Fra BMW 1200 GSA til Triumph Tiger?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Hal73
Innlegg: 69
Registrert: 09 jun 2016, 22:43
Motorsykkelen din: BMW GSA 1200
Sted: Lillehammer

Fra BMW 1200 GSA til Triumph Tiger?

Legg inn av Hal73 »

Har kjørt to sesonger med en fullspekka 2018 BMW 1200 GSA. Super sykkel å kjøre, men finner den i overkant "tung" når det blir trangt, smalt og ulendt. Mye er sef teknikk, men mine 180 cm høy og 72 kg gjør at feks å rulle ned fra midtstøtta og kjøre avgårde er nærmest kul umulig. Sykkelen er i overkant stor og tung.

Synes service-kostnadene og deler er i overkant dyre - har forståelse av hvorfor, men etter å ha kjørt 15.000 km med den så sitter jeg med følelsen av at jeg langt fra benytter meg av det jeg har kjøpt. (Fikk en bulk i fremre felg i fjor etter å ha kjørt litt aktivt på grus og den kostet alene 12.000,-.) Jeg vet at dette er en premium sykkel og at det koster deretter. Feks bakkestart-funksjonen bruker jeg aldri, synes det er lettere å bakkestarte uten elektronikken, selv med passasjer og last. Og alle de ulike kjøremodusene klarer jeg ikke helt å kjenne den store forskjellen på. Garmin nav VI er fin, men ikke noe jeg kommer til å påkoste på min neste sykkel.

Yamaha Tenere har jeg også i bakhodet, men jeg kjører såpass mye asfalt til at jeg tror det blir en fullgod løsning. Det får heller komme neste gang. Synes å gå over til African Twin ikke gir så stor mening siden den også er temmelig høyreist og litt "klumpete". Synes ikke den er spes fin heller, men det er bare en personlig preferanse :)

Ble tipset om Triumph Tiger som et godt alternativ og har kikket gjennom en liten bunke med "test" videoer og alt som trekkes frem positivt er midt i blinken for meg, mens de negative sidene som trekkes frem spiller enten liten rolle eller veier ikke "tungt" for meg. Prøvekjøring får bli neste punkt.

Bor på Lillehammer og nærmeste forhandler er vel Oslo. Men er AGM i Sarp stedet å dra for å handle Triumph?
Bagasje: Er boksene det alle kjører med eller finnes det fine løsninger for softbags som forhandles i Norge?
Hva med servicekostnader på en 900 Tiger, midt i mellom en Tennere og BMW GSA?

Supert med innspill og input!
Yamaha Tenere 700 '23
(Tidligere Ducati Monster 600, BMW R1200R ´07, BMW R1200 GSA '18 og BMW R1200 GS '18)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Fra BMW 1200 GSA til Triumph Tiger?

Legg inn av AJ »

Hal73 skrev: 19 jun 2021, 18:12
Ble tipset om Triumph Tiger som et godt alternativ og har kikket gjennom en liten bunke med "test" videoer og alt som trekkes frem positivt er midt i blinken for meg, mens de negative sidene som trekkes frem spiller enten liten rolle eller veier ikke "tungt" for meg. Prøvekjøring får bli neste punkt.
Triumph Tiger 900 synes jeg ser veldig bra ut. Aldri prøvekjørt en, men eide en Tiger 1050 SE i to år. Strålende å kjøre alene med, men på grensen til ubrukelig under bestemte forhold, med passasjer. Antakelig pga. av salens utforming hvor passasjer satt uforholdsmessige høyt hevet i forhold til meg som fører, noe som førte til periodevis nesten uutholdelig turbulens.
Men disse tingene ble betydelig bedre da Tiger 1050 Sport ble lansert.

Triumph er et merke jeg selv gjerne vurderer igjen ved evt. framtidig sykkelbytte.
Men det er en ting jeg synes er en smule betenkelig er at det er få forhandlere. Har ikke sjekket i det siste så vet ingenting om det er kommet til flere. Men sist jeg kikket på Triumph var det kun en liten håndfull forhandlere/verksteder her i Norge.

Ingen problemer for meg, om jeg skulle velge Triumph, siden den nærmeste er i Oslo. Men det er en forhandler jeg helst unngår, av tidligere erfaringer og litt andre årsaker...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Hal73
Innlegg: 69
Registrert: 09 jun 2016, 22:43
Motorsykkelen din: BMW GSA 1200
Sted: Lillehammer

Re: Fra BMW 1200 GSA til Triumph Tiger?

