Har noen blondis spørsmål IGJEN....

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Godtvoksen

Re: Har noen blondis spørsmål IGJEN....

Legg inn av Godtvoksen »

Globe skrev:
Her er merkingen 219 og 369, hvilket da betyr Uke21, 1999 og Uke36, 1999

Så det ble nye dekk sporenstreks, grunnet alder, og dette var i fjor :oh :D
Hmmm, sjekket mine dekk nå.

Bakdekk: T8702
Fordekk: T8701

Det ser da ut som bakdekket er 8 år og fordekk er 9 år....

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38173
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Har noen blondis spørsmål IGJEN....

Legg inn av AJ »

Godtvoksen skrev:
Hmmm, sjekket mine dekk nå.

Bakdekk: T8702
Fordekk: T8701

Det ser da ut som bakdekket er 8 år og fordekk er 9 år....
Hjælp!? :oh
Dekk som er eldre enn et år? :eh :scratch
Burde ikke være mulig... :[-(
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
k3nt_
Innlegg: 59
Registrert: 13 mar 2010, 10:37
Motorsykkelen din: Suzuki - SFV 650
Sted: Tigerstaden

Re: Har noen blondis spørsmål IGJEN....

Legg inn av k3nt_ »

Jeg vet ikke på MC men for bil så er dekk ferskvare (Sannhet med modifikasjoner) Gummien blir hardere med årene. Dette er merkbart etter cirka 5 år uavhengig av kjørelengde. Når dekket er i bruk, blir det eksponert for varme, salt, kjemikalier og sollys. Alt dette sliter på gummien. Feil lufttrykk reduserer levetiden på dekket også. Selvfølgelig spiller legeringen på gummien en rolle også men det er en pekefinger på biler. Vil tru dekk til bil og sykkel har samme fysiskelover de må holde seg innen for.


@ Globe - Kan være dekkene ble kjøpt "gamle". Man bør sjekke prod dato når man kjøper nye dekk. Få som gjør dette, selv forhandlere.
Hilsen
K3nt_

Mot idiotene kjemper selv gudene forgjeves!
Sofakings...

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Har noen blondis spørsmål IGJEN....

Legg inn av Relax »

Pollti skrev:
Snill Vaffel skrev: Må ut med 11.000kr for det som er blitt gjort med sykkelen nå før jeg tar den ut :doh og fikk høre at dette måtte jeg regne med hvert år å dekket må byttes en gang til før sesong slutt og da må frem dekket byttes også

Den personen som sa det var blond ? Så hardt kjører du antagelig ikke så neste år blir det bare olje,filter og eventuell lagring kanskje ?
Jentungen har kjøpt seg moped og den ville hun på verksted for forgasserjustering, igår ringte verkstedhaien og ville bytte alt av slitedeler på den. Han fikk kontant beskjed om ikke å prøve seg da den er kjørt bare 70 km etter å ha fått nye dekk,klosser,drev og kjede. Gi dama justeringen hun vil ha og er det noe mere feil vil jeg se det før det skrues. Han trakk følehorna til seg og forklarte at forgasserene burde stilles og kjedet var X kjede. Tullebukken ble forklart at X kjede var montert der med hensikt selv om sykkelen er levert orginalt med 0 ring kjede og det betyr null for driftssikkerheten. Følgene av å prøve seg på noe annet enn forgasser justering ble nennsomt forklart :orefk Hadde jentungen tatt telefon hadde det blitt dyrt for henne. Siste gang det merkeverkstedet blir brukt og jeg syntes det er direkte ufint å drive sånn selv om det kvinnelig eier av 2 hjulingen.

:=D> :=D>

"Det er lov å bruke hue" ;e

Det er utvilsomt mange som ønsker å tjene penger på oss sykkel kjørere. mange vet at vi ofte er mer slepphendt med pengene når det er til "lidenskapen" vår;) Om det gjelder dekkbytte eller annet, så så behøver man ikke overdrive alt, men man har lov til å bruke sunn fornuft. Hvordan, hvor mye og hvor fort man kjører varierer fra den ene til den andre, og fra sykkel til sykkel, og"kvalitet" og prisklasse kan man noen ganger velge litt ut fra dette, synes jeg.
"Do the right thing"

Godtvoksen

Re: Har noen blondis spørsmål IGJEN....

