Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av erik m »

Cannon: Jeg mente "dekket ikke". Det er ikke det samme som at det ikke ble nevnt. I nrk kunne du mellom mord og trafikkulykker - og Listhaug - få et par minutter ACER innimellom, og over år et par oppheta diskusjonsprgram der argumenter for og mot hagla så fort at du knapt rakk å høre dem. Og sammenlikner vi som kjellv skriver nettopp Listhaugsaken med ACER i nrk, vil jeg uten å ha kontrollert anta at forholdet var 10 til 1 i Listhaugsakens favør. Aftenposten hadde noen artikler, men også her var forholdet det samme over tid. Sammenlikna med Nationen og Klassekampen var det svakt, i forhold til den betydnngen dette har for Norge.
Det er to saker rundt ACER som er viktige. Konsekvensene for strømprisene betyr mye, og det ble diskutert, men mest bare som en høyrøsta krangel om de ville stige eller synke. Sammenhengen med utbyggingen av flere overføringskabler til England og kontinentet ble knapt nevnt, og det var fordi kablene i prinsippet ikke har noe med sjølve ACER å gjøre; dette var nasjonale beslutninger. Mens det største spørsmålet; om det å overgi beslutningsmyndighet til et EU-organ, og for sikkerhets skyld garantere at EFTA-domstolen skulle være øverste domstol i alle saker rundt norsk energi og ikke Høyesterett - og om det kunne gjøres med mindre enn 3/4 flertall i Stortinget, det var det bare Nationen og Klassekampen som grundig drøfta og åpna for både kronikker, leserinnlegg og lange diskusjonestråder om.
For kombinasjonen av disse to sakene; ACER og kapasiteten på utenlandskablene - gjør at det nå er EU som bestemmer både mengden strøm som skal føres ut av landet vårt, og prisen på den - og det er ingen verdens ting Stortinget kan gjøre med det!
At dette blir alvorlig for prisen på strømmen for alle som ikke har god råd begynner nå flere å forstå. Men hva det betyr for norsk industri, særlig aluminiums- og prosessindustrien som har som sitt største konkurransefortrinn rimelig strøm - det har ikke vært grundig belyst. Uten i de nevnte media.

Ok, jeg begynte en tråd om svindlere på Stortinget, kom inn på Listhaug og dermed tok kjellv opp hvordan den saken beleilig nok druknet konsekvensene rundt ACER, noe jeg er helt enig med ham i. Så dette ble en spinoff av en spinoff, og jeg skal avslutte mine innlegg rundt dette nå. Sjøl om dette er en av de viktigste sakene for Norge. Men to tanker i hue samtidig; veldig bra at våre folkevalgte blir holdt ansvarlig for i det minste noen av sine handlinger!

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av cannon »

kjellv skrev: 20 nov 2021, 10:54
cannon skrev:
erik m skrev: 20 nov 2021, 01:09
kjellv skrev: 19 nov 2021, 07:38 Jeg husker en annen sak jeg var veldig opptatt av akkurat i samme tidsrom som et samlet pressekorps KUN var opptatt av Listhaugs exit. Nemlig Stortingets behandling av om Norge skulle innlemmes i ACER.
Det var INGEN mediedekning av ACER saken mens heksejakten på Listhaug pågikk, og ACER kreftene i Stortinget fikk arbeidsfred samtidig som pressen ikke gikk i dybden på hva ACER er.
Nå får i alle fall store deler av landet føle resultatet av avtalen som lar det Europeiske kraftmarkedet styre strømprisene våre..

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk
Vel, de store riksdekkende avisene og nrk dekket ikke ACER, men enkelte aviser som Nationen og Klassekampen gjorde en hederlig innsats. Gruppa "Stopp ACER" hadde utrolige 84.000 medlemmer, og innlegga var mange og grundige. Men det hjalp jo lite, når både Høyre, Frp, Venstre og Arbeiderpartiet stemte for å overlate kontrollen med strømmen vår til Brüssel.
Og som kjellv skriver; nå begynner vi å merke konsekvensene av dette. Og når utenlandskablene kjører for fullt, blir det mye tøffere utpå nyåret.
Og det er ingen ting Stortinget kan gjøre med det.
Mener du "dekket ikke" eller "protesterte ikke mot"? Feks Aftenposten har hatt bred dekning av Acer over lang tid. Det samme gjelder NRK.
Det var stor mangel på dekning av denne saken på de mest brukte riksdekkende plattformer, f eks NRK og TV2 nyheter på TV som de aller fleste er innom av og til. Der druknet saken i heksejakten på Listhaug.
Man måtte altså aktivt søke etter opplysningene, men dette var det jo bare de som hadde fattet interesse for saken på et tidligere tidspunkt som gjorde.

