Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av pingvin »

Toven skrev: 02 apr 2021, 18:44 Lignende testresultater fra MCN:
https://www.motorcyclenews.com/advice/b ... ing-tyres/
Delvis likt men Road 5 havner nest sist istedenfor på delt første ihht Bike/Motorrad. Når det sagt så er det Road 5 GT Bike/Motorrad har testet mot vanlig Road 5 i MCN. Og de innrømmer vel langt på vei at den for myke følelsen som den får trekk for skyldes at feil dekkutgave (GT er for litt tyngre sykler).

Har nettopp begynt med Road 5 (ikke GT) men 890en veier jo 166kg tørr så får tro riktig versjon for såpass lett sykkel, har ikke pushet noe de 30 milene kjørt så langt (noe pysestripene sladrer om) men de føles nå fine.

Men Metzler kommer på topp begge steder så sikkert bra valg :thumleft
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av oivindg »

pingvin skrev: 02 apr 2021, 20:27 Delvis likt men Road 5 havner nest sist istedenfor på delt første ihht Bike/Motorrad. Når det sagt så er det Road 5 GT Bike/Motorrad har testet mot vanlig Road 5 i MCN. Og de innrømmer vel langt på vei at den for myke følelsen som den får trekk for skyldes at feil dekkutgave (GT er for litt tyngre sykler).

Har nettopp begynt med Road 5 (ikke GT) men 890en veier jo 166kg tørr så får tro riktig versjon for såpass lett sykkel, har ikke pushet noe de 30 milene kjørt så langt (noe pysestripene sladrer om) men de føles nå fine.
Spørsmålet er hvor grensa går da. R1250RS fra testen til MCN veier 243 kilo. Min veier 223 kilo. Skal jeg velge Road 5 som sannsynligvis gir litt mer komfort eller Road 5 GT som gir bedre stabilitet ved hard kjøring i sving? Dekkprodusentene gir aldri noen klare anbefalinger. Vanskelig nok å finne forskjellen mellom de forskjellige modellene. Jeg er fristet til å bare ta det som er lettest å få tak i.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av pekle »

Så er det en faktor om du selv er 70 eller 110kg, kjører med last, passasjer osv også.

Online
Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4706
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg har kjørt på Michelin og synes ikke noe særlig om det for å være ærlig. Det er ikke store forskjeller. Forsvinnende liten faktisk, men Metzeler Roadtec trekker det lengste strået hos meg.

Nå har jeg kjørt to sett Z8 og er på det fjerde(?) settet med 01. Har ikke kjørt Road5, men PilotRoad 3 og 4 opplevde jeg som mindre kurvet i profilen, eller så ble de fortere kantete. Alternativene fra Metzeler opplever jeg som at holder en god profil helt til de er utslitt.

Veigrep er i øvre prissjiktet ikke noe å tenke på spør du meg annet enn vannplaningsegenskaper. Her opplever jeg Roadtec01 som suverene. Z8 er det som gir mest bang for the buck.

PR3 fikk jeg vel 10 000km ut av. Originalspec Bridgestone dekk enda mindre. Roadtec01 ligger jevnt på mellom 14-16kkm.

Lotus2015
Innlegg: 33
Registrert: 08 des 2020, 18:33
Motorsykkelen din: Suzuki gsx 1000s

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Lotus2015 »

Takker for svar Kjellv

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av kjellv »

Lotus2015 skrev:Takker for svar Kjellv
BildeBilde

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk


Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av pingvin »

pekle skrev: 02 apr 2021, 21:16 Så er det en faktor om du selv er 70 eller 110kg, kjører med last, passasjer osv også.
...og personlige preferanser som at noen liker dekk som faller lett inn i svingen, andre liker rundere profil som virker litt mer forutsigbare.

