Bjerknez | Snart sesongstart!!!

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Roargutten
Innlegg: 203
Registrert: 09 jun 2015, 11:40
Motorsykkelen din: Yamaha XTZ 700 - 2020
Sted: Årnes

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Roargutten »

Skal du ha en enkel men driftsikker printer ville jeg gått for en Prusa i3. Disse går for å være meget driftsikre og enkle i bruk.

Jeg har en Creality Ender 3pro, som er billigere og simplere, men min har jeg modifisert såpass at den er langt fra den originale.
2020 - Yamaha Tenerè 700
2014 - Suzuki V-strom 1000 - Til Salgs!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Bjerknez »

Roargutten skrev: 20 des 2021, 07:00 Skal du ha en enkel men driftsikker printer ville jeg gått for en Prusa i3. Disse går for å være meget driftsikre og enkle i bruk.

Jeg har en Creality Ender 3pro, som er billigere og simplere, men min har jeg modifisert såpass at den er langt fra den originale.
Kikket på denne nå på Youtube.

Jeg ser det er en del styr rundt kalibrering og rengjøring etc. Må nok se nærmere på en slik når jeg har mer tid til å utforske litt :)

Brukeravatar
Roargutten
Innlegg: 203
Registrert: 09 jun 2015, 11:40
Motorsykkelen din: Yamaha XTZ 700 - 2020
Sted: Årnes

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Roargutten »

Det ser ut som mye styr før du prøver selv. Rengjøring er en mikrofiberklut og litt Isopropanol så er det gjort.
Kalibrering gjør du første gangen du bruker den, deretter må du kun justere 'plata' du printer på slik at den er rett før du printer.

Tar deg kanskje 2-3 min før et print startes.
2020 - Yamaha Tenerè 700
2014 - Suzuki V-strom 1000 - Til Salgs!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Bjerknez »

Roargutten skrev: 20 des 2021, 07:27 Det ser ut som mye styr før du prøver selv. Rengjøring er en mikrofiberklut og litt Isopropanol så er det gjort.
Kalibrering gjør du første gangen du bruker den, deretter må du kun justere 'plata' du printer på slik at den er rett før du printer.

Tar deg kanskje 2-3 min før et print startes.
Du har nok rett i det ja.

Men får bruke juletiden til å lese meg opp litt :)

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1021
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Domino »

Vi har noen 3D-printere på teknologisk avdeling på jobb (VGS). Jeg har bare brukt dem til "one off ting" som kiler til å sette mellom bremseklossene eller avstandshylser til LED-blinklys.

Jeg har også en plan om å lage et adapter med både inn- og utvendige gjenger på nyåret en gang. Den største utfordringen er å lære seg å tegne de tingene man skal lage.

Nå jeg blir pensjonist om en fem års tid ser jeg for meg at det blir handla inn en 3D-printer samt at man må fordype seg mer i Fusion 360 eller tilsvarende programvare.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Bjerknez »

Foreløpig så har jeg ikke plass til en 3D printer i furtebua. Den er stapp full over alt og det ene ledige bordet jeg har bruker jeg som prosjektbenk. Jeg er nødt til å klekke ut en god lagringsløsning snart merker jeg....

Toalmar
Innlegg: 342
Registrert: 16 mar 2013, 14:18
Motorsykkelen din: Vespa 300 GTS
Sted: Gjøvik

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Toalmar »

Tror nok kostprisen for en sånn liten boks du snakker om er mye mindre enn hva det her snakkes om.
Tipper det går en sted mellom 5g -> 10g for en boks på 2 x 1 x 1 cm. Går vi ut i fra du har en rull med PETG på 1 kg vil du få 100 bokser hvis det går 10g pr boks. Du får en rull PETG på 1 kg til kr 295,- så da vil kostpris bli ett sted mellom kr 1,50 og kr 3,00
Vespa 300 GTS 2011 modell

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Bjerknez »

Toalmar skrev: 20 des 2021, 21:57 Tror nok kostprisen for en sånn liten boks du snakker om er mye mindre enn hva det her snakkes om.
Tipper det går en sted mellom 5g -> 10g for en boks på 2 x 1 x 1 cm. Går vi ut i fra du har en rull med PETG på 1 kg vil du få 100 bokser hvis det går 10g pr boks. Du får en rull PETG på 1 kg til kr 295,- så da vil kostpris bli ett sted mellom kr 1,50 og kr 3,00
Ja, det høres jo bedre ut... Men man skal jaggu meg selge store mengder før beløpet blir såpass at man føler man vinner noe på det. Spesielt når man tar tiden i betrakning.

