Har selv en helhjelm, men har også vurdert åpningshjelm. Åpningshjelm virker veldig praktisk, og de fleste av disse kan vel demonteres til halvhjelm. Hører at mange av de som foretrekker halvhjelm gjør det av både litt forfengelighet i forhold til type sykkel (det samme gjelder vel helhjelmer), og argumenterer med faktorer som faller inn under fellesbetegnelsen: Bedre kjøreopplevelse. Ser også i andre debatter om temaet at de som sverger til halvhjelm påstår at de mener det nærmest øker sikkerheten da de mener at det kjøretekniske bedres ved at man er mer i kontakt med omgivelsene, i og med at man ikke er så "lukket" i "hjelmboksen" :)
Det er selvfølgelig ikke vanskelig å se for seg hva som skjer om ulykken skulle være ute, om man/når man lander med haka i asfalten...men skal man tenke worst case i alt man foretar seg, så får man ikke opplevd stort - generelt sett - og opplevelse er vel et nøkkelord for mange av oss i vårt entusiastiske forhold til MC.
Har en kjenning som er helt klar på at det eneste som duger er helhjelm....."ja om du er glad i suppe, må du gjerne bruke halvhjelm" er, fritt skrevet etter husken, et av hans utsagn for å understreke viktigheten av hel - kontra halvhjelm. I stort sett hele høst og vinter har samme kjenning brukt sykkel til og fra jobb.....og da snakker vi sykkelhjelm:
..turen på tråsykkel, fra Byåsen og ned til Trondheim sentrum, gir en hastighet høy nok til at et tenkelig worst-case-scenarie nok bør inkludere fare for suppespising også for trampsyklister, så her snakker vi også om en kalkulert risiko.
Hmmm...fikk faktisk enda mer lyst til å skaffe meg åpningshjelm (demonterbar), eventuelt en halvhjelm som en "cruisinghjelm" for de små ettermiddagsturene i lokalmiljøet, mens jeg skrev dette :)
Interessant debatt er det, og nyttig.....også skal vi være glad for at valget, til syvende og sist, er vårt......hva gjelder hjelmtype
