Honda cb125r abs lampe blinker

Prat, råd og tips for dere med lett-MC, crossere o.l.
Svar
Daniel0704
Innlegg: 1
Registrert: 25 jan 2022, 21:24
Motorsykkelen din: Honda cb125r 125ccm 2018

Honda cb125r abs lampe blinker

Legg inn av Daniel0704 »

Hei jeg er ny her å jeg kjører en Honda cb125r som jeg er veldig fornøyd med men nå står den til vinter lagring. Men her en dag så var veiene helt tørre å det var ikke frost i bakken så jeg tenkte som så at det var lurt å ta sykkelen ut en tur. da jeg startet den så blinker ABS lampen og motrolampen lyser jeg tenkte som så at siden den har stått frost fritt å ikke minst muse fritt så kan det ikke være noe galt så jeg kjørt rolig da jeg så at ikke speedometeret heller funka så jeg lurte på om noen har hatt samme problemet? Eller evt ideer til hva det kan være?

Online
BjørnSover
Innlegg: 384
Registrert: 01 des 2020, 21:34
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018
Sted: Stavanger

Re: Honda cb125r abs lampe blinker

Legg inn av BjørnSover »

Abs lampen går nok av når du kjører 5+ km/t. Det kan være noe sensorer tilkoblet speedometer som gjør at lampen ikke slukkes

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Honda cb125r abs lampe blinker

Legg inn av Bjerknez »

Daniel0704 skrev: 25 jan 2022, 21:37 Hei jeg er ny her å jeg kjører en Honda cb125r som jeg er veldig fornøyd med men nå står den til vinter lagring. Men her en dag så var veiene helt tørre å det var ikke frost i bakken så jeg tenkte som så at det var lurt å ta sykkelen ut en tur. da jeg startet den så blinker ABS lampen og motrolampen lyser jeg tenkte som så at siden den har stått frost fritt å ikke minst muse fritt så kan det ikke være noe galt så jeg kjørt rolig da jeg så at ikke speedometeret heller funka så jeg lurte på om noen har hatt samme problemet? Eller evt ideer til hva det kan være?
ABS lampen blinker som oftest slik som BjørnSover nevner så det bør ikke bety at det er noe galt. Snarere tvert i mot. Det at motorlampen lyser kan det trolig være mange grunner til, men av erfaring, så er det som oftest ikke noe alvorlig. Det største problemet er at manfaktisk ikke VET det helt sikkert.

Dette lukter dårlig kontakt ett eller annet sted. Motorlampen lyser trolig fordi speedometeret ikke virker eller fordi det er dårlig kontakt eller noe.

Jeg tipper at dem fikser dette lett på et verksted.

mekkern
Innlegg: 7540
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Honda cb125r abs lampe blinker

Legg inn av mekkern »

Tipper på feil ved abs sensor/ring
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Honda cb125r abs lampe blinker

Legg inn av kjellv »

Denne er 2018 modell, altså Euro4.
Mest vanlig er at man setter sykkelen på depotstøtte, og smører kjedet mens sykkelen går i 1. gir med oppløftet bakhjul. Etter få sekunder registrerer sykkelen at den ikke får signal fra ABS sensor foran. Om dette vedvarer i 20 sekunder lagres en feilkode om defekt ABS sensor. I henhold til kravene i Euro4 skal feilkoder fra ABS ikke forsvinne av seg selv, men du må oppsøke et verksted som har Honda diagnoseutstyr for å slette feilkoden.
Feilkoden kan også ha oppstått ved bakhjulskjøring i 20 sek, eller en artig prøvetur på isen med mye spinning.
Som nevnt ovenfor, ABS lampen skal slukke når farten passerer 5 km/t, men normalt skal den ikke blinke hvis det ikke er en feilkode.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Honda cb125r abs lampe blinker

Legg inn av Bjerknez »

kjellv skrev: 26 jan 2022, 21:39 Denne er 2018 modell, altså Euro4.
Mest vanlig er at man setter sykkelen på depotstøtte, og smører kjedet mens sykkelen går i 1. gir med oppløftet bakhjul. Etter få sekunder registrerer sykkelen at den ikke får signal fra ABS sensor foran. Om dette vedvarer i 20 sekunder lagres en feilkode om defekt ABS sensor. I henhold til kravene i Euro4 skal feilkoder fra ABS ikke forsvinne av seg selv, men du må oppsøke et verksted som har Honda diagnoseutstyr for å slette feilkoden.
Feilkoden kan også ha oppstått ved bakhjulskjøring i 20 sek, eller en artig prøvetur på isen med mye spinning.
Som nevnt ovenfor, ABS lampen skal slukke når farten passerer 5 km/t, men normalt skal den ikke blinke hvis det ikke er en feilkode.
Gjelder det dette sykkelen bare, eller de fleste sykler?

Så hvis man smører kjedet på måten du beskriver, så må man på verksted etterpå for å nullstille koden?

Det har vertfall ikke skjedd på noen av mine sykler, og jeg har brukt denne metoden VELDIG ofte. Jeg har til og med "vasket" kjede med kjedebørste mens sykkelen går på tomgang. (Ja... jeg vet...)

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Honda cb125r abs lampe blinker

Legg inn av kjellv »

Bjerknez skrev:
kjellv skrev: 26 jan 2022, 21:39 Denne er 2018 modell, altså Euro4.
Mest vanlig er at man setter sykkelen på depotstøtte, og smører kjedet mens sykkelen går i 1. gir med oppløftet bakhjul. Etter få sekunder registrerer sykkelen at den ikke får signal fra ABS sensor foran. Om dette vedvarer i 20 sekunder lagres en feilkode om defekt ABS sensor. I henhold til kravene i Euro4 skal feilkoder fra ABS ikke forsvinne av seg selv, men du må oppsøke et verksted som har Honda diagnoseutstyr for å slette feilkoden.
Feilkoden kan også ha oppstått ved bakhjulskjøring i 20 sek, eller en artig prøvetur på isen med mye spinning.
Som nevnt ovenfor, ABS lampen skal slukke når farten passerer 5 km/t, men normalt skal den ikke blinke hvis det ikke er en feilkode.
Gjelder det dette sykkelen bare, eller de fleste sykler?

Så hvis man smører kjedet på måten du beskriver, så må man på verksted etterpå for å nullstille koden?

Det har vertfall ikke skjedd på noen av mine sykler, og jeg har brukt denne metoden VELDIG ofte. Jeg har til og med "vasket" kjede med kjedebørste mens sykkelen går på tomgang. (Ja... jeg vet...)
Jeg skal ikke bastant si at det gjelder alle. Kravene i Euro4 er tydelige, feilkoder i ABS skal undersøkes av et verksted, de skal ikke forsvinne av seg selv.
Men det er forskjell på sykler. Noen kan ha elektronikk som klarer å skille ut denne type feil og ikke lagre feilkoder, men for veldig mange er det enkel elektronikk som raskt konkluderer med at ingen signal fra fremre sensor = defekt sensor.

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk


mekkern
Innlegg: 7540
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Honda cb125r abs lampe blinker

Legg inn av mekkern »

Får abs feil på min Indian FTR Euro4 også men dette resetter seg selv. Selv om jeg har kjørt alle 6 gear på depostøtte.
Alle feil som ikke er aktive vil resettes etter 3 sykluseer med on off med nøkkel.
Honda resettes ecu normalt i en kobling under sete med en binders. Se youtube for prosedyre.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Svar