Bjerknez | Snart sesongstart!!!

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av dypen »

FredrikE24 skrev: 30 sep 2021, 17:17 Har tegnet inn tre voltmeter her.

6D247C17-FAC2-42D4-858C-F3DC2EDA761C.jpeg
Er det målingene du leser ut av dine tre skisserte målinger her FredrikE24 som du kan lese svaret fra … eller som gir svar …
139C82FB-7737-4B2C-815E-CBD3456C8244.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Bjerknez »

Tror jeg svarte på denne i denne posten:
https://mcsiden.no/viewtopic.php?p=405656#p405656

For meg så ser det ut til at det fortsatt er 12.7VAC ut selv om releet slår av kretsen. Altså at jeg setter velgerspaken til "OFF". Forskjellen er at ved last så synker spenningen såpass automatisk at det som er koblet til ikke lyser.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av FredrikE24 »

men har du faktisk målt spenning over relékontakten som jeg skisserte?

Har du målt spenning på reléspolen med det gamle relleet(dette er DC forøvrig..)?

Når det gjelder den artige målingen du får etter at du har skrudd av og relleet har falt fra, så hadde det vært veldig gøy å komme med en Fluke :P Den målingen forvirrer.

Det jeg egentlig er ute og fisker etter er at du må se at du finner ut av spenningsfall over komponentene i en krets. Dette er helt basic i elektronikklæren. Summen av alle spenningsfallene vil bli tilførselsspenningen.

Skissen ber deg måle spenningen over lasten, spenningen på sekundærside av trafo og spenning over relékontakten.
Spenningen over lasten + spenning over relékontakten skal til sammen bli lik spenningen på sekundærside.

Jeg vet at du ikke gidder å tegne opp kretser, men det er verdt det om du ønsker å få en dypere forståelse av hva du driver med her. Det tok meg 1,5 minutt å tegne, fordi jeg lagde nogenlunde rette linjer.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 03 okt 2021, 16:02 men har du faktisk målt spenning over relékontakten som jeg skisserte?

Har du målt spenning på reléspolen med det gamle relleet(dette er DC forøvrig..)?

Når det gjelder den artige målingen du får etter at du har skrudd av og relleet har falt fra, så hadde det vært veldig gøy å komme med en Fluke :P Den målingen forvirrer.

Det jeg egentlig er ute og fisker etter er at du må se at du finner ut av spenningsfall over komponentene i en krets. Dette er helt basic i elektronikklæren. Summen av alle spenningsfallene vil bli tilførselsspenningen.

Skissen ber deg måle spenningen over lasten, spenningen på sekundærside av trafo og spenning over relékontakten.
Spenningen over lasten + spenning over relékontakten skal til sammen bli lik spenningen på sekundærside.

Jeg vet at du ikke gidder å tegne opp kretser, men det er verdt det om du ønsker å få en dypere forståelse av hva du driver med her. Det tok meg 1,5 minutt å tegne, fordi jeg lagde nogenlunde rette linjer.
Ok, jeg forholder meg kun til teamet her og orker ikke å dra inn Fluke diskusjonen igjen. jeg jobber med det jeg har og den kunnskapen jeg har så langt og har ingen lyst til å starte en pissekonkurranse. :)

Jeg hadde ikke tegnet en slik krets på 1 1/2 minutt vertfall. Men bra at du klarer dette.

Så til saken...

Du ber meg måle over en lukket rele kontakt. med lukket så mener du selvsagt at krtsen skal være påslått?

Spørsmål 2:
Hvilke av disse kontakpunktene skal jeg måle i mellom? Jeg har ringet rundt de punktene som er releet:
rele.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Bjerknez »

Byttet tilbake til det gamle releet nå og prøvde og slå av/på kretsen med last flere ganger og det gamle releet hang seg omtrent hver 5 gang jeg slo den på. Altså jeg skrudde av og på flere ganger og enkelte ganger slo ikke lasten (lysene) seg på når jeg satt velgerspaken til "ON". Jeg hørte en rar lyd i releet, men ikke noe mer.

med det nye releet så klarer jeg ikke å fremprovosere dette i det hele tatt.

