Spørsmål til Erling og andre om Suzuki.
Spørsmål til Erling og andre om Suzuki.
Har lagt merke til din Suzuki 1400 og spesiellt sylinderen på bildet. Er den så strøken som den ser ut,tenker da på lakken ? I tilfelle du har gjort noe for å få den utseendemessig strøken, hva gjorde du ? Hvilken lakk ble brukt og hvordan vedlikeholder du det ?
Grunnen til tåkespørsmålene er at jeg har en ganske pen Suzuki 800 som er skjemt av flassende lakk på kjøleribbene, dette drar ned helhetsinntrykket ganske mye. Har prøvd å finne metoder for å fjerne flassende lakk på en grei måte uten hell. Har litt liten lyst til å glassblåse sylinderene da det ser ut for meg som flassinga muligens kan skyldes oksidering på kjøleribbene.
Jeg skraper av løs lakk med en bladsøker (av alle ting) og lakker med noe sylinder lakk jeg kjøpte på Gasolin i Porsgrunn. Noen steder sitter det som hønn og andre steder flasser det av igjen selv om motoren ikke har vært startet. Nå må det sies at denne motoren startes sjeldent mere enn 2 ganger i året men den står lagret i tørt kaldlager. Samme så jeg på Virago og samme greia er det også på Cometen til kona ser jeg. Cometen har Suzuki motor. Mener å kunne "se" at denne skavanken syntes tydeliger på V twin enn på vanlige rekkemotorer og ?
Nå begynner jeg å komme i modus for å selge den men jeg syntes det er greiest å selge noe som er i grei kosmetisk stand eller å kunne gi evntuell kjøper tips om hvordan det kan løses.
Grunnen til tåkespørsmålene er at jeg har en ganske pen Suzuki 800 som er skjemt av flassende lakk på kjøleribbene, dette drar ned helhetsinntrykket ganske mye. Har prøvd å finne metoder for å fjerne flassende lakk på en grei måte uten hell. Har litt liten lyst til å glassblåse sylinderene da det ser ut for meg som flassinga muligens kan skyldes oksidering på kjøleribbene.
Jeg skraper av løs lakk med en bladsøker (av alle ting) og lakker med noe sylinder lakk jeg kjøpte på Gasolin i Porsgrunn. Noen steder sitter det som hønn og andre steder flasser det av igjen selv om motoren ikke har vært startet. Nå må det sies at denne motoren startes sjeldent mere enn 2 ganger i året men den står lagret i tørt kaldlager. Samme så jeg på Virago og samme greia er det også på Cometen til kona ser jeg. Cometen har Suzuki motor. Mener å kunne "se" at denne skavanken syntes tydeliger på V twin enn på vanlige rekkemotorer og ?
Nå begynner jeg å komme i modus for å selge den men jeg syntes det er greiest å selge noe som er i grei kosmetisk stand eller å kunne gi evntuell kjøper tips om hvordan det kan løses.
Re: Spørsmål til Erling og andre om Suzuki.
Det er vel ikke Kim Il du planlegger å selge?. 

