenger litt hjelp
Jeg slet litt i sommer men nyinnkjøpet av en gammel Kaw EN500
Batteriet holder ikke på strøm, og lader tar til seg bare så der, i tillegg.
Hvis jeg lader lenge blir det nok til å starte, men jeg kan ikke stoppe sykkelen for da er det 50/50 om det er nok futt til å få start på den igjen, selv om jeg har kjørt en lengre distanse. Nå på vinteren er det helt dødt etter kort tid stillstand.
Han jeg kjøpte sykkelen hos sier at batteriet er nytt, ser ikke så gammelt ut heller. Er det noen andre elementer jeg burde bytte ut som kan være årsaken?
Som dere skjønner er jeg helt OK på det tekniske, men jeg har ikke tidligere skrudd sykkel, så trenger litt hjelp
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Elektriske startvansker! ..
Nytt batteri er ofte et resultat av dårlig lading. Du må måle ladespenning når motoren går. Bør ligge på ca 14,3 volt, noe lavere på tomgang.
- Gammelsmurfen
- Innlegg: 1310
- Registrert: 09 nov 2020, 19:05
- Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022
Re: Elektriske startvansker! ..
Sjekk merkingen på batteriet, produksjonsår og måned eller uke står nok på det.
Siden du sier at det ikke holder på strømmen etter lading med ekstern lader så kan det høres ut som om det kan være noe galt med det.
Når motorsykkelen går skal du måle minimum 13,8 men helst rundt 14,2 +/- 0,2 dersom stator og likeretter/regulator er ok.
Siden du sier at det ikke holder på strømmen etter lading med ekstern lader så kan det høres ut som om det kan være noe galt med det.
Når motorsykkelen går skal du måle minimum 13,8 men helst rundt 14,2 +/- 0,2 dersom stator og likeretter/regulator er ok.
-
OnlineFredrikE24
- Innlegg: 4744
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Sted: Nordre Follo
Re: Elektriske startvansker! ..
For meg høres det ut som en dårlig celle. Nytt batteri og kontroller lading.
- Kjellrf
- Innlegg: 1601
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Sted: Sandefjord
Re: Elektriske startvansker! ..
Har batteriet stått uten lading en stund, er det gåent, samme hvor gammelt det er.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Re: Elektriske startvansker! ..
Når jeg lader batteriet får jeg opp at det er fullladet etter noen få sekunder♂️
Re: Elektriske startvansker! ..
Sjekk først ladingen ja, batteriet lader seg fort ut når du kjører hvis sykkelen ikke lader. Lader den som den skal, og du fortsatt ikke har strøm etter en tur, og batteriet ikke tar til seg lading så bytt batteriet.
Lader batteriet seg ut når sykkelen står i ro, så sjekk om det samme skjer med batteriet når det er frakoblet.
Lader batteriet seg ut når sykkelen står i ro, så sjekk om det samme skjer med batteriet når det er frakoblet.
- ejs
- Innlegg: 1635
- Registrert: 25 jun 2004, 23:52
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
- Sted: 4645 Nodeland
Re: Elektriske startvansker! ..
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
If it ain't broke, I'll break it.
Re: Elektriske startvansker! ..
Bytt batteriet., selv om det er nytt. Jeg har selv kjøpt Biltemas MC-batteri (til og med to stk), ingen av de klarte å holde på strømmen. Ble byttet ut med Yuasa, startproblemene ble borte.
-
OnlineFredrikE24
- Innlegg: 4744
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Sted: Nordre Follo
Re: Elektriske startvansker! ..
Ser ut som et SMF-batteri. Ikke akkurat egnet på et ladesystem som en konvensjonell MC har. Selv ikke BMW med skikkelig vekselstrømsdynamo. Ladespenningen skal være mye høyere på et SMF, typ 14,7V og til drøyt 15V. Er jo her Biltemas dårlige rykte rundt batterier kommer fra. Feilbruk/kjøp.
Re: Elektriske startvansker! ..
Iflg Biltema skal det passe til Kawa EN modeller: https://www.biltema.no/bil---mc/mc/mc-d ... 2000029850FredrikE24 skrev: ↑31 des 2020, 14:08 Ser ut som et SMF-batteri. Ikke akkurat egnet på et ladesystem som en konvensjonell MC har. Selv ikke BMW med skikkelig vekselstrømsdynamo. Ladespenningen skal være mye høyere på et SMF, typ 14,7V og til drøyt 15V. Er jo her Biltemas dårlige rykte rundt batterier kommer fra. Feilbruk/kjøp.
Re: Elektriske startvansker! ..
Defekt batteri. Det kortslutter internt ved belastning.