En amatør prøver seg
-
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Re: En amatør prøver seg
Bunnpanna på de syklene har en " konstruksjonsfeil" som man ikke bør utfordre.
Bruk NY skive ved montering- helst aluminium.
Guttungen kjøpte en slik sykkel der det var sprekk i bunnpanna ut i fra gjengene..
Jeg sveiste og forsterket konstruksjonen men uansett bruk NY skive.
Bruk NY skive ved montering- helst aluminium.
Guttungen kjøpte en slik sykkel der det var sprekk i bunnpanna ut i fra gjengene..
Jeg sveiste og forsterket konstruksjonen men uansett bruk NY skive.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
Jøss, her var det jo brått masse tips! Tusen takk. Skal nok få det til. Må få kjøpt en passende skive så kan jeg sette igang en kveld det blir tid :)
-
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
En annen praktisk ting, kjøp 5 skiver, 5 oljefilter, og filterverktøy om du mangler det. Det er så mye bedre å kunne ta oljeskift på sparket, akkurat når det passer. Det samme er lurt å gjøre med dekk. Jeg kjøper neste dekksett på vinteren og skifter akkurat den dagen det passer best, utpå sommeren. Null stress med bestilling, venting og irritasjon.
- FredrikE24
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Er vel ganske få motorer som ikke har noen form for ventilering av veivhuset. Jeg tapper og lar det renne, så prepper jeg alt etterpå. Å varmkjøre motor før skiftet ser jeg også liten grunn til, spørs hvor dårlig tid man har, men har man tid til å la det renne en halvtime-tre kvarter, så er mye gjort.
Ny pakning på bolten er viktig. Jeg har aluminium på min og kan derfor ikke gløde en gammel kobberpakning. Å gjenbruke pakningen medfører at tiltrekningen blir for «stum» og man overtrekker.
Ny pakning på bolten er viktig. Jeg har aluminium på min og kan derfor ikke gløde en gammel kobberpakning. Å gjenbruke pakningen medfører at tiltrekningen blir for «stum» og man overtrekker.
- Gammelsmurfen
- Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022
Hver sin lyst, men Haynes er enig med meg i at det er lurt å ha litt lunk på olja, trenger ikke normal driftstemperatur (trenger ikke å brenne seg på varm olje).FredrikE24 skrev: 25 mar 2021, 14:23
Å varmkjøre motor før skiftet ser jeg også liten grunn til, spørs hvor dårlig tid man har, men har man tid til å la det renne en halvtime-tre kvarter, så er mye gjort.
Men om den også har stått gjennom vinteren og ikke startes først, så har jeg troen på at man kanskje også får med seg litt ekstra gugge.
Går nok helt fint uten også, men jeg varmer min litt før jeg tapper olja

Fikk montert batteriet i sykkelen nå, og jeg kan glede dere alle med at den fortsatt ikke starter
Bare å komme med tips
Det lyser og den lager lyd som den skal, men motoren starter aldri, selv om jeg gir litt gass.
Derfor tenkte jeg "fuck it", jeg skrur av sidene ("dekslene"?), men også der møtte jeg til slutt veggen. Denne lille mutteren som fester sidedekselet til front dekselet (beklager at jeg mest sannsynlig kun bruker feil begreper) bare går rundt og rundt, og etter hva jeg klarer å kjenne er den ikke engang av metall. Derfor er den helt umulig å holde fast mens jeg skrur på andre siden. Så nå sitter jeg her med en sykkel som ikke starter, med en side halvmontert med EN skrue som holder den fast. 2021 innfrir som vanlig
EDIT: Ga opp og skrudde heller av begge sidene inkl den under foran. Der fant jeg en slange som gikk ut i ingenting... Det kan jo kanskje forklare hvorfor det ikke skjer noe
Hva man finner når man begynner å lete litt, sier nå jeg. Tror det er et tegn på at det er på tide å ta kvelden.

