Bjerknez' sin lille campingplass...

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23137
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Triumph Speedmaster 1200

Legg inn av Bjerknez »

Nå jar jeg dorøvrig akkurat tilpasset Cardo Black intercom'en og testet lyden. Så absolutt det beste jeg har testet så langt. Faktisk spiller dem litt for høyt. Har jobbet litt med paddinger og tilpassinger, så nå sitter dem som et skudd :)

Stemmestyringen er helt sømløs i forhold til stemmestyringen på kin Gamle Scala Rider som man måtte kjefte litt på før den virket. En helt klar oppgradering. Så får vi håpe at disse jeg nå har kjøpt faktisk tåler vann.... ;)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23137
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Triumph Speedmaster 1200

Legg inn av Bjerknez »

Sitter og tester ut Cardo Packtalk Black....
F3080561-87E0-4DDC-A014-4129F9E8D8D9.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

plaurh
Innlegg: 8
Registrert: 21 jun 2019, 13:38
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Bjerknez - Triumph Speedmaster 1200

Legg inn av plaurh »

Bjerknez skrev: 31 aug 2021, 20:33 Scrambleren forsto jeg eg ikke helt på. Tøff sykkel, men her har design gått utover det praktiske med pottene plassert slik. Må jo bli insane varmt på lårene... bortsett fra det, så hadde dette vert en god kandidat. Sittestilling som på en traktor omtrent. Veldig behagelig. Rocket'en er bare nydelig på alle måter. Midt i blinken. Spesielt GT'en. Men den virket utrolig tung. Og ikke minst svinaktig dyr. Man få jo nesten to vanlige sykler for den prisen. :) Men ja, kanskje neste gang...
Varmen var ikke noe problem for meg, de nye (21mod+) skal visst være enda bedre. Men det endte opp med at jeg monterte et annet lavere anlegg for å kunne ha sidevesker på begge sider.
Uansett, gratulerer med bestilt sykkel :-) du blir nok fornøyd med den. Jeg likte også den fargen best.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23137
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Triumph Speedmaster 1200

Legg inn av Bjerknez »

plaurh skrev: 01 sep 2021, 02:55
Bjerknez skrev: 31 aug 2021, 20:33 Scrambleren forsto jeg eg ikke helt på. Tøff sykkel, men her har design gått utover det praktiske med pottene plassert slik. Må jo bli insane varmt på lårene... bortsett fra det, så hadde dette vert en god kandidat. Sittestilling som på en traktor omtrent. Veldig behagelig. Rocket'en er bare nydelig på alle måter. Midt i blinken. Spesielt GT'en. Men den virket utrolig tung. Og ikke minst svinaktig dyr. Man få jo nesten to vanlige sykler for den prisen. :) Men ja, kanskje neste gang...
Varmen var ikke noe problem for meg, de nye (21mod+) skal visst være enda bedre. Men det endte opp med at jeg monterte et annet lavere anlegg for å kunne ha sidevesker på begge sider.
Uansett, gratulerer med bestilt sykkel :-) du blir nok fornøyd med den. Jeg likte også den fargen best.
Søkte litt på nett for en stund siden og fant ut at det var en del som hadde problemer med at den ble veldig varm der. Spesielt for dem som kjørte i vanlige bukser/shorts etc. Kan godt være at 21 modellen er bedre. Jeg husker ikke hvilke modell det var de som jeg fant informasjon om.

Å ha sidevesker på begge sider er et must for min del når jeg først har en slik type sykkel, så det var en annen grunn til at den ble avfeid. Men ja, den var god og sitte på og jeg likte sykkelen ellers :) Den ser også MYE bedre ut i virkeligheten.

Det var denne her jeg prøvesatt:
IMG_0363.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23137
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Triumph Speedmaster 1200

Legg inn av Bjerknez »

Nevnte tidligere i tråden at jeg hadde bestilt meg to av denne batteribanken:
https://www.netonnet.no/art/telefon-gps ... 014.11546/

I går pakket jeg dem opp og tok dem i nærmere øyesyn. Dette er helt klart den absolutt mest solide batteribanken jeg har hatt og jeg har eid en del slike. Virker som kvalitet tvers igjennom. Skallet er av aluminium/metall og det er en skikkelig robust og tung "kladd". Jeg har ikke testet den med tanke på last enda, men det skal jeg gjøre til helgen i furtebua.

Jeg skjønner godt at denne har vunnet i test og fått en score på 100/100. Testen kan leses her:
https://www.tek.no/samletest/i/9vXj9W/store-noedladere

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23137
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Triumph Speedmaster 1200

Legg inn av Bjerknez »

Kom forresten til å tenke på at juli neste år, så er det fem år siden jeg fikk tilbake førerkortet etter å ha blitt fersket av UP i Molde. Det vil si at jeg lovlig kan være ledsager hvis noen trenger en å øvekjøre med fra midten av juli 2022.

