Kan det tenkes at grunneier har et ansvar for å sette opp et advarselsskilt?kjellv skrev: 13 nov 2020, 07:37Slik fungerer det ikke alltid utenfor sentrale strøk i vårt langstrakte land. De fleste veier som står avmerket i TET kartet har nok kommunale myndigheter svært lite med å gjøre.Bjerknez skrev: Det er bare å sende ut tre kommuneansatte for å sette opp et skilt.
Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
MC-ulykker
- oivindg
- Innlegg: 885
- Registrert: 20 nov 2019, 21:45
- Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
- Bosted: Kongsberg
Re: MC-ulykker
Re: MC-ulykker
Poenget er vel at det er en stengt/nedlagt vei. Det er vel strengt tatt ikke lov å kjøre der en gang, om man skal være pirkete (?). Man kan ikke merke alt av gamle nedlagte veier og stier til en hver tid...Bjerknez skrev: 13 nov 2020, 04:35 Greit nok at dem kjørte på eget ansvar og dem må så absolutt ta sin del av skylden her, men denne elven/bekken som gikk tvers over veien har ikke dukket opp over natten. Denne burde vært merket. Det er bare å sende ut tre kommuneansatte for å sette opp et skilt. En som kjører bilen, en som graver hullet til skiltet og en som passer på at han som graver hullet jobber.
Eventuelt tatt penger fra trygdekassa og satt opp en provisorisk bro.
(Det at veien er stengt er en antagelse jeg tar ut fra deg jeg sitter på av informasjon)
Det tviler jeg på. Men jeg er ikke jurist.oivindg skrev: 13 nov 2020, 09:52 Kan det tenkes at grunneier har et ansvar for å sette opp et advarselsskilt?
Etter samme logikk, skal grunneier merke alle fjellskrenter, stier, bekker og elver der man kan falle, snuble eller drukne? Har jeg forstått det riktig er dette i skævven/på vidda. Det er ikke en trafikkert vei.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690
2008 KTM Duke 690
- oivindg
- Innlegg: 885
- Registrert: 20 nov 2019, 21:45
- Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
- Bosted: Kongsberg
Re: MC-ulykker
En såpass fin vei blir litt annerledes enn en sti eller en fjellskrent, synes jeg.Sakkle skrev: 13 nov 2020, 17:09 Etter samme logikk, skal grunneier merke alle fjellskrenter, stier, bekker og elver der man kan falle, snuble eller drukne? Har jeg forstått det riktig er dette i skævven/på vidda. Det er ikke en trafikkert vei.
Re: MC-ulykker
Strynefjellet idag, hver sin lyst
https://www.bt.no/nyheter/direkte/i/8mG ... try=157813

- Bjerknez
- Innlegg: 24621
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: MC-ulykker
Som sagt så nevnte jeg at dem nok bør ta sin del av lærdommen her. Jeg synes fortsatt det er totalt umoralsk og ikke merke en såpass åpenbar hindring. Er vel bare å spikre opp et skilt og klusse ned noe med sprittusj etc. jeg sier ikke at grunneier er medskyldig her, men det går ann å bruke hodet litt. Spesielt med slike åpenbare ulykkesfeller.Poenget er vel at det er en stengt/nedlagt vei. Det er vel strengt tatt ikke lov å kjøre der en gang, om man skal være pirkete (?). Man kan ikke merke alt av gamle nedlagte veier og stier til en hver tid...
(Det at veien er stengt er en antagelse jeg tar ut fra deg jeg sitter på av informasjon)
- Bjerknez
- Innlegg: 24621
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: MC-ulykker
Enig.oivindg skrev: 13 nov 2020, 17:22En såpass fin vei blir litt annerledes enn en sti eller en fjellskrent, synes jeg.Sakkle skrev: 13 nov 2020, 17:09 Etter samme logikk, skal grunneier merke alle fjellskrenter, stier, bekker og elver der man kan falle, snuble eller drukne? Har jeg forstått det riktig er dette i skævven/på vidda. Det er ikke en trafikkert vei.
- FredrikE24
- Innlegg: 5032
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: MC-ulykker
Hvis en vei er stengt med bom bør man hvertfall ferdes forsiktig og være forberedt på det uventede. En kollega kjører mye grus og på stengte veier. Han har lært et og annet etter div. Epiosoder, og ferdes aldri alene på slike steder lenger.