Derfor tenkte jeg "fuck it", jeg skrur av sidene ("dekslene"?), men også der møtte jeg til slutt veggen. Denne lille mutteren som fester sidedekselet til front dekselet (beklager at jeg mest sannsynlig kun bruker feil begreper) bare går rundt og rundt, og etter hva jeg klarer å kjenne er den ikke engang av metall. Derfor er den helt umulig å holde fast mens jeg skrur på andre siden. Så nå sitter jeg her med en sykkel som ikke starter, med en side halvmontert med EN skrue som holder den fast. 2021 innfrir som vanlig

EDIT: Ga opp og skrudde heller av begge sidene inkl den under foran. Der fant jeg en slange som gikk ut i ingenting... Det kan jo kanskje forklare hvorfor det ikke skjer noe

Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- HeHy
- Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
Skal ikke se bort ifra at det er slangen fra overflowtanken. Sender vekk kjølevæske ifra overflowtanken hvis den blir altfor full. Da skal den i så fall henge løst. Uansett så har ikke kjølevæske noe å si på om motorsykkelen starter.
-
Killswitch er "på"? Gir i fri, kløtsj inne? Er det forgasseremotor?
Har den veltebryter? Kan også prøve å starte den med støtta oppe. Har du sjekket at plugghettene sitter godt?
Den løse slangen virker til å ha vært festet med klemme, ser i hvertfall sånn ut på bildet. Hvor går andre enden?
Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
Den løse slangen virker til å ha vært festet med klemme, ser i hvertfall sånn ut på bildet. Hvor går andre enden?
Forgasser vet jeg dessverre ikke, ettersom jeg er veldig nykommer på dette her.45316 skrev:Har den veltebryter? Kan også prøve å starte den med støtta oppe. Har du sjekket at plugghettene sitter godt?
Andre enden på slangen går ganske rett opp og inn i der bensintanken sitter fra undersiden, men har ikke åpnet dekslet fra oversiden.
Er på telefon for øyeblikket, så deler bildene via imgur.
https://imgur.com/a/gNNScny
EDIT: Og denne mener jeg bestemt ikke har en veltebryter, hvis du mener at den ikke starter med støtta nede? Den står i fri og med støtta nede. Kan selvfølgelig gjøre et forsøk med støtta oppe også, men hvis den nekter pga noe sånt så er det vel helt dødt når man prøver? Alt høres normalt ut helt frem til motoren selv ikke starter.
Reddit-posten min på dette støtter forøvrig "fuel tank overflow hose" og at den ikke skal kobles til noe. I så fall bør den kunne stripses fast i noe i det minste? Gjenstår fortsatt å finne ut hva startproblemene er, men det hjelper jo om slangen ikke er et problem i tillegg.
-
Ut med en plugg og sjekk om den er våt, og samtidig om det er gnist på pluggen.
Har du gnist så er det et bensinproblem. Sannsynlig bensintilførsel, evt forgasser.
Har du gnist så er det et bensinproblem. Sannsynlig bensintilførsel, evt forgasser.
Har du en noen engelske begreper på disse tingene så jeg får googlet / sjekka youtube etter hvor jeg finner dette? Det blir mange småspørsmål nå, men tipper jeg kan få litt hjelp til å sjekke det bare jeg finner ut hvor på sykkelen jeg starter.cannon skrev:Ut med en plugg og sjekk om den er våt, og samtidig om det er gnist på pluggen.
-
- Motorsykkelen din: Harley Davidson Forty Eight 2014, BMW R1250RS 2020, Honda CB500X 2015
Er også en overflow fra bensintank så kan jo være den, ser ut som slangen har slept i asfalten og det er jo riktig da bensina skal dumpes lavest mulig for å ikke treffe sykkel.
Nja, den lå "inni" sykkelen, men på bildet er sidene tatt av, så nå henger den jo og slenger.OttoL skrev:Er også en overflow fra bensintank så kan jo være den, ser ut som slangen har slept i asfalten og det er jo riktig da bensina skal dumpes lavest mulig for å ikke treffe sykkel.
Stemmer nok det at den ikke har veltebryter, den kom på 2001 og nyere sammen med innsprøyting i stedet for forgasser.
Støttebryter er en annen bryter, trolig ikke den men koster jo ingenting å prøve med støtta oppe.
Men som cannon sier, sjekk om du har gnist og om plugg blir bløt.
Edit: tennplugg er sparkplug på engelsk.
Støttebryter er en annen bryter, trolig ikke den men koster jo ingenting å prøve med støtta oppe.
Men som cannon sier, sjekk om du har gnist og om plugg blir bløt.
Edit: tennplugg er sparkplug på engelsk.
-
Du trenger en "service manual" til akkurat din sykkel. Google!
Har funnet, men ikke alltid den sier meg like mye for det