Legg inn av Hal73 »

Takk for gode tanker, AJ. Enig med deg ang mangel på forhandlere av Triumph i Norge. GMS på Gjøvik sluttet å forhandle Triumph for noen år siden, men jeg mener de fortsatt tar service på de - skal ta en telefon og sjekke på mandag
Yamaha Tenere 700 '23
(Tidligere Ducati Monster 600, BMW R1200R ´07, BMW R1200 GSA '18 og BMW R1200 GS '18)

ErikW
Innlegg: 684
Registrert: 17 des 2019, 13:19
Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo
Sted: Skien

Re: Fra BMW 1200 GSA til Triumph Tiger?

Legg inn av ErikW »

Har såvidt sittet på en Tiger 900 og synes det var en det jeg kaller topptung sykkel, så forstår ikke at du vil bytte bort det du har til en slik. Nå var vel den jeg prøvesatt en 2017 modell tror jeg.
Forstår heller ikke at en Triumph kan være rimeligere å ha service på enn en BMW Boxer, der alt er tilgjengelig sittende på en krakk i forhold til å måtte demontere en hel sykkel for å justere f.eks ventiler :-k
Er det ikke mye elektroniske dubeditter på en Triumph også?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Fra BMW 1200 GSA til Triumph Tiger?

Legg inn av AJ »

Hal73 skrev: 19 jun 2021, 18:12
Synes service-kostnadene og deler er i overkant dyre - har forståelse av hvorfor, men etter å ha kjørt 15.000 km med den så sitter jeg med følelsen av at jeg langt fra benytter meg av det jeg har kjøpt.
ErikW skrev: 19 jun 2021, 19:55 Forstår heller ikke at en Triumph kan være rimeligere å ha service på enn en BMW Boxer, der alt er tilgjengelig sittende på en krakk i forhold til å måtte demontere en hel sykkel for å justere f.eks ventiler :-k
Er det ikke mye elektroniske dubeditter på en Triumph også?
Jeg kjenner ikke så godt til BMW siden jeg aldri har eid en og vet lite om servicekostnadene.
Men er litt nysgjerrig på akkurat dette; som hva en må betale for en hovedservice på en BMW 1200/1250 GS?
Har hørt flere nevne at både deler og service på BMW er ganske dyrt...
Stemmer dette, tro?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Fra BMW 1200 GSA til Triumph Tiger?

Legg inn av Gammelsmurfen »

Ærlig og fint innlegg Hal73!

Er selv også litt i tenkeboksen og på utkikk etter adventure-sykkel og tenker litt i samme bane.
Sett bort fra sist sesong (og hittil denne) pga. Covid og hjemmekontor, så brukes den til og fra jobb i Oslo.
Men liker og kjøre turer så den bør dekke diverse vei og forhold, men uten å bli unødvendig stor og tung.

Tørrvekt på rundt 200kg (220-ish med bensin) burde holde tenker jeg, ikke 330kg som R1250.
Og jeg føler ikke at jeg trenger noe over 900cc heller.
Som langbeint så er det litt begrenset utvalg for min del, men setehøyde fra bakken er jo ikke alt.
Vil heller si avstand OG vinkel fra sete til fothvilere er det som teller.

Syns også Tiger er fin, selv 850´n som har samme motor og ramme som 900, den er bare retunet med programvaren til 10 hk mindre og litt mer drag fra lavere turtall. I det jeg har sett av reviews så merkes det visst ikke i praksis.
Ellers så er det vel KTM 890 Adventure, BMW 800 eller 850 eller Yamaha Teneré.
Flere andre jeg i utgangspunktet kunne ha tenkt meg, men blir nok for lave for meg.

Bor i nærheten av forhandler i Oslo, men jeg har hørt litt av hvert om dem men det er de ikke alene om heller.
Graarud skal visstnok være gode på kundebehandling, men det blir mange mil hver gang i så fall.

Hal73
Innlegg: 69
Registrert: 09 jun 2016, 22:43
Motorsykkelen din: BMW GSA 1200
Sted: Lillehammer

Re: Fra BMW 1200 GSA til Triumph Tiger?

