Intruder 1400 + cobra pipes = dårlig idé

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
127Tom
Innlegg: 198
Registrert: 01 apr 2021, 15:11
Motorsykkelen din: HD FXDX, Intruder 1400, HD FXDWG
Bosted: Oslo

Intruder 1400 + cobra pipes = dårlig idé

Legg inn av 127Tom »

Hei, fikk installert cobra rør på min 1400 Intruder 99 modell i fjor. Gjorde jo dette kun pga. for å få fetere lyd og at jeg sykkelen ser finere ut med de på.
Pluss at jeg slipper å svi venstre lår (orginal pottene stakk veldig mye ut på siden og brant merke i MC buksa mi konstant)

Men jeg merka jo fort at det skjer null når jeg gir full gass (sykkelen kveles nærmest). Går jo ikke an å kjøre forbi en gammel tante i Toyota :D Jeg ringte et MC verksted og fortalte dem alt dette, og de sa at sykkelen burde mappes på en Dyno (noe som er veldig dyrt) og at forgasseren min burde få nye dyser så den vil gi mer bensin til motoren. De kunne prøve seg på noe jalla mekking uten Dynoen (kun tune forgasseren og modde airboxen) men sa da at jeg ikke ville få full kraft som orginal pottene vil gi.

Jeg har noen rykter på utenlandske intruder forum at å installere tredje parts bafflere i pottene kan fikse baktrykket som mangler på rake rør:
https://bigcitythunder.com/collections/ ... er-baffles

Noen her som har samme erfaring / tips å komme med hva som er lurest å gjøre? Jeg vil helst beholde rørene da verkstedet måtte kappe og sveise for å montere pottene. Sykkelen min var moddet med lengre fotpegs og fester så den passer høye personer.

Dette er pottene jeg har på sykkelen:

"Boulevard 2in. Drag Pipe"

https://www.ebay.com/itm/COBRA-DRAG-PIP ... 2905107129

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Intruder 1400 + cobra pipes = dårlig idé

Legg inn av Jompa »

Hvis verkstedet sier at det må mappes om, er de et stykke ut på jordet. Intruderen har som du skriver forgassere.
Det som skal til er andre dyser, og evt annet annet luftfilter
Prøv å finne et forum for Intrudere, eller snakk med et annet verksted.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1622
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Bosted: Sandefjord

Re: Intruder 1400 + cobra pipes = dårlig idé

Legg inn av Kjellrf »

For best resultat, må/bør den i benk.
Det er min erfaring.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5038
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Intruder 1400 + cobra pipes = dårlig idé

Legg inn av FredrikE24 »

Benk er fint om man vil betale noen for å få det rett og perfekt første gangen. Har man tid og lyst er det bare å dyse seg oppover, men litt erfaring med gassertuning kommer godt med.

At sykkelen kveles kommer av for lite bensin. Skal være litt forsiktig da dette medfører en varmere forbrenning.

Mitt råd er å sjekke litt rundt om det er noen med samme Potter på nett hvile dyser de har satt inn.

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Intruder 1400 + cobra pipes = dårlig idé

Legg inn av mekkern »

Du vil aldri få den til å gå bra med det eksosanlegget- du kan få den bedre enn nå men ikke så bra som originalt.
Grunnen til dette er at du ikke har noe utligningsrør mellom sylindrene og de vil ikke kunne hjelpe hverandre. Så selv om du får dempet ned det tåplige lydnivået til noe som gir litt mottrykk så blir det bare så som så.
Hadde du modifisert det originale anlegget litt kunne du fått mer effekt enn originalt uten alt for mye unødig støy. :prf

Men slik som SVV og politiet jakter støy for tiden så er det greit å ha et komplett orignalt anlegg liggende.
For det kommer et brev i postkassa.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5038
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Intruder 1400 + cobra pipes = dårlig idé

Legg inn av FredrikE24 »

Uten utligningsrør er vel sjansen for en høyere og svært smal peak-effekt mulig. Er vel ofte det som kjennetegner drag-pipes. Til normal kjøring så er det ikke annet enn mer lyd å hente.

