Bjerknez | Snart sesongstart!!!

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av FredrikE24 »

Tenkte litt det samme, men såvidt jeg kan se brenner du av av all effekten i denne 51ohms motstanden når du gir spenning på gate. Mulig feil i tegning.

Så resettes vippa når kondensatoren er ladet opp og ikke lenger leder.
Sist redigert av FredrikE24 den 19 okt 2021, 17:29, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Bjerknez »

oivindg skrev: 19 okt 2021, 17:16 Hva er tanken med å koble drain til jord på FET'en?
Nei, det kan du lure på :lol

Blingsa litt på pinouten der. Det er selvsagt source som skal til jord :thumleft

Takk for rettelsen. :thumleft

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Bjerknez »

Jeg venter forøvrig på en nyere versjon av 555 timer. (ICM7555).

Denne versjonen takler opp mot 20V spenning og bruker litt mindre strøm.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Bjerknez »

Tre billige multimetere i posten i dag, som er gode og ha som supplement. Dette er multimetere fra AliExpress som jeg har betalt rundt 100-200 kroner for og har fått gode omtaler rundt om i forhold til pris. Foreløpig er det fortsatt Biltema multimeteret jeg har (Det dyreste gule) som føles som det beste, men disse bestillte jeg mest for morroskyld og fordi jeg vil teste ut noe nytt.
ABBA4995-0DD4-4A66-91DF-FFF59B74A112.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av cannon »

Bjerknez skrev: 19 okt 2021, 23:37 Tre billige multimetere i posten i dag, som er gode og ha som supplement. Dette er multimetere fra AliExpress som jeg har betalt rundt 100-200 kroner for og har fått gode omtaler rundt om i forhold til pris. Foreløpig er det fortsatt Biltema multimeteret jeg har (Det dyreste gule) som føles som det beste, men disse bestillte jeg mest for morroskyld og fordi jeg vil teste ut noe nytt.

ABBA4995-0DD4-4A66-91DF-FFF59B74A112.jpeg
Imponerende nøyaktighet. Ali-E har skjønt at "null er null"..... :thumleft

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Bjerknez »

Jepp :lol

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Bjerknez »

Det er ikke fryktelig lenge til Jul og da er det nye året allerede ett faktum. Plutselig spretter vårknoppene frem og da skal man ikke se bort fra at jeg også får en telefon fra Graarud Motor om å hente nysykkelen :twothumbs:

Om jeg gleder meg?

Jeg kan vel ikke legge skjul på at jeg gjør det, men foreløpig er jeg ikke helt vill av begeistring. Pipa får nok en annen lyd når våren blir et faktum og jeg kjenner sesongen nærme seg vil jeg tro.

Det eneste jeg er helt sikker på er at sykkelvalget var 100% riktig. Tidligere så så jeg litt bort fra cruisere og slike type sykler fordi dem ikke hadde den samme elektronikken og fancy duppedittene samt motorstyrken som en S1000R hadde. Det føltes liksom som et steg tilbake.

I dag tenker jeg motsatt. Jeg tenker at jeg nettopp har tatt et steg fremover ved å velge en slik sykkel. Jeg har liksom nullstillt meg og starter på nytt med nye opplevelser hvor kneskrap, pysestriper og nedleggsvinkel samt moment og aksellerasjon er noe som ikke trigger meg lenger i det hele tatt.

Dessuten ser Triumph Speedmaster 1200 langt mer gjennomført ut i mine øyne enn de fleste andre sykler.

Så ja, jeg gleder meg til neste år og jeg er ganske sikker på at gleden vil øke i takt med tiden :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Bjerknez »

Ny leksak i furtebua. I løpet av neste uke skal jeg sette opp en "lab" power supply til :)

Bilde

ignition
Innlegg: 1
Registrert: 22 apr 2017, 09:15
Motorsykkelen din: Yamaha

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av ignition »

Bjerknez skrev: 03 okt 2021, 15:57 Tror jeg svarte på denne i denne posten:
https://mcsiden.no/viewtopic.php?p=405656#p405656

For meg så ser det ut til at det fortsatt er 12.7VAC ut selv om releet slår av kretsen. Altså at jeg setter velgerspaken til "OFF". Forskjellen er at ved last så synker spenningen såpass automatisk at det som er koblet til ikke lyser.
Spolen skaper spenning ved frakobling. Du er i godt selskap med Michael Faraday som oppdaget selvinduksjon på 1800 tallet.
Kan være litt risiko for instrumenter å måle på en spole uten "surge protection".

