Overfylte jeg olje?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
BIG1
Innlegg: 48
Registrert: 18 jan 2011, 00:47
Motorsykkelen din: Ducati 848 Evo 2011

Overfylte jeg olje?

Legg inn av BIG1 »

848 evo 2011.

Parkerte sykkelen i dag inntil veggen for å holde den i vater. Tappet ut gammel olje. Fylte oljefilter med olje før jeg satte det inn. Fylte opp med olje, startet den. Stoppet den og fylte så videre det ille siste til maksmerket.

Holder jeg sykkelen sånn ca i vater litt til venstre er oljen på maks-strek. Lener jeg den litt til høyre så fylles hele glasset. Her snakker vi ikke mange grader vinkling. Litt vanskelig å holde den 100% i vater mens man står på kne for å se på oljenivå.

Må jeg tappe ut litt? Og ja, strammet til bolten til oljen for hardt slik at den ble litt rundt inni, er det mulig, aldri opplevd makan til myk bolt. På bil kan man trekke til så hardt man vil.
20211012_205516.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Ducati 848 Evo 2011
Suzuki FZ50 (solgt)
Suzuki TS50X (solgt)

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Overfylte jeg olje?

Legg inn av cannon »

Du har nok overfylt veldig lite, så det går nok bra. Du bør kjøpe ny oljeplugg, og pakning. Finn ut tiltrekkingsmoment og bruk dette når du bytter pluggen. Da kan du samtidig tappe ut litt olje.
Bedre å trekke til litt for løst enn for hardt. Kjør gjerne plugg med hull til sikringstråd.
Eksempel
Screenshot_20211013-064457_Google.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
BIG1
Innlegg: 48
Registrert: 18 jan 2011, 00:47
Motorsykkelen din: Ducati 848 Evo 2011

Re: Overfylte jeg olje?

Legg inn av BIG1 »

Takker. Det så bedre ut i morges da jeg tiltet den. Den pluggen du lenket til, er det de rette dimensjonene jeg trenger?
Ducati 848 Evo 2011
Suzuki FZ50 (solgt)
Suzuki TS50X (solgt)

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Overfylte jeg olje?

Legg inn av cannon »

Bare et eksempel. Hvilken sykkel er det? Merke, modell, år?

Brukeravatar
BIG1
Innlegg: 48
Registrert: 18 jan 2011, 00:47
Motorsykkelen din: Ducati 848 Evo 2011

Re: Overfylte jeg olje?

Legg inn av BIG1 »

Ducati 848 Evo 2011
Suzuki FZ50 (solgt)
Suzuki TS50X (solgt)

Brukeravatar
BIG1
Innlegg: 48
Registrert: 18 jan 2011, 00:47
Motorsykkelen din: Ducati 848 Evo 2011

Re: Overfylte jeg olje?

Legg inn av BIG1 »

cannon skrev: 13 okt 2021, 08:11 Bare et eksempel. Hvilken sykkel er det? Merke, modell, år?
Ducati 848 evo 2011
Ducati 848 Evo 2011
Suzuki FZ50 (solgt)
Suzuki TS50X (solgt)

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Overfylte jeg olje?

Legg inn av cannon »

Den ser fin ut. Er nok laget i aluminium, og metallet er mykt. Derfor viktig å ikke dra til mer enn angitt moment. Heller litt forsiktig, og sikre med en liten ståltrådbit. (Biler har gjerne grovere plugger, og som regel stål i både bunnpanne og selve påluggen.)
Denne pluggen har også magnet-kjerne, og det er nyttig for å fange opp små stål-metallspon fra oljen.

Brukeravatar
BIG1
Innlegg: 48
Registrert: 18 jan 2011, 00:47
Motorsykkelen din: Ducati 848 Evo 2011

Re: Overfylte jeg olje?

Legg inn av BIG1 »

cannon skrev: 13 okt 2021, 09:25 Den ser fin ut. Er nok laget i aluminium, og metallet er mykt. Derfor viktig å ikke dra til mer enn angitt moment. Heller litt forsiktig, og sikre med en liten ståltrådbit. (Biler har gjerne grovere plugger, og som regel stål i både bunnpanne og selve påluggen.)
Denne pluggen har også magnet-kjerne, og det er nyttig for å fange opp små stål-metallspon fra oljen.
Ja ser det nå. Skulle hatt noe i rustfritt stål med magnet. Biltema har vel bolter men ikke noe med magnet?
Ducati 848 Evo 2011
Suzuki FZ50 (solgt)
Suzuki TS50X (solgt)

Brukeravatar
Audi Mannen
Innlegg: 759
Registrert: 23 mai 2017, 14:13
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada V4S
Sted: Ytre Nordmøre

Re: Overfylte jeg olje?

