Oljetype BMW R850R

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
2000Touring
Innlegg: 265
Registrert: 24 jan 2010, 12:12
Motorsykkelen din: BMW F650GS 2008/Shadow600 1997/Shadow125
Sted: Kongsberg
Kontakt:

Oljetype BMW R850R

Legg inn av 2000Touring »

Hva slags olje skal jeg ha på motorsykkelen min?
1998 R850R

Slik jeg har skjønt det skiller motorsykkelolje seg ut fra vanlig motorolje at den skal smøre både motor og gear/clutch. På min sykkel er jo disse enhetene skilt. Kan jeg da liksågodt bruke vanlig motorolje?

I Haynes-manualen står det: HD oil, API grade SF, SG or SF motoroil. Hva betyr det i realiteten?

Kan jeg bruke vanlig motorolje, eller må jeg bruke motorsykkelolje?

Kan noen forklare meg dette?
BMW F650GS 2008
BMW 2000 Touring 1971
BMW 320D 1999

mekkern
Innlegg: 7592
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Oljetype BMW R850R

Legg inn av mekkern »

Du kan bruke "bilolje"ja..men det er visst utviklet "egen olje" til boxerne.siden de visstnok bruker litt olje..om det er hype eller ikke vet jeg lite om men de har jo funka siden 30 tallet på vanlig olje så en bra bilolje holder lenge.sf-sg osv er hvor ny standaren er og lenger ut i alfabetet bokstav 2 er jo nyereogbedre skal det være.
velg viskositet fks 10w-40 eller 20w-50 eller hva som er anbefalt og alle oljer oppfyller nok minimum SG.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
2000Touring
Innlegg: 265
Registrert: 24 jan 2010, 12:12
Motorsykkelen din: BMW F650GS 2008/Shadow600 1997/Shadow125
Sted: Kongsberg
Kontakt:

Re: Oljetype BMW R850R

Legg inn av 2000Touring »

Men sf, sg osv sier det noe om man skal bruke mineralsk, delsyntetisk eller syntetisk olje? Hvilken type er mest fornuftig å bruke på min sykkel?

Om alle oljer oppfyller SG, kan jeg da strengt tatt da bruke en hvilken som helst olje, med riktig viskositet?
BMW F650GS 2008
BMW 2000 Touring 1971
BMW 320D 1999

mekkern
Innlegg: 7592
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Oljetype BMW R850R

Legg inn av mekkern »

det er riktig.
men det lønner seg å benytte en oljetype og holode seg til den-pleier å ha litt høyere forbruk av olje på første skit til annen type/merke.
siden du vel har en luftkjølt motor hadde jeg nok gått for en syntetisk olje pga tåler som regel høyere tempretur.er dette en sykkel du nettop har kjøpt og ikke vet hva som tidligere er brukt?
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
2000Touring
Innlegg: 265
Registrert: 24 jan 2010, 12:12
Motorsykkelen din: BMW F650GS 2008/Shadow600 1997/Shadow125
Sted: Kongsberg
Kontakt:

Re: Oljetype BMW R850R

Legg inn av 2000Touring »

Kjøpte den i påsken for 2 år siden, forrige vinter var den inne for å skifte ventiltettinger. Da ble oljen skiftet, er ikke sikker hva som ble puttet på den av olje da. Tenkte jeg skulle skifte olje før sesongen starter nå, derfor disse spørsmålene nå.
BMW F650GS 2008
BMW 2000 Touring 1971
BMW 320D 1999

mekkern
Innlegg: 7592
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Oljetype BMW R850R

Legg inn av mekkern »

finn en syntetolje som du får grei pris på med enkel tilgang.olje er ikke direkte svartekunst.nesten mer viktig enn oljeskift er filterbytte-her lagres all dritten.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
2000Touring
Innlegg: 265
Registrert: 24 jan 2010, 12:12
Motorsykkelen din: BMW F650GS 2008/Shadow600 1997/Shadow125
Sted: Kongsberg
Kontakt:

