Kjenner litt på kubikk syndromet

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Kjenner litt på kubikk syndromet

Legg inn av SilverSmurfer »

kjellv skrev: 04 apr 2021, 20:01 Strengt tatt er det vel ikke så veldig stor forskjell på R1200 og R1250 motoren, altså for brukeropplevelsen.
R1250 motoren er vel en videreutvikling av R1200, der en nødvendig tilpasning til Euro 5 er blitt gjort uten at det går på bekostning av ytelser. R1200 motoren ville ikke blitt godkjent for Euro 5, noe måtte gjøres.
Jeg ser jo den, og det er sikkert mange positive sider ved den nye motoren. :) Deriblant lavere utslipp.

Men det er allikevel verdt å nevne at VVT ikke er udelt positivt.

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Kjenner litt på kubikk syndromet

Legg inn av pekle »

Jeg vil si det er ganske stor opplevd forskjell oppe i turtall. Og Ryan påpeker vel mest at den burde hatt enda bedre teknologi, gitt prisen, ikke at den er dårligere enn 1200. Et poeng at den er vanskelig å fikse i Mongolia, men de fleste eiere kjører ikke der. De fleste er knapt utenfor asfalt. For Mongolia er nesten en hvilken som helst teknisk enklere (og lettere) sykkel tryggere.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6952
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Kjenner litt på kubikk syndromet

Legg inn av kjellv »

SilverSmurfer skrev: 04 apr 2021, 20:05
kjellv skrev: 04 apr 2021, 20:01 Strengt tatt er det vel ikke så veldig stor forskjell på R1200 og R1250 motoren, altså for brukeropplevelsen.
R1250 motoren er vel en videreutvikling av R1200, der en nødvendig tilpasning til Euro 5 er blitt gjort uten at det går på bekostning av ytelser. R1200 motoren ville ikke blitt godkjent for Euro 5, noe måtte gjøres.
Jeg ser jo den, og det er sikkert mange positive sider ved den nye motoren. :) Deriblant lavere utslipp.

Men det er allikevel verdt å nevne at VVT ikke er udelt positivt.
Jeg er slett ikke overbevist om at de stadig strengere miljøkrav medfører noe positivt for motorene og motorsyklene. Lavere utslipp er det, og det er nok bedre for miljøet. Men motorene blir dyrere, ikke bedre.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37829
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kjenner litt på kubikk syndromet

Legg inn av AJ »

SilverSmurfer skrev: 04 apr 2021, 20:05
Men det er allikevel verdt å nevne at VVT ikke er udelt positivt.
Vet for lite om dette systemet til å mene noe bastant om det.
Men tror det er grunn til å spørre om hvor godt utprøvd det har vært før det ble satt i produksjon... En mulig kilde til framtidige motorproblemer :-k ?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Kjenner litt på kubikk syndromet

Legg inn av pekle »

AJ skrev: 04 apr 2021, 20:13
SilverSmurfer skrev: 04 apr 2021, 20:05
Men det er allikevel verdt å nevne at VVT ikke er udelt positivt.
Vet for lite om dette systemet til å mene noe bastant om det.
Men tror det er grunn til å spørre om hvor godt utprøvd det har vært før det ble satt i produksjon... En mulig kilde til framtidige motorproblemer :-k ?
Ryan klager jo på at det er 30 år gammel teknologi :D

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Kjenner litt på kubikk syndromet

Legg inn av FredrikE24 »

ShiftCam er smart. Du får en brattere og jevnere momentkure. Sykkelen har mer sprut både i bånn og i topp. Jeg ble meget positivt overrasket over R1250-motoren og jeg er på ingen måte fan av tosylindrede motorer. Har sett filmen fra FortNine før, men jeg er ikke så opptatt hva han mener.

Jeg kjenner folk(tre stykker fra en jobbsammenheng) som hadde R1200GS som byttet til R1250GS omgående etter prøvekjøring enda deres gamle sykkel var kjøpt ifjor. Det er en solid oppgradering.

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Kjenner litt på kubikk syndromet

Legg inn av SilverSmurfer »

AJ skrev: 04 apr 2021, 20:13
SilverSmurfer skrev: 04 apr 2021, 20:05
Men det er allikevel verdt å nevne at VVT ikke er udelt positivt.
Vet for lite om dette systemet til å mene noe bastant om det.
Men tror det er grunn til å spørre om hvor godt utprøvd det har vært før det ble satt i produksjon... En mulig kilde til framtidige motorproblemer :-k ?
Trenger ikke å vite så mye mer enn at det er positive og negative sider med systemet.

Det gir mulighet for at motoren kan ha både mer hestekrefter og lavere utslipp, men øker kompleksiteten og gir et ujevnt "power band". Hvis du ser Fort9 videoen fra 6.50 til 7.30 så får du med deg det viktigste. https://youtu.be/cG8Z6RAaHb8?t=416

Forøvrig er systemet veldig godt utprøvd og har eksistert for bilbruk og gatesykler i lengre tid. Men dette er vel første gangen det har blitt brukt på en adventuresykkel som i teorien skal kjøres offroad og på veien.

Men personlig så er jeg ikke glad i tanken på et uforutsigbart power band. Jeg vil ha så forutsigbar motorkraft som mulig, selv om det betyr at jeg får mindre motorkraft.

At motoren drar så bare fy på 4000 RPM, så slapper av på 5000 og 6000 og drar som bare F igjen på 7000 er, litt skummelt. Men igjen, mer motorkraft er jo ikke feil det heller.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Kjenner litt på kubikk syndromet

Legg inn av FredrikE24 »

Har du prøvd sykkelen selv da? Ujevnt og uforutsigbart drag er ikke akkurat noe jeg kunne legge merke til.

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Kjenner litt på kubikk syndromet

Legg inn av SilverSmurfer »

FredrikE24 skrev: 04 apr 2021, 20:52 Har du prøvd sykkelen selv da? Ujevnt og uforutsigbart drag er ikke akkurat noe jeg kunne legge merke til.
Nei.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22846
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kjenner litt på kubikk syndromet

Legg inn av Bjerknez »

Dette er jo såre enkelt. Det virker som om TS sitt hovedformål er å vinke farvel til sin egen bil. Da utgår jo GS med skyhøye kneløft. Klarer ikke Traceren det, så klarer ikke GS'en det.

Skal du kjøre fra din egen bil med god margin, så velger du SuperDuke av de du har nevnt. Forutsatt at du klarer og temme kreftene.

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Kjenner litt på kubikk syndromet

Legg inn av pekle »

1250 over 1200 any day. Det som Bjerknez klager på med 1200en er et godt stykke på vei fikset i 1250. Ikke sånn å forstå at den på magisk vis har blitt et kortslaget firesylindret turtallsmonster, men den henger med betydelig lenger.

Og den er jo ikke den beste "verden rundt"-sykkelen, men den er trolig den beste sykkelen for folk som skulle ønske de kunne kjøre verden rundt ;)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Kjenner litt på kubikk syndromet

Legg inn av FredrikE24 »

Vel, AudiMannen foreslår modellen som et alternativ. Selv om alle forstår at bilen potensielt tar den i akselerasjon og toppfart.

Brukeravatar
Tiger
Innlegg: 55
Registrert: 12 jul 2015, 15:21
Motorsykkelen din: BMW 1200 GSA, Honda Dominator

Re: Kjenner litt på kubikk syndromet

Legg inn av Tiger »

Audi Mannen skrev: 04 apr 2021, 19:00
oivindg skrev: 04 apr 2021, 17:10 Min erfaring fra bil er at kubikk er deilig. Kjøp deg en større sykkel hvis du har lyst på det. Prøvekjør de nevnte syklene og kjøp den som gir deg mest "må ha" følelse. Motorsykkel skal kjøpes med hjertet.