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av FredrikE24 »

Og ekstrem indremotstand i instrumentet.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Bjerknez »

Dette releet var defekt. Det er jeg nesten helt sikker på. Denne boksen har fungert helt utmerket siden jeg byttet releet. Faktisk funker den såpass bra at jeg vurderer å teste den ute ved å lage et utelys som lyser om natten ved bevegelse. Den andre enheten jeg fikk fant jeg aldri noe feil på og den har fungert som den skal siden når jeg har taestet den.

Men jeg mistenker også her at releet har hengt seg opp.

Releet er den eneste mekaniske dubbeditten i disse boksene ved siden av bryteren og det ene releet var åpenbart defekt når jeg streeetestet det. Det hang seg opp og misset flere ganger når jeg vred på velgerknappen.

Hvorfor releet har røket kan man jo fortsatt diskutere, men for å finne ut dette må måtte man målt mens den var tilkoblet kretsen den sto i når den sluttet og virke. Det KAN jo også være at dett kunne vært lynnedslag, eller andre ting som har skapt spenninger som igjen har blitt for mye for releet.

Det eneste jeg vet er at den ene boksen funker med nytt rele. :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Bjerknez »

Har laget et lite blogginnlegg som oppsummerer det jeg sporadisk har nevnt i denne tråden vedrørende det og holde ne batteribank "våken" hele tiden når man er på MC tur etc.

https://bjerknez.no/problemer-med-at-ba ... gen-13815/

mekkern
Innlegg: 7540
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av mekkern »

Bjerknez skrev: 07 nov 2021, 10:02 Har laget et lite blogginnlegg som oppsummerer det jeg sporadisk har nevnt i denne tråden vedrørende det og holde ne batteribank "våken" hele tiden når man er på MC tur etc.

https://bjerknez.no/problemer-med-at-ba ... gen-13815/
Ja og jeg har sendt "påmelding" som tester.. :thumleft :twothumbs:
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Bjerknez »

mekkern skrev: 07 nov 2021, 10:40
Bjerknez skrev: 07 nov 2021, 10:02 Har laget et lite blogginnlegg som oppsummerer det jeg sporadisk har nevnt i denne tråden vedrørende det og holde ne batteribank "våken" hele tiden når man er på MC tur etc.

https://bjerknez.no/problemer-med-at-ba ... gen-13815/
Ja og jeg har sendt "påmelding" som tester.. :thumleft :twothumbs:
Å påmeldingen er notert :)

Derimot kan jeg fortelle at jeg ikke har flere å gi bort. Fikk hele 22 henvendelser på under en time, så måtte ta bort beskrivelsen hvor jeg forteller at jeg gir bort til dme fem første :)

Tydelig at det er et lite marked for dette. Jeg kommer trolig til å selge disse på sikt. Det tar tross alt litt tid og lodde på disse komponentene. Kretskortet kommer jo ikke ferdig loddet. Dette er nok noe jeg evt. må vurdere hvis forespørselen blir stor. Jeg ser for en at en 100-lapp er en grei pris og ta, + frakt.

Men foreløpig er det litt på testststadiet. Ingen powerbanker fungerer jo likt, men jeg tror majoriteten av dem klarer seg med 100mA pulser og at de fleste slår seg av automatisk etter rundt 30 sekunder. Vertfall de jeg har som jeg har testet selv :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Bjerknez »

Bjerknez skrev: 07 nov 2021, 10:02 Har laget et lite blogginnlegg som oppsummerer det jeg sporadisk har nevnt i denne tråden vedrørende det og holde ne batteribank "våken" hele tiden når man er på MC tur etc.

https://bjerknez.no/problemer-med-at-ba ... gen-13815/
Bestillte kretskortene her om dagen som skal holde batteribanken påslått etc. men jeg fant en liten "design"-feil som jeg har gjort. Jeg hadde glemt og vurdere power ratingen som last motstanden (den motstanden som bestemmer størrelsen på pulsen som holder batteribanken påslått).

På den jeg bestillte hadde jeg designet inn en 1206 1/2W motstand. Med 5V og 51ohm motstand er man helt på grensen. Den vil nok fungere helt utmerket siden pulsene kun er på 1 sekund hvert 25 sekund, men den kan bli ganske varm. Av erfaring kan disse motstandene fort komme opp i over 100 grader. Kanskje ikke i dette tillfellet hvor den bare får pulser på ett sekund, men allikevel mener jeg at denne bør oppgraderes til å tåle litt mer.

Så jeg har endret designet på kretskortet og byttet ut en motstand i 1206 størrelse med en motstand i 2512 klassen med 1W power rating.

Her er siste koblingsskjema og screenshot av kretskort layout:
schematic.png
front.PNG
back.PNG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Svar