Man kan sikkert måle seg inn i himmelen her med alskens flott utstyr, men i mitt hode er det releet som har tatt kvelden. Jeg skal prøve det samme med den andre transformatoren i skrivende stund som jeg sa fungerte som den skulle og se om releet henger seg opp.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Bjerknez »

Den andre boksen har jeg nå testet og skrudd av og på sikkert 200 ganger og releet der høres litt tydeligere og er virker mer "responsiv". Så med denne j\klarer jeg ikke å se at det er releet som er feilkilden. Siden jeg ikke får fremprovosert noen feil på denne, så vet jeg ikke helt hvor jeg skal starte.

Den virket tilsynelatende ikke når den ble sendt til meg, men virket når jeg testet den i kjelleren. Det er det eneste jeg vet så langt.

men at releet er kaputt på den første er vel ganske åpenbart. Den funker utmerket med et annet rele, men ikke med det orginale.

Hva som er galt med den andre vet jeg ikke enda, siden jeg ikke får den til å feile uansett hva jeg gjør. jeg har vridd så mye på velgerhjulet nå og slått den av/på så mange ganger med 46watt last at jeg nesten har blemmer på fingrene :)

men det kan jo hende at feilen oppstår når den har stått på en lang stund med last. Det vet jeg ikke helt om jeg får testet, da jeg ikke har lyst til å gå fra denne enheten uten tilsyn.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av FredrikE24 »

Bjerknez skrev: 03 okt 2021, 16:34
FredrikE24 skrev: 03 okt 2021, 16:02 men har du faktisk målt spenning over relékontakten som jeg skisserte?

Har du målt spenning på reléspolen med det gamle relleet(dette er DC forøvrig..)?

Når det gjelder den artige målingen du får etter at du har skrudd av og relleet har falt fra, så hadde det vært veldig gøy å komme med en Fluke :P Den målingen forvirrer.

Det jeg egentlig er ute og fisker etter er at du må se at du finner ut av spenningsfall over komponentene i en krets. Dette er helt basic i elektronikklæren. Summen av alle spenningsfallene vil bli tilførselsspenningen.

Skissen ber deg måle spenningen over lasten, spenningen på sekundærside av trafo og spenning over relékontakten.
Spenningen over lasten + spenning over relékontakten skal til sammen bli lik spenningen på sekundærside.

Jeg vet at du ikke gidder å tegne opp kretser, men det er verdt det om du ønsker å få en dypere forståelse av hva du driver med her. Det tok meg 1,5 minutt å tegne, fordi jeg lagde nogenlunde rette linjer.
Ok, jeg forholder meg kun til teamet her og orker ikke å dra inn Fluke diskusjonen igjen. jeg jobber med det jeg har og den kunnskapen jeg har så langt og har ingen lyst til å starte en pissekonkurranse. :)

Jeg hadde ikke tegnet en slik krets på 1 1/2 minutt vertfall. Men bra at du klarer dette.

Så til saken...

Du ber meg måle over en lukket rele kontakt. med lukket så mener du selvsagt at krtsen skal være påslått?

Spørsmål 2:
Hvilke av disse kontakpunktene skal jeg måle i mellom? Jeg har ringet rundt de punktene som er releet:

rele.JPG
Jeg vil bare at du skal få det til, er egentlig bare derfor jeg stadig drar på det.

Jeg vet ikke hvilke pinner du skal måle på, da jeg ikke aner layouten på relleet. Så det må du nesten finne ut av! Men snakker da om kontakten som svitsjer 12VAC av og på. Så måler du samtidig over lasten, med belastning på.
Kan gjerne måle over spolen også, en DC-spenning.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Bjerknez »

Layouten på releet skal være ganske kjent tror jeg.
DC4465B0-1CFA-4850-9B8E-6FC9368C1966.png
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Bjerknez »

Har testet "lab" power supplyen jeg kjøpte for litt siden som erstatning for den gamle og til prisen vil jeg si at denne må være noe av det bedre for oss hobbymakere. (Nei, jeg kommer ikke til å gi en månedslønn for en Fluke som selvsagt helt sikkert er bedre Fredrik24 :) )

Min gamle power supply er på 300watt (30V/10A) ig har fire vriknotter og en av/på knapp. Oppløsningen er ganske dårlig og den er etter kveldens test på langt nær pålitelig når det kommer til OCP (Over current protection).

Jeg testet med å koble til en vanlig 5mm LED diode som har en maks rating på 20mA. Denne LED dioden jeg testet trenger 2.9V for å lyse opp.

Jeg koblet til oscilloscopet og satt på single shot trigger for å ta opp hva som skjedde når jeg stilte inn spenningen til 12V, men satt over current protection til 10ish mA på begge.