Re: MC-ulykker
Umoralsk?Bjerknez skrev: 13 nov 2020, 23:33 Som sagt så nevnte jeg at dem nok bør ta sin del av lærdommen her. Jeg synes fortsatt det er totalt umoralsk og ikke merke en såpass åpenbar hindring. Er vel bare å spikre opp et skilt og klusse ned noe med sprittusj etc. jeg sier ikke at grunneier er medskyldig her, men det går ann å bruke hodet litt. Spesielt med slike åpenbare ulykkesfeller.
Ferdes man i utmark (som stengte/nedlagte veier regnes som så vidt jeg forstår) så ferdes man på eget ansvar. Ingen kan eller bør ha ansvar for å sikre alle farer i Norsk natur. Det er ikke gjennomførbart. Hvor mange nedlagte veier finnes det? Hundrevis? Tusenvis? Vi har dårlig nok veistandard enkelte plasser i dette lande om ikke stat/kommune/grunneier skal måtte skilte og vedlikeholde veier som har vært nedlagt i årevis.
Fant for øvrig et dokument her https://www.skog.no/wp-content/uploads/ ... orhold.pdf som sier noe om ansvarsforholdet i lignende situasjoner. Long story, short: Om veien ikke er trygg og grunneier ikke har til hensikt å utbedre skal veien være fysisk stengt. Snur du på flisa der, bør du regne med at veien kan være i dårlig/farlig stand om den er stengt med bom.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690
2008 KTM Duke 690
- Bjerknez
- Innlegg: 24621
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: MC-ulykker
Det har du nok rett i, men i enkelte tilfeller må det være lov, selv for kommunen og bruke sunn fornuft.kjellv skrev: 13 nov 2020, 07:37Slik fungerer det ikke alltid utenfor sentrale strøk i vårt langstrakte land. De fleste veier som står avmerket i TET kartet har nok kommunale myndigheter svært lite med å gjøre.Bjerknez skrev: Det er bare å sende ut tre kommuneansatte for å sette opp et skilt.
Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
- erik m
- Innlegg: 547
- Registrert: 30 aug 2012, 23:43
- Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
- Bosted: Oslo
Re: MC-ulykker
Det er ikke sikkert at dette er, eller noen gang har vært, en kommunal vei.
Dersom dette var en nedlagt vei, og den var merket som del av TET, var det såkalte "Linesmen" som har ansvaret for den. Og det er lokale, frivillige kjørere som gjør dette på egen fritid og uten noen form for godtgjørelse.
Ser vi nøyere på videoen, ser vi at etter 5.04 minutter, sekunder før de kjører utfor, passerer de en oppmerking på høyre side. To bord som i et liggende kryss, omtrent som fareskiltet for jernbane krysser veien, nr 138.1. Muligens også med store bokstaver, men videoen er for uklar til at det er sikkert
Dersom dette var en nedlagt vei, og den var merket som del av TET, var det såkalte "Linesmen" som har ansvaret for den. Og det er lokale, frivillige kjørere som gjør dette på egen fritid og uten noen form for godtgjørelse.
Ser vi nøyere på videoen, ser vi at etter 5.04 minutter, sekunder før de kjører utfor, passerer de en oppmerking på høyre side. To bord som i et liggende kryss, omtrent som fareskiltet for jernbane krysser veien, nr 138.1. Muligens også med store bokstaver, men videoen er for uklar til at det er sikkert
Re: MC-ulykker
Fra TET sin hjemmeside:
"Motorcycling carries risks which we are all familiar with. Adventure motorcycling adds to these.
It takes you into remote areas on unpredictable terrain and road surfaces.
Mobile phone coverage may be patchy or non-existant so summoning help may be limited. If help is summoned it may struggle to reach you and may incur high costs. Unpaved tracks vary from gravel to broken tar to sand to stone to boulder to grass. Each carries its own challenges of grip, stability and unpredictability all of which vary immensely with weather conditions which can change quickly especially in mountain areas.
The physical demands of riding a motorcycle, laden or otherwise, off road are not to be underestimated. If you drop it, picking it up can be hard work and recovering it from a hillside, river or mud hole where it has slipped can be exhausting. Add into the mix the variable climate in Europe – subzero to high 30s and above – and heat, cold and dehydration can impair performance and make a dangerous cocktail when mixed with the complex task of off pavement riding.
