Noen gode refleksjoner over støy på mc

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Svar
Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Noen gode refleksjoner over støy på mc

Legg inn av Jompa »

E_S skrev: 16 aug 2021, 23:27 Det er lite trafikkstøy som er mer irriterende enn motorsykler (og mopeder) med bråkepotter. Uansett om det er moped-scootere, 125er, HD eller R-sykler med tilnærmet frieksos.

Ellers har jeg stor sans for det tyske regelverket for modifikasjon av MC. Alt uoriginalt skal ha dokumentasjon og godkjennes, det være seg fotpinner, bremsehendler, blinklys eller hva som helst annet, og å fjerne katalysator eller ha for høyt støynivå er helt utelukket, så bråkepotter er ikke godkjennbare, og det slås hardt ned på. Min egen sykkel er import fra Sveits, som har noenlunde samme regime, og setter pris på at den er helt original. :)
Gjelder det også bremseklosser, sete, styre, motordele, hjullager, støtdempere og annet som byttes for å forbedre sykkelen ?
De som vil må gjerne hylle byråkratenes trang til nye lover og regler, som vel er på sin plass i noen tilfeller men gjør at i alle fall jeg mistenker at byråktatiet er mest interessert i å fore seg selv med enda mer byråkrati.
Og hvem kan kontrollere om man kjører med originale bremseklosser eller originale stempler i motoren ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Noen gode refleksjoner over støy på mc

Legg inn av FreewheelBurning »

Ja tenker det samme. Hvordan vet noen hva som er originalt eller ikke? Har satt på ny større vindskjerm, funker mye bedre enn den originale. Ofte er det originale helt middels kvalitet som blir solgt med for å senke prisen.

Mye kan an vurdere på pris og å se og ta på deler, kjenne etter kvaliteten.

Ingenting av hva jeg har byttet ut er registrert i vognkortet. Hvem er 3.part som kan kontrollere det? Og hvordan kan de godkjenne kvaliteten? Er det snakk om å klemme, tråkke og sparke på ting til det knekker?

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Noen gode refleksjoner over støy på mc

Legg inn av SilverSmurfer »

Jompa skrev: 18 aug 2021, 20:11
E_S skrev: 16 aug 2021, 23:27 Det er lite trafikkstøy som er mer irriterende enn motorsykler (og mopeder) med bråkepotter. Uansett om det er moped-scootere, 125er, HD eller R-sykler med tilnærmet frieksos.

Ellers har jeg stor sans for det tyske regelverket for modifikasjon av MC. Alt uoriginalt skal ha dokumentasjon og godkjennes, det være seg fotpinner, bremsehendler, blinklys eller hva som helst annet, og å fjerne katalysator eller ha for høyt støynivå er helt utelukket, så bråkepotter er ikke godkjennbare, og det slås hardt ned på. Min egen sykkel er import fra Sveits, som har noenlunde samme regime, og setter pris på at den er helt original. :)
Gjelder det også bremseklosser, sete, styre, motordele, hjullager, støtdempere og annet som byttes for å forbedre sykkelen ?
De som vil må gjerne hylle byråkratenes trang til nye lover og regler, som vel er på sin plass i noen tilfeller men gjør at i alle fall jeg mistenker at byråktatiet er mest interessert i å fore seg selv med enda mer byråkrati.
Og hvem kan kontrollere om man kjører med originale bremseklosser eller originale stempler i motoren ?
Det er ikke slik at man ikke har lov til å bytte deler.

Men de ser etter godkjenningsstempel på delene du har på sykkelen. Så uorginale og EU-godkjente bremseslanger går helt fint, uorginale uten riktig merking blir kuttet. Det samme gjelder for alle andre deler som har et regelverk og forholde seg til.

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Noen gode refleksjoner over støy på mc

Legg inn av FreewheelBurning »

Ble nysgjerrig om det var noe stempel på de originale bremsehendlene. Må kanskje grave de frem igjen og sjekke.

