Bjerknez' | BMW i4 M50 M-Sport Pro
- Bjerknez
- Innlegg: 24598
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez - Elektrisk stemning i furtebua!
Laget meg en 12V "testlampe" her om dagen, mest for morroskyld. Grønt lys for 12V og rødt lys hvis polariteten er feil. Et fint lite timesprosjekt som ikke kostet meg mer enn maks 2 kroner å lage.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- FredrikE24
- Innlegg: 5028
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Bjerknez - Elektrisk stemning i furtebua!
Den der falt i smak!
Det som dog er en god grunn til å bruke prøvelampe i utgangspunktet er at en glødepære laster kretsen mer enn et multimeter med høy indremotstand!
Det gjør jo ikke din versjon
Det som dog er en god grunn til å bruke prøvelampe i utgangspunktet er at en glødepære laster kretsen mer enn et multimeter med høy indremotstand!
Det gjør jo ikke din versjon
- Bjerknez
- Innlegg: 24598
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez - Elektrisk stemning i furtebua!
Det er sant. På den annen side så bør jo ikke et et batteri fungere optimalt selv om det har spenning nok til å lyse opp en led diode. Men poenget med denne er jo selvsagt ikke å teste selve batteriet men å hurtigtestenkretser for å se om det er strøm der. Har planer om å lage meg en kontinuitet tester også. :)FredrikE24 skrev: 07 aug 2021, 22:17 Den der falt i smak!
Det som dog er en god grunn til å bruke prøvelampe i utgangspunktet er at en glødepære laster kretsen mer enn et multimeter med høy indremotstand!
Det gjør jo ikke din versjon
Men med 1K ohm motstand så laster prøvelampa mi kretsen med rundt 10mA. Med større motstand kan man fint få den til å laste kretsen med ned mot 1mA, men da blir den helt ubrukelig i kretser ned mot 5V. Prøvelampa mi fungerer også i 5V kretser, men da lyser led diodene opp mye svakere.
Man kan selvsagt lage en testlampe som styrer dette selv, men poenget var å lage en superenkel sak som alle med en loddebolt,, led diode og en motstand kan slenge sammen

- Bjerknez
- Innlegg: 24598
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez - På stedet hvil i furtebua!
"Arvet" forøvrig denne etter min far. Denne ble produsert i 1971 på Mascot Electronic AS i Fredrikstad. Samme stedet som min far jobbet og som også jeg har jobbet i tidligere.
Jeg fant flere forsynere/adaptere etc. i kjelleren fra den samme tiden, men de andre virket ikke. Denne derimot virker som bare det og jeg har testet den under load og alt virker som det skal. Det eneste jeg har gjort er å pusse disse metallklypene for disse var ganske rustne etter å stått i kjelleren i minst 25-30 år uten å bli brukt.
Jeg måtte også klippe av en liten bit av kabelen i hver ende da denne også hadde gått i oppløsning samt satt på nye ringkabelsko i den andre enden. Lendingen er den samme gamle og den virker overraskende myk og fleksibel til å være så gammel. Til sammenligng er ledningene man kjøper på Biltema MYE stivere enn disse.
Jeg fant flere forsynere/adaptere etc. i kjelleren fra den samme tiden, men de andre virket ikke. Denne derimot virker som bare det og jeg har testet den under load og alt virker som det skal. Det eneste jeg har gjort er å pusse disse metallklypene for disse var ganske rustne etter å stått i kjelleren i minst 25-30 år uten å bli brukt.
Jeg måtte også klippe av en liten bit av kabelen i hver ende da denne også hadde gått i oppløsning samt satt på nye ringkabelsko i den andre enden. Lendingen er den samme gamle og den virker overraskende myk og fleksibel til å være så gammel. Til sammenligng er ledningene man kjøper på Biltema MYE stivere enn disse.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- Bjerknez
- Innlegg: 24598
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez - På stedet hvil i furtebua!