Re: Oljetype BMW R850R

Legg inn av 2000Touring »

Hadde selvfølgelig tenkt å skifte filter også. Skifter aldri olje uten å skifte filter samtidig.
BMW F650GS 2008
BMW 2000 Touring 1971
BMW 320D 1999

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Oljetype BMW R850R

Legg inn av tagesk »

2000Touring skrev: I Haynes-manualen står det: HD oil, API grade SF, SG or SF motoroil. Hva betyr det i realiteten?
API er en serie med dokumenter som i detalj spesifiserer krav til olje. De er laget slik at SA er de laveste kravene, SB litt strengere, og så videre.
Jeg kan ikke forestille meg at det lages oljer i dag som er så dårlige at de ikke møter kravene i SF.
Eller med andre ord: BMW har laget motoren slik at den skal kunne gå på olje av meget lav kvalitet.
Den aller billigste mineralolje du finner på Rama vil helt sikkert ha SG eller SH. Det står (med litenb skrift) på flasken hvilken kvalitet
oljen har.

Her er en enkel sannhet om olje: SYntetiske oljer har høyere kvalitet enn mineralske oljer (av mange årsaker).
Men her er en viktig observasjon: Ingen kan fortelle deg hva du får for den kvaliteten (bortsett fra at den koster mer).
Her en advarsel: Når noen forteller deg hva du får, be dem kvantifisere det. Det vil si, når noen sier "Du kan kjøre lenger mellom hvert
oljeskift", spør "Hvor mye lenger?".
Du vil se at svarene blir meget uklare.

BMW sier at dersom du finner en olje som møter kravene SH, og skifter den som spesifisert (sikkert hver 5.000 på din sykkel)
da vil du aldri ha noen problemer. Så enkelt er det.
Dersom du tror på BMW i denne sammenhengen.

Jeg har en R1150 (samme motor som deg bare litt større volum). Jeg har aldri brukt penger på dyre oljer
(jeg kjøper min no-name Motorolje på COOP til 3.50 euro for literen mens Mobil-1 Synth koster 20 euro for literen!).
Passerte 140.000 km i går. Er på ferie (MC-ferie, naturligvis) har motoren har brukt 250 ml (halve olje-glasset) olje på de 4.000 km vi har kjørt så langt.

Uansett - kjøp det som gjør at du sover godt om natten. Det skal meget godt gjøres å finne en olje som ikke er god nok.
Dermed kan du ikke skade sykkelen, uansett hva du gjør.

Massevis med informasjon om BMW R-serie her.
Mest om GS, men alt som gjelder motorer, dekk og drivverk er det samme.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Oljetype BMW R850R

Legg inn av tagesk »

mekkern skrev:velg viskositet fks 10w-40 eller 20w-50 eller hva som er anbefalt og alle oljer oppfyller nok minimum SG.
Korrekt, men kan bli enda mer presist:

Velg viskositet i henhold til den temperaturen du kjører i.

Hvilken viskositet motoren forventer i en gitt (ute)temperatur, det finner du som et skjema i håndboken.
Jeg bruker 40 om vinteren og 50 om sommeren (ved Middelhavet). Motoren går mye stillere med 50 enn med 40.

En boxer fra BMW har ikke vann-kappe til å dempe all den mekaniske støyen. En tykkere olje hjelper.
Jeg synes også sykkelen er kvikkere, men det kan godt være ren fantasi.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
2000Touring
Innlegg: 265
Registrert: 24 jan 2010, 12:12
Motorsykkelen din: BMW F650GS 2008/Shadow600 1997/Shadow125
Sted: Kongsberg
Kontakt:

Re: Oljetype BMW R850R

Legg inn av 2000Touring »

Takk skal du ha tagesk, veldig informativt :D
BMW F650GS 2008
BMW 2000 Touring 1971
BMW 320D 1999

Svar