Og så er nok de som tester dekkene for MCN og Motorrad (selv om smerter å innrømme) raskere fører enn de fleste av oss og pusher dekkene hardere og, som MCN mente, dekken føles for myke. De fleste kommer kanskje aldri dit. Litt som med fjæring, rolige fører vil føle stivt oppsett som stumpete mens raske førere vil føle mykt oppsett som deigete.

Og ikke minst mentalt, de fleste dekken fra anerkjente merker er bra nok og har man tillit til dekkene uavhengig av grunn, kjører man med mer selvtillit og da kjører man også bedre (bare ikke selvtilliten blir FOR høy :-k ).

Mange parameter så ikke ett riktig svar her :scratch
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Online
Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4706
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av FredrikE24 »

Enig der. Det går mye på preferanser antar jeg.

Michelin var greit i starten, men midtveis ble sykkelen overstyrt. Man måtte holde hardt igjen i nedlegg, eller gi tidvis uforholdsmessig mye gass for stabilitet gjennom svingene.

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av oivindg »

Må jeg ta av skivene på framhjulet for at dekkbutikken skal få lagt om?
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av AJ »

oivindg skrev: 05 apr 2021, 19:38 Må jeg ta av skivene på framhjulet for at dekkbutikken skal få lagt om?
Jeg mener bestemt nei.
Har aldri levert avmonterte hjul for dekkbytte, men har vært til stede når MC-butikken hvor jeg vanligvis bytter dekk har gjort jobben og har aldri sett at skivene er skrudd av.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Online
Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4706
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av FredrikE24 »

oivindg skrev: 05 apr 2021, 19:38 Må jeg ta av skivene på framhjulet for at dekkbutikken skal få lagt om?
Nei

Har du midtstøtte så setter du den på den, gjerne på en plankebit. Så dytter du den ned bak og setter en kloss under blokka.

Løsner framhjulet og triller det frem. Jo høyere du får forhjulet opp i lufta, jo mindre sjanse er det fir at du må skru av framskjermen.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av kjellv »

Riktig. Bremseskiver kanl være på. Egentlig bare en fordel at de er på og blir med når det balanseres.
Leverer du inn bakhjul fra sykkel med kjededrift så lar du drevhubben med rykkutjevnerne være igjen hjemme.

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk


Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av oivindg »

FredrikE24 skrev: 05 apr 2021, 19:59
oivindg skrev: 05 apr 2021, 19:38 Må jeg ta av skivene på framhjulet for at dekkbutikken skal få lagt om?
Nei

Har du midtstøtte så setter du den på den, gjerne på en plankebit. Så dytter du den ned bak og setter en kloss under blokka.

Løsner framhjulet og triller det frem. Jo høyere du får forhjulet opp i lufta, jo mindre sjanse er det fir at du må skru av framskjermen.
Har en garasjejekk som jeg tenkte jeg kunne bruke under blokka mens jeg jobber. Så setter jeg framgaffelen på ei bruskasse når jeg har fått av hjulet. Har ikke noen klosser som gir passelig høyde under blokka.

Bakhjulet er genialt enkelt, da. Bare å løsne litt på eksospotta så jeg får svingt den litt ut til sida, så er det bare fem små bolter å løsne før hjulet er av. Og skive og kaliper sitter igjen på baksvingen. :)
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Online
Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4706
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av FredrikE24 »

Det er BMW vet du! På eldre modeller er det enda enklere. Men der må kalipper løsnes, så hjul løsnes og kalipper løftes til side. Så triller man hjulet ut mellom potte og bakskjerm.

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Gammelsmurfen »

La skivene være på, men ta ut spacerne så ikke de faller ut og blir borte.
Og som kjellv sier, ta ut hub´n i bakhjulet + de gummidemperne som sitter inne i huben.
Da får du også inspisert de for sprekker og slitasje.

Anbefaler å skru av caliperne før du trekker ut hjulakslingene, fort gjort å få kast i bremsekivene.
Samme med transport/oppbevaring ikke legg eller støtt hjulene på skivene...

Svar