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Intruder 1400 + cobra pipes = dårlig idé

Legg inn av mekkern »

FredrikE24 skrev: 01 apr 2021, 22:07 Uten utligningsrør er vel sjansen for en høyere og svært smal peak-effekt mulig. Er vel ofte det som kjennetegner drag-pipes. Til normal kjøring så er det ikke annet enn mer lyd å hente.
Ja men da må kamtider turtall og slikt også treffe med avstemmingen/ lengden på rørene hvis ikke kan og vil dette inntreffe på et turtall motoren aldri oppnår eller har noen nytte.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
127Tom
Innlegg: 198
Registrert: 01 apr 2021, 15:11
Motorsykkelen din: HD FXDX, Intruder 1400, HD FXDWG
Bosted: Oslo

Re: Intruder 1400 + cobra pipes = dårlig idé

Legg inn av 127Tom »

mekkern skrev: 01 apr 2021, 22:03 Du vil aldri få den til å gå bra med det eksosanlegget- du kan få den bedre enn nå men ikke så bra som originalt.
Grunnen til dette er at du ikke har noe utligningsrør mellom sylindrene og de vil ikke kunne hjelpe hverandre. Så selv om du får dempet ned det tåplige lydnivået til noe som gir litt mottrykk så blir det bare så som så.
Hadde du modifisert det originale anlegget litt kunne du fått mer effekt enn originalt uten alt for mye unødig støy. :prf

Men slik som SVV og politiet jakter støy for tiden så er det greit å ha et komplett orignalt anlegg liggende.
For det kommer et brev i postkassa.
Sant så sant. Fordelen er at sykkelen ser bedre ut, fikk fjerna en del kg, og slipper å svi buksene da orginal anlegget buler alt for mye ut til siden.
Men lyden er faktisk ikke høyere, da det fulgte med baflers / dempere i cobra anlegget. Orginalt: "brr brr brr brr" vs Cobra: "Blap blap blap blap" :D

Som jeg fryktet kom det en del forskjellige svar og meninger her, noe som tyder på at dette er et ganske teknisk og avansert tema, så jeg overlater det til de som tok seg av Intrudern min forrige gang. De hadde også en del Intrudere inne der fra før, så de kjenner godt til denne sykkelen.
Googla litt rundt og sett litt på forskjellige forumer og en gjenganger er: Dyno og motor mapping + endre dyser på forgasser. Så de gutta på det verkstedet ved nok hva de prater om.
Skal oppdatere tråden når endringer har blitt gjort. Kan være kjekt for fremtidige Intruder eiere eller andre som vurderer å endre pottene.

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1446
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Intruder 1400 + cobra pipes = dårlig idé

Legg inn av Relax »

https://www.intruders-alert.com/viewforum.php?f=10

Hvis linken funker kommer du til et forum som er god på Intruder og de er vanligvis hjelpsomme :)
"Do the right thing"

Brukeravatar
127Tom
Innlegg: 198
Registrert: 01 apr 2021, 15:11
Motorsykkelen din: HD FXDX, Intruder 1400, HD FXDWG
Bosted: Oslo

Re: Intruder 1400 + cobra pipes = dårlig idé

Legg inn av 127Tom »

Relax skrev: 02 apr 2021, 07:14 https://www.intruders-alert.com/viewforum.php?f=10

Hvis linken funker kommer du til et forum som er god på Intruder og de er vanligvis hjelpsomme :)
Takk skal du ha! :)

Brukeravatar
BjørnD
Innlegg: 49
Registrert: 21 okt 2020, 16:56
Motorsykkelen din: 1986 GSX-R1342 Turbo / IC / EFI

Re: Intruder 1400 + cobra pipes = dårlig idé

Legg inn av BjørnD »

Hvis den dauer tvert når du åpner fullt fra lavt turtall med åpen potte, så kan det fint hende du redder inn den med å stille ut blandingsskruene noe. De styrer bunnen av turtallsregisteret. Hvis det skjer når du allerede har kommet et stykke over tomgang, så er det shimse opp eller løfte nålene en tanke som må til.

