Bjerknez' sin lille sandkasse...

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22931
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Bjerknez »

Min batteribank trenger kun 50mA for å slå seg på, men den holder seg ikke påslått veldig lenge. Med 100mA holder den seg påslått lenger, men kun hvis pulsen er lenger. Så den powerbanken jeg har ser ut til å ha en slags chip som "vurderer" hva som er reell last og ikke.

Grunnen kan være at batteribanken kun ser etter enheter som drar strøm kontinuerlig og ikke bare i 1 sekund. Ingen tilkoblede enheter gjør dette så derfor beskytter den batteriene ved å "stenge ute" slike enheter da dette også kan bety at det er en feil på den tilkoblede enheten.

Men batteribanken er ikke "smartere" enn at man kan lure den til å tro det er en annen enhet tilkoblet ved å gi den lenger puls.

Jeg har laget en slik testjigg nå som lett lar seg konfigurere med såkelte jumpers hvor jeg lett kan endre pulslengde, last etc. da finner jeg veldig fort ut hvor landet ligger til de fleste batteribanker og kan lage krets ut fra dette :)

mekkern
Innlegg: 7592
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av mekkern »

oki doki.. den jeg sendte deg har jeg 2 av-egentlig har den en fast kabel med lightningkabel i siden men den har jeg fått røsket av..
fant de i "billigkørja" til 50kr så jeg tenkte skitt au..kapasiteten er nok så som så men lader da opp litt..
:thumleft
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22931
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Bjerknez »

mekkern skrev: 11 des 2021, 09:38 oki doki.. den jeg sendte deg har jeg 2 av-egentlig har den en fast kabel med lightningkabel i siden men den har jeg fått røsket av..
fant de i "billigkørja" til 50kr så jeg tenkte skitt au..kapasiteten er nok så som så men lader da opp litt..
:thumleft
Jeg tror dette er en veldig bra batteribank til den prisen. Det spiller vel egentlig liten trille. Billige batteribanker har ofte (men ikke alltid) dårligere effektivitet enn de dyrere, og batteriene som brukes er kanskje også ikke like gode. Som den Biltema powerbanken jeg åpnet her om dagen som ikke hadde en bokstav på batteriene.

__________

år det er sagt så var jeg i kjelleren nå og batteribanken er fortsatt våken, så da er problemet fikset. Sender enheten til deg i retur til mandagen :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22931
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Bjerknez »

Da sender jeg batteribanken og den oppdaterte controlleren i morgen mekkern :)

Som nevnt, til 49 kroner er dette en veldig god batteribank tror jeg. Så lenge du er fornøyd med den selv. For den prisen får du ikke engang kun batteriene fra AliExpress, så sant du ikke kjøper noe noname fake batterier fylt med sand. :)

Synd den har kun en USB utgang da. Men ett sted måtte dem jo spare inn :) dem har trolig også spart en god slant på batteriene, men så lenge den funker og beskyttelseskretsen/ladekretsen er ok, så er nok ikke dette noe problem heller. De aller fleste måler jo ikke kapasiteten på powerbankene dem kjøper uansett og er stort sett fornøyde bare dem funker. :)

mekkern
Innlegg: 7592
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av mekkern »

Den har egentlig en fast lightning kabel på siden også. Men den fikk jeg revet av når jeg fikk satt den i klem.
Den andre like jeg har som er intakt er kjekk i så måte og greier å lade ipad`n 2 ganger. :thumleft
Fin og flat for varmejakka- men den kuttet pga termostaten så håper controlleren fixer det.
Og 2 for 100kr var helt greit.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22931
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Bjerknez »

Ja, den funket vertfall før jeg pakket den ned, så da tenker jeg den fungerer når du får den også :)

Sender den etter jobb i dag. :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22931
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Bjerknez »

Laget meg en liten "testjigg" her om dagen og tenkte jeg like godt kunne lage meg et kretskort som ser litt bedre ut som også har en USB-C INPUT for enklere å teste batteribanker og hva som trengs av last og pulstid etc.

Veldig greit og lage et slikt kretskort da det for det første ser mye bedre ut og for det andre kan jeg pakke ned breadboard utgaven og rydde dette av bordet. Prisen for 10 stk. slike test jigger er 140 kroner inkuldert frakt så koster ikke all verden heller.

Størrelsen på kretskortet er 8x5 cm.
jigg.PNG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22931
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Bjerknez »

Å ja, Bzztech er en ny nettside jeg holder på og surre litt med :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22931
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Bjerknez »

Artig. Kom over denne videoen som ble postet i dag.

https://youtu.be/ay9wFQAW19Y

mekkern
Innlegg: 7592
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av mekkern »

Bjerknez skrev: 15 des 2021, 17:13 Artig. Kom over denne videoen som ble postet i dag.

https://youtu.be/ay9wFQAW19Y
ja det er en sannhet i dette-når vi hadde folk fra https://www.lockheedmartin.com/ kommende fra Huston ville de ha utstyr de kjente for å sikre prosedyrene vi jobbet etter.
-spesielt siden vi var den første leverandøren utenfor USA som leverte kritiske Hovedkomponenter til US Army sine https://en.wikipedia.org/wiki/M270_Mult ... ket_System.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4718
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av FredrikE24 »

Kan være enig med han om mye. Man skal dog huske at han forhandler billigere multimetere selv.

