Ung igjen på MC. Rolf-Arne 05.04.1960 - 26.01.2024: Hvil i fred.

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Låst
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Ung igjen på MC

Legg inn av AJ »

rolf-arne skrev: 12 okt 2021, 17:21
Så kommer neste vanskelige valg , bruke par hundre tusen på å bygge bo/mc bil....eller la de pengene gå til hotell fremover , det skulle bli mellom 200 og 400 døgn på hotell.

Eller 3 års turer....med frokost og rein sengetøy hver dag
Ingen tvil hos meg om jeg hadde vært i samme tenkeboks; dropp bygging av bobil og bruk heller pengene på turer med den sykkelen du foretrekker og gjerne hotellovernattinger for den summen du antyder.
Vel anvendte penger :thumleft .

Også få du vel frigjort en del kapital om 1250'ren selges.
At dere ikke ble gode nok kompiser etter godt forsøk er jo sånt som skjer. Dermed ingen grunn til å tviholde på forholdet når man ikke helt greier å nynne på den samme gode melodien ;) .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Ung igjen på MC

Legg inn av rolf-arne »

Audi Mannen skrev:En slik som utgangspunkt: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=230386079
Ikke at jeg anbefaler akkurat denne, men konseptet med heis bak er jo et alternativ for trygg av og på lasting av mc.
Det er slik en jeg begynte å se på, men de samme har en som er ekstra lang. Og den frister mer.

Har lite lyst å dra sykkel med meg på henger, i bilen er den ikke synlig.

Og henger gir begrensning i hastighet..

Det som ligger i vektskålen for meg er at det har blitt mye leit etter overnatting, og når jeg har bestilt/planlagt blir det mye tid foran TV...

Med min kropp er det mye styr med å drasse ting inn på rom og ut igjen.

Kroppen er et vrak, det meste går på vilje og rein stahet. Men har begynt å finne måter å oppheve mine begrensninger, i størst mulig grad...

Og tenker at å kunne parkere sykkel utenfor den samme døra , uansett om jeg er i Italia eller Norge og finne alt på sine faste plasser vil avhjelpe min mulighet til å få mest mulig ut av dagen..

Den hvite Sprinteren har vi på "jobben" og den grå tenker jeg på, som er 50cm lengre.
BildeBilde

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Ung igjen på MC

Legg inn av Relax »

Hva er greia?
Bruke bil på transport etapper og MC på utvalgte veier og steder?
Fast , praktisk bopel hvorenn du er! Spare MASSE tid!
Alle steder du kan parkere en bil , kan du parkere ditt "hjem"!
Langs de flotteste fjorder og fjell, eller på en parkeringsplass i en by når det er praktisk,

Høres ut som du er på rett spor i forhold til helse, kropp , lyst og sjel!
God plan! :thumleft
"Do the right thing"

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Ung igjen på MC

Legg inn av rolf-arne »

Relax skrev:Hva er greia?
Bruke bil på transport etapper og MC på utvalgte veier og steder?
Fast , praktisk bopel hvorenn du er! Spare MASSE tid!
Alle steder du kan parkere en bil , kan du parkere ditt "hjem"!
Langs de flotteste fjorder og fjell, eller på en parkeringsplass i en by når det er praktisk,

Høres ut som du er på rett spor i forhold til helse, kropp , lyst og sjel!
God plan! :thumleft
Der har du summert opp mine pluss punkter, skal legge til at jeg er så uheldig å ha gratis parkering i så og si hele Europa.


Sent fra min SM-A715F via Tapatalk

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Ung igjen på MC

Legg inn av rolf-arne »


Tore L skrev:Høres ikke bra ut at du og RT'en ikke kommer bra overens Rolf Arne, men slik er det for deg nå.
RTen er en flott sykkel, har alle de småting som jeg setter pris på.

Og i hvertfall en ting jeg ikke liker, det er bakkestarthjelpa, den kan plage vettet av en, når en bare skal trille sykkelen litt bakover.

