Spørsmål angående type støtte til sykkel
-
- Innlegg: 22
- Registrert: 11 mai 2020, 22:35
- Motorsykkelen din: Din MC
Spørsmål angående type støtte til sykkel
Var å hentet meg min første sykkel for noen uker siden, kun kjørt mindre turer i nærområdet til nå, men planen er å legge ut på langtur om ikke så lenge
I den forbindelse lurte jeg på dette med type støtte til sykkelen. Nå er det bare original sidestøtte montert. Hvordan fungerer dette på f.eks bilferger med mulighet for litt sjø og bevegelse? Er sidestøtten god nok? Mulig det er et "dumt" spørsmål men har ikke tenkt over dette før.
Må jo jo av og til en må parkere i grus også. Er midtstøtte en bra investering og noe mange bruker?
I den forbindelse lurte jeg på dette med type støtte til sykkelen. Nå er det bare original sidestøtte montert. Hvordan fungerer dette på f.eks bilferger med mulighet for litt sjø og bevegelse? Er sidestøtten god nok? Mulig det er et "dumt" spørsmål men har ikke tenkt over dette før.
Må jo jo av og til en må parkere i grus også. Er midtstøtte en bra investering og noe mange bruker?
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 6972
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Sted: Molde
- Kontakt:
Re: Spørsmål angående type støtte til sykkel
På ferger er det KUN sidestøtte og første gir som gjelder. Aldri bruk hovedstøtte!
Sent fra min SM-A515F via Tapatalk
Sent fra min SM-A515F via Tapatalk
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 38010
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Spørsmål angående type støtte til sykkel
Har registrert at det er ulike meninger og anbefalinger om hva som er best ombord på ferger; sidestøtte eller midtstøtte.
Jeg er veldig klar på og overbevist om at sidestøtte er det klokeste. Da har sykkel tre stødige støttepunkt mot dekk, nemlig sidestøtte og begge hjulene.
Med midtstøtte har sykkelen også tre støttepunkt, nemlig midstøttas to punkter og framhjulet.
Langt fra like godt og sikkert parkert på dekk som når sykkelen er parkert på sidestøtta.
Ved urolig sjø og der fergemannskapene råder eller forlanger det brukes det også lastestropper for å sikre sykkelen ekstra.
Ved parkering på sidestøtta, noe jeg alltid gjør på ferger med unntak av enkelte få ferger med egne parkeringsramper (eks. ferge til danske Frederikshavn fra Oslo), må sykkelen også settes i gir.
Og foretrekker man å gjøre det jeg ikke anbefaler, å parkere sykkelen på midtstøtta på fergedekket, hjelper det ikke å sette sykkelen i gir siden bakhjulet ikke er i berøring med dekk.
Da må man bruke en stropp for å aktivere frambremsen.
En annen ulempe med midtstøtteparkering på ferge er at sykkelen ofte er tyngre lasten enn vanlig og vanskelige å vippe av midtstøtta enn uten last. Uerfarne kan gjerne få seg en overraskelse når de skal gjøre dette...
Mye enklere når sykkelen står på sidesrøtta. Da slipper man også denne bevegelsen framover på dekk når sykkelen skal av midtstøtta. Kan være fort gjort å komme borti bil og MC foran i køen...
I verste fall miste balansen og velte på fergedekket, noe du svært gjerne vil unngå...
Jeg er veldig klar på og overbevist om at sidestøtte er det klokeste. Da har sykkel tre stødige støttepunkt mot dekk, nemlig sidestøtte og begge hjulene.
Med midtstøtte har sykkelen også tre støttepunkt, nemlig midstøttas to punkter og framhjulet.
Langt fra like godt og sikkert parkert på dekk som når sykkelen er parkert på sidestøtta.
Ved urolig sjø og der fergemannskapene råder eller forlanger det brukes det også lastestropper for å sikre sykkelen ekstra.
Ved parkering på sidestøtta, noe jeg alltid gjør på ferger med unntak av enkelte få ferger med egne parkeringsramper (eks. ferge til danske Frederikshavn fra Oslo), må sykkelen også settes i gir.
Og foretrekker man å gjøre det jeg ikke anbefaler, å parkere sykkelen på midtstøtta på fergedekket, hjelper det ikke å sette sykkelen i gir siden bakhjulet ikke er i berøring med dekk.
Da må man bruke en stropp for å aktivere frambremsen.
En annen ulempe med midtstøtteparkering på ferge er at sykkelen ofte er tyngre lasten enn vanlig og vanskelige å vippe av midtstøtta enn uten last. Uerfarne kan gjerne få seg en overraskelse når de skal gjøre dette...
Mye enklere når sykkelen står på sidesrøtta. Da slipper man også denne bevegelsen framover på dekk når sykkelen skal av midtstøtta. Kan være fort gjort å komme borti bil og MC foran i køen...
I verste fall miste balansen og velte på fergedekket, noe du svært gjerne vil unngå...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 38010
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Spørsmål angående type støtte til sykkel
Parkering på grus; midtstøtte med en støtteplate (f.eks. en flat stein under slik at støttefoten ikke synker ned i grusen.herreminhatt skrev: ↑11 apr 2021, 10:53 Må jo jo av og til en må parkere i grus også. Er midtstøtte en bra investering og noe mange bruker?
Midtstøtte... vel, da bør du ha med deg eller finn en stor og stødig plate.
På vaskeplassen på min egen gruslagte gårdsplass har jeg lagt ned en skiferhelle hvor jeg parkerer sykkelen på midtstøtta når den vaskes.
Ellers parkerer jeg alltid på sidestøtta med støtteplate under der jeg vet det er fare for at støtta synker ned i grusen.