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk
Det stemmer dårlig med min oppfatning. NRK bidro med både debatt, nyheter og balansert opplysning. Aftenposten også.
Et tilfeldig eksempel fra 2018.
https://www.nrk.no/norge/dette-er-strid ... 1.13961802

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av kjellv »

Jeg sier ikke at NRK og TV2 ikke har omtalt saken, men at i prosessen rundt Listhaugs exit druknet ACER saken i nyhetsbildet.

Men takk for at du deler lenken. Det er jo litt interessant å lese hva som ble skrevet om hva som kunne skje med strømprisene når vi nå vet fasiten.

Brukeravatar
Audi Mannen
Innlegg: 759
Registrert: 23 mai 2017, 14:13
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada V4S
Sted: Ytre Nordmøre

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av Audi Mannen »

Dette innlegget kunne like gjerne vært postet under "hva har du kjøpt i dag", men den passer nok bedre her da jeg ikke bare i dag, men også tidligere denne høsten har kjøpt billig strøm. Faktisk den billigste i Europa iflg. E24 som la ut denne oversikten i går.
Og for å understreke det som Kjellv har omtalt tidligere her inne så er nok strømmen dyrere sørpå takket være det store samarbeidet med ACER. Vi i midt Norge og nordover er noe mindre berørt siden det ikke er kapasitet videre sørover til overføring av strøm. Må det fortsette slik til evig tid slik at vi kan fortsette med flere gode dager med billig strøm.

Synes vi at det er riktig at det frie markedet skal frata borgere og bedrifter i Kongeriket Norge det som våre forfedre og skattebetalere har bygget? Vannkraftverk og tilhørende infrastruktur? Vi må huske at dette er en primær vare i dagens samfunn og du er påtvunget dette, koste hva det koste vil.
Tar jeg ikke skammelig feil er vel stort sett alt av vannkraftverk bygget med statlige midler for å sikre nok strøm, ikke for å gjøre livet til noe allerede rike investorer søkkrike gjennom et monopol spill hvor de selv setter agenda og ikke minst bestemmer hvor stor bunnlinje de ønsker? Alt dette på fellesskapets regning som en stor andel av befolkningen betaler på strømregningen nå i dag. 01.01.2022 blir det enda dyrere, da skal vel nettleien prises ut fra toppforbruket du har i inneværende døgn og alle timer får den avgiften lagt på, da blir det noe ekstra kroner der også.

Våre brødre og søstre i øst... Sverige, de vil ikke være med på dette og begynte så smått og stenge export av strøm for å sikre sine egne borgere og industri, faktisk så langt frem som 2030 snakkes det om. Er det bare vi "ola dunk" som skal redde verden på miljøsiden?
Slik jeg ser det er dette noe av grunnen til at Norske bedrifter og industri kan klare og konkurrere mot de landene som må bruke lønn og velferd i potten for å konkurrere. For det er mange land i Europa som ikke har noe i nærheten av de sosiale ordninger vi har i Norge pr.d.d.
Er vi villig til å gi slipp på velferd og sosiale goder vi har i Norge i bytte mot et marked styrt av de usannsynlig rike som i neste runde vil kutte lønn og goder for å matche pris?

Jeg jobber i en bransje som bruker store mengder strøm og ut fra mitt ståsted og innsikt i økonomiske forhold i bransjen så er det 100% sikkert at dersom strømprisen hadde vært 1-2 kroner dyrere så har kunne vi sett langt etter lønnsøkning, da hadde vi ikke klart konkuransen mot billig arbeidskraft og høyere strøm utgifter. En vare som kan skaffes andre plasser til mindre kost vil nesten alltid bli valgt så fremt det ikke er alt for stor kvalitetsforskjell.