-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Spørsmål til Erling og andre om Suzuki.
Hvis du vasker med fosforsyre før du lakker så får du oxyd-dritten vekk-ferro-bet funker greit.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
Re: Spørsmål til Erling og andre om Suzuki.
Ingen planer om å selge Kim - Il. Ypperlig som transportmiddel t/r jernbanen den og enda bedre som opplæringssykkel for kona og KawaBæiben. Og på krokstiene her ute så er den grei for meg og når jeg futter avgårde kl 5 om morgenen for å finne et nytt kaffested. Kim -Il er et greit bekjentskap for småkjøring.
Og Mekkis, fosfyrsyre funker ikke som du sier, har prøvd det. Jeg mistenker svært at Erling har en amerikansk sylinder jeg ?
Og Mekkis, fosfyrsyre funker ikke som du sier, har prøvd det. Jeg mistenker svært at Erling har en amerikansk sylinder jeg ?
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Spørsmål til Erling og andre om Suzuki.
er mulig det er magnesiumlegering da..da er jeg mere usikker bortsett fra blåsing.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
-
- Innlegg: 924
- Registrert: 25 feb 2010, 16:16
- Motorsykkelen din: Yamaha
- Bosted: I svingen, ellers i Drammen
Re: Spørsmål til Erling og andre om Suzuki.
..et spørsmål til Erlingen: Skal du selge?
Veien er viktigere enn målet.
- Erling
- Innlegg: 283
- Registrert: 01 jun 2009, 23:46
- Motorsykkelen din: GT750j og GSX 1400K2
- Bosted: Drammen
- Kontakt:
Re: Spørsmål til Erling og andre om Suzuki.
Pollti, jeg har overhodet ingen ide om hvorfor motorblokka på min Skruzuki, ser bedre ut enn din Skruzuki,
Men den er er alltid blitt parkert og lagret tørt innendørs. (vci-pose fra MC-Avisa)

Den er ikke kjørt i regnvær, eller for tidlig i sesongen som nå. Hvor det etter min mening er mykje "dritt" langs veien enda, som da tærer på finishen til biken.
Selvsagt blir man overrumplet av regn ( eller snø, se bildet i galleriet), men hverken jeg eller forrige eier ( én) tok ut sykkelen hvis vi viste ville regne.
Men jeg har dessverre ikke peiling på det du spør om, men skal sjekke litt rundt og komme tilbake med ett svar på det med renovering av utseende på motorblokk. OK?
Og til ditt spørsmål rottenikken:
Nei jeg har ingen planer å selge, men takk for forespørsel!
Kjøpte den selv i fjor august fra Alta ( kun én eier), så den er for fersk.
Synd at de har sluttet å produsere modellen, for det er mange som liker denne siste retro modell, som er produsert i mere moderne tid..
Litt merkelig dette med forespørsel om kjøp forresten, for jeg har alldri opplevd lignende med noen annen bike jeg har hatt. For du er slett ikke den første som vil ha den. Tre stykker har spurt meg, siden jeg kjøpte den.
Blant annet da jeg tok dette bildet ( se under), kom det en fremmed og ville kjøpe den på stedet.

Men den er er alltid blitt parkert og lagret tørt innendørs. (vci-pose fra MC-Avisa)

Den er ikke kjørt i regnvær, eller for tidlig i sesongen som nå. Hvor det etter min mening er mykje "dritt" langs veien enda, som da tærer på finishen til biken.
Selvsagt blir man overrumplet av regn ( eller snø, se bildet i galleriet), men hverken jeg eller forrige eier ( én) tok ut sykkelen hvis vi viste ville regne.
Men jeg har dessverre ikke peiling på det du spør om, men skal sjekke litt rundt og komme tilbake med ett svar på det med renovering av utseende på motorblokk. OK?

Og til ditt spørsmål rottenikken:
Nei jeg har ingen planer å selge, men takk for forespørsel!
Kjøpte den selv i fjor august fra Alta ( kun én eier), så den er for fersk.
Synd at de har sluttet å produsere modellen, for det er mange som liker denne siste retro modell, som er produsert i mere moderne tid..
Litt merkelig dette med forespørsel om kjøp forresten, for jeg har alldri opplevd lignende med noen annen bike jeg har hatt. For du er slett ikke den første som vil ha den. Tre stykker har spurt meg, siden jeg kjøpte den.
Blant annet da jeg tok dette bildet ( se under), kom det en fremmed og ville kjøpe den på stedet.