Når jeg sier at jeg ikke helt får samme godfølelsen som med Pan, så er det mye fordi den føles ut som om det er en moped du har under deg. Jeg er jo vant til å ha et lite fjell under baken.

Men har bestemt meg for at avgjørelsen ikke blir tatt før juli.







Sent fra min SM-A715F via Tapatalk

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

xavi0n
Innlegg: 495
Registrert: 28 feb 2021, 12:45
Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000

Re: Ung igjen på MC

Legg inn av xavi0n »

Husk på mtp en sånn sprinter, spesielt de lange utgavene, om du har en sykkel på 250kg oppå eller bak bakakslingen blir den veldig ekkel å kjøre, spesielt på vinterføre. Mister fort trykket på styrehjulene
If you gonna be dumb you gotta be tough

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Ung igjen på MC

Legg inn av AJ »

rolf-arne skrev: 13 okt 2021, 22:09 Og i hvertfall en ting jeg ikke liker, det er bakkestarthjelpa, den kan plage vettet av en, når en bare skal trille sykkelen litt bakover.

Denne kan man vel slå av? Kan i hvert fall det på 1290'en min.
Har selv opplevd at bakkestartassistenten har vært god å ha i flere situasjoner.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Ung igjen på MC

Legg inn av rolf-arne »

AJ skrev: 14 okt 2021, 08:06
rolf-arne skrev: 13 okt 2021, 22:09 Og i hvertfall en ting jeg ikke liker, det er bakkestarthjelpa, den kan plage vettet av en, når en bare skal trille sykkelen litt bakover.

Denne kan man vel slå av? Kan i hvert fall det på 1290'en min.
Har selv opplevd at bakkestartassistenten har vært god å ha i flere situasjoner.
Dette er en grunn til at jeg ikke avskriver RTen enda- man kan jo fort lære seg å bruke vidunderet og kanskje ting endrer seg---

her er vi ved essensen i mitt bedagelige liv - jeg holder fast ved det jeg kan og har kunnskap om - i størst mulig grad--- nå er jeg kommet dit at jeg ikke legger like mye innsats i å lære nytt.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Ung igjen på MC

Legg inn av rolf-arne »

xavi0n skrev: 14 okt 2021, 07:53 Husk på mtp en sånn sprinter, spesielt de lange utgavene, om du har en sykkel på 250kg oppå eller bak bakakslingen blir den veldig ekkel å kjøre, spesielt på vinterføre. Mister fort trykket på styrehjulene
Takker for påminnelsen -- vil få hoved tyngda av sykkelen ørlite foran bakakselen - da er det fort 400 kg på akselen...
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: Ung igjen på MC

Legg inn av erik m »

rolf-arne skrev: 14 okt 2021, 10:15
xavi0n skrev: 14 okt 2021, 07:53 Husk på mtp en sånn sprinter, spesielt de lange utgavene, om du har en sykkel på 250kg oppå eller bak bakakslingen blir den veldig ekkel å kjøre, spesielt på vinterføre. Mister fort trykket på styrehjulene
Takker for påminnelsen -- vil få hoved tyngda av sykkelen ørlite foran bakakselen - da er det fort 400 kg på akselen...
Da er det bare å laste tilsvarende foran, som min onkel og kompisen gjorde da de kjørte på en sykkel med 16hk til Italia i 1956.
Nema problema!
onkel Carstens Europatur (3).jpg
Nei, der misforsto jeg. Så at det var BILEN som var problemet. At sprinteren var en Mercedes Sprinter, og ikke en veldig rask mc. Sorry!
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: Ung igjen på MC

