Tankevekkende tekster - artikler, kronikker osv. det er verd å få med seg

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Tankevekkende tekster - artikler, kronikker osv. det er verd å få med seg

Legg inn av FreewheelBurning »

Prisen kan vel stige for Europa uten at den må stige for oss. Hvis det er vår strøm kan vi bestemme prisen, uansett hvor dyrt det er i andre land!

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: Tankevekkende tekster - artikler, kronikker osv. det er verd å få med seg

Legg inn av erik m »

FreewheelBurning skrev: 13 des 2021, 12:58 Prisen kan vel stige for Europa uten at den må stige for oss. Hvis det er vår strøm kan vi bestemme prisen, uansett hvor dyrt det er i andre land!
Svaret er nei. Nå har jeg skrevet at jeg ikke skal ha flere innlegg om strømpriser. Så jeg anbefaler deg å lese denne av rolf-arne om igjen: "av rolf-arne » 09 des 2021, 16:45"

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Tankevekkende tekster - artikler, kronikker osv. det er verd å få med seg

Legg inn av cannon »

erik m skrev: 13 des 2021, 16:47
FreewheelBurning skrev: 13 des 2021, 12:58 Prisen kan vel stige for Europa uten at den må stige for oss. Hvis det er vår strøm kan vi bestemme prisen, uansett hvor dyrt det er i andre land!
Svaret er nei. Nå har jeg skrevet at jeg ikke skal ha flere innlegg om strømpriser. Så jeg anbefaler deg å lese denne av rolf-arne om igjen: "av rolf-arne » 09 des 2021, 16:45"
Og Rolf Arne skriver:
"Tokke er nevnt - og joda kraftprodusenter kan gjøre hva de vil med sine utbytter - det er hverken regulert av ACER eller EØS - men det er den omveien - eller veien man må gå. Eiers utbytte er ikke regulert av noe annet enn regnskapsloven."

FreeWheelBurning har jo rett. Kraftprodusentene trenger ikke å ta samme pris av oss som de får betalt for eksport, eller som innbyggere i feks UK må betale.

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: Tankevekkende tekster - artikler, kronikker osv. det er verd å få med seg

Legg inn av erik m »

cannon skrev: 14 des 2021, 08:35
erik m skrev: 13 des 2021, 16:47
FreewheelBurning skrev: 13 des 2021, 12:58 Prisen kan vel stige for Europa uten at den må stige for oss. Hvis det er vår strøm kan vi bestemme prisen, uansett hvor dyrt det er i andre land!
Svaret er nei. Nå har jeg skrevet at jeg ikke skal ha flere innlegg om strømpriser. Så jeg anbefaler deg å lese denne av rolf-arne om igjen: "av rolf-arne » 09 des 2021, 16:45"
Og Rolf Arne skriver:
"Tokke er nevnt - og joda kraftprodusenter kan gjøre hva de vil med sine utbytter - det er hverken regulert av ACER eller EØS - men det er den omveien - eller veien man må gå. Eiers utbytte er ikke regulert av noe annet enn regnskapsloven."

FreeWheelBurning har jo rett. Kraftprodusentene trenger ikke å ta samme pris av oss som de får betalt for eksport, eller som innbyggere i feks UK må betale.
Ja, cannon, bøyer meg i hatten! Når du bor i en kommune som produserer strømmen, er du også eier av akkurat den strømmen, og da kan kommunen bestemme prisen til egne innbyggere. Akkurat som rolf-arne skriver. Jeg tenkte ikke på den varianten, men da Freewheel skrev "vår strøm" forsto jeg det som han mente at vi i Norge - altså at politikerne våre - kunne bestemme over det norske prisnivået. Og det kan de ikke.
Og der var jeg utpå for annen gang etter at jeg lovet å holde kjeft.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Tankevekkende tekster - artikler, kronikker osv. det er verd å få med seg

Legg inn av cannon »

Det var jeg også.....;-)

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37883
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Tankevekkende tekster - artikler, kronikker osv. det er verd å få med seg

Legg inn av AJ »

Tankevekkende fra en som stadig flere tanketomme, ukritisk flokkmentaliserte og nærmest ondsinnende med(mot)mennesker spyr eder og galler utover:

https://www.nrk.no/ytring/ansvarlig-og- ... 1.15772782
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: Tankevekkende tekster - artikler, kronikker osv. det er verd å få med seg