Uansett, fikk omsider ut en av 4 tennplugger og den så helt fin ut. Flyttet derfor oppmerksomheten over på bensinen (ettersom de 3 andre ser ut til å kreve en del mer demontering), og til min overraskelse var det mye mindre bensin der enn jeg trodde. Kan ikke huske å ha kjørt noe som helst etter jeg fylte bensin siste gang, men her må jeg tydeligvis surre fælt.
Neste steg er derfor å få hentet litt bensin og fylt den ordentlig opp før videre utforsking. Mer som bør handles? Kondensfjerner siden den har stått med for lite bensin i vinter?
-
- Motorsykkelen din: Harley Davidson Forty Eight 2014, BMW R1250RS 2020, Honda CB500X 2015
skru av tank lokket blås i slangen mens du holder hånda over fyllhullet, kjenner du ikke noe luft eller ingen lyd fra fyllhullet har du i alle fall eliminert overflow fra bensin tank.
Da har jeg hatt på en liten skvett med konsensfjerner, tydeligvis holdt flaska til 100 liter, så da brukte jeg ikke så mye. Det var tydeligvis ganske lite bensin i forhold til hva jeg trodde, for jeg har også fylt på en 5-liters kanne med bensin og det var fortsatt litt plass igjen...
Satt batteriet på lading igjen så ikke jeg tapper det helt når jeg prøver å starte den. Er det innafor å prøve å starte med lader koblet til batteriet? Har det noe for seg?
Satt batteriet på lading igjen så ikke jeg tapper det helt når jeg prøver å starte den. Er det innafor å prøve å starte med lader koblet til batteriet? Har det noe for seg?
-
- Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000
du kan risikere å ta noen sikringer i laderen, men så lite amp som en vanlig lader gir i mot hvor mye en starter trekker har det lite for seg
If you gonna be dumb you gotta be tough
- FredrikE24
Gnist og bensin må du ha.
Du har sjekka at du ikke har en bensinkran med Pri-instilling antar jeg?
Her er det kun 2 stk ON og 1 OFF, så tror ikke det altså. Nå har jeg forøvrig kommet med ned til disse her, så det begynner vel å nærme seg noe interessant etter hvert. Håper jeg.FredrikE24 skrev: 07 apr 2021, 17:51 Gnist og bensin må du ha.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- FredrikE24
Du får skvette litt bensin direkte i traktene og se om det blir noe ut av det. Så må du ikke overdrive det mengden. Kun for å se om du har gnist.
Men burde det ikke allerede være bensin nedi der..? Skjer ikke det når jeg prøver å starte den?FredrikE24 skrev: 07 apr 2021, 22:03 Du får skvette litt bensin direkte i traktene og se om det blir noe ut av det. Så må du ikke overdrive det mengden. Kun for å se om du har gnist.
Burde jeg heller fortsette å se på tennpluggene og gnist der fremfor å se videre på forgasseren? Så langt har jeg bare sjekket at pluggen ser OK ut, men ikke startet motoren og holdt mot sykkelen eller hva man gjør for å få det til å gnistre.
- Domino
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
Har du prøvd med startgass?