Navigation can be challenging, especially without practicing using GPS or map on the move, on the “wrong” side of the road or with signposts in an unfamiliar script.
Mechanical issues easily sorted out in one’s own garage or home city can become much more of a challenge away from home in an area with poor infrastructure or dealer knowledge.
Local adults and children (and animals!) may be unfamiliar with motorcycles or their capabilities and misjudge situations. Driving standards and discipline vary hugely and often the perception is “might is right” with scant regard being paid to the little guy on a motorbike. Local wildlife both domestic and wild can pose risks. Bears and wolves are present in some areas, snakes in others, wild roaming reindeer in the far north and cattle and dogs are all over.Laws and regulations are always changing across the continent, so a trail that contributors thought was legal, may not now be so. This may lead to conflict with the authorities, communities, landowners or other users – anything from a glance, a shout or a waved fist to arrest, bike confiscation, fine or loss of licence.
Concepts and practice of sanitation and hygiene vary immensely and medical facilities can be scarce, suboptimal or distant. The seedier side of humanity can also impact on you through theft, assault or fraud.
Be aware that some areas of eastern Europe also have heightened awareness of mobile populations following the influx of refugees so you may come across desperately poor people or wary authorities. In Bosnia and Croatia the detritus of war still exists in the form of uncleared mine-fields. Snow, water and soil creep all shift these so that straying from established well used trails can be dangerous and, needless to say, stupid.
Does this all put you right off the idea of living the dream and exploring the Trans Euro Trail®?
Perhaps, but there’s nothing new here and being aware of the risks allows one to prepare for them and mitigate them. Overland travel has never been the easy option, but, for those who have done it, the rewards far outweigh those of two weeks in Magaluf.Some things to think about:
Ensure you use the most recent version of the Trans Euro Trail® available on this website
Get bike fit, not just fit
Be licensed to ride your road legal bike
"Motorcycling carries risks which we are all familiar with. Adventure motorcycling adds to these.
It takes you into remote areas on unpredictable terrain and road surfaces.
Mobile phone coverage may be patchy or non-existant so summoning help may be limited. If help is summoned it may struggle to reach you and may incur high costs. Unpaved tracks vary from gravel to broken tar to sand to stone to boulder to grass. Each carries its own challenges of grip, stability and unpredictability all of which vary immensely with weather conditions which can change quickly especially in mountain areas.
The physical demands of riding a motorcycle, laden or otherwise, off road are not to be underestimated. If you drop it, picking it up can be hard work and recovering it from a hillside, river or mud hole where it has slipped can be exhausting. Add into the mix the variable climate in Europe – subzero to high 30s and above – and heat, cold and dehydration can impair performance and make a dangerous cocktail when mixed with the complex task of off pavement riding.
Navigation can be challenging, especially without practicing using GPS or map on the move, on the “wrong” side of the road or with signposts in an unfamiliar script.
Mechanical issues easily sorted out in one’s own garage or home city can become much more of a challenge away from home in an area with poor infrastructure or dealer knowledge.
Local adults and children (and animals!) may be unfamiliar with motorcycles or their capabilities and misjudge situations. Driving standards and discipline vary hugely and often the perception is “might is right” with scant regard being paid to the little guy on a motorbike. Local wildlife both domestic and wild can pose risks. Bears and wolves are present in some areas, snakes in others, wild roaming reindeer in the far north and cattle and dogs are all over.Laws and regulations are always changing across the continent, so a trail that contributors thought was legal, may not now be so. This may lead to conflict with the authorities, communities, landowners or other users – anything from a glance, a shout or a waved fist to arrest, bike confiscation, fine or loss of licence.
Concepts and practice of sanitation and hygiene vary immensely and medical facilities can be scarce, suboptimal or distant. The seedier side of humanity can also impact on you through theft, assault or fraud.
Be aware that some areas of eastern Europe also have heightened awareness of mobile populations following the influx of refugees so you may come across desperately poor people or wary authorities. In Bosnia and Croatia the detritus of war still exists in the form of uncleared mine-fields. Snow, water and soil creep all shift these so that straying from established well used trails can be dangerous and, needless to say, stupid.
Does this all put you right off the idea of living the dream and exploring the Trans Euro Trail®?
Perhaps, but there’s nothing new here and being aware of the risks allows one to prepare for them and mitigate them. Overland travel has never been the easy option, but, for those who have done it, the rewards far outweigh those of two weeks in Magaluf.Some things to think about:
Ensure you use the most recent version of the Trans Euro Trail® available on this website
Get bike fit, not just fit
Be licensed to ride your road legal bike
- Ensure your paperwork is in order whether it be bike, breakdown or medical/repatriation insurance, licences or passports
- Get some practice in to build confidence and competence (and respect for your own limits and those of your bike)
- Get properly equipped with the right tyres, spares, protection, first aid kit, communications devices (and batteries!), luggage and camping gear
- Think ahead and ask yourself, “What would I do if X, Y or Z happened?”
- Try and travel in groups of 3 or more (but not more than 5-6 please)
- Ride with an awareness of the terrain, surface and in anticipation of unexpected hazards
- Moderate your speed – it’s a journey not a race
- Keep yourself and the bike fuelled up and keep those fluids going on board
- If you’ve got a medical condition then think carefully and take some medical advice
- Get familiar with your bike, what daily checks to make and how to fix issues with it
- Ask for advice on the Trans Euro Trail® forum page or from many of the other resources out there
- Don’t treat the Trans Euro Trail® gpx as gospel. Use your common sense and obey traffic signs, rules and authorities
- Get familiar with your GPS device.
- Buy a back up paper map
- Take security precautions with your possessions and self
- Accept that you are master or mistress of your own destiny, safety and security. Only you can take responsibility for whatever happens.
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2017 KTM 450 EXC-F Six days
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: MC-ulykker
Denne veien er den gamle riksveien mellom Alta og Kautokeino og det er mer enn 50 år siden den ble nedlagt. Brua ble fjernet for mange år siden for at den var råtten.erik m skrev: 14 nov 2020, 02:03 Det er ikke sikkert at dette er, eller noen gang har vært, en kommunal vei.
Dersom dette var en nedlagt vei, og den var merket som del av TET, var det såkalte "Linesmen" som har ansvaret for den. Og det er lokale, frivillige kjørere som gjør dette på egen fritid og uten noen form for godtgjørelse.
Ser vi nøyere på videoen, ser vi at etter 5.04 minutter, sekunder før de kjører utfor, passerer de en oppmerking på høyre side. To bord som i et liggende kryss, omtrent som fareskiltet for jernbane krysser veien, nr 138.1. Muligens også med store bokstaver, men videoen er for uklar til at det er sikkert
Plankene I kryss er oppmerking av scooterløype og barmarksløype. Den samme veien er også merket som tursti av DNT.
"Noen" burde sikkert ha satt opp skilt eller bom evt amnen merking der brua var, men veien er nedlagt og ingens ansvar lenger så den blir ikke vedlikeholdt.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Snekker.edvin
- Innlegg: 496
- Registrert: 30 des 2017, 23:30
- Motorsykkelen din: Yamaha TDM 850
Re: MC-ulykker
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- Elruts84
- Innlegg: 1348
- Registrert: 02 jun 2013, 12:22
- Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
- Bosted: Stavanger
- Kontakt:
Re: MC-ulykker
Altså. Vi er i februar enda. Vær nå forsiktig pm du er 16 eller 70. Ingen ulykker er målet!

Sent from my iPhone using Tapatalk

Sent from my iPhone using Tapatalk
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020

Re: MC-ulykker
Kjørte akkurat til Ørsta/Volda i dag og det var svært mange sykler ute til å være februar. Mange syklister som hiver etter å komme seg på veien igjen. Jeg forstår det godt når det er 10celcius ute.Elruts84 skrev: 28 feb 2021, 23:29 Altså. Vi er i februar enda. Vær nå forsiktig pm du er 16 eller 70. Ingen ulykker er målet!
Sent from my iPhone using Tapatalk
Husk at det er mye rusk på veiene. Spesielt i av og påkjøring av sideveier.
Husk at ferdighetene etter vinter er mye dårligere enn når dere parkerte i høst.
-
- Innlegg: 106
- Registrert: 05 nov 2014, 23:15
- Motorsykkelen din: Desert Sled, Sherco 5.1, DRZ 400
Re: MC-ulykker
Denne er verdt å lese og tenke grundig gjennom før sesongen
https://www.mcavisa.no/single-post/domm ... -intuisjon
https://www.mcavisa.no/single-post/domm ... -intuisjon
-
- Innlegg: 981
- Registrert: 21 mai 2020, 21:02
- Motorsykkelen din: Honda Forza 350
Re: MC-ulykker
Nå ble jeg litt overrasket, hadde ikke fått med meg at Ride the Bean hadde hatt en ulykke. Men jeg så litt på denne kanalen i fjor og har litt å kommentere...oivindg skrev: 12 nov 2020, 14:59 Liker folk som er ivrige og setter i gang med å gjennomføre drømmene sine, jeg. :) Dette uhellet kunne vel skjedd hvem som helst?
For det første så er jeg selv intressert i å begynne med adventure riding. Jeg har selv bare kjørt 125cc i utlandet og litt med tung og mellomtung sykkel i Norge, men da bare øvelseskjøring med andre sine sykler. Men har drevet en del med terrengsykling og liknende tidligere. Så jeg vet jeg kommer til å like det.
Og som en ny adventure-intressert motorsyklist så ser jeg jo da selvfølgelig på alle sykler jeg kan kommer over, Tenere 700, CB500X, 1100 Africa Twin, KTM 790 osv. Så når jeg kom over Tenere 700 så jo det ut som en helt fantastisk sykkel, en sykkel som i praksis var alt jeg kunne ha ønsket meg. Så jeg ser video etter video av folk som kjører i alt slags terreng med Tenere 700 uten noen som helst utfordringer.
Men jeg spør meg selv om det virkelig er så enkelt å kjøre en sykkel på 200+ kilo offroad? Om dette virkelig er noe jeg kommer til å få til på en sykkel som det.
Så når jeg kommer over Ride The Bean så var det helt fantastisk, her har du et norsk par som begge har kjøpt seg drømmesykkelen, som skal reise verden rundt og begynner å øve seg offroad. Som er dumme nok til å legge ut videoer hvor de kjører Tenere 700 gjennom norsk blåbærmark med muligheter for bøter på mangfoldige tusen kroner.
Men for min del var det helt fantastisk, det er ikke jeg som tar risikoen for massive bøter. Og her fikk jeg muligheten til å se på andre, uerfarne motorsyklister som tar den råeste adventuresykkelen du kan finne i alt slags terreng fra ren offroad i blåbærmark til grusveier som er helt ødelagte av vann. Som gjør det jeg lurer på om jeg skal begi meg ut på selv.
Og etter hvert som jeg ser flere og flere videoer av det de holder på meg, så blir alt klarerer og klarere. Spesielt når jeg ser videoen hvor de får opplæring av Tshansen (fra youtube/instagram og forumet her) og totalt klovner til alt fra usvinger i terreng til kjøring på grusvei. Og det som blir så klinkende klart er at det å kjøpe en Tenere 700 når du er totalt nybegynner er en totalt idiotisk ide.
At det de gjør er noe jeg absolutt ikke må finne på gjøre! For hvis jeg gjør det så kommer jeg enten til å havne i en situasjon hvor jeg sitter helt fast og ødelegger sykkelen, eller en situasjon hvor jeg skader meg selv.
Det blir så klinkende klart for meg, at den første sykkelen jeg kjøper bør være en lettvekter, at jeg trenger noen hundre timer på noe slikt som en CRF250L/CRF300L før jeg en gang begynner å tenke på å kjøre i vanskelig terreng med en langt tyngre adventuresykkel.
Så mens dette kunne ha skjedd med hvem som helst, så er jeg ikke i det hele tatt overrasket over at det skjedde med nettopp Ride the Bean.
For det måtte nesten bare skje, her har du noen som skulle selge leiligheten og reise verden rundt på motorsykkel, noen som skulle følge drømmen. Og greit nok, jeg kan respektere såpass. Jeg sier ikke at de ikke burde ha tatt turen.
Men de burde også ha sagt stopp, skjønt at dette er de ikke klare for. Kjøpt seg noen mindre dual sport sykler og kjørt 500-1000 timer i terreng over et par år før de begikk seg ut på storturen med den store sykkelen. For det var faktisk så stor mangel på erfaring at de satte ut på den store drømmeturen i Episode 1, og skadet seg alvorlig i Episode 2.
Episoden som overbeviste meg om at nybegynnere ikke bør kjøpe Tenere 700 finner du her: https://www.youtube.com/watch?v=CfnDQJx6Y3o
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: MC-ulykker
Innlegg med litt fokus på å komme hel hjem og ikke bare ha morro.
Når det gjelder deres ulykke så har dette ingen ting med sykkelen å gjøre men heller fullstendig mangel på respekt for fart og underlag sett opp mot erfaring og mangel på lokalkunnskap.
Meget beleilig har de redigert bort hele foranledningen til ulykken..At det kan være farer i en vei som ligger "ute i bushen" er vel ikke helt utenkelig..men da bør en jo følge med litt og begge kjørte jo rett i elveleiet-noe sier meg at farta har vært alt for høy.
-Morro? ja helt klart men smart?
MEN, når det gjelder en yamaha700 som "førstesykkel" for kjøring i terreng der det ikke er lovlig/tilrådlig OG alene er et tjangsespill hvis en kommer ut for noe uforutsett.
For kjøring på grusveier så er det helt ok -men å dra store tunge sykler ut i terreng er ikke bare bare og man trenger erfaring og teknikk og litt styrke.
Klart en KAN-men hvorfor skal en det når det finnes bedre maskiner for slik bruk..
Alt for mange har sett på Long way round og slikt-og glemmer at de hadde et helt støtteteam med/rundt seg.
Den perfekte sykkel "for alt" finnes nok desverre ikke.
Skal jeg kjøre noe dårligere enn grusveier så er det sykler på under 140kg med litt moment som gjelder for min del- og helst ikke helt alene/meld fra hvor du er..
-og ikke full guffe med grussprut rundt svinger en ikke har full kontroll på sikt og underlag.
Har hatt kjøring med folk jeg ikke vil henge på , selv om jeg har kjørt i over 40år.
Men mulig jeg har blitt FOR gammel som motorsykkelist..

Når det gjelder deres ulykke så har dette ingen ting med sykkelen å gjøre men heller fullstendig mangel på respekt for fart og underlag sett opp mot erfaring og mangel på lokalkunnskap.
Meget beleilig har de redigert bort hele foranledningen til ulykken..At det kan være farer i en vei som ligger "ute i bushen" er vel ikke helt utenkelig..men da bør en jo følge med litt og begge kjørte jo rett i elveleiet-noe sier meg at farta har vært alt for høy.
-Morro? ja helt klart men smart?

MEN, når det gjelder en yamaha700 som "førstesykkel" for kjøring i terreng der det ikke er lovlig/tilrådlig OG alene er et tjangsespill hvis en kommer ut for noe uforutsett.
For kjøring på grusveier så er det helt ok -men å dra store tunge sykler ut i terreng er ikke bare bare og man trenger erfaring og teknikk og litt styrke.
Klart en KAN-men hvorfor skal en det når det finnes bedre maskiner for slik bruk..
Alt for mange har sett på Long way round og slikt-og glemmer at de hadde et helt støtteteam med/rundt seg.
Den perfekte sykkel "for alt" finnes nok desverre ikke.
Skal jeg kjøre noe dårligere enn grusveier så er det sykler på under 140kg med litt moment som gjelder for min del- og helst ikke helt alene/meld fra hvor du er..
-og ikke full guffe med grussprut rundt svinger en ikke har full kontroll på sikt og underlag.
Har hatt kjøring med folk jeg ikke vil henge på , selv om jeg har kjørt i over 40år.
Men mulig jeg har blitt FOR gammel som motorsykkelist..


当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
-
- Innlegg: 981
- Registrert: 21 mai 2020, 21:02
- Motorsykkelen din: Honda Forza 350
Re: MC-ulykker
Det er ikke sykkelen sin skyld nei, men en 200+ kg adventuresykkel full-lastet med bagasje for en verden-rundt tur hjelper jo ikke akkurat på. Spesielt ikke når en sykkel som Tenere 700 fort kan føles så stabil at man får selvtilitten til å kjøre fortere enn det man burde.mekkern skrev: 01 mar 2021, 21:11 Når det gjelder deres ulykke så har dette ingen ting med sykkelen å gjøre men heller fullstendig mangel på respekt for fart og underlag sett opp mot erfaring og mangel på lokalkunnskap.