Legg inn av Hal73 »

ErikW skrev: 19 jun 2021, 19:55 Har såvidt sittet på en Tiger 900 og synes det var en det jeg kaller topptung sykkel, så forstår ikke at du vil bytte bort det du har til en slik. Nå var vel den jeg prøvesatt en 2017 modell tror jeg.
Forstår heller ikke at en Triumph kan være rimeligere å ha service på enn en BMW Boxer, der alt er tilgjengelig sittende på en krakk i forhold til å måtte demontere en hel sykkel for å justere f.eks ventiler :-k
Er det ikke mye elektroniske dubeditter på en Triumph også?
Jeg har tidligere eid en Ducati Monster og en BMW R1200 og de var vesentlig billigere på service, iallefall slik jeg husker. Dog er det litt vanskelig å sammenligne "epler og bananer". Men har prata med forhandleren min og de sier selv at 1200 GSA'n er en "dyr" sykkel å ha service på. Selv om det er meste er lett tilgjengelig - men jeg tipper at motoren må kløyves for å nå clutchen, slik var det iallefall på R1200 som også har boxer - så er sykkelen spekket med elektronikk og dertil sensorer etc. Feks fikk jeg tidlig problemer med Garmin nav' en som er et kjent problem på GSA'n - elektronikk problematikk.

Triumph'en har også elektronikk, men etter det jeg kan se så er det vesentlig mer på min 1200. Der er det bla justeringer foran og bak, noe som er helt konge for kjørekomforten. Samtidig så er disse digitale justeringene under kjøring nærmest nødvendige med tanke på totalvekta. 900'n er også flere cm lavere enn GSA 1200'n og jeg innbiller meg at den ikke oppleves like topptung slik jeg opplever en KTM 1290 eller African Twin, som er mye mer høyreist. Jeg har som nevnt ikke prøvekjørt noen av Tiger modellene, men at sykkelen var topptung ble ikke nevnt av han som tipset meg om Tiger'n. Han har samme høyde som meg. Punktene han trakk fram pekte heller motsatt retning. Testene jeg har vært gjennom på YouTube trekker også frem hvor lett den er å styre/kjøre, lettere enn GSA 1200'n der de nevnes og jeg synes GSA'n er lett. GSA'n oppleves mye lettere å kjøre enn det størrelsen tilsier, som nok skyldes plassering av motor og all den aktive elektronikken.
Yamaha Tenere 700 '23
(Tidligere Ducati Monster 600, BMW R1200R ´07, BMW R1200 GSA '18 og BMW R1200 GS '18)

Hal73
Innlegg: 69
Registrert: 09 jun 2016, 22:43
Motorsykkelen din: BMW GSA 1200
Sted: Lillehammer

Re: Fra BMW 1200 GSA til Triumph Tiger?

Legg inn av Hal73 »

Gammelsmurfen

Tørrvekta på Tiger'n er rundt 200 kg om jeg ikke husker feil. Det er vel litt variasjon på de ulike modellene av Tiger'n, men rundt der tror jeg den er.

Samme med meg, moro med kubikk, men med min forrige R1200 så var jeg 1,5 km/timen fra å havne i fengsel for et par år siden utenfor Moss (lappen røyk på stedet), så jeg kan ikke eie en sprek MC, for da er det bare et tidspørsmål før jeg mister lappen for "evig og alltid" :redface

Takk for tips om 850! Skal forsøke å få prøvekjørt også den.

Har kjørt to BMW 800/850 (en eldre og en nyere modell) og de føltes for meg som nesten å kjøre en velosiped/veltepetter - så for meg at jeg satt og dingla med beina oppi lufta! Mulig 850 var lavere når jeg tenker meg om :-k
Men er man langbeint, så blir nok oppleves helt ulikt. Mener dog å huske at et bekjent av meg som nylig kjøpte en ny F 850 GS (han er rett under 180 cm høy) kommenterte at han satt i overkant komprimert, men ta dette med en "klype salt".
Yamaha Tenere 700 '23
(Tidligere Ducati Monster 600, BMW R1200R ´07, BMW R1200 GSA '18 og BMW R1200 GS '18)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Fra BMW 1200 GSA til Triumph Tiger?

Legg inn av AJ »

Hva med Moto Guzzi V85 TT?

En flott sykkel med mange gode kvaliteter :) .
Vurderer en slik selv, men mest sannsynlig ikke før denne sesongen er over.
Håper på mange gode og lange turer med min fantastiske KTM 12902 SuperAdventure S denne sesongen før evt. bytte.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Hal73
Innlegg: 69
Registrert: 09 jun 2016, 22:43
Motorsykkelen din: BMW GSA 1200
Sted: Lillehammer

Re: Fra BMW 1200 GSA til Triumph Tiger?

