AJ Arena...friskmeldt!

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1021
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: AJ Arena... Gode MC-minner!

Legg inn av Domino »

Det hadde jo vært veldig interessant å teste en sykkel i dynobenk hver 10000 km fra den var ny (evt fra 1000 km dersom man er bekymret for innkjøring) for å dokumentere effektutvikling over tid.
Egentlig burde man kanskje ha gjort det med to identiske sykler der den ene forblir urørt mens den andre optimaliseres/tunes hver gang.

Rha
Innlegg: 285
Registrert: 04 jul 2017, 22:26
Motorsykkelen din: yamaha mt09 tracer 2017

Re: AJ Arena... Gode MC-minner!

Legg inn av Rha »

Jeg mener at ikke alt trenger å bevises. Om det er placebo eller at man bruker 50k km på å bli kjent med sykkelen, er det samme for meg. Jeg for min del har en følelse av at den begynte å gå bedre i fjor sommer og det synes jeg er gøy 😀
Nå har jeg surmult og vært sur som fa** i to år og plutselig ble jeg positiv.....

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: AJ Arena... Gode MC-minner!

Legg inn av Bjerknez »

Rha skrev: 28 aug 2021, 09:32 Jeg mener at ikke alt trenger å bevises. Om det er placebo eller at man bruker 50k km på å bli kjent med sykkelen, er det samme for meg. Jeg for min del har en følelse av at den begynte å gå bedre i fjor sommer og det synes jeg er gøy 😀
Du har forsåvidt rett i det, men problemet er at så vidt jeg har sett så strider dette i mot all fysikk. Altså at en motor skal bli mer effektiv etter 50.000km.

Den eneste forklaringen må jo da evt. være at innkjøringen av motoren har tatt veldig lang tid. Kanskje grunnet feil innkjøringsmetode? Ikke vet jeg, men jeg synes uansett slike utsagn bare blir rare. Spesielt fordi det anntydes at dette nærmest har skjedd over natten og etter 50.000km.

Nå er ikke jeg jte etter å henge ut noen, bare så det er sagt. Jeg ble bare veldig nyskjerrig på hvordan dette kan være mulig i praksis ;)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: AJ Arena... Gode MC-minner!

Legg inn av AJ »

All mekanikk slites i større eller mindre grad fra det tas i bruk. Forbrenningsmotorer intet unntak, selvfølgelig.
Men så er det også en kjent sak at mekanikken går seg til, som det heter. I løpet av både kort og lang tid, alt etter som.

Ta f.eks. et luksuriøst selvopptrekkende mekanisk armbåndsur til en pris som langt overgår hva jeg hva jeg betalte for 1290'en.
Det hender disse går ujevnt, endog stopper, en tid etter at de tas i bruk som nye. Men så "går de seg til" og går jevnt og presist i mange, mange år. Og blir sånn sett bare bedre og bedre.
Selv om delene slites. Naturlig nok, siden det er bevegelig mekanikk. Metall mot metall, fjærer som belastes kontinuerlig osv. osv.
Slike klokker skal også ha jevnlig vedlikehold, bl.a smøring av mekanikken. Akkurat som en forbrenningsmotor.
Makalös mekanikk, rett og slett:



Og med dette har jeg sagt mitt om den erfaringen jeg har med tre fabrikknye sykler som jeg har kjørt mer enn 50.000 km. hver i tillegg til en, Moto Guzzi Stelvio, tett oppunder 50.000.

Og til slutt; de som gjerne vil diskutere dette temaet videre gjør det i egen tråd og ikke i denne.
Tar for gitt at denne anmodningen respekteres og følges.


________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: AJ Arena... Gode MC-minner!

Legg inn av AJ »

Rens av tyttebær som ble plukket i går rett ved her jeg bor, før det blir en tur på besøk til eldstedatter i Oslo og kanskje en omvei hjem igjen på gamle hjemtrakter, på Romerike :crazy: :
T_rens.JPG
Blir minst et par bærturer til de nærmeste dagene. Også med lille Duke'en innpå skauen :) .
Veldig god bærhøst i år også, som i fjor.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: AJ Arena... Det gode MC-livet

Legg inn av AJ »

Det er dager hvor ting faller på plass akkurat slik man gjerne vil.
I dag var en slik dag :) .
Været var perfekt for MC-kjøring. Hjelmlyden satt som den skulle og 1290'en går så fint at det er en fryd.
Etter storservicen og dekkbyttet rett før forumtouren og kjedejusteringen nå nylig er sykkelen så velkjørende at det er en fryd. Som å sveve bortover på et flygende teppe med lav, behagelig og lite påtrengende murrende V-twin lyd. Og med en gassrespons som får meg nesten til å hvine hemningsløst som en ungdom :crazy: .

På slike dager er MC-livet det beste man kan tenke seg!
Og i morgen blir det tur med kona bakpå. Med BarbIQ grillen og noe godt å spise i toppboksen.
Et godt og privilegert MC-liv med høy sanselighetsfaktor for det gode liv - her og nå :twothumbs: !
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: AJ Arena... Øvelseskjørt med nytt medlem, vollsate

Legg inn av AJ »

Det kom en kar på døra i går kveld og spurte om jeg kunne øvelseskjøre med ham, gjerne før første kjøretime på onsdag.
Og siden man hadde ledig tid og den nyfrelste MC-karen er en del av slekta et stykke uti, så var det ikke vanskelig å si "joda, det kan vi da få til. Hva med i morgen?", spurte jeg.

