Hei!
Jeg har i dag byttet ut oljefilter og tappet ut alt av den gamle og erstattet med nytt.
Så jeg fylte på oljen så ble jeg litt lurt av oljelampen som lyste opp. Jeg så ned og ingen olje var å se gjennom glasset. Bestemte meg å fylle opp igjen og vips så hadde jeg fyllt inn 4L med olje og gjennom glasset ser jeg at jeg er over maks. Instruksene tilsier at jeg skal fylle på 2,70L olje hvis jeg bytter ut olje filter. Spørsmålet mitt er. Er dette krise og bør jeg tappe ut olje så fort som mulig eller kan sykkelen leve med dette?
Jeg har en relativt ny Yamaha xsr 900 2021
Diskusjoner kan man gjerne ta men jeg trenger på en måte et bestemt svar så jeg kan få gjort opp uten noen form for skader i motor
Takk på forhånd
Sent from my iPhone using Tapatalk
Påfyll av olje
-
- Innlegg: 7613
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Sted: Tranby
Re: Påfyll av olje
Du må redusere oljenivået før du begynner å kjøre.
Bruk et rent kar så er det ikke farlig om du tapper litt for mye-da fyller du det bare tilbake.
kjører du med for mye kaster motoren dette ut i luftingen og inn i luftfilterkassa og inn i motoren og du sprenger pakninger og annen elendighet.
Bruk et rent kar så er det ikke farlig om du tapper litt for mye-da fyller du det bare tilbake.
kjører du med for mye kaster motoren dette ut i luftingen og inn i luftfilterkassa og inn i motoren og du sprenger pakninger og annen elendighet.
Sist redigert av mekkern den 14 aug 2021, 16:51, redigert 1 gang totalt.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
Re: Påfyll av olje
Takk for et så raskt svar!mekkern skrev:Du må redusere oljenivået før du begynner å kjøre.
Bruk et rent kar så er det ikke farlig om du tapper litt for mye-da fyller du det bare tilbake.
Sent from my iPhone using Tapatalk
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 37958
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Påfyll av olje
Bestemt svar fra meg:
Du har fylt på mer enn 1 liter for mye olje. Det er ikke bra.
Tapp av det overskytende, men gjør det langsomt, hvis mulig. Og følg med på nivåglasset når du gjør det og skru igjen tappepluggen når nivået ser ut til å være korrekt.
Så må gjerne fagfolk og proffe hobymekanikere korrigere meg, om jeg er helt ute og kjøre med dette svaret.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Re: Påfyll av olje
Du hadde rett hehe. Takk for svar!AJ skrev:Bestemt svar fra meg:
Du har fylt på mer enn 1 liter for mye olje. Det er ikke bra.
Tapp av det overskytende, men gjør det langsomt, hvis mulig. Og følg med på nivåglasset når du gjør det og skru igjen tappepluggen når nivået ser ut til å være korrekt.
Så må gjerne fagfolk og proffe hobymekanikere korrigere meg, om jeg er helt ute og kjøre med dette svaret.
Sent from my iPhone using Tapatalk
- rolf-arne
- Innlegg: 2137
- Registrert: 20 aug 2018, 20:28
- Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
- Sted: Nordvågen,Nordkapp
- Kontakt:
Re: Påfyll av olje
På en bilmotor (altså litt større volum) så ville jeg ha brukt den literen som grense. På "små" motorsykkelmotorer ville jeg nok ha gått ned til 0,5 liter. Utkast er det største problemet - men kan like godt være øket trykk i veivkassa som gjør at stemplene ikke får god nok smøring. Og på en "ny"motor som denne er ville jeg fulgt AJ sitt råd helt og fullt. På en gammel motor som min fyller jeg en tanke over øverste strek (tar bilde så jeg husker) og da vil denne nå minimumsstreken når det skal skiftes neste gang ( 2 ganger pr år)AJ skrev: ↑14 aug 2021, 16:50Bestemt svar fra meg:
Du har fylt på mer enn 1 liter for mye olje. Det er ikke bra.
Tapp av det overskytende, men gjør det langsomt, hvis mulig. Og følg med på nivåglasset når du gjør det og skru igjen tappepluggen når nivået ser ut til å være korrekt.
Så må gjerne fagfolk og proffe hobymekanikere korrigere meg, om jeg er helt ute og kjøre med dette svaret.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..