Legg inn av Hal73 »

Gammelsmurfen skrev: 19 jun 2021, 20:57 Graarud skal visstnok være gode på kundebehandling, men det blir mange mil hver gang i så fall.
Sjefen min bor på Gjøvik og kjørte Triumph tidligere, det var han som nevnte at GSM fortsatte med å gjøre service på merket selv om de sluttet å selge de. Skal ringe de på mandag og sjekke. Da jeg eide Ducati'n kjørte jeg til Løvaas på service (Lillehammer - Holmestrand) og det var kun første turen som var spes moro, etter det ble det bare et ork. Så Særp er ikke aktuelt å kjøre til for service
Yamaha Tenere 700 '23
(Tidligere Ducati Monster 600, BMW R1200R ´07, BMW R1200 GSA '18 og BMW R1200 GS '18)

Hal73
Innlegg: 69
Registrert: 09 jun 2016, 22:43
Motorsykkelen din: BMW GSA 1200
Sted: Lillehammer

Re: Fra BMW 1200 GSA til Triumph Tiger?

Legg inn av Hal73 »

AJ, takk for tips! Moto Guzzi er et merke jeg har null kjennskap til. Kjenner heller ingen som kjører det. Ser at de har forhandler på Brandbu som er 1.5 times kjøring fra hjemme - det er innafor!

Dette skal sjekkes ut :)
Yamaha Tenere 700 '23
(Tidligere Ducati Monster 600, BMW R1200R ´07, BMW R1200 GSA '18 og BMW R1200 GS '18)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Fra BMW 1200 GSA til Triumph Tiger?

Legg inn av AJ »

Hal73 skrev: 19 jun 2021, 21:51 AJ, takk for tips! Moto Guzzi er et merke jeg har null kjennskap til. Kjenner heller ingen som kjører det. Ser at de har forhandler på Brandbu som er 1.5 times kjøring fra hjemme - det er innafor!

Dette skal sjekkes ut :)
Hadeland MC på Brandbu, Hadeland har kunder fra hele landet og høster mye lovord for sin gode service.
Vel verd å sjekke ut :prf .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

lazyboy
Innlegg: 240
Registrert: 02 mai 2010, 19:02
Motorsykkelen din: Bmw gsa 1250 2020

Re: Fra BMW 1200 GSA til Triumph Tiger?

Legg inn av lazyboy »

Clutch på 1250 sitter lett tilgjengelig i front av motor, veldig enkel jobb. Service priser er vel nesten det billigste en kan ha.
Ang størrelse så er det vel mest i hode den sitter, går styret i mellom går resten av sykkelen.

Når det kommer til triumph kan jeg bare referere til 1050 tiger, og der er dommen min kjempe motor og resten av sykkelen holder ikke mål.

mogs
Innlegg: 190
Registrert: 07 jun 2011, 10:16
Motorsykkelen din: T 7- 2020.

Re: Fra BMW 1200 GSA til Triumph Tiger?

Legg inn av mogs »

Hei! Jeg gikk fra R1200 GS til en tenere 700 ( T 7 ) for å få en lettere sykkel å ta "ta tak i". Litt kjøring for alt fra morrotur til handling på butikken eller på lengre tur. Er vel i utgangspunktet en real Paris - Dakarmaskin og er laget for tøft bruk. Men denne er jammenimeg brukendes til mye. Fjæringa er satt opp til en liten japaner så bakfjæra har jeg oppgradert så den er satt opp til meg med passasjer, eller godt med pargas. Har Kriega softbager som vesker. Ser mange med samme sykkel kjøper dekk som er mer asfaltvennlige enn orginaldekkene. Det er jo Yamaha så kvalitet er det og service er godt utbredt over hele landet. Et greit poeng å ha med seg. Ikke no kanonkule med to på, men nok pulver er det. Jeg er i hvertfall meget fornøyd med denna sykkelen. :prf

Hal73
Innlegg: 69
Registrert: 09 jun 2016, 22:43
Motorsykkelen din: BMW GSA 1200
Sted: Lillehammer

Re: Fra BMW 1200 GSA til Triumph Tiger?

Legg inn av Hal73 »

lazyboy, er enig i at mye sitter i hodet når det kommer til størrelse på sykkelen, men det er ikke til komme bort i fra at med GSA'n så velter jeg "støtt og stadig". Det gjorde jeg aldri med mine tidligere sykler og dette handler utelukkende pga størrelse og tyngde og ikke fordi jeg er redd for å velte. GSA'n er designet til å velte uten å ta noe skade med sine geniale "kræsj barer"

Er ikke til å komme utenom at dette er en stor og tung sykkel for en relativt spinkel kar som meg
Yamaha Tenere 700 '23
(Tidligere Ducati Monster 600, BMW R1200R ´07, BMW R1200 GSA '18 og BMW R1200 GS '18)

Svar