Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2024 sesongen?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Sattphalat
Innlegg: 293
Registrert: 20 mai 2018, 10:19
Motorsykkelen din: -

Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av Sattphalat »

Jompa skrev:Siste fridag på ei stund.
Stille opp på jobb i morgen i lag med 60 - 70 andre og etterhvert kommer det flere fra et rødt land.
Det er helt ok iflg regjeringa og FHI, samtidig innføres to ukers forbud mot å ha besøk hjemme i hele landet.
I min hjemkommune var det en person med påvist smitte i går.
Har bare en ting å si om det : kyss meg i ræva.
Har dere ikke noen coronastrategi på arbeidsplassen ?
Det er lagd veiledere for de fleste virksomheter.
Vi må jo holde hjulene igang....
Jeg synes det er trist at de må bruke forskrift. Unntakslover og politistat.
Men sånn blir det vel når folk ikke skjønner tegninga. Å bruker hue bare bitte litt når smittetallene går oppover.


Sent from my iPad using Tapatalk Pro

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av cannon »

Jompa skrev: 03 jan 2021, 19:11 Siste fridag på ei stund.
Stille opp på jobb i morgen i lag med 60 - 70 andre og etterhvert kommer det flere fra et rødt land.
Det er helt ok iflg regjeringa og FHI, samtidig innføres to ukers forbud mot å ha besøk hjemme i hele landet.
I min hjemkommune var det en person med påvist smitte i går.
Har bare en ting å si om det : kyss meg i ræva.
Hvis du har en arbeidsplass som må holde virksomheten i gang, og med tilstedeværelse med ansatte/tilreisende, så er det vel sånn?
Og hvis det er fare for smitte på arbeidsplassen din så er vel de private restriksjonene relevante, for å bevare den lave smitteutbredelsen som dere har, i påvente av vaksinen?
Hva er det du er misfornøyd med?

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6967
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av Jompa »

Det er greit nok for meg å gå på jobb og dele garderobe med 45- 50 andre. Alle kommer ikke på jobb samtidi
Ellers har vi på jobben delt lunchpause, restriksjoner på hvem som slipper inn m.m.
Blir det gitt ordre om å bruke munnbind på jobben har jeg ingen problemer med det.

Men jeg forbeholder meg retten til å bestemme selv hvem som slipper inn gjennom ytterdøra hjemme.
Som jeg skrev tidligere er det pr idag registrert 1 smittet i min hjemkommune som har ca 20 000 innbyggere.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Sattphalat
Innlegg: 293
Registrert: 20 mai 2018, 10:19
Motorsykkelen din: -

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av Sattphalat »

Jompa skrev:Det er greit nok for meg å gå på jobb og dele garderobe med 45- 50 andre. Alle kommer ikke på jobb samtidi
Ellers har vi på jobben delt lunchpause, restriksjoner på hvem som slipper inn m.m.
Blir det gitt ordre om å bruke munnbind på jobben har jeg ingen problemer med det.

Men jeg forbeholder meg retten til å bestemme selv hvem som slipper inn gjennom ytterdøra hjemme.
Som jeg skrev tidligere er det pr idag registrert 1 smittet i min hjemkommune som har ca 20 000 innbyggere.
Ser den.
Nå var vel det med hjemmebesøk bare en oppfordring.
Syntes Erna smilte litt når hun kom med de nye reglene. Unntakslover-enhver maktpolitikers våte drøm.


Sent from my iPad using Tapatalk Pro

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av niko »

En og annen bivirkning fikk de nok, men sett i et historisk perspektiv er jeg i hvert fall mer enn villig til å ta risken.

1796 Første koppevaksinen, den første vaksinen mot noen sykdom
1879 Første koleravaksine
1881 Første miltbrannvaksine (Anthrax)
1882 Første vaksine mot hundegalskap (rabies)
1890 Første vaksine mot stivkrampe (tetanus)
1890 Første vaksine mot difteri
1897 Første vaksine mot pest
1926 Første vaksine mot kikhoste (pertussis)
1927 Første vaksine mot tuberkulose
1935 Første vaksine mot gul feber
1937 Første vaksine mot tyfus
1945 Første vaksine mot influensa
1952 Første vaksine mot polio (poliomyelitt)
1954 Første vaksine mot japansk hjernebetennelse
1964 Første vaksine mot meslinger
1967 Første vaksine mot kusma
1970 Første vaksine mot røde hunder (rubella)
1974 Første vaksine mot vannkopper
1977 Første vaksine mot lungebetennelse (pneumonia)
1978 Første vaksine mot hjernehinnebetennelse (meningitis)
1981 Første vaksine mot hepatitt B
1985 Første vaksine mot HiB
1992 Første vaksine mot hepatitt A
1998 Første vaksine mot Lymes sykdom (borreliose)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4718
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av FredrikE24 »

Siden jeg tidvis besøker flere ulike anlegg som behandler kloakk, avfall etc. Så er jeg vaksinert mot alt mulig rart, fullt vaksinekort.
Det går bra.
Jeg ser frem til Covid-19 vaksine når det er min tur også.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av cannon »

Sattphalat skrev: 03 jan 2021, 20:58
Jompa skrev:Det er greit nok for meg å gå på jobb og dele garderobe med 45- 50 andre. Alle kommer ikke på jobb samtidi
Ellers har vi på jobben delt lunchpause, restriksjoner på hvem som slipper inn m.m.
Blir det gitt ordre om å bruke munnbind på jobben har jeg ingen problemer med det.

