BMW K100RS, K1 og R75/5
Re: Esveen's BMW K100RS + K1
Bra observert. Den er der, men blitt banket inn i hylsa. Må lirke den ut og se om den berger.
Kom ut en K1 ultima for salg på en facebookgruppe. 11.000km. Hadde vært noe.
Kom ut en K1 ultima for salg på en facebookgruppe. 11.000km. Hadde vært noe.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992
- FredrikE24
- Innlegg: 5032
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Esveen's BMW K100RS + K1
Kom en splitter ny manual i posten i dag fra en kar på finn.no. K1 manglet denne, så passet bra. Vet ikke om disse kan skaffes fra forhandler lenger. Jeg synes slikt er kult å ha i orden.
Kom også over en pen 55L softbag til K1300s til 200kr, så kjøpte den å. Koster over 2000kr ny, så regner med jeg får igjen pengene.
Har alltid hatt lyst på en K1300S i HP, 30års eller motorsport utgave. Får sette det på ønskelista
Kom også over en pen 55L softbag til K1300s til 200kr, så kjøpte den å. Koster over 2000kr ny, så regner med jeg får igjen pengene.
Har alltid hatt lyst på en K1300S i HP, 30års eller motorsport utgave. Får sette det på ønskelista
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992
Re: Esveen's BMW K100RS + K1
Har lurt litt på hvorfor setet på K1 har vært så skrukkete. Skinnet har også løsnet litt i framkant av setet, samt jeg har slitt litt med sittestillingen.
Borret opp popnaglene og dro trekket litt bakover, viser seg at en tidligere eier har gnagd av skumgummi for å få lavere sittehøyde. Ikke særlig vakkert utført. Har bedt om pris hos en salmaker for å bygge på skumgummien slik at setet blir 1-2cm høyere enn originalt samt feste skinnet på nytt.
Tidligere eier hadde også byttet alle bolter til ramme og fothvilere til rustfrie. De var ikke pene, så byttet tilbake til OEM bolter.
Fant også noen halvhjelmer etter far min som ble med hjem i dag. Fikk nesten lyst til å skaffe tilbake Ariel Red Hunter'en fra 1954 han hadde da jeg vokste opp. Tilbrakte mange mil bak på den på diverse treff.
Borret opp popnaglene og dro trekket litt bakover, viser seg at en tidligere eier har gnagd av skumgummi for å få lavere sittehøyde. Ikke særlig vakkert utført. Har bedt om pris hos en salmaker for å bygge på skumgummien slik at setet blir 1-2cm høyere enn originalt samt feste skinnet på nytt.
Tidligere eier hadde også byttet alle bolter til ramme og fothvilere til rustfrie. De var ikke pene, så byttet tilbake til OEM bolter.
Fant også noen halvhjelmer etter far min som ble med hjem i dag. Fikk nesten lyst til å skaffe tilbake Ariel Red Hunter'en fra 1954 han hadde da jeg vokste opp. Tilbrakte mange mil bak på den på diverse treff.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Esveen's BMW K100RS + K1
Den til venstre er vel en gammel Tommyhjelm ?
Mora mi hadde en sånn for lenge siden da vi ikke hadde bil og hun og faren min hadde en 3-gears Corvette i lag.
Det var mamma som brukte den mest, gubben hadde traktor, egentlig bestefars.
En Bolinder Munktell med Volvo B16 motor.
Han brukte aldri hjelm når han kjørte moped, topplue om sommern og skinnlue om vintern.
Mora mi hadde en sånn for lenge siden da vi ikke hadde bil og hun og faren min hadde en 3-gears Corvette i lag.
Det var mamma som brukte den mest, gubben hadde traktor, egentlig bestefars.
En Bolinder Munktell med Volvo B16 motor.
Han brukte aldri hjelm når han kjørte moped, topplue om sommern og skinnlue om vintern.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
Re: Esveen's BMW K100RS + K1
Hehe, det var ikke så nøye den gang. Står Basse Hveem's på logoen fram. Det er kanskje det som ble kalt Tommyhjelm? Litt usikker.
Verdt å ta vare på iallefall.
Verdt å ta vare på iallefall.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992
Re: Esveen's BMW K100RS + K1
Måtte google litt og fant dette: 

Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992
Re: Esveen's BMW K100RS + K1
Ta en titt innvendig i hjelmene, kan være Tommy begge ...
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
Re: Esveen's BMW K100RS + K1
Dypen: begge hjelmene var produsert av Tommy.
Tok en runde å så over sykkelen i går kveld. Vil påstå at generell tilstand på den er bra. Skivene har riktig tykkelse (5mm) mye klosser igjen. Ingen lekkasje på gaffelbeina. Fått byttet ut noen skruer her og der med litt rust på.
Merket på siste turen at den ene kalipperen hang litt og den ene bremseskiva var betydelig varmere enn den andre. Ser ikke at stemplene beveger seg når jeg trykker inn bremsen. På andre siden ser man antydning til at det rører seg.
Blir å ta av bremseklosser og pusse litt overflaterust samt komprimere stemplene. Kanskje det bare henger litt. Bytter framdekket samtidig.
Ser der drypper litt olje under clutchhuset fra da jeg toppet opp gearolje. Så neste vinter blir det en skikkelig runde med deling av motor å smøre opp alt/sjekke clutch. Satser på stålomspunnede bremseslanger og utskifting av gummi rundt innsug og bensinslanger. Litt samme runde som på K100.
Bensintanken ser skikkelig ren og pen ut. Ingen rust eller partikkler. Bensinpumpa ser også fin ut.
Ellers har sykkelen noen skavanker i lakken, men er i en fin bruksstand.
Tok en runde å så over sykkelen i går kveld. Vil påstå at generell tilstand på den er bra. Skivene har riktig tykkelse (5mm) mye klosser igjen. Ingen lekkasje på gaffelbeina. Fått byttet ut noen skruer her og der med litt rust på.
Merket på siste turen at den ene kalipperen hang litt og den ene bremseskiva var betydelig varmere enn den andre. Ser ikke at stemplene beveger seg når jeg trykker inn bremsen. På andre siden ser man antydning til at det rører seg.
Blir å ta av bremseklosser og pusse litt overflaterust samt komprimere stemplene. Kanskje det bare henger litt. Bytter framdekket samtidig.
Ser der drypper litt olje under clutchhuset fra da jeg toppet opp gearolje. Så neste vinter blir det en skikkelig runde med deling av motor å smøre opp alt/sjekke clutch. Satser på stålomspunnede bremseslanger og utskifting av gummi rundt innsug og bensinslanger. Litt samme runde som på K100.
Bensintanken ser skikkelig ren og pen ut. Ingen rust eller partikkler. Bensinpumpa ser også fin ut.
Ellers har sykkelen noen skavanker i lakken, men er i en fin bruksstand.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992
Re: Esveen's BMW K100RS + K1
Fikk tid til å bytte luftfilter i går. Startet med å plukke av plastikk som er en jobb i seg selv. Fikk omsider ut filteret som ikke så ut som det har blitt byttet på en stund.
Tok en titt på slangene til åndinga og så at alle tre var morkne. Demonterte luftfilterboksen for å komme til, blir å bytte de tre åndingene samt luftfilteret, men stopper der. Tar en runde på bensinslanger, hurtigkoblinger, innsugsmoffer, o-ringer til dyser etc. Neste år.
Ser ut som jeg har funnet årsaken til at den dør når jeg trør inn clutchen inn til lyskryss noen ganger iallefall.
Tar samtidig en sjekk av ventiler og tennplugger når jeg er der.
Tok en titt på slangene til åndinga og så at alle tre var morkne. Demonterte luftfilterboksen for å komme til, blir å bytte de tre åndingene samt luftfilteret, men stopper der. Tar en runde på bensinslanger, hurtigkoblinger, innsugsmoffer, o-ringer til dyser etc. Neste år.
Ser ut som jeg har funnet årsaken til at den dør når jeg trør inn clutchen inn til lyskryss noen ganger iallefall.
Tar samtidig en sjekk av ventiler og tennplugger når jeg er der.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992
Re: Esveen's BMW K100RS + K1
Da ankom hjelmen Fredrik plukket opp for meg. En System 2 hjelm fra 1988 med den originale hjelmposen. Hjelmen ser nesten ubrukt ut. Skal kun stå på hylla sammen med softbagen til K1.
Forrige uke kom setet tilbake fra møbelsnekker, ser mye bedre ut og håper sittestillingen blir bedre.
Fikk byttet luftfilter og 2 av åndingene (fram og bak på blokka). Åndinga fra spjeldrekka så bra ut untatt der den gikk inn på luftfilterboksen, hadde på litt krypestrømpe på enden. Satser på å bytte den når spjeldrekka skal av neste vinter.
Fikk også byttet framdekk og demontert klosser og pusset litt overflaterust på baksiden av klossene samt pinnen. Hadde på en god dose kopperpasta før montering. Håper det hjelper på kalipperen som henger.
Monterte sammen kåpa igjen og satte i batteri og hjerne til motorstyring og ABS. Fyrte opp sykkelen og lot den gå litt. Kjørte en runde i gården og ABS lampa slukka heldigvis. Godt tegn.
Nå kan våren bare komme