Har vært litt i kontakt med min feminine side og funnet det perfekte middelet for å merke kontakter etc. med en spesiell farge for å indikere om det er pluss, minus, signal etc.
Jeg har prøvd med alskens tusjer, men disse sitter ikke på hardplast og glatte overflater skikkelig. Jeg har prøvd maling etc. og dette sitter heller ikke. Derimot var det noen som visket meg i øret om at neglelakk funket fint og tørket forholdsvis raskt.
Så da endte det med at jeg gjorde noe jeg aldri noensinne har gjort før. Nemmelig det å sette mine bein på innersiden av dørstokken til en Hennes og Mauritz butikk for å kjøpe neglelakk. Kleint når ho i kassa spurte om jeg var medlem når jeg skulle dra kortet... Fikk litt innovertiss merket jeg...
Men det funket som bare det :)
Neglelakk kan også brukes til å vannbeskytte kretskort etc. Dette har blitt testet av flere og man kan regelrett dyppe kretskort i vann mens kretsen kjører uten problemer. Nå er jo uansett ikke det formålet og er nok ikke anbefalt hvis hovedmålet er å bruke ting under vann, men det viser vertfall at det fungerer bra hvis noe skal brukes utendørs :)
Jeg har prøvd med alskens tusjer, men disse sitter ikke på hardplast og glatte overflater skikkelig. Jeg har prøvd maling etc. og dette sitter heller ikke. Derimot var det noen som visket meg i øret om at neglelakk funket fint og tørket forholdsvis raskt.
Så da endte det med at jeg gjorde noe jeg aldri noensinne har gjort før. Nemmelig det å sette mine bein på innersiden av dørstokken til en Hennes og Mauritz butikk for å kjøpe neglelakk. Kleint når ho i kassa spurte om jeg var medlem når jeg skulle dra kortet... Fikk litt innovertiss merket jeg...
Men det funket som bare det :)
Neglelakk kan også brukes til å vannbeskytte kretskort etc. Dette har blitt testet av flere og man kan regelrett dyppe kretskort i vann mens kretsen kjører uten problemer. Nå er jo uansett ikke det formålet og er nok ikke anbefalt hvis hovedmålet er å bruke ting under vann, men det viser vertfall at det fungerer bra hvis noe skal brukes utendørs :)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- Bjerknez
- Innlegg: 24598
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez - På stedet hvil i furtebua!
Fikk med meg en gammel PC fra jobben hjem her om dagen som jeg tenkte jeg skulle ta ut strøforsyneren på og bruke som en justerbar power supply i furtebua.
Jeg har allerede en justerbare power supply og jeg venter en til i posten, så dette blir mest for morroskyld. Uansett så lærer man av det, og slikt fikleri er ren terapi for min del.
Jeg har allerede en justerbare power supply og jeg venter en til i posten, så dette blir mest for morroskyld. Uansett så lærer man av det, og slikt fikleri er ren terapi for min del.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- Bjerknez
- Innlegg: 24598
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez - På stedet hvil i furtebua!
Å i dag fikk jeg disse i postkassen :)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- Bjerknez
- Innlegg: 24598
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez - På stedet hvil i furtebua!
I dag har jeg montert (loddet på) motstander og LED diode(r) på kretskortene jeg bestillte. Funker som bare det
I tillegg har jeg ryddet opp i samt sortert kablene fra en gammel stasjonær PC fra jobben som jeg fikk, slik at 3.3V, 5V og 12V er gruppert korrekt. Enkeltkablene man ser på bildet er såkalte sense kabler. Kobler man den grønne til jord så slår forsterkeren seg på. Denne kan derfor kobles til en bryter etc.
Den blå er -12V og den vil ikke bli brukt.
De to lilla kablene er strømførende hele tiden så lenge forsterker er koblet til nettkabel og gir 5V. Disse kablene kan derfor feks. brukes til en stanby LED indikator etc. Eller som USB ladeport.
Den grå gir 5V når grønn kabel er koblet til jord og kan brukes som en "power on" LED indikator etc.