Men det må nevnes at det blir litt rart hvis Audi Mannen kjøper BMW. Selv om det selvsagt er det beste merket. :-D
Helt klart, men jeg har aldri tvilt på at BMW lager også gode biler, ser jo det rundt omkring. Jeg finner meg bare ikke tilrette bak rattet på de. Hadde Audi laget mc så hadde det sikkert blitt en derfra. Men igjen.... Ducati er jo i familie og da kan det hende. Jeg ser litt av tankegangen i og bak Ducati når det kommer til tekniske løsninger og "vorsprung" så jeg har en mild dragning mot den røde. Samtidig så må man jo være ærlig å si at BMW har laget fryktelig mange gode sykler gjennom tidene, patriot kan jeg være, men man må ikke være naiv av den grunn. Det er glede på 2 hjul som gjelder.
Noe av grunnen til at jeg kanskje vurderer bytte er også helt idiotisk, men et bilkjøp i fjor sommer ødela den gleden av å kjenne draget når man vrir på rulla. Det forsvant fra Tracer'n når man vet at bilen drar bedre i forbikjøringer enn sykkelen. GT'n er sprek, men ikke helt der lengre. Jeg kjører ikke hardt, men liker at det tar i litt når jeg trenger det.
Startet min mc-karriere med en Honda Crossrunner med 800 ccm med v-tec motor.En veldig god sykkel og en god motor. Det som var gøyalt med den var når du traff ca 7000 rpm, da skjedde det virkelig moro saker. Herlig sykkel hvor du virkelig kunne kjenne draget om du ville. I år kjører jeg GSA og nyter det. Hvorfor? Fordi den gir meg godfølelsen, tryggheten, komforten og nytelsen som jeg ønsker i min mc-verden. Den har draget, men uten en råskap som v-tec motoren har. Jeg har i mitt tidligere liv fått testet og kjent på de fysiske grensen som motor og fart kan gi, og har i ikke det behovet. Jeg vurderte i sin tid en KTM 1290, mye pga motoren, men fant ut at jeg ikke har behov for den råskapen, det trykket en slik maskin leverer.

lazyboy
Innlegg: 241
Registrert: 02 mai 2010, 19:02
Motorsykkelen din: Bmw gsa 1250 2020

Re: Kjenner litt på kubikk syndromet

Legg inn av lazyboy »

Om Ts ønsker seg en skikkelig råtass er han vel på feil modeller uansett.
At Bjerknez kommer med nag om GS er vel som forventet, han har jo bred erfaring må vite👍 Han liker sannsynlig og ligge klar på andre gir og vente på rettstrekka. giring er hovedhobbyen😀

Når det kommer til virkeligheten under normale bruksforhold er nok GS 1200 mere enn kapabel, 1250 oppleves nok som kvikkere især på topp.
I real life brukes mc i typ normal trafikk er det mn som gjelder og der har 1200 plenty.

Tomkrn
Innlegg: 38
Registrert: 16 jul 2017, 10:58
Motorsykkelen din: Husqvarna 701 2018 + KTM SAS 1290 2023

Re: Kjenner litt på kubikk syndromet

Legg inn av Tomkrn »

Audi Mannen skrev: 04 apr 2021, 14:38
På markedet er det 3 alternativer slik jeg tenker som kunne vært mine alternativer:
BMW GS 1200/1250
KTM SA 1290 S eller R
Ducati Multistrada V4

Hva mener menigheten dersom kjøpspris ikke er avgjørende?

Kjør saklig diskusjon og gjerne basert på erfaringer.
Jeg sto overfor det samme valget selv i vinter da jeg syntes min S1000XR ble noe hektisk med at den hele tiden hvisket i øret mitt "Kjør fortere, Kjør fortere, Du greier litt til!"

Trålet gjennom Youtube og så på utallige tester, lysten etter ny sykkel ble stor og Multistrada V4 ble den jeg hadde mest lyst på, i og med at den var helt ny på markedet så ble det også en runde på forumene. Der leste jeg meg redd på Ducatisyken og Faultistrada folket, samt at fra meg ble det litt langt opp til Trondheim for service og garanti arbeid.

KTM var også med på listen, men jeg hadde tross alt hatt noen eksempler av den arten før og fått hilst på KTM garantiavdeling titt og ofte, så den ble egentlig lagt litt til side + det at mine litt for korte bein sliter med SuperAdventure sånn av og til...

BMW ble dermed siste kandidat og altfor mange lapper ble lagt ned i å skaffe meg en glinsende blank Triple Black versjon av en R1250 GS. Hadde allerede prøvekjørt den i fjor og forvisset meg om at på norske veier så holdt den egentlig godt følge med en S1000XR opp til der lappen forsvinner til onkel når de er ute og fyller opp en slunken overtidskasse.

Etter denne lange digresjonen, så tror jeg uansett at min absolutte anbefaling til AudiMannen er følgende, kjøp en av de syklene, de er alle bra!
Sist redigert av Tomkrn den 01 mai 2021, 21:22, redigert 1 gang totalt.
2023 KTM SAS 1290
2018 Husqvarna 701 Enduro
x2013 KTM 990 SMT
x2021 BMW R1250GS
x2016 BMW S1000XR
x2018 KTM 790 Duke
x2010 KTM 990 SMT
x2014 KTM 690 Duke
x1991 Yamaha TDM 850

Svar