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Noen gode refleksjoner over støy på mc

Legg inn av mekkern »

Finner ikke så mye merking på Hondahendelen min... :knegg

Nå skal det sies at blant annet "DEKRA" som driver kontrollvirksomhet i Tyskland driver utstrakt lobbyvirksomhet mot EU pga at dette gir dem mer arbeid-de fleste feil i tyskland på mc er dekktrykk som avviker fra "boka"..
men de svartmaler alt slik at de sikres en kontrollfunksjon-dette har nå smittet til Norge også.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后


Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39867
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Noen gode refleksjoner over støy på mc

Legg inn av AJ »

Er ikke et øyeblikk i tvil om at det kommer til å bli langt flere støykontroller i tiden som kommer.
Mange H-D folk som vil få seg en "kalddusj", da...

:mk
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Noen gode refleksjoner over støy på mc

Legg inn av SilverSmurfer »

Har i alle fall en kompis som ville fått seg umiddelbart kjøreforbud ved støykontroll. Selvfølgelig H-D.

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1696
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Noen gode refleksjoner over støy på mc

Legg inn av Gammelsmurfen »

AJ skrev: 25 sep 2021, 10:09 Er ikke et øyeblikk i tvil om at det kommer til å bli langt flere støykontroller i tiden som kommer.
Mange H-D folk som vil få seg en "kalddusj", da...

:mk
Ja, det der har jeg stusset over, hvorfor de tilsynelatende slipper unna vs disse med lett-mc uten db-killer eller kina-potter.
Veldig mye av H-D bråker jo som et sant h.. med enten rake rør eller eksosanlegg fullstendig blottet for støydempende tiltak.
Riktig nok er det i et lavere frekvensområde enn lett-mc, men lydtrykket er mange-gangeren og helt sikkert også i målt db.
Er man tett på de så er det faktisk mer ubehag enn lyden av en lett-mc uten db-killer.
Men av en eller annen grunn virker det som at det er mer aksept for støy fra H-D, det virker som at "det bare er sånn" som gjelder.

Så er spørsmålet, de Harley´ne som blir solgt nye i Norge, kommer de fra fabrikk og blir levert kunden med det støynivået?
Om det er tilfelle så finner jeg det i så fall merkelig selv om det er "originalt" på de.
Også hender det de pirker på sykler som ikke har originalpotte men likevel ikke støyer mer, men at det ikke er skrevet inn som en merknad i vognkortet. Helt meningsløst mener jeg, det bør være kun målt støynivå som gjelder. Er det innenfor grenseverdien så bør det være ok.

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 697
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Bosted: Oslo

Re: Noen gode refleksjoner over støy på mc

Legg inn av Nomade »

Hovedsakelig et lett-mc problem spør du meg :) https://www.nrk.no/vestland/nesten-halv ... 1.15658121

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1696
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Noen gode refleksjoner over støy på mc

Legg inn av Gammelsmurfen »

Nomade skrev: 25 sep 2021, 11:42 Hovedsakelig et lett-mc problem spør du meg :) https://www.nrk.no/vestland/nesten-halv ... 1.15658121
Ja, fordi det er flest av dem og en høy andel som har modifiert de :D
Men om du ser på prosentandelen av H-D som støyer vs. prosentandelen av lett-mc, så tenker jeg at statistikken blir annerledes.

OttoL
Innlegg: 72
Registrert: 24 jul 2020, 17:20
Motorsykkelen din: Harley Davidson Forty Eight 2014, BMW R1250RS 2020, Honda CB500X 2015

Re: Noen gode refleksjoner over støy på mc

Legg inn av OttoL »

AJ skrev: 25 sep 2021, 10:09 Er ikke et øyeblikk i tvil om at det kommer til å bli langt flere støykontroller i tiden som kommer.
Mange H-D folk som vil få seg en "kalddusj", da...

:mk
+ alle oss andre på R sykkel, Adventur sykkel etc som har byttet til aftermarked potter. er vel ikke så mange av dem som er innenfor støygrensen.

Svar