I tillegg har jeg ryddet opp i samt sortert kablene fra en gammel stasjonær PC fra jobben som jeg fikk, slik at 3.3V, 5V og 12V er gruppert korrekt. Enkeltkablene man ser på bildet er såkalte sense kabler. Kobler man den grønne til jord så slår forsterkeren seg på. Denne kan derfor kobles til en bryter etc.
Den blå er -12V og den vil ikke bli brukt.
De to lilla kablene er strømførende hele tiden så lenge forsterker er koblet til nettkabel og gir 5V. Disse kablene kan derfor feks. brukes til en stanby LED indikator etc. Eller som USB ladeport.
Den grå gir 5V når grønn kabel er koblet til jord og kan brukes som en "power on" LED indikator etc.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- FredrikE24
- Innlegg: 5028
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Bjerknez - På stedet hvil i furtebua!
Kjekt å bruke -12V hvis du skal powre noe med 24V.
Kjekt med en sånn strømforsyning. Brukte slike til å drive forsterkere en periode.
Kjekt med en sånn strømforsyning. Brukte slike til å drive forsterkere en periode.
- Bjerknez
- Innlegg: 24598
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez - På stedet hvil i furtebua!
På hvilken måte kan det gjøres?FredrikE24 skrev: 13 aug 2021, 18:38 Kjekt å bruke -12V hvis du skal powre noe med 24V.
Kjekt med en sånn strømforsyning. Brukte slike til å drive forsterkere en periode.
Ja, artig med slike forsterkere. Men det blir jo en forsterker for "gjerrigknarken". Lager den mest for morroskyld. Man får jo kjøpt ferdige benk forsterkere som koster 2-300 kroner.
Sikkerheten er også et problem her. Så ja, jeg ser bakdelene. Men samtidig er det en hobby og da spiller liksom ikke slikt så mye :)
-
- Innlegg: 506
- Registrert: 28 feb 2021, 12:45
- Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000
Re: Bjerknez - På stedet hvil i furtebua!
Spenning er snakk om potensiale, om du skal drive noe på 24v å gir det 12v så blir det dårlig stemning.
Men om du skal drive noe på 24v og gir det +12 og -12 så har har du plutselig 24volt potensial. Dermed har du i praksis 24 volt.
blir det samme om som du stikker tunga i en stikkontakt og så måler neste kontakt mellom deg selv og kontakten, fordi du nå er 230v (dog medium stekt) så vil du måle lite til ingen spenning
Men om du skal drive noe på 24v og gir det +12 og -12 så har har du plutselig 24volt potensial. Dermed har du i praksis 24 volt.
blir det samme om som du stikker tunga i en stikkontakt og så måler neste kontakt mellom deg selv og kontakten, fordi du nå er 230v (dog medium stekt) så vil du måle lite til ingen spenning
If you gonna be dumb you gotta be tough
- Bjerknez
- Innlegg: 24598
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez - På stedet hvil i furtebua!
Joda, jeg skjønner at å drive noe med 12V som trenger 24V ikke funker. Det jeg ikke (enda) har forstått er hvordan 12V og -12V blir 24 volt. I mitt enkle hode blir dette 0V. Selv om jeg selvsagt forstår at du har rett. Hvis det ga mening...xavi0n skrev: 14 aug 2021, 02:07 Spenning er snakk om potensiale, om du skal drive noe på 24v å gir det 12v så blir det dårlig stemning.
Men om du skal drive noe på 24v og gir det +12 og -12 så har har du plutselig 24volt potensial. Dermed har du i praksis 24 volt.
blir det samme om som du stikker tunga i en stikkontakt og så måler neste kontakt mellom deg selv og kontakten, fordi du nå er 230v (dog medium stekt) så vil du måle lite til ingen spenning
Uansett så er maks ampere på -12V utgangen 0.8A. Ikke akkurat noe man kan bruke til så veldig mye med tanke på hva man skal bruke en slik forsterker skal bruke til. :)
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Bjerknez - På stedet hvil i furtebua!
