Ikke noe LDR motstand i de, solcellen som brukes som du selv er inne på.
Bjerknez' sin lille campingplass...
- Gammelsmurfen
- Innlegg: 1305
- Registrert: 09 nov 2020, 19:05
- Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022
-
OnlineBjerknez
- Innlegg: 23041
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!
Denne lille led driveren jeg nevnte (som det finnes mange typer av, men alle gjør omtrent det samme) er faktisk en ganske brukanes og smart liten sak. Den senser spenningen fra solcellepanelet og hvis denne er høy så betyr det at batteriet lader og at det er lyst ute. Når spenningen er lav, så betyr det at det er mørkt ute og den switcher til batteridrift.
Alt den trenger i tillegg er en inductor. De fleste bruker en 330-470mH 1/4W inductor. Lavere verdi gir mer strøm til LED. Men de fleste LED dioder lyser tilnærmet full styrke hvis dem før 5-10mA.
Alt den trenger i tillegg er en inductor. De fleste bruker en 330-470mH 1/4W inductor. Lavere verdi gir mer strøm til LED. Men de fleste LED dioder lyser tilnærmet full styrke hvis dem før 5-10mA.
- FredrikE24
- Innlegg: 4732
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Sted: Nordre Follo
Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!
Er nok en operasjonsforsterker som er koblet som komparator. Enkelt og greit. Eller er dette litt for enkelt?
-
OnlineBjerknez
- Innlegg: 23041
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!
Her er datasheet hvis du er interresert:FredrikE24 skrev: ↑23 jan 2022, 16:41 Er nok en operasjonsforsterker som er koblet som komparator. Enkelt og greit. Eller er dette litt for enkelt?
https://www.mikrocontroller.net/attachm ... QX5252.pdf
-
OnlineBjerknez
- Innlegg: 23041
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!
Lurer faktisk på om jeg plutslig fikk ånden over meg til å kjøpe noen passende MC klær for å sette nysukkelen i godt lys...
Jeg tenker i retning skinn, men stoff er også aktuelt. Må være litt "retro" og "røff" look. Men frynser og bling bling er ikke aktuelt. En litt casual stil er vel det jeg er ute etter. Jeg har skikkelig MC klær fra før av som holder været ute, så jeg er mest ute etter sommeranntrekk.
Noen tips?
Jeg tenker i retning skinn, men stoff er også aktuelt. Må være litt "retro" og "røff" look. Men frynser og bling bling er ikke aktuelt. En litt casual stil er vel det jeg er ute etter. Jeg har skikkelig MC klær fra før av som holder været ute, så jeg er mest ute etter sommeranntrekk.
Noen tips?
Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!
Det jeg bruker selv er likt uansett vær men det under varierer med tempratur og vær. Er det regn supleres det med regndress utenpå. Bjerknez, du vil med andre ord pynte deg litt og da er det masse slanke fine klær å velge i men billig er det vel ikke …
dypen
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2
-
OnlineBjerknez
- Innlegg: 23041
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!
"Pynte meg" er kanskje litt overdrevet, men en lit casual jakke og bukse samt noen lette støvler hadde jo vært tingen. Ja, jeg regner med jeg ikke finner dette i kurven på Nille, så litt vil det jo koste selvsagt. Men ser for meg at jeg kan få en ålreit jakke og bukse pluss ett par støvler/sko til rundt 5.000 kroner?
Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!
dypen
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2
-
OnlineBjerknez
- Innlegg: 23041
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!
Så ikke dumt ut det anntrekket der nei
Kunne kanskje tenkt meg en enda "røffere" jakke, men var ikke dum den der. Jeg er litt usikker på jeans. Jeg synes det ser litt Donald ut med jeans full av beskyttelse. Men som nevnt, det er den stilen der jeg er ute etter ja
Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!
Har en bekjent som brukte mc dongeri tidligere, mener han sa den var tung og varm. Kanskje bedre med en dedikert slank mc bukse. AJ har ganske stilige slanke mc klær, er vel Held …
dypen
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2
-
OnlineBjerknez
- Innlegg: 23041
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!
Ja mulig det. Bare jeg slipper å låne støvlene hans
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 37958
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!
OK, skal få slippe det...
Og ja, dypen, jeg sverger til Held
Skinn, tekstil og kevlarjeans.
Og regndress.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
-
OnlineBjerknez
- Innlegg: 23041
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!
Jeg ser man faktisk får en stilig skinnjakke, en passende. Bukse og ett par støvler/sko for rundt 5.000 kroner eller mindre.
Denne Jakka var litt kul synes jeg:
https://sharkspeed.no/blakepremiumbrown
Og kanskje disse buksene:
https://sharkspeed.no/toruingchainblackata
Og disse støvlene/skoene:
https://sharkspeed.no/retrodirtygrey
Denne Jakka var litt kul synes jeg:
https://sharkspeed.no/blakepremiumbrown
Og kanskje disse buksene:
https://sharkspeed.no/toruingchainblackata
Og disse støvlene/skoene:
https://sharkspeed.no/retrodirtygrey
-
OnlineBjerknez
- Innlegg: 23041
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!
Ser nå at den buksen ikke passer helt til skoene. Faktisk passer ikke en slik type bukse i det hele tatt tror jeg. Tror kanskje jeans eller en røffere tekstilbukse er veien å gå...
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 37958
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!
Eller hva med disse?
https://sharkspeed.no/heritagewp
Høyere støvelskaft, slik disse har, tror jeg er lurere enn de støvlettene di linket til.
Husk av kjørebuksene gjerne trekker seg litt oppover når du sitter på sykkelen. Derfor kan høyetre støvelskaft være lurt.
https://sharkspeed.no/heritagewp
Høyere støvelskaft, slik disse har, tror jeg er lurere enn de støvlettene di linket til.
Husk av kjørebuksene gjerne trekker seg litt oppover når du sitter på sykkelen. Derfor kan høyetre støvelskaft være lurt.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering