Råd om hvordan sykkel for førstegangskjøper
- Bubbu
- Innlegg: 898
- Registrert: 20 mar 2010, 20:35
- Motorsykkelen din: KTM Super Adventure R
- Bosted: Trondheim
Råd om hvordan sykkel for førstegangskjøper
Trenger litt råd til kjøp av sykke for første gang. Har selv lyst på en Intruder m 800 eller c800. Anbefalinger for å imot.
(The Beast )
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39829
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Råd om hvordan sykkel for førstegangskjøper
Siden dette gjelder spørmål om kjøp av sykkel og ikke deler/utstyr til sykkel tror jeg det er like greit å flytte tråden til "MC generelt"
;)
Regner med at du får mange gode innspill

Regner med at du får mange gode innspill

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- rogg
- Innlegg: 3341
- Registrert: 16 jun 2004, 22:17
- Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
- Bosted: Berger
- Kontakt:
Re: Råd om hvordan sykkel for førstegangskjøper
Jeg valgte å kjøpe den type sykkelen jeg hadde drømt om. Det tror jeg er det viktigste. At en kjøper en sykkel man liker og har drømt om. Så får heller det bli bytting etter som man ser om den passer eller ikke.
Jeg kjøpte en Shadow, men har byttet til Touringsykkel. Shadowen ble for liten for to, følte jeg. Og komforten for dårlig må laaange turer.
Jeg kjøpte en Shadow, men har byttet til Touringsykkel. Shadowen ble for liten for to, følte jeg. Og komforten for dårlig må laaange turer.
- Erling
- Innlegg: 283
- Registrert: 01 jun 2009, 23:46
- Motorsykkelen din: GT750j og GSX 1400K2
- Bosted: Drammen
- Kontakt:
Re: Råd om hvordan sykkel for førstegangskjøper
jeg vet ikke hvor lang du er, men kjøp deg en eldre Honda vrf 750 eller 800 (ikke Vtech), som har gått lite.
Tok meg ni år, får jeg følte at jeg hadde vokst i fra den jeg kjøpte.
Kjøper du for stor sykkel, får de fleste utrena førere en ubevist "frykt" for å legge seg over i svingene, og det er jo særs viktig å gjøre. Det var én av grunnen til at jeg kjøpte vfr750,.. foruten suveren kvalitet da
Jeg vet ikke hvor du bor, ei heller budjett, men denne kan du sikkert prute litt ned..? stått en stund:scratch
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=19207609" onclick="window.open(this.href);return false;
Prøv å styre unne custumsykkler... du blir særs sliten i korsryggen
Tok meg ni år, får jeg følte at jeg hadde vokst i fra den jeg kjøpte.
Kjøper du for stor sykkel, får de fleste utrena førere en ubevist "frykt" for å legge seg over i svingene, og det er jo særs viktig å gjøre. Det var én av grunnen til at jeg kjøpte vfr750,.. foruten suveren kvalitet da

Jeg vet ikke hvor du bor, ei heller budjett, men denne kan du sikkert prute litt ned..? stått en stund:scratch
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=19207609" onclick="window.open(this.href);return false;
Prøv å styre unne custumsykkler... du blir særs sliten i korsryggen

Garasje status:
1972 model, Suzuki GT750j i fargen Candy Lavendel
2002 model, Suzuki GSX1400 K2 i fargen hvit og blå.
Anbefalte linker; http://classicsuzuki.no, http://nmcu.org/ og http://www.mctc.cc/
1972 model, Suzuki GT750j i fargen Candy Lavendel
2002 model, Suzuki GSX1400 K2 i fargen hvit og blå.
Anbefalte linker; http://classicsuzuki.no, http://nmcu.org/ og http://www.mctc.cc/
Re: Råd om hvordan sykkel for førstegangskjøper
Intruder 800 er en flott, driftsikker og rask sykkel...Er du lang og kjører mye med ei bak på, kan den bli noe trang,,,, men om du kjører alene er den kjapp og morsom. Kardang og lite vedlikehold,,,bytte olje og filter en gang i mellom så kan du bare tute og kjøre..
"Do the right thing"
- Globe
- Innlegg: 4957
- Registrert: 22 aug 2009, 10:14
- Motorsykkelen din: Yamaha R1
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Råd om hvordan sykkel for førstegangskjøper
Formuft og følelser, følelser og fornuft....detta ekke lett nei :)
Nå kjenner jeg deg litt fra før Bubbu
så det, og gitt de modellene du beskriver som utganspunkt, så synes jeg du skal gå for det du selv har lyst til for her er det både "blingfaktor", "dunk,dunk-lyd" og ekte "cruiserfeeling" :)
Hva med en Intruder Volusia
[img]http://img.skitch.com/20100323-qcwrfj5j ... 18156m.jpg[/img]
(Klikk på bilde for mer info, Finn.no-annonse)....ikke min, bare så det er sagt
Nå kjenner jeg deg litt fra før Bubbu

Hva med en Intruder Volusia

[img]http://img.skitch.com/20100323-qcwrfj5j ... 18156m.jpg[/img]
(Klikk på bilde for mer info, Finn.no-annonse)....ikke min, bare så det er sagt

- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39829
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Råd om hvordan sykkel for førstegangskjøper
Kanskje Bubbu bør sjekke en sånn sykkel
:
[img]http://cache.finn.no/mmo/0/213/355/80_-1298140615.jpg[/img]
Sykker'n er fortsatt til salgs - klikk på bildet...

[img]http://cache.finn.no/mmo/0/213/355/80_-1298140615.jpg[/img]
Sykker'n er fortsatt til salgs - klikk på bildet...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Råd om hvordan sykkel for førstegangskjøper
Kjøp det som fenger mest, tror det er det viktigste.
Eneste rådet er å titte litt på størrelser, kjørestilling og slikt IRL (in real life) for å se om det passer kroppen. Prøvesitt noen forskjellige hos en forhandler, merker mye om det er noe som kan passe bare på det.
Ellers kan jeg nevne at jeg startet på lappen ifjor med tanke om å kjøpe en typisk cruiser, men så fant jeg ut på langkjøringen at svinger - det er jo dritgøy! Så ble til at jeg kjøpte meg en langt mer svinge-vennlig sykkel. Men der er vi forskjellige - smak og behag.
Eneste rådet er å titte litt på størrelser, kjørestilling og slikt IRL (in real life) for å se om det passer kroppen. Prøvesitt noen forskjellige hos en forhandler, merker mye om det er noe som kan passe bare på det.
Ellers kan jeg nevne at jeg startet på lappen ifjor med tanke om å kjøpe en typisk cruiser, men så fant jeg ut på langkjøringen at svinger - det er jo dritgøy! Så ble til at jeg kjøpte meg en langt mer svinge-vennlig sykkel. Men der er vi forskjellige - smak og behag.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39829
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Råd om hvordan sykkel for førstegangskjøper
Ok!RuneMC skrev: Ellers kan jeg nevne at jeg startet på lappen ifjor med tanke om å kjøpe en typisk cruiser, men så fant jeg ut på langkjøringen at svinger - det er jo dritgøy! Så ble til at jeg kjøpte meg en langt mer svinge-vennlig sykkel. Men der er vi forskjellige - smak og behag.
Hva slags sykkel? Spørsmålet måtte jo bare komme, ikke sant?

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Råd om hvordan sykkel for førstegangskjøper
Du ser jo noen bilder i her da fra sesongstarten på lørdag i denne tråden dvs en BMW F650CS Egentlig litt tilfeldig at det ble akkurat den - var noe forhandleren hadde inne som brukt akkurat da - men godt fornøyd, morsom sykkel som brukes til 3-4 mil pendling hver vei i sommersesongen og ellers til div småturer.AJ skrev:Ok!RuneMC skrev: Ellers kan jeg nevne at jeg startet på lappen ifjor med tanke om å kjøpe en typisk cruiser, men så fant jeg ut på langkjøringen at svinger - det er jo dritgøy! Så ble til at jeg kjøpte meg en langt mer svinge-vennlig sykkel. Men der er vi forskjellige - smak og behag.
Hva slags sykkel? Spørsmålet måtte jo bare komme, ikke sant?
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39829
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Råd om hvordan sykkel for førstegangskjøper
Javisst! Disse bildene har jeg jo hygget meg med tidligere; fin sykkel det der, ja!
Håper å få prøvd Kawa Versys i år. Kan godt tenke meg å vurdere en 600-700 kubikker som min neste sykkel ! En sånn en holder jo egentlig i massevis!
;)

Håper å få prøvd Kawa Versys i år. Kan godt tenke meg å vurdere en 600-700 kubikker som min neste sykkel ! En sånn en holder jo egentlig i massevis!

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Råd om hvordan sykkel for førstegangskjøper
Jepp, har også merket meg de ekstremt gode kritikkene av den Versys'en i Bike, må si det frister med noe sånt... kan nok bli på sikt...AJ skrev:Javisst! Disse bildene har jeg jo hygget meg med tidligere; fin sykkel det der, ja!![]()
Håper å få prøvd Kawa Versys i år. Kan godt tenke meg å vurdere en 600-700 kubikker som min neste sykkel ! En sånn en holder jo egentlig i massevis!;)
Tror den har passe mye krefter jeg... men igjen er målet å parkere alle andre så er det selvfølgelig ingenting mot R-sykler og "muskel"-sykler som VMax og slikt.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: Råd om hvordan sykkel for førstegangskjøper
Versys har æ sansen for,ser ut som en veldig bra sykkel men en
Vmax trur æ aldri æ kunne tenkt mæ,like ikke sittestillinga på den
å ikke like æ utseende heller
Vmax trur æ aldri æ kunne tenkt mæ,like ikke sittestillinga på den
å ikke like æ utseende heller
- Bubbu
- Innlegg: 898
- Registrert: 20 mar 2010, 20:35
- Motorsykkelen din: KTM Super Adventure R
- Bosted: Trondheim
Re: Råd om hvordan sykkel for førstegangskjøper
Takk for alle svarene. Det jeg tenkte på er hvordan sykkel en ikke bør kjøpe når en handler for første gang. Tenker litt på sittestilling. Vedlikehold. Hvor mange hester en bør ha, ikke ha. kan ikke tenke meg at dere foreslår en med 200 hk til en nybegynner. 

(The Beast )
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Råd om hvordan sykkel for førstegangskjøper
Hvor mange hester sykkelen har spiller ingen rolle..kan kjøre like idiot med 50-200hk.'
MIN anbefaling er sykkel som en sitter rettoppogned-ikke R eller cruiser.
R-på grunn av dårligere oversikt i dødsoner,uten å rette seg opp og slippe ene holken.
Cruiser-pga sedat respons ved brå maneurering.
med mere erfaring tar en lettere høyde for dette.
erter sikkert på meg noen med dette men det får gå..
MIN anbefaling er sykkel som en sitter rettoppogned-ikke R eller cruiser.
R-på grunn av dårligere oversikt i dødsoner,uten å rette seg opp og slippe ene holken.
Cruiser-pga sedat respons ved brå maneurering.
med mere erfaring tar en lettere høyde for dette.
erter sikkert på meg noen med dette men det får gå..

当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- cheron
- Innlegg: 3163
- Registrert: 02 nov 2008, 19:14
- Motorsykkelen din: Kjører ikke sykkel
- Bosted: Høyjord
Re: Råd om hvordan sykkel for førstegangskjøper
Vi har en pen Fazer, fulleffekt på verkstedet som skal selges... Ett par år gammel.. En eiers sykkel..
Dette er vel det vi kaller en perfekt begynner sykkel. Kraft nok, riktig sittestilling og det viktigste; lettkjørt..
Dette er vel det vi kaller en perfekt begynner sykkel. Kraft nok, riktig sittestilling og det viktigste; lettkjørt..
You'll never walk alone
http://www.telehiv-jumpers.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.telehiv-jumpers.com" onclick="window.open(this.href);return false;
- Globe
- Innlegg: 4957
- Registrert: 22 aug 2009, 10:14
- Motorsykkelen din: Yamaha R1
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Råd om hvordan sykkel for førstegangskjøper
Neimen cheron da....bilder, mann....BILDER!!!! 

Re: Råd om hvordan sykkel for førstegangskjøper
Her er nok den som Cheron har på lagring.
Klikk på bildet for flere bilder.
[img]http://cache.finn.no/mmo/5/193/547/75_-1114381287.jpg[/img]
Klikk på bildet for flere bilder.
[img]http://cache.finn.no/mmo/5/193/547/75_-1114381287.jpg[/img]
- Erling
- Innlegg: 283
- Registrert: 01 jun 2009, 23:46
- Motorsykkelen din: GT750j og GSX 1400K2
- Bosted: Drammen
- Kontakt:
Re: Råd om hvordan sykkel for førstegangskjøper
hehe...du erter deg ikke inn på meg Mekkern, jeg er 100% enig med deg.mekkern skrev:Hvor mange hester sykkelen har spiller ingen rolle..kan kjøre like idiot med 50-200hk.'
MIN anbefaling er sykkel som en sitter rettoppogned-ikke R eller cruiser.
R-på grunn av dårligere oversikt i dødsoner,uten å rette seg opp og slippe ene holken.
Cruiser-pga sedat respons ved brå maneurering.
med mere erfaring tar en lettere høyde for dette.
erter sikkert på meg noen med dette men det får gå..

Fatter meg ikke på custumkjørerer, som frivillig liker å pine ryggen med sittestillingen på cusumsykkler. Tydelig at utseende er viktigere en det praktiske.

Custum er vel ok til litt kos i "slowmotion" en times tid i ny, men til skikkelig motorsykkelkjøring... lytt på Mekkern trådstarter!
Så utifra dette, er det finske sjokolade merket Fazer ( Yamaha), ett utmerket valg, selv om jeg er Honda VFR fantast.
Det står en tilsalgs i Trondheim på Finn.no
Garasje status:
1972 model, Suzuki GT750j i fargen Candy Lavendel
2002 model, Suzuki GSX1400 K2 i fargen hvit og blå.
Anbefalte linker; http://classicsuzuki.no, http://nmcu.org/ og http://www.mctc.cc/
1972 model, Suzuki GT750j i fargen Candy Lavendel
2002 model, Suzuki GSX1400 K2 i fargen hvit og blå.
Anbefalte linker; http://classicsuzuki.no, http://nmcu.org/ og http://www.mctc.cc/
-
- Innlegg: 52
- Registrert: 21 nov 2009, 23:26
- Motorsykkelen din: BMW R1250GSA 2019
- Bosted: Vestfold
Re: Råd om hvordan sykkel for førstegangskjøper
Her kan jaggu jeg svare litt jo
Hadde en 06mod M800 i 2 sesonger.
Alle synes den var fin.
Relativt rimelig som ny.
Dro greit fra 50-60kmt i 5gir (bra dreimoment)
Enkelt vedlikehold (lett å bytte olje/filter/plugger/lyspærer) og kardang er jo veldig behagelig.
Forbruk på ca. 0,45l/mil
Koselig å kjøre.
Åpen sykkel, som du kjenner godt vinden på, er hærlig opp til 100-110kmt
Lappen ligger litt tryggere i lomma :-)
Relativt liten bagasjeplass. Håpløs liten plass om 2 pers skal på langtur med telt + div.
Org. dekkene var virkelig dårlige.
Den type sykkel er relativt tung (250kg) og med ikke akkurat racergode bremser (enkel skive front - trommel bak) så bør du ikke komme opp i en uforutsett hendelse for å si det sånn.
Relativt treg/tung på svinging.
Får ikke løftet rumpa om du kommer ut for f.eks. telehiv. Og med dens sving egenskaper, bremse egenskaper kombinert med kort fjæringsvei, er rådet mitt: hold deg til god asfalt!!
Åpen sykkel, som du kjenner godt vinden på, er IKKE hærlig når været er deg imot.
Jeg prøvde med vindskjerm, men siden den monteres på gaflene og værgudene da kunne hjelpe meg litt med å styre, ga det guffene opplevelser i sterk vind. Resulterte i at jeg flakket mellom gul og hvit stripe. Tror ikke de kan ha mc-lappen
Ellers en god cruiser som jeg tok en fin laaangtur (3.000km på 4 dager) med før jeg solgte den.

Hadde en 06mod M800 i 2 sesonger.

Alle synes den var fin.
Relativt rimelig som ny.
Dro greit fra 50-60kmt i 5gir (bra dreimoment)
Enkelt vedlikehold (lett å bytte olje/filter/plugger/lyspærer) og kardang er jo veldig behagelig.
Forbruk på ca. 0,45l/mil
Koselig å kjøre.
Åpen sykkel, som du kjenner godt vinden på, er hærlig opp til 100-110kmt
Lappen ligger litt tryggere i lomma :-)
Relativt liten bagasjeplass. Håpløs liten plass om 2 pers skal på langtur med telt + div.