Ikke akkurat rakettforskning. Det burde gutta på shopen din visst... :)
-Bjørn D.

Turbo er gøy.

Teknisk leder, YV.

Mags
Innlegg: 14
Registrert: 27 apr 2021, 11:31
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 850 1999

Re: Intruder 1400 + cobra pipes = dårlig idé

Legg inn av Mags »

127Tom skrev: 01 apr 2021, 15:42 merka jo fort at det skjer null når jeg gir full gass (sykkelen kveles nærmest).
Blandingen på full gass styres (mest) av hoveddysen. Du trenger større dyser. Forskjellen på blanding som knapt antennes og maks power er stor.
Bilde

Brukeravatar
127Tom
Innlegg: 198
Registrert: 01 apr 2021, 15:11
Motorsykkelen din: HD FXDX, Intruder 1400, HD FXDWG
Bosted: Oslo

Re: Intruder 1400 + cobra pipes = dårlig idé

Legg inn av 127Tom »

Skal putte på orginal anlegget tilbake. Sykkelen gikk jo 10 x bedre med det.
Og det er liten tank nok på den fra før. kan kjøre ca. 14 mil før jeg må fylle.
Med de nye pottene må jeg fylle etter 11 mil lol!
Gudene vet hvor mye bensin mer den bryker om jeg skal endre dysene så motoren får enda mer bensin

Mags
Innlegg: 14
Registrert: 27 apr 2021, 11:31
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 850 1999

Re: Intruder 1400 + cobra pipes = dårlig idé

Legg inn av Mags »

Standard oppsett vet du funker så skjønner det. Det høye forbruket nå skyldes at motoren knapt fungerer med den kombinasjonen. Ellers er det ingen grunn til at potte A og riktig forgasser skal bruke enormt mye mer en potte B og riktig forgasser. Hvis du skal betale et verksted som ikke er godt kjent med sånt til å finne ut av det fra bunnen av så kan det nok bli dyrt, så som noen sier, prøv å finne noen med likt utstyr som vet.

Brukeravatar
127Tom
Innlegg: 198
Registrert: 01 apr 2021, 15:11
Motorsykkelen din: HD FXDX, Intruder 1400, HD FXDWG
Bosted: Oslo

Re: Intruder 1400 + cobra pipes = dårlig idé

Legg inn av 127Tom »

Mags skrev: 28 apr 2021, 07:14 Standard oppsett vet du funker så skjønner det. Det høye forbruket nå skyldes at motoren knapt fungerer med den kombinasjonen. Ellers er det ingen grunn til at potte A og riktig forgasser skal bruke enormt mye mer en potte B og riktig forgasser. Hvis du skal betale et verksted som ikke er godt kjent med sånt til å finne ut av det fra bunnen av så kan det nok bli dyrt, så som noen sier, prøv å finne noen med likt utstyr som vet.
De er veldig godt kjent med Suzuki og Intrudere. Når de bytta pottene for meg så sto det allerede 3 Intrudere der :D
Men hvis de må endre forgasser slik at den gir mer bensin, så vil jo sykkelen bruke mer bensin? Det er jo rake rør med lite motstand.
Men jeg skal sette på orginal pottene igjen. De sa at motoren ville aldri yte like bra uten skikkelig dyno oppsett, noe som er svindyrt å gjøre.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5038
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Intruder 1400 + cobra pipes = dårlig idé

Legg inn av FredrikE24 »

Det er nå slik at kammer, pottelengder, mottrykk, og det ene med det andre spiller inn på momentkurven din. Om den er bananas ræva etter pottebytte, så sier det seg selv at du bruker mer bensin. Du gir sikkert mere gass for at det skal flytte på seg.

Dette er beregnet hos Suzuki til å passe sammen for å oppnå ønsket karakteristikk.