Men jeg forbeholder meg retten til å bestemme selv hvem som slipper inn gjennom ytterdøra hjemme.
Som jeg skrev tidligere er det pr idag registrert 1 smittet i min hjemkommune som har ca 20 000 innbyggere.
Ser den.
Nå var vel det med hjemmebesøk bare en oppfordring.
Syntes Erna smilte litt når hun kom med de nye reglene. Unntakslover-enhver maktpolitikers våte drøm.


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Se link. Ingen antydning til smil her.
Tror du virkelig at Erna soler seg i sin maktposisjon, og at hun liker å innføre disse restriksjonene? Jeg tror du tar grundig feil.

https://www.nrk.no/korona/siste_nytt/?u ... =sistenytt

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22925
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg tror ikke Erna koser seg når hun står der og leser opp restriksjonene. Ikke så jeg noen smil jeg heller. Det blir for drøyt og tro slikt mener jeg.

Men det har blitt skrevet at denne Corona riden har minsket presset på andre politiske saker i media. Vi leser omtrent ikke om andre saker enn denne corona smitten lenger. Dette kan enkelte politikere kanskje dra noen fordeler av muligens. Husker ikke hvor jeg leste dette, men kan sikkert finne det hvis ønskelig.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av cannon »

Bjerknez skrev: 03 jan 2021, 23:42
Men det har blitt skrevet at denne Corona riden har minsket presset på andre politiske saker i media. Vi leser omtrent ikke om andre saker enn denne corona smitten lenger. Dette kan enkelte politikere kanskje dra noen fordeler av muligens. Husker ikke hvor jeg leste dette, men kan sikkert finne det hvis ønskelig.
Våre politikere og byråkrater jobber med alle aktuelle saker, men media fokuserer som vanlig på det mest aktuelle.
Du kan sikkert ha rett i at dette skaper en viss ro rundt andre politiske prosesser. Det er sikkert behagelig, men ikke tilsiktet.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22925
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av Bjerknez »

cannon skrev: 03 jan 2021, 23:50
Bjerknez skrev: 03 jan 2021, 23:42
Men det har blitt skrevet at denne Corona riden har minsket presset på andre politiske saker i media. Vi leser omtrent ikke om andre saker enn denne corona smitten lenger. Dette kan enkelte politikere kanskje dra noen fordeler av muligens. Husker ikke hvor jeg leste dette, men kan sikkert finne det hvis ønskelig.
Våre politikere og byråkrater jobber med alle aktuelle saker, men media fokuserer som vanlig på det mest aktuelle.
Du kan sikkert ha rett i at dette skaper en viss ro rundt andre politiske prosesser. Det er sikkert behagelig, men ikke tilsiktet.
Nei, at det er tilsiktet har jeg aldri ment. En ting er sikkert. Når det gjelder corona viruset så blir dette litt "den enes død den andres brød". Globalt sett taper vi på dette selvsagt, men ser man på enkelte firmaer så er det noen som kan dra stor nytte av dette viruset. La oss håpe at ikke staten er medeiere i et gigantisk selskap somtjener gode penger på dette viruset. Da KAN det være fristende og utsette åpningen litt. Men trolig er det nok ikke slik. Synes det bare er gøy og lufte noen lite gjennomtenkte tanker for å holde liv i diskusjonen :)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37879
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av AJ »

En liten digresjon, kan man si, om dagens opplevelse. Som gjerne fort kan bli gjenstand for debatt. Men det får stå sin prøve...
Ingen stor sak annet enn at jeg bestemte meg for å stikke innom Vinmonopolet for å bunkre et par kanner vin.

Parkert utenfor Polet med godt sikt til inngangspartiet og dermed også antall mennesker på vei inn og ut av lokalet.
Så en person gå ut - med munnbind på - og ventet litt til for å se om det kom noen som skulle inn og om det var flere på vei ut.
Det så ikke slik ut, så da gikk jeg mot inngangsdøren, stoppet og kikket inn gjennom den doble døren, som ga god sikt inn i butikklpokalet.
Ingen kunder å se, så jeg gikk inn, spritet hendene og så at det kun var to ansatte i butikken opptatt med å fylle varer i hyllene.
Jeg fant det jeg skulle ha og stilte meg opp ved kassen og hørte en av de travle kvinnelige ansatte rope muntert at "Jeg kommer straks!". Uten munnbind. Den andre kvinnelige ansatte hadde heller ikke munnbind.

Kjøpesummen ble registrert og jeg betalte ved å holde kortet sideveis mot betalingsterminalen, slik vi er "opplært" til i disse tider og tastet deretter inn de fire nødvendige tallene, siden kjøpesummen oversteg automatikken.
Så fikk jeg standardspørsmålet "Trenger du pose?" og "Kvittering?" hvorpå jeg takket høflig nei til begge.
Så et muntert og smilende "God dag videre" fra den ansatte, som straks korrigerte seg selv med "Ja, det er vel god ettermiddag nå" mens hun lo litt da jeg forlot lokalet med et blidt "Ha det!" kl. 16:30 i ettermiddag. Uten munnbind... ;) .

Ja, det er akkurat slik jeg gjerne vil ha det og i kveld var dette helt uproblematisk, selvfølgelig, siden jeg var alene i butikken.
Men det fine er, synes jeg, at de ansatte på dette Polet aldri har brukte munnbind, de gangene jeg har vært å handlet min rødvin der.
Selv ikke når det er tilløp til at et par kunder må vente utenfor siden de høflig og bestemt viser kundene hånda =; pga. av antallbegrensningen i lokalet. Noe som respekterer. Og det er selvfølgelig veldig bra.

Så på dette polet praktiserer de det gode tillitsforholdet mellom kunder og ansatte, noe jeg setter stor pris på.
Legger til helt til slutt at dette Polet ligger i et nytt forretningsbygg med et par andre butikker, men har egen inngang fra gateplanet .
Altså ikke i et kjøpesenter. En god løsning, slik jeg ser det, med tanke på dagens situasjon hvor det absolutt har mye for seg med god oversikt over kunder som går inn og ut av lokalet.

Ble et langt innlegg, dette. Men jeg fikk lyst til å dele det jeg i dag altså opplevde som en god og hyggelig opplevelse hvor de ansatte ikke lot koronasituasjonen få å dominere slik jeg synes den gjør altfor mange steder i dag.
Som f.eks. på den lokale bensinstasjonen hvor det det en tusjskrevet plakat tydelig forteller at det er "Påbudt med munnbind!" utenfor inngangsdøren...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av pekle »

Støttes.

Har fram til denne uka unngått munnbind ved f.eks å gå på butikken før jobb (f.eks kvart over 7), da det stort sett har vært 1 (meg) eller kanskje 2 kunder og et par ansatte som stabler litt varer og slikt i en ganske stor butikk. Men i går morges hadde det tydeligvis blitt "påbudt" i hele butikkens åpningstid. Så nå er det egentlig ikke noe poeng i å spre handlingen utover, så da kan jeg like godt gå dit midt på dagen sammen med masse andre - vel, i alle fram til portforbudet...

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6967
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av Jompa »

Enig med deg ang munnbind.
Jeg ser også ytterst få butikkansatte og andre servicefolk som bruker munnbind.
Selv har jeg ikke brukt i det hele tatt, men om det kommer et større utbrudd lokalt skal jeg selvsagt vurdere munnbind.
Avstand til andre folk har kommet mer eller mindre av seg selv, det samme med spriting av hendene.
Men å løfte albuen mot et annet menneske for å hilse kommer jeg aldri til å gjøre,
man løfter albuen spontant hvis man føler seg truet.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37879
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av AJ »

Jompa skrev: 03 feb 2021, 18:23 Men å løfte albuen mot et annet menneske for å hilse kommer jeg aldri til å gjøre,
man løfter albuen spontant hvis man føler seg truet.
Ja, når du sier det så er det jo nettopp slik, at man løfter albuen nettopp for å forsvare seg mot noe, og ikke for å hilse på noen.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

APettersen
Innlegg: 73
Registrert: 02 apr 2018, 15:59
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av APettersen »

Har blitt pålagt å bruke munnbind selv, av arbeidsgiver. Ble en innstramming etter at Follo, og senere deler av Østfold kom på kartet. Er arbeid innenfor service/kundebehandling dette. I stort lokale "godkjent" for over 80 personer ad gangen. Er ikke i nærheten av 80 personer noen gang, i løpet av åpningstiden. Vi har gått med munnbind i straks 14 dager nå. Det plukkes av om man er alene på lageret, som også består av fryserom og kjølelager (= håpløst med kombinasjonen munnbind og briller). Skal vel ikke klage, ettersom man har styrt klar av alt som heter nedstenging og permisjoner. Dog virker det noe overilt å vele rundt omkring reolene og sjaue varer - mutters alene - med et munnbind som effektivt hindrer ventilasjonen..

Svar