Legg inn av erik m »

rolf-arne skrev: 12 okt 2021, 17:21

Så kommer neste vanskelige valg , bruke par hundre tusen på å bygge bo/mc bil....eller la de pengene gå til hotell fremover , det skulle bli mellom 200 og 400 døgn på hotell.
Eller 3 års turer....med frokost og rein sengetøy hver dag
...
Har tenkt i nån uke - og tenker atvalget byrde være gjort innen oktober er slutt
Hva tenker folk?
Sent fra min SM-A715F via Tapatalk
Hvis du velger bobil har jeg noen tips til deg. Jeg har sjøl bygd om varebiler til eget bruk, og kona og jeg har feriert i dem på kontinentet de siste 40 åra.
-For det første, hvor lang tid tar det? Svaret er dobbelt så lang;)
-for det andre, jeg har stort sett kjøpt litt eldre varebiler til godt under 100.000, og brukt rundt 50.000 på ombygging. Og veldig mange arbeidstimer, særlig på den første tid på informasjonssøk hos kamerater og på nett. Men i kroner under 150.000 max., den første på totalt 50. Men DET er mange år sia!
-skal du ha gass? Det må nok til om du skal koke litt mat, og oppvarming på kalde dager. To muligheter; den lille kofferten med gassbokser i sprayboksstørrelse. Eller skikkelig 5 eller 10kilos propan til gasskoker og vannvarming? Da er det viktig å kjenne alle kravene til sikkerhet og ikke minst ventilasjon! Dessverre har det vært flere dødsfall i hjemmebygde bobiler som ikke kjente til alt. Bl.a. gikk en hel familie med; to voksne og to barn med på Ekeberg camping, og sist et ektepar på en camping i Etnedalen.
-du kan vanskelig greie deg uten strøm i lengre tid. Da er det en rekke saker om både 230V og 12V som er basic. Hvor stor batteribank, hva slags lader og sikringer og rele (veksler mellom start- og bodelsbatterier?), 12V kabel- og sikringsdimensjoner osv.. Du kan gjøre alt sjøl, men før du starter må du ha kontakt med en autorisert installatør som er villig til å sjekke og godkjenne hele det ferdige opplegget. Dokumentet må du ha med til SVV, men også i bilen for noen camping- og bobilplaser krever det når de ser en sjølbygd bobil. Du veit sikkert forskjell på CEE og schuko, men sjøl garva bobilister veit ikke at tilslutningskabel må være en svart 2,5mm2.
ventilasjon - ei takluke med rollo og myggnett er nødvendig;
-det er et utall overnattingsmuligheter på kontinentet, bare reine bobilplasser finnes det over 10.000 av. I tillegg alle campingplassene. Men du kan ikke overnatte utafor disse som i Norge; det er både forbudt og farlig. Unntaket er Tankställe på Autobahn, der står du både gratis og trygt, jeg pleide underveis ofte å stikke opp på Autobahn når jeg ble trøtt utpå natta og sove til langt utpå formiddagen. I de første bobila hdde jeg ikke dusj og da dusja jeg der for et par D-mark. Når er det vel 2-3 euro, og det er alltid reint der. Men ALDRI overnatte på rasteplassene, eller på en stille sidevei! Etter 1990 da Muren falt blei det slutt på det.
Varme netter: takluke med tvangsbeluftning er et must, med både rollo og myggnetting. I tillegg ekstra ventiler og vinduer som kan åpnes i sikker stilling. Om mulig parkere i skyggen på dagtid, eller tjukke gardiner for alle vinduer og åpen takluke om det ikke er mulig. Og så har du jo innerisolert både vegger og tak.
Men FØR du setter i gang finn en grei fyr hos SVV som kan gi råd underveis og som du veit er der når du skal godkjenne bygget. Du får hvite skilt og må huske å informere forsikringsselskapet. Er det noe du lurer på ellers skal jeg svare etter fattig evne!
007.JPG
012.JPG
015.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Ung igjen på MC

Legg inn av FredrikE24 »

Man kan gjøre det enkelt også.
Ferdig hybelkjøkken modul rett inn, gassbluss, vanntank med trykkpumpe på 12V. Gråvann rett ut. 12V kjøleskap som på båt eller kompressorbasert kjøleboks. Kan anbefale Isotherm. Bråker ikke en dritt og bruker lite strøm. 2x120Ah batteribank festet til gulv. 50kvadrat kabel mellom batteri under panseret og til batteribank med skillebryter. Et enkelt sikringspanel.
Madrass bygd på en ramme.
Portapotty og motorsykkel. Da har man vel alt?