Skifter man potte bør man sette seg inn i andre mods som evt. må gjøres for å få avstemt det hele. Tror ikke en tur i benken og noen justering av gasserne fikser dette.

11-14 mil på en tank er så lite at du såvidt berger deg mellom bensinstasjonene i grisgrendte strøk :crazy:

Nå vet ikke jeg hva en intruder veier og hvor mange hestekrefter som befinner seg i en sånn, men dette med vektbesparelse gjør nok et svært beskjedent utslag på noe som helst.

Jeg skifta til et 4-2-1 grenrør og åpen potte på min. Produsenten av grenrøret hadde da tunet dette til å øke toppeffekt på original motor. Dette gikk dog utover momentet i mellomregisteret. Ikke så gærent, men litt.

Så ville nok sjekka opp med produsent hva disse pottene er ment for og med hvilke interne deler i motoren som skal brukes sammen med det. Er det dragster-potter så er de nok tunet til å gi effekt på et meget smalt turtallsområde.

Mags
Innlegg: 14
Registrert: 27 apr 2021, 11:31
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 850 1999

Re: Intruder 1400 + cobra pipes = dårlig idé

Legg inn av Mags »

127Tom skrev: 30 apr 2021, 23:58 .. hvis de må endre forgasser slik at den gir mer bensin, så vil jo sykkelen bruke mer bensin?
Det skulle en tro, men ikke alltid. Det høres ut som om sykkelen din nå er utenfor området der motoren fungerer skikkelig, og det er aldri økonomisk. Hvis du må ha "full gass hele tiden" nå, og hvis det er "mer bensin" som skal til for at den går normalt igjen, så kan du da kjøre med så mye mindre gasspådrag at forbruket likevel ikke går opp.
For mager blanding gir også risiko for skade på motor. Av hensyn til utslipp og forbruk går mange sykler ganske magert i utgangspunktet. Etanol i bensinen gjør også at vi trenger fetere blanding. Hvis potter som egentlig krever større dyser og heving av nålene kommer på så blir det mye "på den siden" av regnestykket. Følgene av for mye bensin derimot er etter min mening mindre, hvis man først skal kjøre med noe som ikke er 100% riktig.

Brukeravatar
127Tom
Innlegg: 198
Registrert: 01 apr 2021, 15:11
Motorsykkelen din: HD FXDX, Intruder 1400, HD FXDWG
Bosted: Oslo

Re: Intruder 1400 + cobra pipes = dårlig idé

Legg inn av 127Tom »

jeg må ikke ha full gass hele tiden. Det er når jeg gir full gass at motoren nesten kveles og ingenting skjer.
Kan glemme forbikjøringer til selv treige biler som sagt.
Ved vanlig gassing og aksellerering føles den bedre. Men med orginal pottene var den skikkelig mye morsommere å kjøre. sykt bra respons og enorm aksellerasjon. Skulle nesten tro jeg satt på en R sykkel noen ganger hehe

Brukeravatar
BjørnD
Innlegg: 49
Registrert: 21 okt 2020, 16:56
Motorsykkelen din: 1986 GSX-R1342 Turbo / IC / EFI

Re: Intruder 1400 + cobra pipes = dårlig idé

Legg inn av BjørnD »

127Tom skrev: 06 mai 2021, 03:52 Det er når jeg gir full gass at motoren nesten kveles og ingenting skjer.
Og det er kun feil settings på blandingsskruer, evt. en tanke små tomgangsdyser som gjør det der... hvis det lugger når du får litt fart, så må nålene dine løftes litt. Ikke noe av dette er vanskelig for et kompetent verksted.. :)
-Bjørn D.

Turbo er gøy.

Teknisk leder, YV.

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Intruder 1400 + cobra pipes = dårlig idé

Legg inn av mekkern »

Nææ….. tror nok det må justeres nåler og hoveddyser. Tomgangskretsen virker jo ok siden han kan kjøre pent.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1199
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
Bosted: Troms

Re: Intruder 1400 + cobra pipes = dårlig idé

Legg inn av Domino »

Sikkert flere som med fordel kunne hatt et oppsett der de bare kan kjøre pent...