Legg inn av Godtvoksen »

Ut fra det dere skriver her + et raskt søk på google om "alder på dekk", så syntes det som jeg får nok en utgift for å kunne føle at en er optimalt sikret mot ulykker. ](*,)

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Har noen blondis spørsmål IGJEN....

Legg inn av RuneMC »

Tror ikke T8702 er datokoden.
Det skal være ukenr og siste to siffer fra år - dvs kun fire siffer for dekk produsert etter 2000... og 87 uker har vi vel ikke i året :-)

Dekk og hvor lenge de holder kommer an på
racing dekk -> de er mykere og slites fortere, men suverent grep (Metzeler M3 f.eks. slet nesten ut et fordekk der ifjor i løpet av 7000 km)
touring dekk -> mer slitesterk gummiblanding uten å gå noe merkbart på akkord med grep -> nytt Metzeler Z6 Interact på bakdekket synes jeg virker bra til nå ihvertfall

dekkpriser -> kostet rundt 3000 å skifte bakdekk på MC Oslo på min, så er nok vesentlig billigere på nettet -> men man må finne noen som kan legge om selvfølgelig uten at det i seg selv koster for mye...

levetid -> kommer helt an på kjørestil (spinning, gasspådrag, sladding), underlag (grov asfalt sliter mer enn ny osv...) og type sykkel (vekt, motor osv)
Bør ikke være noen grunn til å bytte før mønsterdybden er slitt ned til 1.4mm som er kravet. Medmindre den står mest som garasje-pynt og dekkene blir gamle da...

uforutsette utgifter -> shit happens... fikk en liten stift i bakdekket som gjorde at det punkterte og valgte derfor å bytte - 3K raske der. Fikk et gruskorn som kappet litt i kanten av drivreima - så 3K raske der også pluss arbeide ble det en pen sum.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Godtvoksen

Re: Har noen blondis spørsmål IGJEN....

Legg inn av Godtvoksen »

RuneMC skrev:Tror ikke T8702 er datokoden.
Det skal være ukenr og siste to siffer fra år - dvs kun fire siffer for dekk produsert etter 2000... og 87 uker har vi vel ikke i året :-)
Jeg fant riktig datokode i dag, De tre siste tallene etter DOT og de var 101, hvilket da betyr uke 1 i 2001. Ni år gamle dekk blir for gammelt. Dette var både på fremdekk og bakdekk. UT har nå bestilt nye dekk. Og ferdig pålagt kommer det på kr. 3040,- for begge.

mekkern
Innlegg: 7656
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Har noen blondis spørsmål IGJEN....

Legg inn av mekkern »

Det spørs om ikke sykkelen din er en overligger fra 2001 også da siden dekkene antagligvis er de orginale..ellers hadde de vært nyere ikke eldre enn sykkelen. :-k
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Godtvoksen

Re: Har noen blondis spørsmål IGJEN....

Legg inn av Godtvoksen »

mekkern skrev:Det spørs om ikke sykkelen din er en overligger fra 2001 også da siden dekkene antagligvis er de orginale..ellers hadde de vært nyere ikke eldre enn sykkelen. :-k
Det er i så fall en strøken og svært pen 2001 - modell. Den er første gang registrert i 2004 og som 2004-modell jeg har kjøpt sykkelen...

mekkern
Innlegg: 7656
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Har noen blondis spørsmål IGJEN....

Legg inn av mekkern »

Honda solgte CB1100F som hadde stått 4 år på lager så det er ingen nyhet i såfall..
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Har noen blondis spørsmål IGJEN....