Org. dekkene var virkelig dårlige.
Den type sykkel er relativt tung (250kg) og med ikke akkurat racergode bremser (enkel skive front - trommel bak) så bør du ikke komme opp i en uforutsett hendelse for å si det sånn.
Relativt treg/tung på svinging.
Får ikke løftet rumpa om du kommer ut for f.eks. telehiv. Og med dens sving egenskaper, bremse egenskaper kombinert med kort fjæringsvei, er rådet mitt: hold deg til god asfalt!!
Åpen sykkel, som du kjenner godt vinden på, er IKKE hærlig når været er deg imot.
Jeg prøvde med vindskjerm, men siden den monteres på gaflene og værgudene da kunne hjelpe meg litt med å styre, ga det guffene opplevelser i sterk vind. Resulterte i at jeg flakket mellom gul og hvit stripe. Tror ikke de kan ha mc-lappen

Ellers en god cruiser som jeg tok en fin laaangtur (3.000km på 4 dager) med før jeg solgte den.
- Globe
- Innlegg: 4957
- Registrert: 22 aug 2009, 10:14
- Motorsykkelen din: Yamaha R1
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Råd om hvordan sykkel for førstegangskjøper
Hvilken farge skal jeg male huset mitt med?....Hvilket stereoanlegg skal jeg kjøpe meg for å få best mulig lyd?...Hvor bør jeg reise på sommerfeire?....Enkle spørsmål å stille, vanskelige å svare på. Heldigvis så er vi såpass ulike at det å få et svar fra en person, og at det dermed blir fasiten, er umulig, så dermed må vi samle informasjon, filtrere, gjøre den til vår egen og tilslutt finne vår versjon av det vi kan kalle for "egen fasit"
Er selv custum/crusier og storkoser meg med sykkelen, både når jeg står og ser på den, og når jeg sitter på den. Hvordan en behager å sitte på sykkelen, er også individuelt. Noen liker å sitte med hakespissen nærmest hvilende på tanklokket, andre sitter som om de hadde støpt fast ryggraden med betong i oppreist stilling, og noen sitter lett fremoverlent med bredspora armer. Her må nesten egen erfaring få bestemme hva du liker og kjenner at passer deg og din kjørestil best.
Selv har jeg ikke erfaring nok til å si at custom/cruiserstilen er den som passe meg, rent fysisk. Jeg er såpass fersk fører at jeg nok ikke engang kan si å ha en egen kjørestil :-) Men,det akter jeg å finne mer ut av fremover, og skal jeg nok kunne uttale meg mer om det i løpet av sesongen 2010 da jeg ikke har tenkt å kun "kosekjøre" i nabolaget, men ser for meg å sluke noen mil og la kroppen få finne sin pisosjon på sykkelen.
Mitt kjøp av sykkel ble en kombinasjon av det prisnivået jeg ville legge meg på, kombinert med at jeg ønsket en sykkel med "passe stor" motor (dreimoment), ønsket meg endel "bling" på den, jeg liker å vaske og pusse, jeg liker lyden..ikke minst, og jeg liker.....så langt....sitteposisjonen!
Så bubbu, du har fått endel gode tips her, noen generelle, noen helst spesielle, ja faktisk så konkrete at det foreligger tilbud om kjøp, og det må man jo si er et godt resultat på en slik henvendelse du har i tråden.
Men hva tenker du selv?
Hva er dine pros and cons i tankeprosessen?
Hva er det som behager/betyr noe for deg slik du selv tenker/ser for deg "jomfrusykkelen"?
Hva med budsjett?...du har vel sett for deg en eller annen prisramme?
Du nevner et par modeller i starten av tråden, hvorfor disse?
Planleggingen og sonderingen er moro, spennende og ikke minst , en lærerik del av prosessen med å skaffe seg, og eie en motorsykkel.
Er selv custum/crusier og storkoser meg med sykkelen, både når jeg står og ser på den, og når jeg sitter på den. Hvordan en behager å sitte på sykkelen, er også individuelt. Noen liker å sitte med hakespissen nærmest hvilende på tanklokket, andre sitter som om de hadde støpt fast ryggraden med betong i oppreist stilling, og noen sitter lett fremoverlent med bredspora armer. Her må nesten egen erfaring få bestemme hva du liker og kjenner at passer deg og din kjørestil best.
Selv har jeg ikke erfaring nok til å si at custom/cruiserstilen er den som passe meg, rent fysisk. Jeg er såpass fersk fører at jeg nok ikke engang kan si å ha en egen kjørestil :-) Men,det akter jeg å finne mer ut av fremover, og skal jeg nok kunne uttale meg mer om det i løpet av sesongen 2010 da jeg ikke har tenkt å kun "kosekjøre" i nabolaget, men ser for meg å sluke noen mil og la kroppen få finne sin pisosjon på sykkelen.
Mitt kjøp av sykkel ble en kombinasjon av det prisnivået jeg ville legge meg på, kombinert med at jeg ønsket en sykkel med "passe stor" motor (dreimoment), ønsket meg endel "bling" på den, jeg liker å vaske og pusse, jeg liker lyden..ikke minst, og jeg liker.....så langt....sitteposisjonen!
Så bubbu, du har fått endel gode tips her, noen generelle, noen helst spesielle, ja faktisk så konkrete at det foreligger tilbud om kjøp, og det må man jo si er et godt resultat på en slik henvendelse du har i tråden.