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Intruder 1400 + cobra pipes = dårlig idé

Legg inn av mekkern »

Domino skrev: 06 mai 2021, 10:31 Sikkert flere som med fordel kunne hatt et oppsett der de bare kan kjøre pent...
Skal en gå den ruta så er vel mc over 125ccm unødvendig også. :roll
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Kwak
Innlegg: 179
Registrert: 14 mar 2011, 15:20
Motorsykkelen din: Diverse
Bosted: Ski

Re: Intruder 1400 + cobra pipes = dårlig idé

Legg inn av Kwak »

Keep it simple.
Mapping gjøres bare på motorer med bensininnsprøyning. Du har forgassere så glem mapping.

Hvis du endrer eksosanlegg (med mindre motstand) og/eller luftfilter (med mindre motstand) så må forgasserne dyses om.
Det er ingen stor sak. Hoveddysen i hver forgasser byttes til litt større dyse; flottør huset skrues av. Dyse skrus ut. Ny dyse skrus inn. Hvis orginal hoveddyse er f.eks 125 så går du opp til 135 eller 145 og prøver. Dysene koster ca 100 kr stykk.
Blir ikke perfekt av dette, men når du får den til å gå bra så kan du ta turen innom ett verksted for finjustering

Sykkelen vil gå bedre (høyere effekt) med mindre motstand i luftfilter og/eller eksosanlegg fordi motoren puster lettere.
Mine sykler i dag
2016 Triumph Bonneville 1200
1938 DKW SB350
1980 Kawasaki Z1000 ST
1970 Triumph Tiger 650
1980 Honda CBX
1975 Norton Commando 850 MkIII
2010 BMW S1000 RR (bane)
2013 KTM SFX350 MX
2017 Yamaha WR450F enduro
1984 Yamaha RD500LC

Brukeravatar
BjørnD
Innlegg: 49
Registrert: 21 okt 2020, 16:56
Motorsykkelen din: 1986 GSX-R1342 Turbo / IC / EFI

Re: Intruder 1400 + cobra pipes = dårlig idé

Legg inn av BjørnD »

mekkern skrev: 06 mai 2021, 09:44 Nææ….. tror nok det må justeres nåler og hoveddyser. Tomgangskretsen virker jo ok siden han kan kjøre pent.
Hvis han har turtall på et par-tre tusen rpm er han fremdeles på lavhastighetskretsen, og den bryr seg ikke stort ved pene pådrag. Hvis den faller av ved brått gasspådrag før nålene kommer langt nok opp, så stotrer det som bare det.. akkurat tatt en XVS1100 med akkurat samme symptomer. :)
-Bjørn D.

Turbo er gøy.

Teknisk leder, YV.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Intruder 1400 + cobra pipes = dårlig idé

Legg inn av cannon »

Her er produsentens beskrivelse:
"
Drag Pipes
Our Drag pipes are about as simple as an installation can get. With a great sound and traditional look, they offer clean styling matched with optimal performance.
Nothing is simpler than a drag pipe. What's not to understand? The straightest possible pipe, the fewest possible bends, the least possible backpressure

Pure drag pipes work great on dragsters because they spend 100 percent of their time at full throttle. In the real world, you need a little added finesse--the Cobra touch.

Our drag pipes have the pure, simple lines riders want, but they come with our removable power cores. With the cores in you get a great, sharp bark of an exhaust note that's still appropriate for riding in town. And you'll also get a real performance increase you can feel.
"
Har du "power cores" som er nevnt her? Uten disse så egner nok dette oppsettet seg best for full gass, gitt at du har dyser som gir nok fuel (og det har du nok ikke nå). Det vil nok hjelpe med større dyser, i kombinasjon med noe innmat som øker trykket i pottene. De beskriver jo også en reell/merkbar effektøkning. Har du originalt luftfilter og luftinntak?

Svar