Bilde over strømpriser i går. Jeg er så heldig at jeg har kanskje Europas billigste strømpris.... i midt Norge.
Strøm pris.png
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Ducati Multistrada V4S - 2021

Brukeravatar
kgjersda
Innlegg: 645
Registrert: 24 apr 2017, 11:58
Motorsykkelen din: S1000RR -22, CBR1000RR -05

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av kgjersda »

Vi er bra heldige Audi Mannen som bor der vi bor (Ålesund her...)

Og for å følge opp. Ja til kjernekraftverk.
Det evige beitet: Rieju RMX 50 // Yamaha DT125RE // Yamaha Fazer FZS600 // Yamaha MT-10 SP -17
I stallen: BMW S1000RR -22 // Honda CBR1000RR -05 (Banesykkel)

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av AJ »

kgjersda skrev: 23 nov 2021, 10:17 Vi er bra heldige Audi Mannen som bor der vi bor (Ålesund her...)

Og for å følge opp. Ja til kjernekraftverk.
Og oppgradering av vannverkene for å øke utnyttelsen best mulig for økt effekt og optimal produksjon
Her er jeg ganske sikker på at det det er mye å hente.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
kgjersda
Innlegg: 645
Registrert: 24 apr 2017, 11:58
Motorsykkelen din: S1000RR -22, CBR1000RR -05

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av kgjersda »

AJ skrev: 23 nov 2021, 12:08
kgjersda skrev: 23 nov 2021, 10:17 Vi er bra heldige Audi Mannen som bor der vi bor (Ålesund her...)

Og for å følge opp. Ja til kjernekraftverk.
Og oppgradering av vannverkene for å øke utnyttelsen best mulig for økt effekt og optimal produksjon
Her er jeg ganske sikker på at det det er mye å hente.
Er helt enig i at oppgraderinger har mye for seg. Men husker noen saker i media for en tid tilbake hvorvidt det var verdt å oppgradere?

Frankrike sine (rundt regnet) 50 kjernekraft leverer 3 ganger så mye kraft som Norge produserer i et år. Dette uten å ødelegge natur og fossefall. Et anlegg tar opp ekstremt liten plass i forhold til alternativene. Vi kunne med andre ord klart oss med mange færre installasjoner og fått et mindre avtrykk i naturen.

Jeg bare forstår ikke hvorfor vi skal på død og liv sette opp store vindmølleparker som er sjenerende, drepende og fordrivende.
Det samme med solcellepanel som tar opp enorme areal for et produkt som leverer ustabilt.
Det evige beitet: Rieju RMX 50 // Yamaha DT125RE // Yamaha Fazer FZS600 // Yamaha MT-10 SP -17
I stallen: BMW S1000RR -22 // Honda CBR1000RR -05 (Banesykkel)

Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 494
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - Aprilia Pegaso 650 1997
Sted: Norge

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av MGR1 »

China viser oss veien, og starter testing med thorium-reaktorer:

https://www.europeanscientist.com/en/fe ... ar-future/

I Norge er det store forekomster av thorium, men av en eller annen grunn er dette et ikke-tema...

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av erik m »

Thorium er som avfallsprodukt svært mye farligere enn tradisjonelt uranavfall. Kina har nær halvannen milliard mennesker, altså mange å ta av, og metoder for å håndtere det om folk protesterer. For å si det sånn. I Norge er vi bare noen få millioner, og har ganske utstrakt demokrati. Vi sliter fortsatt med avfallsproblemene etter den lille Kjeller-reaktoren, og det vil våre etterkommere også gjøre i mange generasjoner.
I stedet for "look to China" forslår jeg "look to Germany" som verken har vannkraft, olje eller gass, som alikevel stenger brunkullgruvene sine, og på toppen av det hele snart har stengt ned alle sine atomreaktorer.
Atomkraftverk i Norge måtte bare være for som tyskerne har gjort med vindmølleparkene; mye bedre å ødelegge norsk natur i passe avstand og så overføre energien i kabler til Tyskland - så får de både rimelig kraft OG fornøyde og trygge velgere.

Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 494
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - Aprilia Pegaso 650 1997
Sted: Norge

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av MGR1 »

Tyskland er på vei mot en massiv energikrise, så det er ikke akkurat noe å se opp til.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av cannon »

kgjersda skrev: 23 nov 2021, 12:44
AJ skrev: 23 nov 2021, 12:08
kgjersda skrev: 23 nov 2021, 10:17 Vi er bra heldige Audi Mannen som bor der vi bor (Ålesund her...)

Og for å følge opp. Ja til kjernekraftverk.
Og oppgradering av vannverkene for å øke utnyttelsen best mulig for økt effekt og optimal produksjon
Her er jeg ganske sikker på at det det er mye å hente.
Er helt enig i at oppgraderinger har mye for seg. Men husker noen saker i media for en tid tilbake hvorvidt det var verdt å oppgradere?

Frankrike sine (rundt regnet) 50 kjernekraft leverer 3 ganger så mye kraft som Norge produserer i et år. Dette uten å ødelegge natur og fossefall. Et anlegg tar opp ekstremt liten plass i forhold til alternativene. Vi kunne med andre ord klart oss med mange færre installasjoner og fått et mindre avtrykk i naturen.

Jeg bare forstår ikke hvorfor vi skal på død og liv sette opp store vindmølleparker som er sjenerende, drepende og fordrivende.
Det samme med solcellepanel som tar opp enorme areal for et produkt som leverer ustabilt.
I tillegg til risiko (miljø og militært) og politisk betent teknologi så er kjernekraft alt for dyrt til å kunne måle seg med alternativene. Dette er faktisk hovedårsaken til at kjernekraft får så lite oppmerksomhet fra myndigheter.

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av Gammelsmurfen »

AJ skrev: 23 nov 2021, 12:08 Og oppgradering av vannverkene for å øke utnyttelsen best mulig for økt effekt og optimal produksjon
Her er jeg ganske sikker på at det det er mye å hente.
Det er det garantert, masse gammelt inneffektivt av både turbiner og generatorer.

"Problemet" er at mange av de kraftverkene som ville ha hatt stor utnyttelse av og oppgradere, vil bli straffet for investeringen om de bikker over grensa på 5,5 MVA med å betale rundt 30% i grunnrenteskatt fra første produserte elektron.
Helt meningsløst at et horribelt skattepåslag skal gjøre at det ikke lønner seg og oppgradere anleggene til høyere utnyttelsesgrad på samme vannmengde.

Syns også denne strømprisingen innad i Norge er blodig urettferdig og det argumentet med linjekapasiteter er litt bullshit.
Her sitter de og selger "vår" strøm og våre naturresurser ut av landet og lar oss betale blodpriser fordi de får bedre betalt nedover i sentraleuropa. Ikke bra det opplegget her.

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av erik m »

Gammelsmurfen skrev: 23 nov 2021, 23:09
AJ skrev: 23 nov 2021, 12:08 Og oppgradering av vannverkene for å øke utnyttelsen best mulig for økt effekt og optimal produksjon
Her er jeg ganske sikker på at det det er mye å hente.
Det er det garantert, masse gammelt inneffektivt av både turbiner og generatorer.

"Problemet" er at mange av de kraftverkene som ville ha hatt stor utnyttelse av og oppgradere, vil bli straffet for investeringen om de bikker over grensa på 5,5 MVA med å betale rundt 30% i grunnrenteskatt fra første produserte elektron.
Helt meningsløst at et horribelt skattepåslag skal gjøre at det ikke lønner seg og oppgradere anleggene til høyere utnyttelsesgrad på samme vannmengde.