Å hjelpe andre med med mengdetrening har jeg aldri gjort før, men føler vel kanskje det er min tur nå. Det var mange som stillte opp for meg når jeg skulle øvekjøre og jeg vet jo hvor utrolig viktig det er, og ikke minst veldig gøy!

Så hvis noen bor i Fredrikstad og omegn og trenger noen å øvekjøre med fra juli 2022, så er det bare å spørre. Betaling for slik tjeneste er ikke lov og heller ikke intensjonen, men setter pris på en kaffe og kanskje en is i solen :)

Den som skal øvekjøre må skaffe to vester selv med "L" på ryggen. Jeg bruker Cardo kommunikasjonssystem så alt du trenger en en Cardo enhet eller rett og slett bare en telefon med handsfree for åpen linje.

Uansett så vil jeg gjerne ta en prat med vedkommende før en øvekjøring. Jeg gidder ikke å være ledsager for våghalser og bedrevitere. jeg krever også at den jeg er ledsager for har gjennomført grunnleggende opplæring på kjøreskole.

Når JEG øvekjører med noen så blir det ikke bare en tur til kiosken på hjørnet. Det kan være at det blir snakk om lengre turer. Det er da man lærer. Også kaldt mengdetrening. En tur på 20-30 mil vil fort gjøre deg til en mer selvsikker motorsyklist :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23137
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Triumph Speedmaster 1200

Legg inn av Bjerknez »

Kan foresten noen hjelpe meg å finne ut hvilke dekk jeg skal søke etter som passer til 2022mod. Triumph Speedmaster 1200?

Jeg vet at fremdekk er: 130/90-16 og bakdekk er: 150/80-16, men er dte tubeless? Å hvilke dekk bør jeg velge på motorsykkeldekk.com?

Det er jo ørten hundre varianter og betegnelser å velge mellom. Jeg vil ha best mulig dekk for tørre veier.

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 659
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Sted: Oslo

Re: Bjerknez - Triumph Speedmaster 1200

Legg inn av Nomade »

Så OEM dekkene er ikke brukbare?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23137
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Triumph Speedmaster 1200

Legg inn av Bjerknez »

Nomade skrev: 01 sep 2021, 09:47 Så OEM dekkene er ikke brukbare?
Jo, det er dem sikkert…

Men det skader vel ikke å sette seg inn i hvilke type dekk som bør bestilles?

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Bjerknez - Triumph Speedmaster 1200

Legg inn av cannon »

Hvis våt-egenskaper og slitasje ikke er tema så kan du kjøpe hva som helst, som oppfyller sykkelens spec.
Jeg ville valgt Pirelli Angel GT2, fordi de oppfyller alle behov uten å være ekstreme på noe område.

Denne sykkelen har jo en noe avvikende dekk-dimensjon, med sine 16" felger. Mulig det utfordrer litt på dekkutvalg. Jag har sort sett erfaring med 17".

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 659
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Sted: Oslo

Re: Bjerknez - Triumph Speedmaster 1200

Legg inn av Nomade »

Bjerknez skrev: 01 sep 2021, 10:14
Nomade skrev: 01 sep 2021, 09:47 Så OEM dekkene er ikke brukbare?
Jo, det er dem sikkert…

Men det skader vel ikke å sette seg inn i hvilke type dekk som bør bestilles?
Ok, de fleste kjøper vel sykkel med de dekkene som sitter på tenkte jeg :)

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1078
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Bjerknez - Triumph Speedmaster 1200

Legg inn av Domino »

Og hvis man er fornøyd med de dekkene som står på er det vel ingen grunn til å bytte til noe annet?

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5375
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Bjerknez - Triumph Speedmaster 1200

Legg inn av dypen »

Er du fornøyd må det være en annen grunn til å bytte, eksempel tillgang. På 1050'n jeg hadde byttet jeg dekkene mot tilsvarende som den ble levert med ny, verkstedet fikk ikke tak i Mitas som sitter på fabrikknye 2021 1290 og da blir det samme dekk jeg har kjørt med på 1290'n også. Har vært fornøyd med begge, Metzeler på 1050'n og Pirelli på 1290'n.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23137
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Triumph Speedmaster 1200

Legg inn av Bjerknez »

En liten oppdatering.

Jeg skal ikke bytte OEM dekkene. Jeg skal bare finne ut hvilke dekk jeg bør bestille. SKader jo ikke å sette seg litt inn i dette. Dessuten vet jeg ikke om dekkene er tubeless eller ikke heller, selv om jeg antar det. Men det er jo en "retro" style sykkel, så man vet jo aldri... ?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23137
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Triumph Speedmaster 1200

Legg inn av Bjerknez »

Jeg ser foresten at Bridgestone Battlax BT46 går igjen når jeg søker på dekk til Speedmaster. Er dette gode dekk?

Svar