Legg inn av Intruder »

Godtvoksen skrev:
mekkern skrev:Det spørs om ikke sykkelen din er en overligger fra 2001 også da siden dekkene antagligvis er de orginale..ellers hadde de vært nyere ikke eldre enn sykkelen. :-k
Det er i så fall en strøken og svært pen 2001 - modell. Den er første gang registrert i 2004 og som 2004-modell jeg har kjøpt sykkelen...
Dekkene kan kanskje ha ligget på lager lenge før de ble montert,gudane vite.. :notworthy:
Håper du får en god sommer,og at du kommer til å cruise ut fra Kvinesdal i alle himmelretninger !!
Kanskje vi ses,mange fra MC-siden...... :prop: :\m/:
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Snill Vaffel
Innlegg: 1001
Registrert: 07 nov 2008, 18:11
Motorsykkelen din: Suzuki GSXR 1000
Sted: Buskerud

Re: Har noen blondis spørsmål IGJEN....

Legg inn av Snill Vaffel »

Regnet med at det kom til å koste litt men ikke så mye .... Ringte i går å ba om å få ut sykkelen til uken men da fant "guttungen" den ikke og "Mannen" min der inne har sluttet så jeg bytter vinterlagringssted og verksted til neste år.

Har også merket at selv om jeg er blond og rimelig fersk på dette så prøver de seg så godt jeg har en mann som holder meg i øra før jeg gjør noe. :-)
Snill Vaffel

Du har tatt det første skrittet mot visdom, når du har lært å holde munn.

2011 Suzuki GSXR 1000

Brukeravatar
Dexter
Innlegg: 3348
Registrert: 22 des 2009, 18:29
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
Sted: Kongsberg

Re: Har noen blondis spørsmål IGJEN....

Legg inn av Dexter »

Håper da virkelig at de finner sykkelen din :-k
Det er det samme for skylda hvem som har den...

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Har noen blondis spørsmål IGJEN....

Legg inn av Duville »

Dekk er ferskvare - det vet vi. 8 år gamle dekk er nok i overkant, men dersom de har stått med beskyttelsen på (ikke vært i bruk) så er det jo ikke det samme som om de hadde vært i bruk. Når det snakkes her inne så tas det ikke hensyn til når dekkene tas i bruk. Alle ser likevel ut til å være klar over at man må "kjøre inn dekkene" når de er nye, for å slite bort beskyttelsen de er innsatt med for å bevare dem før de tas i bruk.

Hva er det med denne beskyttelsen? Hvilken funksjon har den?
- jeg er jo i første rekke intressert i en eller annen som virkelig har kunnskap om dette siden de fleste nok kan gjette både funksjon og grunn for at de er innsatt med beskyttelsen :-)

Burde det ha vært en dato for - bør tas i bruk innen en gitt dato - og bør skiftes etter x måneder etter at de er tatt i bruk, eller?

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Har noen blondis spørsmål IGJEN....

Legg inn av pelsen »

Duville skrev:Dekk er ferskvare - det vet vi. 8 år gamle dekk er nok i overkant, men dersom de har stått med beskyttelsen på (ikke vært i bruk) så er det jo ikke det samme som om de hadde vært i bruk. Når det snakkes her inne så tas det ikke hensyn til når dekkene tas i bruk. Alle ser likevel ut til å være klar over at man må "kjøre inn dekkene" når de er nye, for å slite bort beskyttelsen de er innsatt med for å bevare dem før de tas i bruk.

Hva er det med denne beskyttelsen? Hvilken funksjon har den?
- jeg er jo i første rekke intressert i en eller annen som virkelig har kunnskap om dette siden de fleste nok kan gjette både funksjon og grunn for at de er innsatt med beskyttelsen :-)

Burde det ha vært en dato for - bør tas i bruk innen en gitt dato - og bør skiftes etter x måneder etter at de er tatt i bruk, eller?
så vidt jeg vet er beskyttelsen på dekkene bla for UVlys. Sollys er en av tingene som bryter ned gummi, så dekk som lagres ute i solveggen brytes ned fortere enn de som er lagret mørkt og kjølig.
På racingdekk kan man merke at de forringes ved antall ganger de er brukt.
Så datomerking blir litt bingo, holdbarheten avhenger for mye av hvordan de er brukt og lagret.

Innkjøring av dekk tar jeg med en klype salt, på et sett Bridgestone racingdekkk stod det anbefalt innkjøringslengde som tilsvarte mange ganger dekkenes levetid. :scratch

Svar