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Ung igjen på MC

Legg inn av rolf-arne »


erik m skrev: )
- i så har du jo innerisolert både vegger og tak.
Men FØR du setter i gang finn en grei fyr hos SVV som kan gi råd underveis og som du veit er der når du skal godkjenne bygget. Du får hvite skilt og må huske å informere forsikringsselskapet. Er det noe du lurer på ellers skal jeg svare etter fattig evne!]
015.JPG
Begynner med Takk.

Har så smått begynt å forme en plan.

Og planen bygger på egne ferdigheter og hva som må komme først..

1. Er å sikre meg bilen som gjør tanken mulig.

2. Innrede et lasterom for sykkel mc og el-tråsykkel.

Første pri, er sikring av begge sykler og oppkjøringsrampe. Der må jeg finne ut hvor lang denne må være, når dørken er 50 cm høy.

Rampa blir laget i alu firkantrør og strekkmetall( alu) .

Så til selve lasterommet for sykkel, det er jo alltid en risk for søl , så planen er å bygge en trunk av PE plast, som blir helsveist.

Dette høres vanskelig og dyrt ut for de fleste, men har tilgang på plater og verktøy (ekstruder).

Da kommer vi på en delplan for å spare plass, pottipottien og dusj blir der bak... da er både det våte og lukta vekke fra oppholdet.

Og nå må man ha i mente at bilen blir spisset mot at jeg sitter på sykkel det meste av dagen.. lasterommet er nesten tomt., så det kan brukes til morgen og kveldstid av det grønne kaliberet.

Og siden det er dusj der bak, legges det opp til slange for vask av sykkel. ( både ute og inne)

Pan European fordrer at man kan skru litt, så innredning for deler og verktøy må integreres. (Må passe på vekta har 1300 kg å gå på)

Gråvannstank under bilen bli da et must...for ikke å snakke om vanntank. Vannvarmer og trykk pumpe.

Når bakrommet er klart har jeg "bare" delt lasterommet i 2.. innafor varebil enda... bruker litt tid på å finne ut hva som må til i fremre del av innredning, kanskje mye av neste år.

Bruke litt midlertidige løsninger frem mot EU kontroll neste høst... og da ta steget for omreg til bobil...

På sikt koke /vaskemulighet fremme...kjøl og frys...

Solceller på taket, litium batteri der vekta til sier at dem må være.

Har både lyst og ikke lyst på takluke, erkjenner behovet for lufting. Etc.

Så må jeg trekke frem at bilen skal se ut som varebil, vil ikke tiltrekke oppmerksomhet unødig. Fin og rein bil... ute men lite som røper hva som er inni.

Har funnet en bedrift på Helgeland som hugger vogn og bobil...men skulle gjerne funnet noen som var fra Telemark eller langs E6 nordover...

Sånn som tanken er nå så hentes bil etter Olso motorshow.

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk


Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: Ung igjen på MC

Legg inn av erik m »

Mye spennende tanker. Men skal jeg gå for tre ting som jeg vil anbefale veldig sterkt, er det minst ei takluke, minst ei takluke og minst ei takluke.
Uten den vil du koke i ditt eget ... når termometeret ute bikker 30+. Jeg har sovet i 40+, og det gikk det også, men... varmen stiger opp som du veit, og da må den få en sjans til å slippe ut.

xavi0n
Innlegg: 495
Registrert: 28 feb 2021, 12:45
Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000

Re: Ung igjen på MC

Legg inn av xavi0n »

En ting du må huske på et at egenvekta på en mb sprinter som står i vognkort er i beste fall misvisende. Det er for en helt ribbet bil, har du noen plater på veggene bak og den største dieseltanken så er fort vekta 150-200kg feil etter mi erfaring
If you gonna be dumb you gotta be tough

Låst