___________

I dag har jeg forøvrig gjort ferdig controlleren som jeg skal sende til Roargutten. Blir spennende og se hva du får til vedrørende denne boksen :) Blir det suksess, så kanskje jeg kjøper en del bokser av deg :)

Jeg har dog byttet ut den gamle timeren med en litt mer sofistikert timer på denne som trekker mye mindre strøm i idle. Den gamle trakk 2.5mA uten last (idle) og den nye trekker 100uA (micro ampere). Altså 0.1mA.

Dette har egentlig ikke noen stor betydning i dette tillfellet, men følger man med på nyhetene vedrørende strømprisene, så er det jo greit og spare der man kan :lol
controller.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Roargutten
Innlegg: 203
Registrert: 09 jun 2015, 11:40
Motorsykkelen din: Yamaha XTZ 700 - 2020
Sted: Årnes

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Roargutten »

Du har ikke vurdert å montere en micro-usb kontakt på controlleren i stedet for å måtte lodde på to ledninger? Bare en tanke for å få den til å virke mere sofistikert for salg og brukervennlighet.
2020 - Yamaha Tenerè 700
2014 - Suzuki V-strom 1000 - Til Salgs!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Bjerknez »

Roargutten skrev: 21 des 2021, 07:27 Du har ikke vurdert å montere en micro-usb kontakt på controlleren i stedet for å måtte lodde på to ledninger? Bare en tanke for å få den til å virke mere sofistikert for salg og brukervennlighet.
Jo, det har blitt vurdert, men gjør man dette kreves det to USB kabler for den som bruker den. Den blir også større i størrelse. Mye større. Samt at det fordyrer.

Ved å lodde på ledninger, så klarer man seg med EN USB kabel og controlleren blir mindre og lettere ig gjemme bort. Dessuten bør denne controlleren uansett skjermes da man kan kortslutte den hvis den ligger løs og kommer i kontakt med nøkler eller andre metallgjenstander :)

Brukeravatar
Roargutten
Innlegg: 203
Registrert: 09 jun 2015, 11:40
Motorsykkelen din: Yamaha XTZ 700 - 2020
Sted: Årnes

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Roargutten »

Hva er grunnen til at man vil evt trenge to usb kabler om man ikke kobler ledningene rett på slik du har gjort her? At den bør skjermes er jeg helt enig i, både for å beskytte komponentene og for å forhindre kortslutning.
2020 - Yamaha Tenerè 700
2014 - Suzuki V-strom 1000 - Til Salgs!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Bjerknez »

Roargutten skrev: 21 des 2021, 07:38 Hva er grunnen til at man vil evt trenge to usb kabler om man ikke kobler ledningene rett på slik du har gjort her? At den bør skjermes er jeg helt enig i, både for å beskytte komponentene og for å forhindre kortslutning.
Har man en USB kontakt i ene enden så trenger man en USB kabel fra batteribank til controlleren. Så må man jo også ha en USB kabel i den andre enden som fortsetter til det man skal lade opp etc.

Så sant man ikke vil ta opp en USB utgang fra batteribanken uten å bruke den...?

Brukeravatar
Roargutten
Innlegg: 203
Registrert: 09 jun 2015, 11:40
Motorsykkelen din: Yamaha XTZ 700 - 2020
Sted: Årnes

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Roargutten »

Da er jeg med :D Jeg tok utgangspunkt i at om jeg skulle bruke denne, så må jeg regne en port mindre på powerbank. Men da trengs egentlig ikke det altså. Ikke at det normalt sett har vært noe problem uansett.
2020 - Yamaha Tenerè 700
2014 - Suzuki V-strom 1000 - Til Salgs!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Bjerknez »

Men merk at kabelen du bruker denne controlleren på ikke vil støtte hurtiglading og dataoverføring etc da jeg kun har koblet pluss og minus gjennom controlleren og ikke dataoverføringskablene. Mulig dette blir noe jeg gjør i fremtiden, men ser ikke helt behovet for det.

Brukeravatar
Roargutten
Innlegg: 203
Registrert: 09 jun 2015, 11:40
Motorsykkelen din: Yamaha XTZ 700 - 2020
Sted: Årnes

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Roargutten »

For min del er det viktigst at controlleren holder liv i powerbanken
2020 - Yamaha Tenerè 700
2014 - Suzuki V-strom 1000 - Til Salgs!

Svar