Syns også denne strømprisingen innad i Norge er blodig urettferdig og det argumentet med linjekapasiteter er litt bullshit.
Her sitter de og selger "vår" strøm og våre naturresurser ut av landet og lar oss betale blodpriser fordi de får bedre betalt nedover i sentraleuropa. Ikke bra det opplegget her.
Det er dessverre helt riktig. Mange av oss husker den gangen staten bestemte strømprisen utfra hva både forbrukere og industrien var best tjent med. Men for det første tillater ikke EU at Norge skal få billigere strøm enn Europa nå som vi har valgt å bli en del av det europeiske strømmarkedet, og for sikkerhets skyld har også Stortinget vedtatt at EFTA-domstolen skal være overordna Høyesterett dersom det skulle oppstå uenighet om prisfastsettinga! Og med nye strømkabler kan eksporten skyte fart for alvor over nyttår, og dermed videre "prisutjamning" med Europa. Eneste mulighet om vi vil gjøre noe med dette er å i opp EØS-avtalen.
Å si opp den har negative sider, helt klart. Men når vi veier ulempene mot fordelene er det for meg ingen tvil om at det er nødvendig. og at det haster! Fra det øyeblikket Stortinget vedtar ensidig oppsigelse, trer automatisk handelsavtalen med EU i kraft 12 måneder etter. Vi trenger ikke en lang og krevende prosess som i likhet med den britene måtte gjennom som fullverdige EU-meldemmer..

Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 494
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - Aprilia Pegaso 650 1997
Sted: Norge

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av MGR1 »

erik m skrev: 23 nov 2021, 20:26 ... Thorium er som avfallsprodukt svært mye farligere enn tradisjonelt uranavfall.....
Etter det jeg har lest så er thorium reaktoravfall langt mindre radioaktivt enn uran. Det er også langt vanskeligere å gjøre 'sprengbart' og er derfor langt sikrere.

https://www.sciencedirect.com/science/a ... 1513003157

Mitt inntrykk er at dette er styrt av ideologi (globalisme) og at våre politikere ønsker å være snille piker og gutter for å sikre seg jobber i FN eller EU-systemet etter endt parlamentarisk karriere. Bakom sitter det pengesterke og mektige organisasjoner som bare vil tjene penger.

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av erik m »

MGR1 skrev: 24 nov 2021, 08:04
erik m skrev: 23 nov 2021, 20:26 ... Thorium er som avfallsprodukt svært mye farligere enn tradisjonelt uranavfall.....
Etter det jeg har lest så er thorium reaktoravfall langt mindre radioaktivt enn uran. Det er også langt vanskeligere å gjøre 'sprengbart' og er derfor langt sikrere.

https://www.sciencedirect.com/science/a ... 1513003157

Mitt inntrykk er at dette er styrt av ideologi (globalisme) og at våre politikere ønsker å være snille piker og gutter for å sikre seg jobber i FN eller EU-systemet etter endt parlamentarisk karriere. Bakom sitter det pengesterke og mektige organisasjoner som bare vil tjene penger.
At det er styrt ideologi kan nok være riktig, i den forstand at det er et massivt folkelig press mot atomkraft i store deler av verden. Og så har vi demokrati da, som politkerne må ta hensyn til her. Den problemstillingen slipper Kina.
Men når det gjelder avfallshåndtering, så har Norges mest anerkjente ekspert som kaller seg "dr. Rose" , og faktisk er har dokorgrad i kjernefysikk og altså heter Sunniva Rose, uttalt at thorium har nesten alle de fordelene du nevner, bortsett fra en; avfallshåndtering. Hun skriver at radioaktiviteten er så mye høyere hos Thorium enn tradisjonelt radioaktivt avfall, at det ikke kan bli aktuelt med produksjon før vi har fått fullstendig robotisert håndtering. Det er livsfarlig å håndtere dette avfallet med tradisjonelle vernedrakter. Og dr. Rose er den autoriteten som atomkraftlobbyen bruker mest.
Uansett blir dette bare drømmerier. Kostnadene ved et thoriumkraftverk blir så høye at det bare er de rikeste statene som kan finansiere noe slikt, og økonomisk avkastning vil det ta mange tiår før de får. Så i tillegg til den folkelige motstanden gjør økonomien dette til en nogosak for alle politikere. Finland var den siste ut i vår del av verden; de prosjekterte et atomkraftverk i 2004 som var beregna til under 10 milliarder i Nkr. Det ble påbegynt rundt 2007 og er fortsatt ikke ferdig, nå er kostnadene kommet opp i 80 milliarder, men det forventes adskillig høyere kostnader før det blir ferdigstilt. Hvis det blir det. Det er voldsomme krangler mellom entreprenøren og den finske stat rundt økonomien.
Et thoriumkraftverk vil bli langt dyrere pga fullautomatisert handling.

Svar