Forrige uke kom setet tilbake fra møbelsnekker, ser mye bedre ut og håper sittestillingen blir bedre.
Fikk byttet luftfilter og 2 av åndingene (fram og bak på blokka). Åndinga fra spjeldrekka så bra ut untatt der den gikk inn på luftfilterboksen, hadde på litt krypestrømpe på enden. Satser på å bytte den når spjeldrekka skal av neste vinter.
Fikk også byttet framdekk og demontert klosser og pusset litt overflaterust på baksiden av klossene samt pinnen. Hadde på en god dose kopperpasta før montering. Håper det hjelper på kalipperen som henger.
Monterte sammen kåpa igjen og satte i batteri og hjerne til motorstyring og ABS. Fyrte opp sykkelen og lot den gå litt. Kjørte en runde i gården og ABS lampa slukka heldigvis. Godt tegn.
Nå kan våren bare komme
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992
- oivindg
- Innlegg: 885
- Registrert: 20 nov 2019, 21:45
- Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
- Bosted: Kongsberg
Re: Esveen's BMW K100RS + K1
Den hjelmen var tøff!
- niko
- Innlegg: 1149
- Registrert: 03 sep 2017, 00:00
- Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
- Bosted: Oslo
Re: Esveen's BMW K100RS + K1
Enig. Kun hylla altså? Ikke en eller to finværsturer en gang?
Re: Esveen's BMW K100RS + K1
Vi får se, den passet på hode. Den hellige gral i K1 miljøet er en rød skinndress som matchet den rød/gule varianten. Det hadde vært noe 
Ikke at kroppen min noen gang kommer til å få plass i en skinndress fra 80 tallet

Ikke at kroppen min noen gang kommer til å få plass i en skinndress fra 80 tallet
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992
- FredrikE24
- Innlegg: 5032
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Esveen's BMW K100RS + K1
Jeg har prøvd den på hodet selv, og den er klaustrofobisk. Er Schubert som har laget den, og det har vært en utvikling innenfor systemhjelmer de siste 25 år. Det er helt klart..!
- FredrikE24
- Innlegg: 5032
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Esveen's BMW K100RS + K1
Den er jammen kul den K1en..! Også med så lav kilometer 

Re: Esveen's BMW K100RS + K1
Apropo rød skinndress så dukket dette bilde opp på facebook i dag.
Kom også hentelappe på holderen øyvindg printet ut til meg. Passet perfekt - tusen takk