-12 er minus for 12volt som da blir 24volt
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Bjerknez - På stedet hvil i furtebua!
Kan noen forklare meg hvordan man oppnår negativ spenning?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Bjerknez - På stedet hvil i furtebua!
spør kona di...


Spøk til alvor..
hvis du har en siniusbølge med 24 volt og benytter 0 punktet som referanse og tar bare ut de 12 volt som er positive så har du de 12 minusvolta under 0 punktet. da har du 24 volt fra topp til bunn..
eller så kan man ha flere viklinger i trafoen og den ene er viklet slik at du har 12 volt lavere minus etter likeretting slik at også kan ta eksempelvis 5volt + og koble sammen med -12 og oppnå 17volt..
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- Bjerknez
- Innlegg: 24598
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez - På stedet hvil i furtebua!
Haha. Den var god mekkern :)
Uansett så tror jeg at negativ spenning ikke er noe jeg kommer til å utforske med det første. Men alltid nyttig med ny info :)
Når det er sagt så har jeg nå sortert kabler i strømforsyneren, lagt til en on/off knapp og to led som indikerer om den er påslått eller er i stanby mode. Tenkte jeg skulle bruke denne til LED striper etc siden den kan levere 5V 16 ampere og 12V 30 ampere.
Uansett så tror jeg at negativ spenning ikke er noe jeg kommer til å utforske med det første. Men alltid nyttig med ny info :)
Når det er sagt så har jeg nå sortert kabler i strømforsyneren, lagt til en on/off knapp og to led som indikerer om den er påslått eller er i stanby mode. Tenkte jeg skulle bruke denne til LED striper etc siden den kan levere 5V 16 ampere og 12V 30 ampere.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- oivindg
- Innlegg: 885
- Registrert: 20 nov 2019, 21:45
- Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
- Bosted: Kongsberg
Re: Bjerknez - På stedet hvil i furtebua!
Enkleste måten er vel å bytte om pluss og minus på et batteri. Så er spørsmålet hva man trenger negativ spenning til. Et eksempel er audioforsterkere.Jompa skrev:Kan noen forklare meg hvordan man oppnår negativ spenning?
- Bjerknez
- Innlegg: 24598
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez - På stedet hvil i furtebua!
Sitter og fomler videre i furtebua og testet ut en plugg for å koble to ledninger sammen som på engelsk kalles "Bullet Connector".
Denne syntes jeg var utrolig kjekk og bruke de steder man ikke trenger en permanent kobling og samtidig ikke har plass til i bruke en mer klumpete plugg. Helt isolert er den også når man trer krympestrømpe over. Krympestrømpen kan krympes på hver side slik at man kjapt kan dra den fra hverandre, eller den kan krympes over hele for å skape enda bedre feste. Så lager man bare en snitt i krympestrømpen hvis man vil plugge de fra hverandre.
Det kreves litt kraft for å plugge de sammen og det virker ikke ut som at det er behov for mer feste. Ikke bygger pluggen noe mer enn selve ledningen heller.
Ledningen jeg har brukt her er 1.5mm2.
Denne syntes jeg var utrolig kjekk og bruke de steder man ikke trenger en permanent kobling og samtidig ikke har plass til i bruke en mer klumpete plugg. Helt isolert er den også når man trer krympestrømpe over. Krympestrømpen kan krympes på hver side slik at man kjapt kan dra den fra hverandre, eller den kan krympes over hele for å skape enda bedre feste. Så lager man bare en snitt i krympestrømpen hvis man vil plugge de fra hverandre.
Det kreves litt kraft for å plugge de sammen og det virker ikke ut som at det er behov for mer feste. Ikke bygger pluggen noe mer enn selve ledningen heller.
Ledningen jeg har brukt her er 1.5mm2.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- FredrikE24
- Innlegg: 5028
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Bjerknez - På stedet hvil i furtebua!
Bananplugger det der 
- Bjerknez
- Innlegg: 24598
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez - På stedet hvil i furtebua!