Men hva tenker du selv?
Hva er dine pros and cons i tankeprosessen?
Hva er det som behager/betyr noe for deg slik du selv tenker/ser for deg "jomfrusykkelen"?
Hva med budsjett?...du har vel sett for deg en eller annen prisramme?
Du nevner et par modeller i starten av tråden, hvorfor disse?
Planleggingen og sonderingen er moro, spennende og ikke minst , en lærerik del av prosessen med å skaffe seg, og eie en motorsykkel.

- Bubbu
- Innlegg: 898
- Registrert: 20 mar 2010, 20:35
- Motorsykkelen din: KTM Super Adventure R
- Bosted: Trondheim
Re: Råd om hvordan sykkel for førstegangskjøper
Takk for alle svarene.
Jeg plages en del med ryggen så en god sittestilling er nesten det som er det viktigste av alt.
Hva kosta kvante ja tenkte et sted mellom 60 til 100 000.
Noen som har noen kjenskap til Honda Transalp blir jo omtren samme sykkel som Fazer
Tror jeg må prøve noen forskjellige sykkler.
Jeg plages en del med ryggen så en god sittestilling er nesten det som er det viktigste av alt.
Hva kosta kvante ja tenkte et sted mellom 60 til 100 000.
Noen som har noen kjenskap til Honda Transalp blir jo omtren samme sykkel som Fazer
Tror jeg må prøve noen forskjellige sykkler.

(The Beast )
- Globe
- Innlegg: 4957
- Registrert: 22 aug 2009, 10:14
- Motorsykkelen din: Yamaha R1
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Råd om hvordan sykkel for førstegangskjøper
...med vond rygg, i utgangspunktet, vil nok en custum/cruiser medføre mange stopper, og korte turer...er jeg redd! 

- Globe
- Innlegg: 4957
- Registrert: 22 aug 2009, 10:14
- Motorsykkelen din: Yamaha R1
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Råd om hvordan sykkel for førstegangskjøper
Bubbu skrev:Takk for alle svarene.
Jeg plages en del med ryggen så en god sittestilling er nesten det som er det viktigste av alt.
Hva kosta kvante ja tenkte et sted mellom 60 til 100 000.
Noen som har noen kjenskap til Honda Transalp blir jo omtren samme sykkel som Fazer
Tror jeg må prøve noen forskjellige sykkler.
Så lenge du ligger i det prisleie der, og er nøye med hva du kjøper med tanke på servicehistorikk og vedlikehold generelt, vil du kunne kjøpe og selge uten altfor stort tap, vil jeg tro.
- Bubbu
- Innlegg: 898
- Registrert: 20 mar 2010, 20:35
- Motorsykkelen din: KTM Super Adventure R
- Bosted: Trondheim
Re: Råd om hvordan sykkel for førstegangskjøper
Når man ser bare på stilen liker jeg Intruderen meget godt. Men sittestillingen blir mest sansynlig ikke riktig til meg. Tror jeg må satse på en sykkel der man sitter mere rett opp å ned. 

(The Beast )