Jeg har hatt midtstøtte på alle mine sykler synes det er veldig greit å ha en slik, men bruker den altså mest når sykkelen vaskes, enkel mekking, parkering i garasjen og ved vinterlagring.
På tur parkeres sykkelen på sidestøtta, kun unntaksvis på midtstøtta.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
-
OnlineFredrikE24
- Innlegg: 4744
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Sted: Nordre Follo
Re: Spørsmål angående type støtte til sykkel
Sier seg selv, sidestøtte er det beste. Og er det grøvre sjø, er en stropp fra sykkelen og ned i dekk på støttesiden smart(fra salhøyde). Ingen vits i å overdrive, man skal bare unngå at sykkelen begynner å røre seg.
Ferjeruter med overnatting og veldig huskestue stiller seg annerledes.
Ferjeruter med overnatting og veldig huskestue stiller seg annerledes.
Re: Spørsmål angående type støtte til sykkel
Ved korte fergestrekninger er sidestøtte ok.
På lengre turer med fare for sjø, tropper jeg ned gaffel og bruker ikke støtte.
Da kommer sykkel Ingen veier uansett vær og sykkelen vil fjære gjennom gaffel isteden for å få slag rett i en død støtte.
På lengre turer med fare for sjø, tropper jeg ned gaffel og bruker ikke støtte.
Da kommer sykkel Ingen veier uansett vær og sykkelen vil fjære gjennom gaffel isteden for å få slag rett i en død støtte.
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 38010
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Spørsmål angående type støtte til sykkel
Denne løsningen har de på Stenaferga til Frederikshavn, en rampe sykkelen rygges opp på for så å bli stroppet fast:
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 38010
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Spørsmål angående type støtte til sykkel
Er du riktig tungt lasta som denne spanjolen vi møtte på en av fergene langs Kystriksveien i 2019, kan det bli enda en utfordring når sykkelen skal av midtstøtta...:
Jeg var den eneste som parkerte på sidestøtta på denne fergeturen og var den første som kjørte av ferga.
Og måtte vente i ganske mange minutter før noen av de andre kom...
Jeg var den eneste som parkerte på sidestøtta på denne fergeturen og var den første som kjørte av ferga.
Og måtte vente i ganske mange minutter før noen av de andre kom...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
-
OnlineFredrikE24
- Innlegg: 4744
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Sted: Nordre Follo
Re: Spørsmål angående type støtte til sykkel
Nå er i utgangspunktet en GSA rimelig 50/50 på midtstøtta selv med tung last, så ikke noe stort problem å få den av. Den er helt på vippen med litt tonnasje. Da går det lekende lett. På min sykkel uavhengig av bagasje kan jeg kjøre av midtstøtta uten å sette beina i bakken. Ser jo veldig stilig ut.
- oivindg
- Innlegg: 885
- Registrert: 20 nov 2019, 21:45
- Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
- Sted: Kongsberg
Re: Spørsmål angående type støtte til sykkel
Sykkelen min står på midtstøtta når den er parkert i garasjen. Da er det null belastning på bakhjulet og litegrann trykk på framhjulet. Innbiller meg at det er fint for å unngå at dekkene blir urunde, men det er kanskje ikke noe problem på MC?
I tillegg var midtstøtta kjekk å ha når jeg tok av hjulene for å bytte dekk.
I tillegg var midtstøtta kjekk å ha når jeg tok av hjulene for å bytte dekk.
Re: Spørsmål angående type støtte til sykkel
Har ikke hatt midtstøtte på mange år men savner det egentlig ikke, bruker bare depotstøtter (som hatt i 15 år). Eneste gangen kunne vært kjekt er på langtur når skal smøre kjede men egentlig ikke noe problem det heller da alltid kjører sammen med andre så vipper opp bakjulet på sidestøtta mens kompisen smører kjede. Så slipper jeg å dra på de kiloene i tusenvis av km for et par ganger hvor hadde vært litt kjekt
Sidestøtte/1.gir på korte innlandsferger, lange fergeturer hvor står rett på dekk: sidestøtte og 2 stropper fra gaffelbein og gjerne 2 bak også. Ikke jekke for stramt, da bøyer du sidestøtta. Ikke en stropp over sete, stor sjans for at stroppen sklir mot sete og den tipper "utover" (skjedde med kompis).
Sidestøtte/1.gir på korte innlandsferger, lange fergeturer hvor står rett på dekk: sidestøtte og 2 stropper fra gaffelbein og gjerne 2 bak også. Ikke jekke for stramt, da bøyer du sidestøtta. Ikke en stropp over sete, stor sjans for at stroppen sklir mot sete og den tipper "utover" (skjedde med kompis).
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days
-
OnlineFredrikE24
- Innlegg: 4744
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Sted: Nordre Follo
Re: Spørsmål angående type støtte til sykkel
Har inntrykk av at boxermodellene har vekta litt lenger bak.oivindg skrev: ↑11 apr 2021, 13:25 Sykkelen min står på midtstøtta når den er parkert i garasjen. Da er det null belastning på bakhjulet og litegrann trykk på framhjulet. Innbiller meg at det er fint for å unngå at dekkene blir urunde, men det er kanskje ikke noe problem på MC?
I tillegg var midtstøtta kjekk å ha når jeg tok av hjulene for å bytte dekk.
- Bjerknez
- Innlegg: 23099
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Spørsmål angående type støtte til sykkel
Jeg er også ganske overbevist om at sidestøtte er det beste. Da lener sykkelen seg på støtten og det skal mer til før det evt. velter enn om den stør rett opp og ned på en midtstøtte. Spesielt når man sette fremhjulet inn mot noe. Mitt inntrykk er at jo mer sykkelen henger over støtta jo bedre er det (innenfor rimelighetens grenser.
Så jeg holder en knapp på sidestøtta.
Så jeg holder en knapp på sidestøtta.