Ja, jeg vet. Men dem er veldig små. Pluggene kalles "Bullet plugs" på engelsk. Fine og bruke på trange steder :)
- Domino
- Innlegg: 1187
- Registrert: 06 jul 2020, 23:03
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
- Bosted: Troms
Re: Bjerknez - På stedet hvil i furtebua!
De ser jeg for meg kan brukes til endel bruksområder på bil og MC. Spesielt dersom det er utstyr du ønsker å kunne koble fra ved behov.
- FredrikE24
- Innlegg: 5028
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Bjerknez - På stedet hvil i furtebua!
Da ville jeg nok heller satset på tette flatstift-kontakter fra Biltema. Se hva industrien bruker, spesielt bilindustri.

Til prototyping og den slags så er andre mindre permanente løsninger kjekt og mye billigere.
I tillegg bør ALT loddes og ikke krympes med tang. Lodding tåler mye mer juling og er nærmest evigvarende.
Eneste man skal være obs på er at man ikke alltid bør fortinne ledere som skal kobles til skruklemmer. Her bør man heller bruke niter.

Til prototyping og den slags så er andre mindre permanente løsninger kjekt og mye billigere.
I tillegg bør ALT loddes og ikke krympes med tang. Lodding tåler mye mer juling og er nærmest evigvarende.
Eneste man skal være obs på er at man ikke alltid bør fortinne ledere som skal kobles til skruklemmer. Her bør man heller bruke niter.
- oivindg
- Innlegg: 885
- Registrert: 20 nov 2019, 21:45
- Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
- Bosted: Kongsberg
Bjerknez - På stedet hvil i furtebua!
Ulempen med å lodde kontakter er at tinnet kryper opp i ledningene, gjør dem stivere og dermed utsatt for brudd. En krympet kontakt er bedre, så lenge du har gode kontakter og riktig verktøy. Jeg har selv en del erfaring fra militær elektronikk og de produktene jeg kjenner til har ingen loddete kontakter.
Lodding bruker jeg bare når jeg ikke har riktig klemmeverktøy.
Lodding bruker jeg bare når jeg ikke har riktig klemmeverktøy.
- FredrikE24
- Innlegg: 5028
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Bjerknez - På stedet hvil i furtebua!
Kommer litt ann på applikasjonen. Kjenner til div. rutiner i Forsvaret, og der loddes det, men det stiller store krav til kursing, materiell og metode. Metodene er irriterende omstendelige og kostbare tidsmessig.
Om man varmer for lenge og nærmest fuger fremfor å lodde, så er jeg enig. Krympede kontakter er fint til det oppstår kontinuerlige vibrasjoner, fysiske påkjenninger eller fukt.
I produksjon av produkter, så er nok krymp mer kostnadseffektivt.
Om man varmer for lenge og nærmest fuger fremfor å lodde, så er jeg enig. Krympede kontakter er fint til det oppstår kontinuerlige vibrasjoner, fysiske påkjenninger eller fukt.
I produksjon av produkter, så er nok krymp mer kostnadseffektivt.
-
- Innlegg: 506
- Registrert: 28 feb 2021, 12:45
- Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000
Re: Bjerknez - På stedet hvil i furtebua!
Det som jeg foretrekker i min jobb et alt annet enn lodding, i vibrasjoner som forekommer på maskiner og tungt utstyr har jeg opplevd at lodding rett å slett sprekker.
Har en del erfaring med det fra blandt annet forsvaret, men krympede forbindelser kan lages fortere, med mindre utstyr av mindre kompetent personell og er fullgodt i mange tilfeller.
For ikke å snakke om at feilsøking og ombygging er lettere med krympede forbindelser
Har en del erfaring med det fra blandt annet forsvaret, men krympede forbindelser kan lages fortere, med mindre utstyr av mindre kompetent personell og er fullgodt i mange tilfeller.
For ikke å snakke om at feilsøking og ombygging er lettere med krympede forbindelser
If you gonna be dumb you gotta be tough