Garasje status:
1972 model, Suzuki GT750j i fargen Candy Lavendel
2002 model, Suzuki GSX1400 K2 i fargen hvit og blå.
Anbefalte linker; http://classicsuzuki.no, http://nmcu.org/ og http://www.mctc.cc/
1972 model, Suzuki GT750j i fargen Candy Lavendel
2002 model, Suzuki GSX1400 K2 i fargen hvit og blå.
Anbefalte linker; http://classicsuzuki.no, http://nmcu.org/ og http://www.mctc.cc/
Re: Spørsmål til Erling og andre om Suzuki.
Pent behandlet med andre ord. Skal bli artig å se hva du finner ut.
- hansraymond
- Innlegg: 636
- Registrert: 04 nov 2008, 09:29
- Motorsykkelen din: 88-HD Sportster, -83 Honda cb1100F,66-BSA, 87 Honda Supermagna, 93 Suzuki GS500e
- Bosted: Skedsmokorset
- Kontakt:
Re: Spørsmål til Erling og andre om Suzuki.
Hmm pollti, sjelden sykkel den vx800. trodde du bare ville ha småkubikk? derfor ble jeg litt overraska når du sier "800ccm"
er det kanskje en VX800 du har eller en Marauder 800?
http://en.wikipedia.org/wiki/File:VX800_1.JPG" onclick="window.open(this.href);return false;
http://motoprofi.com/bikephoto/2091/suz ... 1997_2.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
hvorfor ikke bygge den om slik: http://motorbike-search-engine.co.uk/Custom/vx800.JPG" onclick="window.open(this.href);return false;

er det kanskje en VX800 du har eller en Marauder 800?
http://en.wikipedia.org/wiki/File:VX800_1.JPG" onclick="window.open(this.href);return false;
http://motoprofi.com/bikephoto/2091/suz ... 1997_2.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
hvorfor ikke bygge den om slik: http://motorbike-search-engine.co.uk/Custom/vx800.JPG" onclick="window.open(this.href);return false;

Hans Raymond
Live to Ride Ride to Live!

Live to Ride Ride to Live!
- Misha
- Innlegg: 1090
- Registrert: 09 des 2005, 17:59
- Motorsykkelen din: Ja, 4 stk...
- Bosted: Regnværsbyen
Re: Spørsmål til Erling og andre om Suzuki.
hansraymond skrev: hvorfor ikke bygge den om slik: http://motorbike-search-engine.co.uk/Custom/vx800.JPG" onclick="window.open(this.href);return false;


-10 Yamaha FZ1-S
-80 Moto Morini 500 Sport
-76 Kawasaki 650 Banesykkel
Live Before You Die
Bon Jovi
-80 Moto Morini 500 Sport
-76 Kawasaki 650 Banesykkel
Live Before You Die
Bon Jovi
- hansraymond
- Innlegg: 636
- Registrert: 04 nov 2008, 09:29
- Motorsykkelen din: 88-HD Sportster, -83 Honda cb1100F,66-BSA, 87 Honda Supermagna, 93 Suzuki GS500e
- Bosted: Skedsmokorset
- Kontakt:
Re: Spørsmål til Erling og andre om Suzuki.
jepp steike tøff..Misha skrev:hansraymond skrev: hvorfor ikke bygge den om slik: http://motorbike-search-engine.co.uk/Custom/vx800.JPG" onclick="window.open(this.href);return false;Dæven! Nå begynner det å ligne noe!

Hans Raymond
Live to Ride Ride to Live!

Live to Ride Ride to Live!
- Erling
- Innlegg: 283
- Registrert: 01 jun 2009, 23:46
- Motorsykkelen din: GT750j og GSX 1400K2
- Bosted: Drammen
- Kontakt:
Re: Spørsmål til Erling og andre om Suzuki.
okei Pollti, du lurte fært, og jeg tilbød meg og sa jeg skulle prøve å innhente info om renovering av utseende av Suzukimotor/sylinderblokk + vedlikehold.Pollti skrev:Pent behandlet med andre ord. Skal bli artig å se hva du finner ut.
Jeg, eller rettere sagt vi, har vært heldig og fått ett svar fra meget mc-kyndig hold(spesielt SkruZuki), som på meg virker svært vettug. Håper du er enig?