Har vel nevnt tidligere at uansett hvilken målesituasjon jeg står i, og skal gjøre en måling med et ikke-Fluke instrument, så skal det mye til og enda flere prøvemålinger før jeg kan gå tilbake til det jeg faktisk er ute etter å måle bare for å sjekke instrumentet, men det ender opp med at jeg må dra hjem og hente Fluke’n. Som regel gjør man lurt i det. Han nevner mye militæret, men alle som tar dette litt seriøst kjøper et Fluke-instrument. De andre er som regel selgere av et annet merke :roll

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5300
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av dypen »

Dere nevner Fluke Multimeter og da er også pris tema, ser du får Fluke fra ca kr 2500 - 3500 men også opp mot 20k. Hvilken Fluke brukes, er de billigste ok … :-k
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av ejs »

Brukte Fluke til 4-5 tusen tror jeg de kosta, ?.? da jeg drev med N D T. Kalibrert og sertifisert årlig. Alt måtte rapporteres, til og med serienr på instrumentet. Dette gjalt jo allt annet utstyr også.
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4718
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av FredrikE24 »

dypen skrev: 15 des 2021, 20:10 Dere nevner Fluke Multimeter og da er også pris tema, ser du får Fluke fra ca kr 2500 - 3500 men også opp mot 20k. Hvilken Fluke brukes, er de billigste ok … :-k
Fluke 177 er et veldig ålreit allround-instrument. Vil du ha temperaturføler i tillegg(Thermocoupler type K) kjøper du 179. Hadde ikke kjøpt de som er billigere enn 177.

Har flere 179 instrumenter, og disse løser 98% av mitt behov.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22931
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 15 des 2021, 22:59
dypen skrev: 15 des 2021, 20:10 Dere nevner Fluke Multimeter og da er også pris tema, ser du får Fluke fra ca kr 2500 - 3500 men også opp mot 20k. Hvilken Fluke brukes, er de billigste ok … :-k
Fluke 177 er et veldig ålreit allround-instrument. Vil du ha temperaturføler i tillegg(Thermocoupler type K) kjøper du 179. Hadde ikke kjøpt de som er billigere enn 177.

Har flere 179 instrumenter, og disse løser 98% av mitt behov.
Hvilken Fluke modell som er best kommer jo helt ann på hva man skal bruke det til. Det som er litt rart, er at Fluke 179 er et multimeter med nøyaktighet på 0.09% og har kun 6.000 count display.... det vil altså si at alle målinger over feks. 6V vises med kun to desimaler. Dette er i mine øyne ikke et multimeter som er egnet for elektronikk.

Brymen 869S (som er modellen over den han viste og som koster under halvparten av Fluke 179) regelrett pisser på Fluke når det kommer til funksjoner og oppgitt nøyaktighet. Med 0.02%.nøyaktighet og hele 500.000 count display er det himmel og hav forskjell.

Å si at man trenger Fluke sin sporbarhet og Fluke for å gi selvtillitt når man måler noe som har med hjemmeelektronikk å gjøre kan man gjerne si, men det høres utrolig dumt ut. Fluke er multimeter for større firmaer samt millitæret etc. som vil kjøpe ryggen sin fri og ha noen å skylde på hvis målinger blir feil.

Jeg lurer på hva som hadde skjedd hvis jeg skulle reklamert på et 10 år gammelt Fluke multimeter. Jeg tror den livstidsgarantien ikke fungerer knirkefritt i virkeligheten og vertfall ikke for oss vanlige forbrukere.

Dette er det jeg finner på Fluke sine egne sider angående garanti:
Livstid er definert som syv år etter at Fluke slutter å føre produktet, men garantiperioden skal vare i minst ti år fra kjøpsdato. *(Livstidsgaranti gjelder for produkter som er produsert etter oktober 1996 ). Garantien dekker ikke håndbøker, sikringer, engangsbatterier, skade grunnet forsømmelse, misbruk, forurensing, endring, ulykker eller unormale håndteringsmetoder, inklusive feil når maskinen er brukt utenfor dets bruksområde eller normal slitasje av mekaniske komponenter. Denne garantien gjelder for den originale kjøperen og kan ikke overføres til andre. Denne garantien dekker LCDen i 10 år (det nyeste for LCDer). Kvittering er påkrevd for å fastslå originalt eierskap (Modellene 20, 70, 80, 170, 180 og 280).
Lykke til med å få reparert en 10 år gammel Fluke på garantien. Man må jo hyre en advokat for å kunne bevise sin uskyld her.... :lol

Svar