Legg inn av Audi Mannen »

Er du usikker så ta kontakt med din nærmeste Ducati forhandler, bestill ny plugg der så får du en som garantert passer. Samtidig spør du om momentet du skal trekke til med, 18-22nm nevnes på nettforumer, men ikke ta det for gitt. Forskjellige materialer på forskjellig sykler i som gjør at dette kan være litt individuelt.
Ny orginal plugg koster ikke mange kroner og det trenger ikke være noe særlig dyrere enn å kjøpe på ebay eller andre sider.
Og husk at man bør skifte messing pakningen som sitter på pluggen samtidig, den er som regel deformert ved forrige tiltrekking. Kan varmes opp og få tilbake nesten samme egenskap, men den koster mindre enn en cola boks så ikke noe særlig å spare.
Moment trekking på "frihånd" er ikke å anbefale, lån en nøkkel av noen eller kjøp og legg i hylla så har du til neste skifte også. Bare husk å avspenne den etter bruk og ikke la den ligge strammet på angitt kraft, da blir den slapp i fisken.
Vi kjøper og kjører sykler som koster alt fra noen tusen til opp mot 400K, hvorfor skal man spare 30,- kr. på en oljeplugg og skive ved å kjøpe noe som man ikke vet kvaliteten på tenker nå jeg.
Ducati Multistrada V4S - 2021

Brukeravatar
BIG1
Innlegg: 48
Registrert: 18 jan 2011, 00:47
Motorsykkelen din: Ducati 848 Evo 2011

Re: Overfylte jeg olje?

Legg inn av BIG1 »

Takk for svar. Virker som om forhandler selger den originale som er "myk". Ser at de 4 boltene som holder på grovfilteret er byttet ut til noe sterkere da disse er svært myke og ryker når man skal skru de ut.
Kobber/messingpakning skiftes ved hvert bytte.
Får gå til innkjøp av momentnøkkel:)
Ducati 848 Evo 2011
Suzuki FZ50 (solgt)
Suzuki TS50X (solgt)

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Overfylte jeg olje?

Legg inn av pekle »

Skal ikke påberope meg noe ekspertise her, men om man bytter til skrue med gjenger som tilfeldigvis er hardere enn gjengene i bunnpanna og bruker gefühlmoment så risikerer man vel at bunnpannegjengene ryker først - da har man skaffet seg et større problem enn bløte skruer.

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Overfylte jeg olje?

Legg inn av FreewheelBurning »

Du har fylt på vertikalt som forhindrer oljen i å ligge horisontalt, det kan ikke være sunt for motor :P

Brukeravatar
BIG1
Innlegg: 48
Registrert: 18 jan 2011, 00:47
Motorsykkelen din: Ducati 848 Evo 2011

Re: Overfylte jeg olje?

Legg inn av BIG1 »

Haha. Ja ser bildet har blitt vridd:)
Ducati 848 Evo 2011
Suzuki FZ50 (solgt)
Suzuki TS50X (solgt)

916
Innlegg: 39
Registrert: 16 des 2005, 20:17

Re: Overfylte jeg olje?

Legg inn av 916 »

Det er en grunn til at den mutteren er myk, den skal ikke trekkes hardt til.

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Overfylte jeg olje?

Legg inn av rolf-arne »


BIG1 skrev:848 evo 2011.
aldri opplevd makan til myk bolt. På bil kan man trekke til så hardt man vil.
20211012_205516.jpg
På bil kan du ikke trekke til så hardt du vil.. der vil også gjengene "skjæres" slik at du på 4-5 tiltreknigen, kanskje må bruke makt fra andre omdreining.

Som andre har påpekt så er det en sammenheng mellom styrke og materialbruk, og spesielt på nyere sykler, så er det brukt mye aluminium og til dels tynn godstykkelse.

Her må man ta i med varsomhet, selv bruker jeg for det meste fingermoment, men ikke på noe som er lagd etter 2000.

Og på myke pakninger foretrekker jeg at det lekker litt, og heller etterteite til lekkasjen forsvinner.

Noen har nevnt messing, men jeg tror nok at de fleste slike pakninger er i kobber. Kobber er myk og kan glødes og bli myk igjen , men det er enklere og sikrere å kjøpe nytt.



Sent fra min SM-A715F via Tapatalk

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Svar