Legg inn av erik m »

Er det synd på folk som på grunn av eget valg får begrensa muligheter til å smitte andre? Er det synd på dem fordi de ikke får koronapass - og derfor krever at det skal jaggu ikke vi andre få heller, i solidaritet med dem??? At de ikke får samme helsehjelp er bare sprøyt, sjøl om jeg har forståelse for den sjukepleieren som fortviler over en galskap som snart tar knekken på helsevesenet vårt, og som stiller seg spørsmålet om uvaksinerte som er døden nær skal komme foran de som har tatt sin vaksine, om situasjonen blir sånn at helsepersonalet må velge HVEM som skal dø. Men de FÅR komme foran om det ellers er deres tur, så også den sutringa er ubegrunna.
Og så skal de ikke engang tåle kritikk for konsekvensene av sine valg - ikke bare for egne liv, men også for andres? Nei der går pinadø min grense.
Ta vaksina!

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Tankevekkende tekster - artikler, kronikker osv. det er verd å få med seg

Legg inn av pekle »

Prinsipielt skal det være frivillig å ta vaksine, samt å opplyse om det eller ei. Vi bør også unngå koronapass. Men et slik valg kan ikke forventes å være konsekvensfritt, og det bør heller ikke gi andre plikt til å ta ekstra hensyn.

Nå tror jeg ikke den enkelte som lar være å ta vaksine forventer særbehandling, snarere tvert i mot, da mange i gruppen anser seg selv som uavhengige individualister. Men det som i praksis skjer er at regjeringen pålegger oss alle restriksjoner, delvis på den gruppens vegne. Og på et eller annet tidspunkt gidder ikke folk det lenger.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37883
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Tankevekkende tekster - artikler, kronikker osv. det er verd å få med seg

Legg inn av AJ »

https://hemali.no/siste/dette-vil-ikke- ... -svare-pa/

Hm...
Rimelig arrogant holdning fra FHI, må jeg si... Og en dårlig unnskyldning for ikke å svare.
FHI direktrøren har derimot ingen problemer med å avsette tid til de store mediene.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: Tankevekkende tekster - artikler, kronikker osv. det er verd å få med seg

Legg inn av erik m »

AJ skrev: 17 des 2021, 10:53 https://hemali.no/siste/dette-vil-ikke- ... -svare-pa/

Hm...
Rimelig arrogant holdning fra FHI, må jeg si... Og en dårlig unnskyldning for ikke å svare.
FHI direktrøren har derimot ingen problemer med å avsette tid til de store mediene.
Skal vi holde den muligheten åpen at FHI har det bittelitt travelt disse dager? Og skulle de svare på alle de "alternative behandlingsforslag" som strømmer inn der nå, måtte de nok bare glemme å forholde seg til koronaen. Arroganse? Trukke det, nei.
"Medievakt hos FHI: –Vi må dessverre avslutte denne dialogen da vi som medievakter kun har anledning til å svare pressen på spørsmål da vi har svært hektiske og lange dager. Camilla Stoltenberg har heller ikke kapasitet eller anledning til å svare alle som kontakter henne. Beklager det."

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: Tankevekkende tekster - artikler, kronikker osv. det er verd å få med seg

Legg inn av erik m »

Litt kildekritikk:

Wikipedia: "Helse, Mat & Livsstil, forkortet Hemali, er et norsk magasin med Julia Schreiner Benito som redaktør. Magasinet skal i følge investorer være en uavhengige nyhetskanal for bedre helse.[1]
Magasinet fokuserer i mest på ernæring, og den redaksjonelle linje er i opposisjon mot myndighetenes offisielle helseråd. Det har i magasinet blitt publisert falsk informasjon om Covid-19,[2] og redaktøren har gått ut med støtte til Svein Østviks opposisjon mot smitteverntiltak og massevaksinasjon.[3] Da Nettavisen i september 2021 valgte å fjerne et debattinnlegg av førsteamanuensis Stig R. Wigestrand fordi det inneholdt faktafeil om koronavaksinasjon,[4] fikk skribenten i stedet innlegget på trykk hos Helse, Mat & Livsstil.[5]
Benito var tidligere redaktør i nettmagasinet Caluna som hadde en tilsvarende redaksjonell linje.[6][7]"

Hemali finansieres av et ferskt investeringsselskap som så langt har investert i et betalinssystem og dette alternative magasinet.
Folkehelseinstituttet har i disse dager en hovedoppgaveme å analysere tester, og opprettholde en vakttelefon som skal informere direktorat, departement, regjering og samtlige kommuneoverleger i Norge om både koronaens utvikling og alle andre større sykdomsutbrudd. Med mye mer. De fleste ansatte er kjemikere, men de forsøker også etter evne å besvare spørsmål fra media. De fleste media er fullt klar over hvilken arbeidssituasjon FHI har i disse dager, sjøl håper jeg de prioriterer å jobbe mest mulig med analyser og vurderinger av situasjonen, og bruker minst mulig tid på konsirasjonsteoretikerne.
Men nå tillater jeg meg å komme med en - nettopp - konspirasjonsteori:
Jeg tenker meg at jeg har starta et lite alternativt magasin, som har blitt finansiert av en gruppe ferske investorer som desperat krever avkasting på midlene sine. Hva skal jeg som redaktør finne på? Jo, jeg har det! Jeg er klar over at FHI jobber under et ekstremt press i disse dager, og særlig Camilla Stoltenberg har lange og harde dager. Jeg finner en eller annen medisiner som er rimelig "alternativ" og kommer med en rimelig spaca behandlingsmetode eller kritikk av offentlig koronapolitikk. Og så sender jeg denne greia til Camilla, og krever svar, som hun naturligvis ikke har sjanse til å svare på. Så lager jeg et oppslag i retning av: "Det Camilla nekter å svare på!!!" Og hopsan, endelig kommer jeg i alle kanaler, fårr masse klikk - og investorene får sin første nedbetaling.
Værsgo AJ, her får du MIN tankevekkende konspirasjonsteori. Gratis!

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37883
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Tankevekkende tekster - artikler, kronikker osv. det er verd å få med seg

Legg inn av AJ »

________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Online
mekkern
Innlegg: 7591
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Tankevekkende tekster - artikler, kronikker osv. det er verd å få med seg

Legg inn av mekkern »

Vel driter jeg egentlig i alternative kokomedier men når FHI ignorerer henvendelser vedrørende hele yrkesgrupper angående smittefare fra covid viruset i arbeidssammenheng så stusser jeg litt-fikk svar ved første henvendelse i starten på pandemien. Men når det viste seg at det smittet mer enn først antatt -da har de ignorert henvendelsene gjentatte ganger. Er de redd for å åpne pandoras eske?

Vi snakker her om avløpsvann-fra husholdninger med syke beboere eller sykehjem-der de sier viruset kan overleve et par døgn i avløpsvann-de måler forøvrig smittemengde på de store renseanleggene akkurat slik de kan spore mengde bruk av sentralstimulerende midler.
vi som kan være utsatt for aerosoler fra avløpsvann (personell på pumpestasjoner rørleggere septikbilopratører og renseanlegg) har ikke fått noe som helst avklaring på OM og hvor høy smittefaren er-heller ikke av de forskjellige variantene.

Stole på myndighetene ? tjaaaaa....ikke helt overbevist... :sk?
Men tar egne skritt for å beskytte oss uavhengig av ikke eksterende anbefalinger og råd.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: Tankevekkende tekster - artikler, kronikker osv. det er verd å få med seg

Legg inn av erik m »

mekkern - DEN kritikken er jeg 100% enig i! Forsøkt Arbeidstilsynet?

Online
mekkern
Innlegg: 7591
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Tankevekkende tekster - artikler, kronikker osv. det er verd å få med seg

Legg inn av mekkern »

Problemet med hele greia er at yrkeshygienikerene ikke får noen klare svar fra fhi eller helsedep.
Det er mye de ikke kan/ vil eller greier å svare på - også på grunn av viruset muterer.
Dette er vel også grunnen til at de har fått 60 år hemlighold på myndighetenes takling av starten på pandemien.
https://www.aftenposten.no/meninger/de ... ts-sunnhet
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Svar