Lås

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Kråka
Innlegg: 42
Registrert: 05 apr 2018, 22:01
Motorsykkelen din: MC løs
Sted: Oslo

Re: Lås

Legg inn av Kråka »

SilverSmurfer skrev: 03 mai 2021, 21:34
Nomade skrev: 03 mai 2021, 21:31
Plastrakett_71 skrev: 03 mai 2021, 20:45 Jeg kjøpte denne for 2 år siden: https://grip-lock.com/
Fungerer greit og er enkel å ta av/på. Får fint plass i en lomme og veier ikke all verden.
Denne bruker jeg til å låse fast hjelmen: https://www.fc-moto.de/epages/fcm.sf/?s ... 4cEALw_wcB
Vet den ikke er rare utfordringen, men kan forhåpentligvis forsinke en evt tyv litt ihvertfall.
Oxford har en tilsvarende https://www.bullfighter.no/intercom-til ... egrepslaas
Jeg ville ha vert litt nervøs på å skade bremsene med en slik en? Kan hende det bare er tull men, kan det ikke skape slitasje å la dem stå med maks trykk over tid?

Samtidig er det jo enkelt å slå den ut av funksjon. Må bare kappe bremsekabelen.
Jeg så også på denne og funderte på det mekaniske med at bremsen evt står trykket inn og hvor vidt det gjør noe eller ikke.

Ja jeg tenker også den fort ender i en varebil og så retning Kaunas før man rekker å se den er borte. Men med kjetting om man har fått forankret i noe, må jo låsen kuttes i det minste før man får flyttet den. Får vente spent på lås og lenke som er bestilt

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1021
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Lås

Legg inn av Domino »

Nei, det er mulig den beste sikringen mot tyveri er å kjøre en gammel og ukurant sykkel? Iallfall når det gjelder profesjonelle som slakter syklene og selger delene. Jeg leste et lengre innlegg på et amerikansk forum for en tid tilbake av en som tidligere hadde livnært seg på dette. Og de hadde endel "fokusmodeller" som de gikk etter.

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Lås

Legg inn av SilverSmurfer »

Domino skrev: 04 mai 2021, 08:54 Nei, det er mulig den beste sikringen mot tyveri er å kjøre en gammel og ukurant sykkel? Iallfall når det gjelder profesjonelle som slakter syklene og selger delene. Jeg leste et lengre innlegg på et amerikansk forum for en tid tilbake av en som tidligere hadde livnært seg på dette. Og de hadde endel "fokusmodeller" som de gikk etter.
Det er ingen tvil om at de mest populære syklene er mest utsatt for dette.

Samtidig så er det vel uten tvil en by-ting at sykler stjeles, vil nesten tro at man ser lite av det utenom Oslo? Og for den saks skyld, lite i Oslo også. Mer vanlig jo større byene blir, hørt om en i London som har fått sykkelen frastjålet 8 ganger til tross for både lås og sporing. Tror jeg husker at dette var en Yamaha R6.

kaiu
Innlegg: 162
Registrert: 22 jul 2019, 10:10
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA

Re: Lås

Legg inn av kaiu »

Lurt å ha trekk over MCen også. Da ser ikke tyver type eller modell MC eller mulige låser den har uten at de først må løfte på trekket.

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Lås

Legg inn av SilverSmurfer »

kaiu skrev: 04 mai 2021, 21:18 Lurt å ha trekk over MCen også. Da ser ikke tyver type eller modell MC eller mulige låser den har uten at de først må løfte på trekket.
Eller kanskje enda viktigere, ikke parkere slik at den er synlig i fra veien. Jeg har en skillevegg fremfor min slik at folk ikke umiddelbart ser at det står en sykkel der.

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Lås

Legg inn av Gammelsmurfen »

Plastrakett_71 skrev: 03 mai 2021, 20:45 Jeg kjøpte denne for 2 år siden: https://grip-lock.com/
Fungerer greit og er enkel å ta av/på. Får fint plass i en lomme og veier ikke all verden.
Denne bruker jeg til å låse fast hjelmen: https://www.fc-moto.de/epages/fcm.sf/?s ... 4cEALw_wcB
Vet den ikke er rare utfordringen, men kan forhåpentligvis forsinke en evt tyv litt ihvertfall.
Sånne låser som går fra gassholken til bremsehendel er vel ganske enkle å eliminere, det er bare å skru ut den ene bolten som bremsehendelen er festet med. Selv om det er press på hendelen, så er den bolten glatt og smurt, så det går nok fint å tappe den ut.
Skal man kjøre med den fra stedet, får dem vel gjort det rolig et kort stykke til et mer bortgjemt sted med kun bakbrems for å fjerne kladden fra holka.
Jeg ville heller ikke hatt trykk på bremsene over tid.
Har denne abus granit´n med alarm https://www.xlmoto.no/mc-tilbehor/mc-ti ... lsrc=aw.ds
Men er kjøpt for å bruke kun for overnattinger på tur, hjemme står den i garasje og på jobb på kameraovervåket parkering inne på eiendommen.

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1021
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Lås

Legg inn av Domino »

Det enkle er ofte det beste!
Bike Lock.png
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Leoparden
Innlegg: 47
Registrert: 21 jul 2020, 00:11
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 900 GT Pro (21)

Re: Lås

Legg inn av Leoparden »

Er ekstralås noe man faktisk bør vurdere? Jeg har alltid sett på det som litt for de spesielt interesserte med "spesielle" sykler, eller som bodde i hardt belastede strøk i det store utland. Ikke for oss med vanlige MC'er i Norge. Litt det samme som jeg har med ekstra rattlås eller hjullås på bil.

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Lås

Legg inn av SilverSmurfer »

Leoparden skrev: 07 mai 2021, 14:10 Er ekstralås noe man faktisk bør vurdere? Jeg har alltid sett på det som litt for de spesielt interesserte med "spesielle" sykler, eller som bodde i hardt belastede strøk i det store utland. Ikke for oss med vanlige MC'er i Norge. Litt det samme som jeg har med ekstra rattlås eller hjullås på bil.
Det bør vurderes om:

1. Du bor i nærheten av en by, jo større byen er jo større er risikoen. Feks Oslo, Stavanger, Bergen, Trondheim. Men spesielt Oslo i Norge.
2. Du ikke har personlig garasje.
3. Du har en sykkel som er av populær og dyr modell.

De fleste sykler som stjeles går så langt jeg kan forstå til chop shops, hvor de demonteres og selges som deler. Hvis du har en sykkel som er populær som banesykkel er du nok spesielt utsatt. Og i Norge tror jeg det ofte dreier seg om omreisende bander som leier en garasje eller varehus, stjeler en hel rekke sykler på kort tid, demonterer dem og selger deler.

Risikoen reflekteres også i forsikringen, hvis du får stort avslag for å bruke lås hver eneste dag eller parkere i garasje, så er du nok i et risiko-område. Det kan være ganske så store geografiske forskjeller på forsikringspris.

Svar