Og kl. 12:00 i dag var han klar med sin nyinnkjøpte Yamaha 600, et velholdt eksemplar, 1999 mod.

Voksen kar med en allerede et par trygge hender på MC-styret. Lite å utsette på dagens kjøring fra Roa til Stryken. Derfra til Hadeland MC på Brandbu for å kikke på sykler og utstyr der, videre opp de gamle Lygnabakkene til nettopp Lygna og tilbake til Roa.
Dermed fikk det nye medlemmert her inne, vollsate, prøvd seg på svingete veier, mange rundkjøringer, litt lavfart sentrumkjøring i Gran sentrum og forbikjøringer og motorveikjøring fra Jaren til Roa.

Veldig fornøyd, fortalte han. Og gleder seg veldig til å gå løs på kjøretimene sine og forhåpentligvis oppkjøring i løpet av september.

Vi ønsker lykke til!
Så tommel opp, ja! Du har mye å glede deg til :twothumbs: !
Mengdetrening 310821.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: AJ Arena...

Legg inn av SilverSmurfer »

Hva skjer med Himalayan? Blir det noe kjøp?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: AJ Arena...

Legg inn av AJ »

SilverSmurfer skrev: 31 aug 2021, 18:24 Hva skjer med Himalayan? Blir det noe kjøp?
Ikke i løpet av denne sesongen i hvert fall.
Er storfornøyd med lille Duke'en :crazy: .

Men jeg bort jo fortsatt i et gruseldorado hvor Himalayan passer ypperlig, ja nærmest perfekt, så hva som skjer neste år er det for tidlig å si noe om nå ;) .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

vollsate
Innlegg: 1
Registrert: 31 aug 2021, 16:48
Motorsykkelen din: Yamaha FZ6 S2 2009

Re: AJ Arena... Øvelseskjørt med nytt medlem, vollsate

Legg inn av vollsate »

Takk for turen! Veldig stas å få seg en rundtur i bygda med litt fagprat og slarv attåt.

Gleder meg til lappen er i boks :)

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: AJ Arena...

Legg inn av SilverSmurfer »

AJ skrev: 31 aug 2021, 18:31 Men jeg bort jo fortsatt i et gruseldorado hvor Himalayan passer ypperlig, ja nærmest perfekt, så hva som skjer neste år er det for tidlig å si noe om nå ;) .
Har du litt gruserfaring da eller er du modig nok til å gå rett på en 200 kg sykkel til gruskjøring?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: AJ Arena...

Legg inn av AJ »

SilverSmurfer skrev: 31 aug 2021, 19:57
AJ skrev: 31 aug 2021, 18:31 Men jeg bort jo fortsatt i et gruseldorado hvor Himalayan passer ypperlig, ja nærmest perfekt, så hva som skjer neste år er det for tidlig å si noe om nå ;) .
Har du litt gruserfaring da eller er du modig nok til å gå rett på en 200 kg sykkel til gruskjøring?
He-he-he... :knegg
Jeg bor innerst i en grusvei og har alltid kjørt MC på grusvei - hver gang jeg starter opp MC'en og kjører hjemmefra.
Det er de andre veiene i skogene rundt her jeg bor jeg tenker på. Også noen få hvor jeg ikke har lyst til å kjøre med 1290'en. Men dette er veier/krøtterstier/branngater hvor det strengt tatt ikke er lov til å kjøre MC...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: AJ Arena... Øvelseskjørt med nytt medlem, vollsate

Legg inn av AJ »

vollsate skrev: 31 aug 2021, 18:56 Gleder meg til lappen er i boks :)
Som jeg nevnte da vi hadde kjørepausene våre; du kjører allerede bra, har god og sikker trafikkatferd- og forståelse og tar ingen unødige sjanser, så dette er jeg sikker på går veldig bra innen ganske kort tid :thumleft .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: AJ Arena...

Legg inn av SilverSmurfer »

AJ skrev: 31 aug 2021, 20:03
SilverSmurfer skrev: 31 aug 2021, 19:57
AJ skrev: 31 aug 2021, 18:31 Men jeg bort jo fortsatt i et gruseldorado hvor Himalayan passer ypperlig, ja nærmest perfekt, så hva som skjer neste år er det for tidlig å si noe om nå ;) .
Har du litt gruserfaring da eller er du modig nok til å gå rett på en 200 kg sykkel til gruskjøring?
He-he-he... :knegg
Jeg bor innerst i en grusvei og har alltid kjørt MC på grusvei - hver gang jeg starter opp MC'en og kjører hjemmefra.
Det er de andre veiene i skogene rundt her jeg bor jeg tenker på. Også noen få hvor jeg ikke har lyst til å kjøre med 1290'en. Men dette er veier/krøtterstier/branngater hvor det strengt tatt ikke er lov til å kjøre MC...
Har du interesse av 650 Himalayan da? Regner med den dukker opp til neste år.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: AJ Arena...

Legg inn av AJ »

SilverSmurfer skrev: 31 aug 2021, 21:37 Har du interesse av 650 Himalayan da? Regner med den dukker opp til neste år.
Absolutt.
Men det kan fortsatt hende jeg foretrekker en småkubikker på 400 kubikk eller deromkring.
Vi får se... ;) .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar