Ung igjen på MC. Rolf-Arne 05.04.1960 - 26.01.2024: Hvil i fred.

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Låst
Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Ung igjen på MC

Legg inn av rolf-arne »

Da ble det 882 km i dag... hadde tenkt å holde på et par tima til, men så var det et skilt på Autoban som hadde ei seng , ei opprydding seng.

Og jo det var blitt mørk ute, røde baklys kan bli nokså irriterende, når det føles at det er en million av dem....

Så no ligg æ i ei seng, kose mæ, nja-nei...kan vel heller si at man slappe av, delvis sant, skulle huska på paraseten....ene kneet skape seg vrang...

Før det blir reise referat, så noen intime betroelser-- det tar på å være så mye på sykkelen og for meg er det faktisk et godt tegn.

At baken gir tilbakemelding, viser at antagelsen min er rett, det finnes ikke en rest av det flesket som engang var der.

Ja æ syns det begynne å bli lite av magen også... trur æ da kan ta frem uttrykk om at det går rette veien...men det blir hardere å sitte lenge i salen....motivasjonen er ikke god nok...for tid har æ nok av... og da spille noen daga ekstra lite ...turen blir jo bare bedre.... ja og baken...

Men så til dagen...Sola hadde så vidt kommet opp når jeg starta, å det var godt bare 18 grader.

Det var så det nesten var kjølig...det var en fryd å kjøre, stor kosa mæ både på de lokale veien og på motorveien.

1time og 40 til Pisa, sentrum...ja der kom sykkelen virkelig til sin rett.
Ingen tøying av skilt, men kjørte bare der jeg hadde lov å kjøre, som ikke bil får..og kunne parkere rett under tårnet, nesten i allfall..

Kaféen som jeg har nevnt tidligere ligger 50-60 meter fra tårnet. Passelig for meg. Og jeg kommer egentlig inn bakveien.

Jeg satt godt i stolen kl 09 og kunne ha tårnet og utsikten nesten for meg selv i en time...da begynte de første turistan å komme...

En liten tabbe gjorde jeg, jeg brukte for lang / god tid på maten, kaffen og kakene...så kan for å kunne gå inn i tårnet ble for stor for mi tålmodighet.

Vandra rundt og tok noen bilder og havna ved inngangen til katedralen. Ja etter å ha studert bygge måten, og man forstår jo hva reformer og kriger har gjort med byggeprosessen...det er jo brukt Carrera-marmor i det meste, men mye sekunda vare i veggfyllingene..

Marmor er jo fint å se på men har ikke allverdens styrke, så bærende element i katedralen er av granitt.

Håndhogd...når man kjenner på søyler og stein så kan du føle alle de små merkene av meislene som ble brukt.

Det tok noen hundre år...har problem med å forstå at det gikk så fort.

Og bare så det er sagt katedralen er IKKE skeiv..og den er mye tyngre og like høy som tårnet.

Men det står kanskje på rett plass???

Slike plasser som katedraler gjør meg litt andektig... denne er jo ikke av de største, men allikevel, du kan plassere et par norske tre-kirker inni og ha god plass til overs.

Æ slår ikke av en plankebit.. kanskje æ sku sagt 3 kirker...

Det er ikke tillatt med bilder fra innsiden og jo jeg er enig, dokker kan ta turen sjøl. Og føle haka droppe, til noe fanger den opp.

Det neste jeg gjorde var å gå i stille modus...spurte ei av tilretteleggere ( penere ord enn vakt) om det var mulig å sette seg. Joda ho åpna opp for meg og jeg satte meg ned på bakerste benk.
Messa var jo ikke over, selv om hun trodde det. Så æ fikk med meg velsignelsen, jada såpass kan æ om både kjerka og katolikkene at æ forsto såpass, selv om det var på Italiensk..

Når de lokale? Hadde fått sitt så forlot jo de og jeg drista mæ nesten helt frem. Og æ vet ikke helt hvordan man skal beskrive følelsen- må bli ei sammenligning når man ser sola gå i havet, på en sånn måte at både hav og himmel er i nyanser av gult til er blodrøde.

Når du føle at dette får du ikke se en gang til, langt mindre oppleve det...DU VIL IKKE AT DET SKAL TA SLUTT.
Sånn følte æ da æ satt der og beundret kunsten, byggekunsten og så akkurat da som om ingenting kunne toppe følelsen, SÅ begynte koret å synge. Nei det ble så intenst at det satt mæ ut.

Koret hadde øving og det tok to dirigenter å korrigere ting som ikke jeg kunne høre. Men skjønte at noe var litt vel mye ute av lage , av stampinga til dirigenten.

Æ trur æ satt der tett på halvtimen, og æ hadde en prat med han æ ikke helt vet om æ trur på, men ho mor gjorde det av hele sitt hjerte. Og det var no om ho, man prata med han som kanskje finnes.

Jada jeg er en tviler, men har en dyp respekt for de som ikke tviler. Og på vegne av min mor, så har æ prata med han Frans , han fra Assisi, og et par andre ikke så god kjente helgener og nå her.

Katedralen er praktfull, helt utrolig og mange av det store 1500 talls mesterne preger veggene med sine malerier. ...

Ja det gikk med noen tima og tanka, gode og tunge, i Pisa...

Hadde ei ro i kroppen , en tilfredshet som om man hadde oppnådd noe, noe viktig - når æ satte mæ på sykkelen.

Kosa mæ der jeg etter ei stund passerte Carrera, der marmoren kom fra , ja bruddet oppe i fjellan er enormt så det synes godt.

Rista av meg følelsene mens jeg kjørte og nøt heller det Toskanske landskap..og må betjenne at æ fikk lyst til på et lengre opphold her...

Ja æ nøt kjøreturen opp forbi Milano opp gjennom dalen / dalene som ender opp i Brennero.
De fleste vil vel kjenne til Brennerpasset, men byen på sørsiden i Italia heter Brennero.

Turen går gjennom ei kløft med 1000 meter høye fjell på begge sider, og du føler deg mindre og mindre.
Hadde jo vært i Brennero uka før, og kjørt over disse høye fjell. Og jo dem e høyere enn man tenker seg, du kan ikke bøye hodet nok bakover, ja ihvertfall ikke med hjelm på.

Og ja den er jo påbudt..

Så plutselig, du kommer ut av en tunnel, og der er Insbruck, og du er i Østerrike...denne gangen i sol og finvær forrigegang jeg kjørte strekninga Insbruck- München var det mørt , bekymret og det regna, og GPSen , altså telefon hadde godt tom for strøm...

Heldigvis så e æ lettere glemsk, så nå husker jeg bare for engang skyld varmen med bare glede. Ikke et ork, et pes som har gjort at æ har oppfuinne airkondition på sykkelen.

Skal komme tilbake til den.

Solnedgang i Tyskland kan være vel så fin som hjemme, og plagsom...ei stund var det så vanskelig å kjøre, at det blei en spisepause..

Æ ville ikke være blant alle de "store" bilan som kanskje ikke så mæ....

Tenkte å kjøre lenge når det blei mørkt men det blei med en time... så no slappe vi av til i morgenBildeBildeBildeBildeBildeBildeBilde

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Ung igjen på MC

Legg inn av FredrikE24 »

Dette er litt av en tur å følge!

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Ung igjen på MC

Legg inn av AJ »

FredrikE24 skrev: 05 sep 2021, 23:15 Dette er litt av en tur å følge!
Helt enig!
En fantastisk reise som han rolf-arne deler så bra med oss på sitt personlige og engasjerende vis :) .
Veldig bra :thumleft !
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Ung igjen på MC

Legg inn av rolf-arne »

Da er jeg ved et ende punkt, kjøringa er på nær slutt for i dag, google sier fasit er 1140km i dag på 12 og en halv time....

Flott vær i dag,, så det har vært artig.... men en får tid til å tenke på motorvei... og når Danmark tok i mot blei det riktig så lystig i hjelmen... gamle slagere og barnesanger ja det er mye motivasjon i å synge...

Ferga går ca 24 og er i Oslo ca 9 i morra tidlig.. ei god natts søvn.

I morgen MC Oslo og se om det blir en test tur eller om det bare blir å gjøre ferdig handel...og komme seg hjem...film festivalen starter på Onsdag kl 18....kanskje...

Det er godt, veldig godt å være her.Bilde

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Ung igjen på MC

Legg inn av AJ »

Du verden... :O !
Her går det unna, gitt!!

Når regner du med å være på MC Oslo?
Kanskje jeg får lyst til å ta en tur og hilse på deg og den nye sykkelen din :crazy: ?

Muligens andre her inne også kan værer interessert i dette?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Ung igjen på MC

Legg inn av Gammelsmurfen »

Imponerende utholdenhet må jeg si, litt av noen dagsetapper du har hatt på turen.
Om man sitter godt å ikke får vondt i ræva, så er det jo fort gjort å bli litt sigen.
Spesielt på mye motorvei med mye rett frem og lite bevegelser på kroppen.
Jeg hadde garantert ikke fikset 114 mil på en dag, halvparten går men det er min grense i alle fall med sykkelen jeg har nå.
Imponerende!!

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Ung igjen på MC

Legg inn av FredrikE24 »

Det var litt av en tørn!
God tur tilbake til Oslo!

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Ung igjen på MC

Legg inn av niko »

Velkommen hjem! Imponerende!

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Ung igjen på MC

Legg inn av FredrikE24 »

Det som jeg da tenker på, er at veien fra der du står nå til du er hjemme, er vel fort lenger enn veien fra Italia til Oslo? Men det burde jo gå greit. Borte bra, men hjemme best!

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Ung igjen på MC

Legg inn av rolf-arne »

AJ skrev:Du verden... :O !
Her går det unna, gitt!!

Når regner du med å være på MC Oslo?
Kanskje jeg får lyst til å ta en tur og hilse på deg og den nye sykkelen din :crazy: ?

Muligens andre her inne også kan værer interessert i dette?
Regner med før 11... og må muligens sette Pan på Kløfta. Og få den opp med trailer seinar i høst/vinter

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Ung igjen på MC

Legg inn av rolf-arne »

FredrikE24 skrev:Det som jeg da tenker på, er at veien fra der du står nå til du er hjemme, er vel fort lenger enn veien fra Italia til Oslo? Men det burde jo gå greit. Borte bra, men hjemme best!
Knappe 200 mil hjem.. samme som Oslo - Roma

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Ung igjen på MC

Legg inn av rolf-arne »

niko skrev:Velkommen hjem! Imponerende!
Er ikke hjemme enda et lite stykke igjen..

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Ung igjen på MC

Legg inn av niko »

rolf-arne skrev: 06 sep 2021, 22:41
niko skrev:Velkommen hjem! Imponerende!
Er ikke hjemme enda et lite stykke igjen..

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk
Rettelse: Velkommen til hjemlandet. Og fortsatt imponerende :D

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 612
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: Ung igjen på MC

Legg inn av Ketil »

Du er jo helt rå Rolf Arne Og ingen må si at du ikke lever opp til navnet på motorsykkelen din; Pan-European Tro hva du kan få til med en moderne milsluker som BMW RT 1250


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Ung igjen på MC

Legg inn av AJ »

AJ skrev: 06 sep 2021, 19:55 Du verden... :O !
Her går det unna, gitt!!

Når regner du med å være på MC Oslo?
Kanskje jeg får lyst til å ta en tur og hilse på deg og den nye sykkelen din :crazy: ?

Muligens andre her inne også kan værer interessert i dette?
Blir dessverre ingen tur for å hilse på i dag.
Men ønsker deg riktig god tur videre hjemover :vs .
På ny sykkel, kanskje?
Og får vi bilde av den med sin bredsmilende nye eier :crazy: ?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Låst