Jeg ser de fleste skriver om vår og flere har hatt sin første kjøretur .
Her sner det tett i kveld, men det har i alle fall vært noen få varmegrader enkelte dager, så om en måned kanskje.....
Skal nå først få feiret påska på en ordentlig måte, det ser ikke ut til å bli noe hytteforbud i år,
og om det skulle komme kan det hende at vi ganske enkelt bare lever etter egne regler.
De siste kveldene har jeg pusla litt i garasjen, med denne :
20210314_182434_resized[683].jpg
Polaris ProX 120 som jeg og fruen kjøpte i ett veldig svakt øyeblikk til barnebarna.
Mora til ungene var ikke veldig tent på ideen, men sa ja på betingelse av at den kun skal brukes rundt hytta.
Scootern ble kjøpt en fredag og tatt med opp til hytta uten at ungene visste noe, og overraskelsen var like stor som gleden.
Lørdag formiddag kom neste overraskelse, etter femti meter var det stopp.
Kjeden mellom motor/kobling og drivakslingen på beltet hadde hoppet av.
Fikk satt på kjeden og strammet den litt opp og ny stopp etter tre meter. Etter litt mer grundig undersøkelse viste det seg at skruen
som skal holde koblinga fast på veivsakslingen manglet. Koblinga er en sentrifugalclutch lik den man finner på motorsager, bare litt større.
Altså ingen variator. Jeg fant ettehvert en skrue som så ut til å passe, skrudde den inn til den røk tvers av og mere kjøring be det ikke den helga.
Vel hjemme igjen var det ut med motoren og bort med den knekte bolten.
20210309_195654_resized.jpg
Motoren er 120cc firtakt av det kjente merket Robin, mao en "gressklippermotor".
Ganske enkel forgasser og mekanisk turtallsregulator.
20210309_201802_resized[682].jpg
Fikk skrudd på plass motor, clutch mm ganske raskt.
Men da jeg skulle justere tomgangen litt lavere klarte jeg å rote det til, på en forgasser med to justeringsskruer.
En for tomgangsblandinga og den andre til å justere spjeldet.
Etterhvert fikk jeg det til og sist søndag ble det prøvekjøring på jordet hjemme.
Etter en time var endelig tanken tom, og både bestefar og barnebarn fornøyd.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.