Her er hva som ble sagt;
og her kommer dagens virkelige vedlikeholdtips til oss alle, helt gratis!Når det gjelder lakkering av motorer, så har jeg brukt vanlig spraylakk på de som jeg har lakket.
Det er viktig og ta bort det som er løst.
Men skal det bli bra, så må all lakk fjernes og spesial grunning for alu brukes først.
Lakken på Suzuki sine motorer er normalt noe av det bedre fra Japan. Litt eldre Yamaha er HELT håpløs, der flakker lakken etter første året.
Tror nok at det beste han( det er deg Pollti) kan gjøre, er å lakke det som han kommer til med vanlig lakk.
Ta imot og juble folkens

fornøyd Pollti?Jeg bruker silikonspray på motorene etter vask/tørring, da holder lakken seg blank og fin år etter år. Eks: GSX1550'en din (vår)!
Sist redigert av Erling den 08 apr 2010, 12:36, redigert 1 gang totalt.
Garasje status:
1972 model, Suzuki GT750j i fargen Candy Lavendel
2002 model, Suzuki GSX1400 K2 i fargen hvit og blå.
Anbefalte linker; http://classicsuzuki.no, http://nmcu.org/ og http://www.mctc.cc/
1972 model, Suzuki GT750j i fargen Candy Lavendel
2002 model, Suzuki GSX1400 K2 i fargen hvit og blå.
Anbefalte linker; http://classicsuzuki.no, http://nmcu.org/ og http://www.mctc.cc/
- Erling
- Innlegg: 283
- Registrert: 01 jun 2009, 23:46
- Motorsykkelen din: GT750j og GSX 1400K2
- Bosted: Drammen
- Kontakt:
Re: Spørsmål til Erling og andre om Suzuki.
Pollti, jeg glemte én ting og det er hvordan du kan fjerne slitt lakk.
Jeg tok og demonterte Vannbussen sin motor i vinter, og bl.a. glassblåste sylinderblokka.
Sylinderblokka er riktignok ikke lakkert ( 1972 model), men de nyere er det.
Den ble fin gitt, men fy fa** for en jobb.
Jeg tok og demonterte Vannbussen sin motor i vinter, og bl.a. glassblåste sylinderblokka.
Sylinderblokka er riktignok ikke lakkert ( 1972 model), men de nyere er det.
Den ble fin gitt, men fy fa** for en jobb.
Garasje status:
1972 model, Suzuki GT750j i fargen Candy Lavendel
2002 model, Suzuki GSX1400 K2 i fargen hvit og blå.
Anbefalte linker; http://classicsuzuki.no, http://nmcu.org/ og http://www.mctc.cc/
1972 model, Suzuki GT750j i fargen Candy Lavendel
2002 model, Suzuki GSX1400 K2 i fargen hvit og blå.
Anbefalte linker; http://classicsuzuki.no, http://nmcu.org/ og http://www.mctc.cc/
Re: Spørsmål til Erling og andre om Suzuki.
Takk Erling ! Det er siste utvei å glassblåse. Blir det tid i sommer så tar jeg en omgang og ser det litt an. Tror jeg.
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Spørsmål til Erling og andre om Suzuki.
silikon----fy jævler det er det værste jeg vet på ting som skal lakkeres...finnes ikke noe som er mere inkompatibelt....og aluminium som er kul umulig å få helt rent da..spesielt støpt.Torskeauer goddag.
hvis det er aluminium som skal blåses kan det lønne seg å bruke alu-oksyd da flaten blir mattere og lakken sitter bedre.
hvis det er aluminium som skal blåses kan det lønne seg å bruke alu-oksyd da flaten blir mattere og lakken sitter bedre.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
Re: Spørsmål til Erling og andre om Suzuki.
Hva tror du om Sinkromat mekkeren ? Tynnet så den er som vann, en hel masse strøk selvfølgelig og så lakke over ?
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Spørsmål til Erling og andre om Suzuki.
tja..litt usikker på hvordan det biter på sinken.blank emaljelakk for ovner type Jøtul?.problemet er jo varmen og ekspanderingen til alu,-blir "lakken" for stiv sprekker den.fuktigheten gir oksydasjon og så er det påan igjen.når vi lagde launchere til MLRS så leverte vi de til Reime for kromatisering før vi lakket dem, dette holdt for sjokk og varme fra rakettmotorene..
ets grunning for aluminium vet jeg ikke maks temp er..ellers er jo eloxering med farge skikkelig porno da-flasser heller ikke.

