Så litt stygt ut og kunne jo ha vært litt rester etter saltbilen.

Gikk lett av ved å spyle .Men tok en runde med såpe også.

Etter vask .....
Da ville jeg prøvd med vann neste gang
Å smøre inn dekksidene med noe som helst ser jeg ikke noe poeng i over hodetBjerknez skrev: 07 jun 2022, 20:16
AJ:
Spander litt fluidfilm på dekksidene dine og se hvordan det funker. Det vil gi sykkelen et skikkelig løft ser jeg med tanke på det estetiske![]()
Ja, jeg skrev estetisk.AJ skrev: 07 jun 2022, 20:33Å smøre inn dekksidene med noe som helst ser jeg ikke noe poeng i over hodetBjerknez skrev: 07 jun 2022, 20:16
AJ:
Spander litt fluidfilm på dekksidene dine og se hvordan det funker. Det vil gi sykkelen et skikkelig løft ser jeg med tanke på det estetiske![]()
.
OK, bortsett fra det estetiske, da. Men akkurat det bryr meg veldig lite når det gjelder dekk.
Hva angår FluidFolm så står det følgende på sprayboksen:
"Aktiv over tid
Samler ikke skitt".
Også er det vel ingen som tror eller forventer at støv ikke fester seg når man kjører på tørre grusveier uavhengig av hva slags middel man bruker. Det er jo ikke slik at et påført middel som bla. FluidFilm gjør den påførte flaten speilglatt som f.eks. et hjelmvisir behandlet med vannavvisende middel hvor altså vann preller av.
Uansett, skal bli interssant å se hvordan felgen blir å gjøre rein neste gang sykkelen vaskes - eller hvordan den vil bli seende ut etter en tur i regn.
Jeg trekker på ingen måte noen endelig konklusjon på hvor effektiv FF er som felgrens/smussbeskyttelse over tid, men dagens test virker lovende.
Selvfølgelig skal det gå an å komme med innspill på hvordan man gjør ting og hvilke hjelpemidler man bruker, her på MCsiden.noBjerknez skrev: 07 jun 2022, 20:43
Uasnett artig å se andres måter å gjøre ting på. Samtidig håper jeg jo at det går ann og komme med noen innspill når man først poster noe rundt temaet.![]()
Fordi jeg har prøvd en trillion forskjellige "vidunderprodukter" til både bil og MC og de aller fleste påstår å ha det perfekte produktet. Jeg har erfart at det som står på embalasjen slett ikke bør være sant i det hele tatt. Jeg har testet dette med flere produkter opp og ned i mente, samt rådført meg med proffe detailere som jeg også har sporadisk kontakt med. Dette har jeg holdt på med i over 10 år nå.AJ skrev: 07 jun 2022, 20:53Selvfølgelig skal det gå an å komme med innspill på hvordan man gjør ting og hvilke hjelpemidler man bruker, her på MCsiden.noBjerknez skrev: 07 jun 2022, 20:43
Uasnett artig å se andres måter å gjøre ting på. Samtidig håper jeg jo at det går ann og komme med noen innspill når man først poster noe rundt temaet.![]()
.
Tror aldri jeg har sett at det har vært noen begrensninger på dette her inne...![]()
Men jeg lurer bittelitt på en ting, hvorfor prøver du ikke FluidFilm selv?
Dette middelet har vært i produksjon og bruk siden 1943 og hadde det vært et lurium, for å bruke et slikt ord, så hadde det neppe overlevd så lenge som det så langt har gjort.
Jada, sykkelen kan bli ren av rent vann og svamp også den, uten såpe. Jeg har opplevd flere ganger å testet produkter som lover gull og grønne skoger men som faktisk har ødelagt deler av sykkelen. Dette gjelder spesielt "MC vask" produkter og avfettinger. Det værste er at det kan fungere en, to, fem ganger uten problemer, men plutselig skjører det seg.kgjersda skrev: 07 jun 2022, 21:27 Vasket sykkelen med en slik en fra Biltema, samt wd40 på felgene og eksosen etterpå.