Her er resultatet med min gamle power supply:
3.JPG
4.JPG
Å her er resultatet med den nye:
1.JPG
2.JPG
Med den gamle så røk etter hvert LED dioden da spenningen ble alt for høy før power supplyen "skjønte" poenget. Etter tredje forsøket så røk LED dioden.

Med den nye power supplyen så fikk jeg ingen anntydning til overspenning og oscilloscopet viser også dette. Jeg kunne slå av og på til til jeg ble blå på fingrene uten at LED dioden tok skade.

Nå er det ikke rettferdig og teste disse opp mot hverandre uansett da prisen er ganske forskjellig også. Den nye (Riden RD6018) med 1200W power supply, Buck enhet og kabinett kostet meg ca. 1.400 kroner fra AliExpress (Den samme enheten kostet 3.700 + frakt fra CDON.com) og den gamle kostet meg ca. 500 kroner inkludert frakt.

Den gamle er definitivt ikke egnet til finelektronikk og når sant skal sies blir den litt for "røff" i kantene til slikt bruk. Men den er fin som et supplement ellers.

Nå har jeg bestillt meg enda en Riden Power supply. Lik den jeg allerede har, men den jeg nå har bestillt heter RD6006P. Forskjellen er at effekten er 360 watt (60V/6A). Fordelen med denne er at oppløsningen er større og den egner seg enda bedre til finjusteringer. Om jeg faktisk trenger det er en annen sak, men merket jo fort hvor lyst jeg plutsleig fikk til å kaste min gamle i søppla og da vil jeg heller ha to av den nye jeg kjøpte sist :)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Bjerknez »

Å selvsagt kan man koble til power supplyen med PC og app via Wifi eller USB :)
IMG_0452.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av FredrikE24 »

Bjerknez skrev: 03 okt 2021, 17:46 Layouten på releet skal være ganske kjent tror jeg.

DC4465B0-1CFA-4850-9B8E-6FC9368C1966.png
Da er det bare å måle

Når det gjelder strømforsyning/laboratorieaggregat så har jeg noe billig drit. Stiller det dog inn med Fluke. Både strømbegrenser når det trengs, og spenningen.

Skulle jeg kjøpt et litt finere et vil jeg ha et fra Hewlett Packard brukt. De er veldig fine mange av dem. Feks. HP 6060B på toppen der
9343675B-A8EE-4BF5-8B28-BB102D76828F.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 05 okt 2021, 18:51
Bjerknez skrev: 03 okt 2021, 17:46 Layouten på releet skal være ganske kjent tror jeg.

DC4465B0-1CFA-4850-9B8E-6FC9368C1966.png
Da er det bare å måle

Når det gjelder strømforsyning/laboratorieaggregat så har jeg noe billig drit. Stiller det dog inn med Fluke. Både strømbegrenser når det trengs, og spenningen.

Skulle jeg kjøpt et litt finere et vil jeg ha et fra Hewlett Packard brukt. De er veldig fine mange av dem. Feks. HP 6060B på toppen der
9343675B-A8EE-4BF5-8B28-BB102D76828F.jpeg
Ja, men men mellom hvilke punkter skal jeg måle?

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Bjerknez »

Hva er hovedforakjellen med en slik strømforsyner som HP 6060B og den jeg har egentlig? Bortsett fra pris og fysisk størrelse? Jeg misntenker at den du snakker om er en lineær strømforsyner og dermed leverer mindre støy?

Edit:
Er ikke HP 6060B en load tester?
Sist redigert av Bjerknez den 06 okt 2021, 02:07, redigert 1 gang totalt.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Bjerknez »

Jeg satt som nevnt over current protection til 10mA med RD6018 og når jeg målte det faktiske strømtrekket med multimeter så viste dette 12mA. Dette synes jeg rett og slett er helt innafor og langt over forventning med tanke på prisen og at vi her snakker om en 1080W Buck converter med mulighet for å gi 60V/18A.

Vår kjære venn Dave (eevblog) testet denne og med load var konklusjonen at støyen fra denne var godkjent. Faktisk mange i eevblog forumet som også liker denne :)

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Bjerknez »

Bjerknez skrev: 03 okt 2021, 17:46 Layouten på releet skal være ganske kjent tror jeg.

DC4465B0-1CFA-4850-9B8E-6FC9368C1966.png
Har du fått sjekket ut dette Fredrik? :)

Svar