Det er noe med å kjøre den 140 kilos sykkelen du snakker om med minimal bagasje fra hotell til hotell i forkant av verden-rundt turen. Kanskje også ha kjørt de mer velkjente og trygge grusveiene i Norge før man begir seg ut på veier i TET ruten som egentlig har vert stengt for offentlig ferdsel i mange år.
Såvidt jeg forstår så gikk de direkte på verden rundt turen uten å en gang ha kjørt Norge på langs, rett på grus før de har kjørt verken Lysebotn, Tindevegen eller Trollstigen, rett på TET før de har kjørt de offentlige og velkjente grusveiene i Norge.
For min del blir det som at noen skal begynne med topptur og randonne før de har prøvd seg på langrenn eller i slalombakke. Du vet ikke hva som kommer til å gå galt, men noe blir det.
-
- Innlegg: 981
- Registrert: 21 mai 2020, 21:02
- Motorsykkelen din: Honda Forza 350
Re: MC-ulykker
Uff ja, så den saken tidligere i dag. Skulle ønske vi viste hvor høy hastighet det var snakk om.
- niko
- Innlegg: 1149
- Registrert: 03 sep 2017, 00:00
- Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
- Bosted: Oslo
Re: MC-ulykker
Trist. En av godveiene dette, lett å dra på for mye.
- erik m
- Innlegg: 547
- Registrert: 30 aug 2012, 23:43
- Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
- Bosted: Oslo
Re: MC-ulykker
https://www.noblad.no/trafikkulykke-mel ... -56-404617
Kjørte forbi der rett etter at politi og ambulanse var ankommet. Så to lettsykler sto parkert, antakelig 3 kompiser som hadde kjørt sammen. Ut fra artikkelen må bilføreren ha kjørt ut fra Feltspatveien og ikke sett lettsyklene. Feltspatveien har vikeplikt for Lambertseterveien, men... ser på bildet at bilen har fått treffet midt i fronten. Det har skjedd ute i krysset, så den har blitt snudd og kjørt litt tilbake etterpå.
Både NMCU og NAF MC minner oss på at vi ofte er usynlige for bilistene, og særlig på denne tida av året:
"– Gå ut fra at ingen ser deg, og legg opp kjøringen ut fra det. Ikke stol på andre i trafikken enn deg selv – du er selv den viktigste faktoren for å kjøre sikkert."
Liten trøst at det ikke er vår feil når vi blir påkjørt.
Kjørte forbi der rett etter at politi og ambulanse var ankommet. Så to lettsykler sto parkert, antakelig 3 kompiser som hadde kjørt sammen. Ut fra artikkelen må bilføreren ha kjørt ut fra Feltspatveien og ikke sett lettsyklene. Feltspatveien har vikeplikt for Lambertseterveien, men... ser på bildet at bilen har fått treffet midt i fronten. Det har skjedd ute i krysset, så den har blitt snudd og kjørt litt tilbake etterpå.
Både NMCU og NAF MC minner oss på at vi ofte er usynlige for bilistene, og særlig på denne tida av året:
"– Gå ut fra at ingen ser deg, og legg opp kjøringen ut fra det. Ikke stol på andre i trafikken enn deg selv – du er selv den viktigste faktoren for å kjøre sikkert."
Liten trøst at det ikke er vår feil når vi blir påkjørt.
Re: MC-ulykker
To alvorlig skadet i MC-ulykke ved Sørum, riksvei 173 Borgenveien v/ Blakersundveien
https://kart.finn.no/?lng=11.26907&lat= ... ype=normap
"To motorsyklister er skadet, mens en tredje er uskadet etter ulykken i Sørum, opplyser politiet til NRK. To motorsyklister var i følge og en av dem frontkolliderte med en møtende motorsykkel under en forbikjøring."
Håper det ikke blir noen varige mèn.
https://kart.finn.no/?lng=11.26907&lat= ... ype=normap
"To motorsyklister er skadet, mens en tredje er uskadet etter ulykken i Sørum, opplyser politiet til NRK. To motorsyklister var i følge og en av dem frontkolliderte med en møtende motorsykkel under en forbikjøring."
Håper det ikke blir noen varige mèn.