Blir nå rent og pent det også.
https://www.biltema.no/bil---mc/mc/vask ... 2000038160
36-1721_m_1.jpg
20220518_203430.jpg
Bjerknez skrev: 07 jun 2022, 21:11
Men sender du meg en boks portofritt, så kan jeg så absolutt ta en titt. Men jeg har så mye produkter stående nå at jeg drukner snart i dem. Mye har jeg faktisk også kastet da det aldri ble brukt noe mer enn en eller to ganger.
Owatrol polytrol er et kjent og et meget bra produkt jeg står inne for. Til plast.AJ skrev: 07 jun 2022, 21:38Bjerknez skrev: 07 jun 2022, 21:11
Men sender du meg en boks portofritt, så kan jeg så absolutt ta en titt. Men jeg har så mye produkter stående nå at jeg drukner snart i dem. Mye har jeg faktisk også kastet da det aldri ble brukt noe mer enn en eller to ganger.![]()
Tru'kke det, gitt.
Her hjemme er det kun to produkter som brukes på plast, på bil og MC. Og det er Owatrols Polytrol og altså nyoppdagede FluidFilm, når det gjelder bruk på plast.
At Fluid Film er ypperlig mot rust har jeg visst lenge og nderstellsbehandlet bilen min med dette i 2018.
Men middelet har vist seg å ha et langt bredere bruksområde enn som så. Så hvorfor du gjentatte ganger henger deg opp i at det er et anti-rust middel synes jeg er rimelig sneversynt.
Å bruke Youtube som "sannhetsvitne" i så måte gjør ikke akkurat saken bedre...
![]()
Men for all del, som jeg ofte pleier å si, så står man fritt i å sjekke ut ulike produkter. For meg holder det med et par.
Hos deg forstår jeg slik at du "drukner snart" i produkter du har prøvd og sjekket ut...![]()
Og med det anser jeg fore min meningsutveksling om FluidFilm som avsluttet.
Aldri opplevd skjolder på motorblokk på noen av syklene mine siden 2006. Selv om vi vet at det er såkalt hardt kalkholdig vann her vi har bodd siden 1988, med eget borevann. Bor på fjellgrunn.Bjerknez skrev: 07 jun 2022, 21:34 Var ikke lenge siden AJ hadde problemer med stygge skjolder i toppboksen sin mener jeg å huske? Det er et gidt eksempel på hva jeg mener. Heldigvis var det bare toppboksen og ikke motorblokk og andre ting som nesten blir umulig og redde igjen.
Å nettopp der er forskjellen på oss to når det kommer til mc vask. Jeg ønsker å finne måter samt produkter som ikke lager skjolder og flekker, evt. produkter som forhindrer dette. Krigsskader er vertfall ikke godtatt her i gården bare fordi jeg tar noen snarveier. Men du skal vite at du trolig var heldig. Hadde du fått slike flekker på hele sykkelen ellers hadde det vært krise. Men dette gjelder som oftest ved bruk av avfetting. Feil bruk eller for sterkt produkt kan gjlre store skader.AJ skrev: 07 jun 2022, 21:49Aldri opplevd skjolder på motorblokk på noen av syklene mine siden 2006. Selv om vi vet at det er såkalt hardt kalkholdig vann her vi har bodd siden 1988, med eget borevann. Bor på fjellgrunn.Bjerknez skrev: 07 jun 2022, 21:34 Var ikke lenge siden AJ hadde problemer med stygge skjolder i toppboksen sin mener jeg å huske? Det er et gidt eksempel på hva jeg mener. Heldigvis var det bare toppboksen og ikke motorblokk og andre ting som nesten blir umulig og redde igjen.
Så ja, ble noe overrasket over vannflekkskjolder på alu.toppboksen fra GIVI. Har aldri sett tilsvarende på alu.flatene på de originale KTM sideveskene.
Men nå er alu.flatene på denne nye 58 liter svært ømfintelig for riper også, så noen flekker her og der kan jeg leve fint med. Selv om de enkelt fjernes med Gyeon WaterSpot Q2M og polermiddel for aluminium fra Autosol.
Så noen "krigsskader" er uunngåelig på disse GIVI "Trekker" toppboksene.