Re: Påfyll av olje
Takk for svar Rolf!rolf-arne skrev:På en bilmotor (altså litt større volum) så ville jeg ha brukt den literen som grense. På "små" motorsykkelmotorer ville jeg nok ha gått ned til 0,5 liter. Utkast er det største problemet - men kan like godt være øket trykk i veivkassa som gjør at stemplene ikke får god nok smøring. Og på en "ny"motor som denne er ville jeg fulgt AJ sitt råd helt og fullt. På en gammel motor som min fyller jeg en tanke over øverste strek (tar bilde så jeg husker) og da vil denne nå minimumsstreken når det skal skiftes neste gang ( 2 ganger pr år)AJ skrev: ↑14 aug 2021, 16:50Bestemt svar fra meg:
Du har fylt på mer enn 1 liter for mye olje. Det er ikke bra.
Tapp av det overskytende, men gjør det langsomt, hvis mulig. Og følg med på nivåglasset når du gjør det og skru igjen tappepluggen når nivået ser ut til å være korrekt.
Så må gjerne fagfolk og proffe hobymekanikere korrigere meg, om jeg er helt ute og kjøre med dette svaret.
Tømte 1,3L og resterende olje som er i sykkelen nå skal da tilsvare 2,7. akkurat som bruksanvisningen tilsier. Im safe
Sent from my iPhone using Tapatalk
- Kjellrf
- Innlegg: 1601
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Sted: Sandefjord
Re: Påfyll av olje
Har merket meg at mange Yamaha'er er kresne på oljenivået, de har oljenivåbryter istedenfor oljetrykksmåler, og er nivået ned mot midten av peileglasset, blinker /lyser oljelampa.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.
- MGR1
- Innlegg: 496
- Registrert: 08 feb 2013, 16:40
- Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - Aprilia Pegaso 650 1997
- Sted: Norge
Re: Påfyll av olje
Den største risikoen med for mye olje i de fleste våtsumpmotorer er at roterende deler pisker opp olja og det blir masse luftbobler i den. Oljepumpa kan da slite med å pumpe dette skummet rundt, og det kan bli slitasje og i verste fall full skjæring. Sånn er det med oss også, man må ikke få luftbobler i blodet .rolf-arne skrev: ↑15 aug 2021, 16:47 ........
På en bilmotor (altså litt større volum) så ville jeg ha brukt den literen som grense. På "små" motorsykkelmotorer ville jeg nok ha gått ned til 0,5 liter. Utkast er det største problemet - men kan like godt være øket trykk i veivkassa som gjør at stemplene ikke får god nok smøring. ......
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Påfyll av olje
Det viktigste er at du har rett oljenivå. Sjekk at du er på "maks-merket" med kald motor og sykkel som står rett opp på flatt underlag.Yazz123 skrev: ↑15 aug 2021, 16:51Takk for svar Rolf!rolf-arne skrev:På en bilmotor (altså litt større volum) så ville jeg ha brukt den literen som grense. På "små" motorsykkelmotorer ville jeg nok ha gått ned til 0,5 liter. Utkast er det største problemet - men kan like godt være øket trykk i veivkassa som gjør at stemplene ikke får god nok smøring. Og på en "ny"motor som denne er ville jeg fulgt AJ sitt råd helt og fullt. På en gammel motor som min fyller jeg en tanke over øverste strek (tar bilde så jeg husker) og da vil denne nå minimumsstreken når det skal skiftes neste gang ( 2 ganger pr år)AJ skrev: ↑14 aug 2021, 16:50Bestemt svar fra meg:
Du har fylt på mer enn 1 liter for mye olje. Det er ikke bra.
Tapp av det overskytende, men gjør det langsomt, hvis mulig. Og følg med på nivåglasset når du gjør det og skru igjen tappepluggen når nivået ser ut til å være korrekt.
Så må gjerne fagfolk og proffe hobymekanikere korrigere meg, om jeg er helt ute og kjøre med dette svaret.
Tømte 1,3L og resterende olje som er i sykkelen nå skal da tilsvare 2,7. akkurat som bruksanvisningen tilsier. Im safe
Sent from my iPhone using Tapatalk
Oljemengde er ofte misvisende, uten at jeg forstår hvorfor.