ets grunning for aluminium vet jeg ikke maks temp er..ellers er jo eloxering med farge skikkelig porno da-flasser heller ikke.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
Re: Spørsmål til Erling og andre om Suzuki.
Jeg ringte til en fyr som driver med forskning hos Jotun. Min tirade om at jeg føler meg ordentlig frisk overbeviste ham ikke. Sinkromat trodde han ikke på men han skulle tenke litt på det og prøve litt. I utgangspunktet mener han min eminente ide er dødfødt men som han sa, syke ideer har fått verden fremover før. Mitt løfte er at hvis han får dette til å virke så skal jeg slutte å le av diffusjonsåpen maling.
- Erling
- Innlegg: 283
- Registrert: 01 jun 2009, 23:46
- Motorsykkelen din: GT750j og GSX 1400K2
- Bosted: Drammen
- Kontakt:
Re: Spørsmål til Erling og andre om Suzuki.
?.. tipset, det var vel til bruk etter vask og tørk og ikke lakkering, Mekkernmekkern skrev:silikon----fy jævler det er det værste jeg vet på ting som skal lakkeres...finnes ikke noe som er mere inkompatibelt....og aluminium som er kul umulig å få helt rent da..spesielt støpt.Torskeauer goddag.
hvis det er aluminium som skal blåses kan det lønne seg å bruke alu-oksyd da flaten blir mattere og lakken sitter bedre.

du er hjertlig velkommen ta deg en tur innom mekkern, så skal du få se på resultat av silikon.

Har du ikke telefonnummeret mitt?
Garasje status:
1972 model, Suzuki GT750j i fargen Candy Lavendel
2002 model, Suzuki GSX1400 K2 i fargen hvit og blå.
Anbefalte linker; http://classicsuzuki.no, http://nmcu.org/ og http://www.mctc.cc/
1972 model, Suzuki GT750j i fargen Candy Lavendel
2002 model, Suzuki GSX1400 K2 i fargen hvit og blå.
Anbefalte linker; http://classicsuzuki.no, http://nmcu.org/ og http://www.mctc.cc/
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Spørsmål til Erling og andre om Suzuki.
jada silikon gjør det blankt og fint det.Erling skrev:?.. tipset, det var vel til bruk etter vask og tørk og ikke lakkering, Mekkernmekkern skrev:silikon----fy jævler det er det værste jeg vet på ting som skal lakkeres...finnes ikke noe som er mere inkompatibelt....og aluminium som er kul umulig å få helt rent da..spesielt støpt.Torskeauer goddag.
hvis det er aluminium som skal blåses kan det lønne seg å bruke alu-oksyd da flaten blir mattere og lakken sitter bedre.![]()
du er hjertlig velkommen ta deg en tur innom mekkern, så skal du få se på resultat av silikon.
Har du ikke telefonnummeret mitt?

jeg har bare lært å hate det pga at jeg har reparert og lakkert en del og DA er det et helvete med å bli kvitt det ser du...
aluminium har en overflate som minner om et ullteppe sett i mikroskop og fyllt m silikon er det nesten umulig å vaske ut.
Tlf nr? nei... men hvis non vil ha mitt for en preik eller noe så send en pm.(legger det bare ikke på nett

当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后