Kom også hentelappe på holderen øyvindg printet ut til meg. Passet perfekt - tusen takk
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Esveen's BMW K100RS + K1
Min første og eneste skinndrerss var rød, med hvite skuldre.
Kneputer som lignet på de firkantede putene man stapper inn i lommer på arbeidsbukser og store puter som dekte hele skulderen.
Det var vel også puter på albuene og ei smal ryggskinne av tykk plast.
Jeg fikk også med en skinndress på kjøpet da jeg hentet GPz,en i 2010.
En svart og fiolett sak som nok var tidsriktig i forhold til sykkelen, men jeg brukte den bare den ene gangen da jeg henta sykkelen hjem.
Dressen var gyselig, fikk med til å se ut som Michael Jacksons norske søskenbarn.
Kneputer som lignet på de firkantede putene man stapper inn i lommer på arbeidsbukser og store puter som dekte hele skulderen.
Det var vel også puter på albuene og ei smal ryggskinne av tykk plast.
Jeg fikk også med en skinndress på kjøpet da jeg hentet GPz,en i 2010.
En svart og fiolett sak som nok var tidsriktig i forhold til sykkelen, men jeg brukte den bare den ene gangen da jeg henta sykkelen hjem.
Dressen var gyselig, fikk med til å se ut som Michael Jacksons norske søskenbarn.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Domino
- Innlegg: 1193
- Registrert: 06 jul 2020, 23:03
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
- Bosted: Troms
Re: Esveen's BMW K100RS + K1
Jeg solgte faktisk den gamle blå og hvite skinndressen min fra 80-tallet til Alta for to uker siden. Beklager off topic.
- MGR1
- Innlegg: 651
- Registrert: 08 feb 2013, 16:40
- Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - BMW F650ST 1997
- Bosted: Trondheim
Re: Esveen's BMW K100RS + K1
Artig å se en Systemhjelm 2 igjen :) , med varseltrekantposen og greier.Esveen skrev: 27 feb 2021, 08:40 Da ankom hjelmen Fredrik plukket opp for meg. En System 2 hjelm fra 1988 med den originale hjelmposen. Hjelmen ser nesten ubrukt ut. Skal kun stå på hylla sammen med softbagen til K1.
20210223_181823_50.jpg
20210223_182136_50.jpg
......
Jeg hadde en Systemhjelm 1 som jeg kjøpte med min nye R80 i 1986 og brukte senere på min R100 (se avatar). Den hjelmen brukte jeg i 25 år, og den var like fin utenpå. Inni begynte skumgummien å gå i oppløsning da, slik det pleier etter så lang tid. Solgte hjelmen på eBay for en god penge husker jeg :) .
Re: Esveen's BMW K100RS + K1
Måtte prøve ett triks når jeg byttet emblemer på tanken. "Spisset" en ispinne og lirket den bak emblemet flere plasser. Løsnet lett uten riper. Ble penere med hele emblemer 
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992
Re: Esveen's BMW K100RS + K1
Fikk endelig bremseslangene fram, de ble montert og systemet fyllt med DOT 4 bremseveske. Brukte lang tid på å få veska igjennom ABS modulatorene og ut i kalipperne. Ble ikke helt fornøyd, så må lufte en runde til fram.
Kom også på hvorfor jeg dekker til rundt reservoaret
Kom også på hvorfor jeg dekker til rundt reservoaret
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992
- MortenL
- Innlegg: 143
- Registrert: 17 apr 2020, 07:34
- Motorsykkelen din: '85 Honda CB700SC Nighthawk S
- Bosted: Jæren!
Re: Esveen's BMW K100RS + K1
Strøkent arbeid som alltid!
Må si det ser noe greiere ut å skru i den garasjen din, enn i min skitne carport eller trange og overfylte bod.
Må si det ser noe greiere ut å skru i den garasjen din, enn i min skitne carport eller trange og overfylte bod.

- FredrikE24
- Innlegg: 5032
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Esveen's BMW K100RS + K1
Noe å hvile øynene på
Steike!

Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.